Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:14

Flutterby schreef:
Hé, interessant topic!

Enerzijds kan het pijn zijn, maar in mijn ogen er zijn ook paarden die gewoon zo dwars zijn/geen zin hebben oid en het zo uiten.. (en een paard kan ook bokken uit joligheid toch?)

*stipje* :j

Dwars zijn vind ik vergelijkbaar met pijn.. Een paard heeft niet het stofje in de hersenen om dwars te willen zijn.. Dieren in het algemeen zijn de meest eerlijke wezens.. En zullen altijd wanneer zij eerlijk behandeld worden, een eerlijke manier vinden om aan te geven iets niet prettig te vinden! En ik vind dus dat een bok of stijger altijd serieus genomen moet worden :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:01

aerdenhout1 schreef:
Maar niemand zegt toch ook dat het alleen komt van pijn??
Was dat maar waar, dan had je niet zoveel getraumatiseerde paarden!!

De titel is 'Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?' :+
Dus op dat altijd reageerde ik.

klumpkee

Re: Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:58

Ik geloof niet dat stijgeren en bokken altijd voortkomt uit pijn. Het kan aan de omgeving liggen of aan de ruiter zelf... Ik denk wel dat iedere ruiter van zijn eigen paarden weet waaruit het komt...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:02

Mijn paard bokt vooral los (in de bak&wei) en soms aan de longe (vooral als ik zonder hulpteugel oid longeer).
Ze wil ook nog wel eens onder het zadel bokken, wanneer ze een sprintje trekt omdat ze ergens van 'schrikt'. Dit wordt echter steeds minder.
Ze schrikt nog wel maar bokt daarbij een stuk minder.
Komt ook omdat ik eerder na een bok een beetje in onbalans was en even ging stappen (of er ondertussen al af lag). Nu voel ik haar beter aan, blijf beter zitten en hobbel gewoon door. :Y)

Steigeren heeft ze 2x gedaan. Iets waar ik een stuk minder blij mee ben. Doet ze uit angst.
Gelukkig doet ze het niet als ik erop zit maar wel aan de hand. Ze heeft het een keertje gedaan tijdens het trailerladen (geen idee wat er aan de hand was maar ze wilde er opeens écht niet op) en bij het naar de wei brengen. Ze schrok ergens van, wilde weg, ik hield haar tegen (het stroomdraad was ook nog dicht) en hups kwam ze omhoog.

Het bokken is de meer de jeugdigheid/joligheid/(stoutigheid :P), wordt ook steeds minder.
Steigeren is bij haar een vorm van angst. 'Rare' is, ze schrikt er zelf ook van.
Verhef mijn stem en roep haar naam. Wanneer ze neerkomt kijkt ze echt verschrikt 'wat deed ik nou?!'.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-06-10 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:07

Bokken kan een vorm van pijn zijn. Ik had namelijk een D pony te rijden. En die had ik een week niet gereden. Was altijd braaf, deed nooit wat. Maar hij wou niet vooruit dus gaf ik hem een schopje, en toen explodeerde hij. Vuil bokken. Hoofd tussen de benen en een flink aantal achter elkaar. Ik heb daar toen ook een gebroken enkel op 3 plekken aan over gehouden. Een week later had hij allemaal plekken op zijn rug. Dat gedrag had dus denk ik zeker te maken met pijn.

Maar mijn eigen pony geeft wel eens een vreugde bokje of ze gaat steigeren als iets eng is en dan voornamelijk langs de weg. Soms doet ze dat ook als ze heel vrolijk is.

Mijn jonge paard doet het soms om onder het werk uit te komen. En dan vooral in de galop. Kan ook balans probleempje zijn, want het wordt nu minder.

