hoe trainen vanaf het begin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoe een paard zadelmak maken en doorrijden?

- eerst gas, rem en stuur erop voordat we verder gaan
109 (51%)
- meteen bij me houden en onder je proberen te zetten
2 (0%)
- strakker teugeltje, laat hem maar wennen aan de druk
1 (0%)
- flink op druk rijden en laat hem maar in een krul lopen
4 (1%)
- paard eerst op eigen benen laten lopen, de rest komt later wel
95 (45%)

Totaal aantal stemmen: 211

Fem_daf

Re: hoe trainen vanaf het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:20

Eerst op eigen benen. Eigenlijk beginnen we zoals Moll beschrijft.
Ik vind op eigen benen belangrijker dan gas, rem en stuur. Dit komt wel zodra het diertje de hulpen begrijpt.
Maar ik ben geen goeroe en bekijk nog steeds iedere optie met open ogen! Maar krul erin trekken en zweep erover... nee... dan haak ik af.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:25

Ik denk dat er maar weinig instructeurs zijn die je echt goed uitkunnen leggen wat het inhoudt een paard op de eigen benen te laten lopen en je van achter naar voren laten rijden. Jong of ouder paard. Ik heb ook jaren gedacht van achter naar voren te rijden en kom nu pas erachter dat het ondanks lichte aanleuning nog echt niet goed was. Een goed gereden paard kun je herkennen aan zijn bespiering en manier van bewegen. Vooral die spierontwikkeling heeft me nu bij mijn huidige instructeur gebracht.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:28

Helemaal mee eens! Wij hebben achteraf gezien jaren lang een compromis gesloten en zijn uiteindelijk helemaal opnieuw begonnen bij een andere instructeur. Dit bevalt ons heel goed en het verschil is zo duidelijk te zien!
Weg hoge schoft, kom maar te voorschijn goddelijke billen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:31

ik ga voor eerst op eigen benen laten lopen, de rest komt later wel.
meteen in de krul of met hulpteugels erom, neeee dankjevriendelijk.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:38

Als het paard correct naar de hand toe loopt en van achter naar voren wordt gereden komt de krul vanzelf. De fout zit hem in het forceren van de krul. Maar ook een jong paard met het hoofd in de lucht laten lopen met weggedrukte rug is niet de bedoeling.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:42

hoofd/halshouding is de sleutel, echter dit willen kreeren met kracht is geen optie, ook hier is het begin aan de dubbel crusiaal om het dier in de juiste weg daar naartoe te begeleiden

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:03

ik rijd nu zelf een 3 jarige...
wij zijn eerst begonnen met stuur gas en natuurlijk de rem. nu 2 maanden verder zijn we dit aan het verfijnen en omdat ze dit zo goed opneemt zijn we aan het oefenen met ontspannen lopen en nageven. als iemand heel veel gaat trekke om het paard in ' de krul' te laten lopen is ie niet goed wijs.

nageven komt vanuit ontspanning niet vanuit iemand die zen moendhoeken kapot trekt!