Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:36

Mij maakt het niet uit wat ze krijgen, als het maar iets lekkers is en het als positief ervaren en weer het vertrouwen terugkrijgen!

Ikzelf gebruik altijd suikerklonten :o maar dit kan net zo goed snoepje, appel, brokjes of musli zijn :Y)

Niet alle paarden worden vervelend van lekkers, dit gedrag heb jezelf in de hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:38

Omdat een snoepje minder ellende in m'n jaszak geeft dan een handje muesli :D
Waarom geen snoepje? Ze vinden het lekker en wachten er dus graag op. En dat is precies wat ik wil met een jong beest; laat ze maar leren dat opstappen leuk is en dat als je lief blijft staan er dan een beloning volgt. Snoepje bouw ik na bevestiging snel weer af richting beloningswoordje en kriebeltje.
Ik ben normaliter ook niet van de snoepjes. Na het werk kunnen ze een appel, wortel of boterham krijgen, en die geef ik in de voerbak.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:40

Nee ik ga geen suikerklonten voeren ze krijgen al genoeg suikers met de bokken enz binnen

Daarom zei ik ook Mueslie daar zitten minder suikers in maar verder het zelfde als brok

Brok is samen geperste mueslie samen gehouden door melasse melasse is suiker ;)

Maar goed even weer ontopic :=

Maargoed overal zijn meningen over verdeeld
Paarden krijgen hier verder geen koek of snoep hooi mueslie en gras en de sport paarden haver verder niets
Soms een wortel bijna zelde

Jongen paarden hier worden beloont na het werk met wat mueslie verder met een schouderklopje of met de stem nooit problemen mee gehad

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:03

Of je een paard nou een handje muesli, brok, snoepje of klontje geeft maakt niet uit. Het gaat om de intentie. Op zich ben ik geen tegenstander van een paard 'over de streep trekken' met een voer beloning. Als het goed getimed is en alleen voor het echte begin, kan dat geen kwaad volgens mij. Sommige paarden doen echt alles voor eten, dus daar kan je gebruik van maken. (GEbruik dus, geen MISbruik..)

Als ik het zo lees vraag je (lichamelijk) nog niet teveel van je paard en moet je het dus echt in de hoek 'vertrouwen' zoeken. Geestelijk is het waarschijnlijk toch allemaal een beetje te snel gegaan voor haar.

Zolang je zelf niet goed kunt opstappen, zou ik lekker met haar aan de gang gaan met zadelen, beugels wapperen, ernaast lopen en spelen met de beugels. Negatief gedrag zo mogelijk negeren en gewenst gedrag belonen. Als je dan zelf weer goed ter been bent (letterlijk :D ), in alle rust weer proberen op te stappen. Zo nodig eerst via een opstapje. Als dat goed gaat, kun je verder gaan. Maar blijf ten alle tijde rustig en als het niet goed gaat, neem je een stapje terug. Soms ga je een stap vooruit en twee stappen terug, maar dat moet je voor lief nemen met een jong dier. Je zult er later alleen maar de vruchten van plukken en een paard hebben dat jou vertrouwd. Dus ook in een nieuwe of enge situatie, omdat ze geleerd heeft dat je nooit iets vraagt wat ze niet (aan)kan.

Je komt er zeker wel!!
Succes!

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 07:57

Emerald schreef:
Of je een paard nou een handje muesli, brok, snoepje of klontje geeft maakt niet uit. Het gaat om de intentie. Op zich ben ik geen tegenstander van een paard 'over de streep trekken' met een voer beloning. Als het goed getimed is en alleen voor het echte begin, kan dat geen kwaad volgens mij. Sommige paarden doen echt alles voor eten, dus daar kan je gebruik van maken. (GEbruik dus, geen MISbruik..)

Als ik het zo lees vraag je (lichamelijk) nog niet teveel van je paard en moet je het dus echt in de hoek 'vertrouwen' zoeken. Geestelijk is het waarschijnlijk toch allemaal een beetje te snel gegaan voor haar.

Zolang je zelf niet goed kunt opstappen, zou ik lekker met haar aan de gang gaan met zadelen, beugels wapperen, ernaast lopen en spelen met de beugels. Negatief gedrag zo mogelijk negeren en gewenst gedrag belonen. Als je dan zelf weer goed ter been bent (letterlijk :D ), in alle rust weer proberen op te stappen. Zo nodig eerst via een opstapje. Als dat goed gaat, kun je verder gaan. Maar blijf ten alle tijde rustig en als het niet goed gaat, neem je een stapje terug. Soms ga je een stap vooruit en twee stappen terug, maar dat moet je voor lief nemen met een jong dier. Je zult er later alleen maar de vruchten van plukken en een paard hebben dat jou vertrouwd. Dus ook in een nieuwe of enge situatie, omdat ze geleerd heeft dat je nooit iets vraagt wat ze niet (aan)kan.