Ik denk dus niet dat bokken/steigeren altijd door pijn komt. Maar soms wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:10

Vind dat je pijn wel als eerste moet uitsluiten. Een paard kan niet praten en als het paard al aangeeft dat het pijn doet kan je er wel van uit gaan dat het meestal ernstig is een paard laat z'n zwakte niet zomaar zien.
Ik zou mezelf er namelijk niet prettig bij voelen als er een paard telkens in verzet gaat en ik maar blijf pushen en er dan achter moet komen dat het paard ontzettend veel pijn heeft aan z'n rug oid.

Maar goed er zijn 101 redenen waarom een paard zal bokken/steigeren. Maar geloof er niet in dat een paard bokt/steigerd om z'n ruiter te klieren. Nee ze kunnen weleens jollig zijn of het saai vinden of moeilijk maar echt niet om een ruiter te treiteren.
Hier staat bv een paard dat geen beginners op de rug wil. Die moeten er hoe dan ook af. En je moet zoiezo stevig in het zadel zitten om erop te blijven als ze wat jollig is want ze bokt erg gemeen. Ieder paard is anders en als eigenaar is het je taak om zelf of door een expert uit te laten zoeken of het pijn is of niet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:14

Sommige pony's van de manege geven ook van die scheve blijheidsbokjes in het bos bijvoorbeeld.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:40

Mallow schreef:
Flutterby schreef:
Hé, interessant topic!

Enerzijds kan het pijn zijn, maar in mijn ogen er zijn ook paarden die gewoon zo dwars zijn/geen zin hebben oid en het zo uiten.. (en een paard kan ook bokken uit joligheid toch?)

Dwars zijn vind ik vergelijkbaar met pijn.. Een paard heeft niet het stofje in de hersenen om dwars te willen zijn.. Dieren in het algemeen zijn de meest eerlijke wezens.. En zullen altijd wanneer zij eerlijk behandeld worden, een eerlijke manier vinden om aan te geven iets niet prettig te vinden! En ik vind dus dat een bok of stijger altijd serieus genomen moet worden :j

Die van mij steigerde als die moest stoppen en de rest doorging. Dus dat die niet mee mocht met de rest.
Of als die moest stilstaan, wou mevrouw ook niet.. ze wil alleen maar lopen.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:45

Mallow schreef:
Flutterby schreef:
Hé, interessant topic!

ok.. dwars zijn is een mensen term, maar als een paard iets écht niet leuk vind kan/mag hij het dan ook zo uiten?
hoeft in mijn ogen niet per direct met pijn samen te hangen - misschien in zo'n geval juist met een heel sterk of dominant karakter

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:47

zo zie ik het ook Flutterby.
Die van mij steigert dus ook uit staking.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:51

Mijn pony stijgert bij teveel druk en als ik haar teveel tegenhoud. Ze word dat gestresd en komt omhoog. Bokken doet ze ook omdat ze soms mijn been niet accepteerd. Het paard dat ik rijd bokt vaak alleen bij aangalopperen, dit vind hij dan ook een erg moeilijk onderdeel. En hij wil soms gewoon uit het niets wel eens een run nemen en gaan bokken. Weet niet waarom dit is maar hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd en goed onderzocht en er is niets gevonden. Maar hij is nog erg jong ( net 4 ) en nog niet zolang onder het zadel. Maar het gaat steeds beter naarmate hij meer kracht en balans krijgt.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:52

Ik vraag me af: zou een paard echt bokken/stijgeren als het ook echt pijn heeft?

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:54

GABY19 schreef:
Ik vraag me af: zou een paard echt bokken/stijgeren als het ook echt pijn heeft?

Ik heb eigelijk een paard nooit zien bokken toen hij pijn had, eerder dat ze gaan rennen of staken.
Maar echt bokken en steigeren heb ik eigelijk nooit gezien.
Neemt niet weg dat het niet kan gebeuren......

