Mijn fries is haast niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:59

sazsie schreef:
Vind het altijd zo jammer dar er hier op bokt meteen met een wijsvingertje gewezen wordt. Ga er eens vanuit dat iemand het beste voor heeft met een paard en dat niemand perfect is. Geef opbouwende feedback, daar heeft iemand meer aan dan alleen maar een tik op de vingers.

Helemaal mee eens!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:55

kidforever schreef:
eh, ik gebruik geen excuus hoor ;)
dit beestje is gewoon best druk.

ik vraag jullie alleen maar hoe jullie dat aanpakken.

het zadel past perfect.
het is op haar maat gemaakt
en hebben er nooit problemen mee gehad

ze is voor de rest kerngezond
geen gebreken of gezwellen
of ontstekingen etc.

& ik zeg toch alleen, het kan ook zijn dat..
zelfs mijn instructeur kon hem niet houden
wat hij ook deed
dus het hoeft misschien wel helemaal niet aan de persoon zelf te liggen.

Wanneer is het zadel op maat gemaakt en wanneer is het voor het laatst nagekeken?
Een paardenrug blijft veranderen.

suzotje

Re: Mijn fries is haast niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:22

Als je er zeker van bent dat het niets lichamelijks is zou ik beginnen met longeren met pessoa singel. Zo wordt ze lekker aan het werk gezet en denk ik dat ze met het rijden ook wel rustiger zou zijn. Is bij mij wel het geval geweest, mijn pony was ook niet te houden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:42

Weet je ts..als je al jou antwoorden naast elkaar leest zou ik het paard maar verkopen, want jij doet alles goed en het ligt duidelijk aan het paard!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:23

aerdenhout1 schreef:
Weet je ts..als je al jou antwoorden naast elkaar leest zou ik het paard maar verkopen, want jij doet alles goed en het ligt duidelijk aan het paard!

Daar is TS niets bijzonders in :+ Dat is wel vaker zo op dit forum, heul veul vaker!!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:39

Weet ik Frantic...en het iriteerd me mateloos!
Zoek eerst de fout eens bij jezelf.....paard gaat niet zo maar ineens dit soort dingen doen!
Jammer dat sommige mensen met paarden nooit paardenmensen zullen worden omdat ze niets willen aan nemen van meer ervaren mensen.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:11

aerdenhout1 schreef:

ik zeg toch niet dat het alleen aan het paard ligt ;)
ik kan zelf misschien wel even wat verkeerd doen.
maar dat wordt gecorrigeerd door mijn instructeur.

hoe heb je zelf dat dan met je paard? ;)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:13

aerdenhout1 schreef:
Zoek eerst de fout eens bij jezelf.....paard gaat niet zo maar ineens dit soort dingen doen!
Jammer dat sommige mensen met paarden nooit paardenmensen zullen worden omdat ze niets willen aan nemen van meer ervaren mensen.

hoe ervaren ben je zelf dan?
want nu lijkt het alsof je zelf heel perfect bent
niemand is perfect.

het paard is een keer geschrokken van een hond
en sindsdien racet ze door de bak.

en nee nu bedoel ik niet dat het aan het paard ligt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:25

Jij laat haar door de bak racen omdat je haar niet het juiste vertrouwen geeft.......

Je manier van denken zit verkeerd. Ieder paard is wel eens geschrokken van een hond, varken, tractor of weet ik wat.

Het ene paard wordt gecorrigeerd en het andere aangemoedigd in het gedrag omdat zijn ruiter het niet kan oplossen.....

(en hang dan goed aan een scherp bit als noodrem en hond, racen en pijn zijn samen....)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:29

Frantic schreef:
Jij laat haar door de bak racen omdat je haar niet het juiste vertrouwen geeft.......

Je manier van denken zit verkeerd. Ieder paard is wel eens geschrokken van een hond, varken, tractor of weet ik wat.

Het ene paard wordt gecorrigeerd en het andere aangemoedigd in het gedrag omdat zijn ruiter het niet kan oplossen.....

(en hang dan goed aan een scherp bit als noodrem en hond, racen en pijn zijn samen....)

ik laat haar dus niet door de bak racen ;)
ik probeer me te concentreren en haar vertrouwen te winnen
en haar te aanmoedigen telkens als ze schrikt.

alleen het enige probleem is dat ze wat sterker is geworden.
en dat bit is niet eens zo scherp, en noodrem is niet nodig.

ik wil jullie alleen vragen hoe jullie dit aanpakken.
misschien dat ik daar wat uit kan halen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:38

Citaat:

Heel concreet?