Je komt er zeker wel!!
Succes!

hoi,,

heel erg bedankt voor de reactie... ik heb eergister hem gewoon op de gang het zadel op gelegt.. en ik kon alweer over zijn rug hangen met mijn buik.. over dat zadel.. maar ook optrekken vond hij helemaal niet erg... hij was hooi aant knabbelen.. in dat ik me optrok stopte hij ff met knabbele... toen ie weer door ging liet ik me langsaam over zijn rug hangen en aaide hem over zijn nek.. op zijn schouder.. achter het zadel ect... je merkte goed dat hij daarna tot rust kwam en door deed eten... meer heb ik niet gedaan.. ik ben allang blij dat dit is gelukt... komt allemaal wel weer goed... ik heb allang geleerd.. dat alles bij hem heeeel rustig aan moet.. anders word het al snel te veel..

xxx

kleinvosje

Re: Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:44

Heel goed dat je een stap terug gedaan hebt. Ik mag alleen hopen dat er wel iemand bij was toen je bovenstaande ging doen? Een paard dat vaststaat, en jij erop hangt, ik wil niet aan de gevolgen denken als het mis gaat...

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:55

Ik heb ook 2 paarden gereden die ook geen mensen lieten opstappen.
Alles ging altijd goed, zoals opzadelen, longeren, ook als de beugels naar beneden hingen, maar zodra je op wou stappen sprongen ze op zijn of begonnen te steigeren.

Ik heb erg veel geduld gehad met beide paarden.
Elke keer gerust stellen, er naast gaan staan en belonen. Dat heb ik een aantal keren herhaald (1,5 a 2 weken).
Toen ze daarbij gerust waren, deed ik mijn voet richting de stijgbeugel, en bleef gerust stellen.

Als het mogelijk was deed ik mijn voet in de stijgbeugel, als het niet lukte, begon ik weer bij het begin.
Als ik dan eenmaal mijn voet in de stijgbeugel deed, opsteeg en in het zadel zat was het goed..

Het heeft toen ongeveer 1,5 week geduurd, en toen kon ik bij beide paarden zo opstappen en wegrijden.

Een paard wist ik wat ermee gebeurd was, de persoon die hem verzorgde heeft met opstappen veel in zijn buikgeprikt met de rijlaarzen, en als ze erop zat was ze heel erg ruig (trekken in de mond, ontzettend veel been geven etc.), de andere heb ik nooit geweten helaas.

Een paard had ik toen een maand rustig met opsteigen, en toen dachten ze dat hij wel in de manege les kon, en toen was het dus weer opnieuw beginnen..

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 09:58

Niicole__ schreef:
Ik heb ook 2 paarden gereden die ook geen mensen lieten opstappen.
Alles ging altijd goed, zoals opzadelen, longeren, ook als de beugels naar beneden hingen, maar zodra je op wou stappen sprongen ze op zijn of begonnen te steigeren.

Ik heb erg veel geduld gehad met beide paarden.
Elke keer gerust stellen, er naast gaan staan en belonen. Dat heb ik een aantal keren herhaald (1,5 a 2 weken).
Toen ze daarbij gerust waren, deed ik mijn voet richting de stijgbeugel, en bleef gerust stellen.

Als het mogelijk was deed ik mijn voet in de stijgbeugel, als het niet lukte, begon ik weer bij het begin.
Als ik dan eenmaal mijn voet in de stijgbeugel deed, opsteeg en in het zadel zat was het goed..

Het heeft toen ongeveer 1,5 week geduurd, en toen kon ik bij beide paarden zo opstappen en wegrijden.

Een paard wist ik wat ermee gebeurd was, de persoon die hem verzorgde heeft met opstappen veel in zijn buikgeprikt met de rijlaarzen, en als ze erop zat was ze heel erg ruig (trekken in de mond, ontzettend veel been geven etc.), de andere heb ik nooit geweten helaas.

Een paard had ik toen een maand rustig met opsteigen, en toen dachten ze dat hij wel in de manege les kon, en toen was het dus weer opnieuw beginnen..

heejj

ik zal het eens proberen... moet zegge ben nu al aardig ver alweer.. maar ik zwiep mijn been er nog niet over... pas als ik weer
hersteld ben :) maar tot dan ff lekker knommelen enz..

Niicole__

Re: Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:00

Okee super! Ik hou je topic iig in de gaten hoe het gaat! Ben erg benieuwd! :j
Succes! :D

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:04

kleinvosje schreef:
Heel goed dat je een stap terug gedaan hebt. Ik mag alleen hopen dat er wel iemand bij was toen je bovenstaande ging doen? Een paard dat vaststaat, en jij erop hangt, ik wil niet aan de gevolgen denken als het mis gaat...

hejj nee ik doe niks meer alleen de komende weken ,, ;)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:17

Leuk om te horen! Ze klinkt in elk geval bereid om mee te werken. Je weet nu ook zeker dat al het gekeutel om het opstappen heen (opzadelen, gewicht, gewapper etc) geen probleem is. Het is dus puur het opstappen zelf.

Lekker doorgaan met wat je doet en je geduld zal beloond worden!!