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:57

Ik heb met mijn pony gehad dat ik mijn goede zadel was vergeten. dacht ik gooi haar oude zadel er even op, kan ik haar toch nog even rijden. Maar ze is zo veranderd dat het niet paste en met draven maakte ze haar rug bol en begon bokjes te geven en van stap naar draf sprong ze van voor erg hoog op, ze had er wel pijn van denk ik. Zadel ligt nu op nonactief, normaal deed ze nooit zo dus ik wist vrijel zeker dat het zadel haar pijn deed. Zonder zadel deed ze het die ddag niet.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:58

kelly_Utah schreef:
GABY19 schreef:

Ik heb eigelijk een paard nooit zien bokken toen hij pijn had, eerder dat ze gaan rennen of staken.
Maar echt bokken en steigeren heb ik eigelijk nooit gezien.
Neemt niet weg dat het niet kan gebeuren......

Ik denk dat het bij de meeste gevallen toch echt aan de ruiter zelf ligt en niet aan het paard.
Ik denk daarom ook dat het dus nooit zal bokken/stijgeren als het echt pijn heeft!

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:57

Idd ook wel een vorm van staken...
Of gewoon uit gekheid, omdat ze vrolijk zijn en veel energie hebben *\o/*

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:06

Tja, ik vind het altijd lastig. Wat al eerder gezegd is, je kan beter eerst de pijn uitsluiten.

Die van mij gaat veel omhoog als we op buitenrit zitten, maar alleen als ze niet voluit mag, wat in het begin gewoon echt niet kan. Zijn we uiteindelijk lekker een stuk gaan crosse, is mevrouw daarna hartstikke braaf.

Op stal hadden we wel een pony die soms ineens een bokkesprong opzij maakte. Deze is nagekeken en bleek een haak of iets dergelijks aan zijn tanden te hebben en de bokkesprong was een pijnscheut.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:09

nee... bokken/ steigeren is lang niet altijd uit pijn. Paarden doen het (naar mijn ervaring) ook als ze bang zijn, of iets heel lastig vinden, of vreugde, maar ook wel eens als pijn van gebit, rug, zadel o.i.d.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

Citaat:
nee... bokken/ steigeren is lang niet altijd uit pijn. Paarden doen het (naar mijn ervaring) ook als ze bang zijn, of iets heel lastig vinden, of vreugde, maar ook wel eens als pijn van gebit, rug, zadel o.i.d.

mee eens, nog een om toe te voegen. Bij te veel energie & koud weer willen de voetjes ook nog wel eens van de vloer komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:15

op de manege stond een pony. en als je die en tikje gaf gaf die een bok. gewoon omdat ie dat niet leukvond.

en mn oude pony. die gef vreugde bokjes :P gewoon als ze lekker even los kon gaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:19

de ieehieeek ik kan me niet inhouden ben zo blij bokken....... is geen verzet........

het je gaat er nu naast is altijd verzet MAARRR hoeft niet altijd van pijn uit te komen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:19

randie schreef:
Citaat:

mee eens, nog een om toe te voegen. Bij te veel energie & koud weer willen de voetjes ook nog wel eens van de vloer komen :)

is helemaal waar.. dankje ;)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:18

ik ga voor: soms pijn, soms verzet, soms uit vrolijkheid en soms uit energie

de verklaring:
soms uit pijn want: bv de 5jaar bwp van mijn vriendin bokte altijd bij het aangalopperen op rechts -> reden: rugpijn, de osteopaat is geweest en hij heeft het sindsdien niet meer gedaan

soms uit verzet want: bv mijn vorige verzorgpaardje is doodbraaf bij beginners en kan ongeloofelijk gemeen bokken bij gevorderden. Reden: de gevorderden vragen meer en als ze geen zin heeft laat ze dat meer dan merken, bij de beginners is er geen probleem want die rijden met losse teugels en ze moet 2 keer niets doen

soms uit vrolijkheid: bv een vreugdebokje bij het aangallopperen op het veld

soms uit energie: in de winter bokken bijna alle paarden wel eens, door de koude, meer op stal staan, ... noem maar op

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:59

het hoort ook bij het pakket shet hengsten gedrag
:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+