Eerst een 2e persoon laten meekijken, op internet kunnen we niet zien wat er fout gaat.

Je woont in Oldeholtwolde???

Spreek een les af met Ilona Mens in Noordwolde.
Laat Harry vd Bosch eens kijken naar het zadel, die zit in Nijeholtwolde, want eerlijk gezegd schrok ik behoorlijk dat je niet eens wist wat opvullen was....

En lichamelijk??? dierenkliniek Wolvega zit ook om de hoek!

Bij elkaar ben je dan 200 euro kwijt en krijg je een diagnose, ligt het aan jou, dan ga je opzoek naar een instructeur die bereid is jou te helpen. Ligt het aan het zadel dat zeer doet? Harry lost dat wel op.
Ligt het aan het paard ben je meer geld kwijt.

Is het een combinatie van factoren? Dan blijft de opties allemaal staan.

edit: geen idee meer hoe ik erop kwam dat je in Oldeholtwolde woont, sorrie

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:45

Frantic schreef:
Citaat:

Heel concreet?

Eerst een 2e persoon laten meekijken, op internet kunnen we niet zien wat er fout gaat.

Je woont in Oldeholtwolde???

Spreek een les af met Ilona Mens in Noordwolde.
Laat Harry vd Bosch eens kijken naar het zadel, die zit in Nijeholtwolde, want eerlijk gezegd schrok ik behoorlijk dat je niet eens wist wat opvullen was....

En lichamelijk??? dierenkliniek Wolvega zit ook om de hoek!

Bij elkaar ben je dan 200 euro kwijt en krijg je een diagnose, ligt het aan jou, dan ga je opzoek naar een instructeur die bereid is jou te helpen. Ligt het aan het zadel dat zeer doet? Harry lost dat wel op.
Ligt het aan het paard ben je meer geld kwijt.

Is het een combinatie van factoren? Dan blijft de opties allemaal staan.

edit: geen idee meer hoe ik erop kwam dat je in Oldeholtwolde woont, sorrie

bedankt !(Y)
ik ken deze mensen
hihi ik woon niet in oldeholtwolde
zelf woon ik in langelille.
nee, je kan niet zien wat er fout gaat
daarom probeer ik het ook een beetje uit te leggen
maar meestal krijg ik negatieve antwoorden
inplaatsvan tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:48

Ik heb je 8 dagen geleden (zie pagina 2 van dit topic) tips gegeven over het zadel.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:50

Frantic schreef:
Citaat:
want eerlijk gezegd schrok ik behoorlijk dat je niet eens wist wat opvullen was....

haha ja klopt, ik heb er eerlijkwaar nog nooooit van gehoord,
maar nu weet ik het (Y)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:50

JoviBan schreef:
Ik heb je 8 dagen geleden (zie pagina 2 van dit topic) tips gegeven over het zadel.

daar ben ik ook blij mee :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:22

kidforever schreef:
aerdenhout1 schreef:

hoe ervaren ben je zelf dan?
want nu lijkt het alsof je zelf heel perfect bent
niemand is perfect.

het paard is een keer geschrokken van een hond
en sindsdien racet ze door de bak.

en nee nu bedoel ik niet dat het aan het paard ligt.

Ervaren genoeg om hier met 100 % zeker te kunnen vertellen dat jou instructrice ook niet weet wat ze moet doen als er een zwaarder bit in gaat.
En ja, ik heb behoorlijk wat ervaring met paarden waar niets meer mee te beginnen was.
Als het volgens jou alleen door die hond komt, dan moet dat in no time over zijn...mits je de juiste hulp krijgt...en nee dat gaat niet via bokt.
Daar moet je paard en ruiter samen voor zien.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:45

Vroeg me af hoe het er nu voorstaat...

Toen ik het topic doorlas dacht ik zelf in eerste instantie aan lichamelijk ongemak bij het paard. Dit zuo natuurlijk vele oorzaken kunnen hebben, maar zelf zou ik starten met het vinden van een goede zadelmaker die kijkt naar het zadel. Een zadel kan eerst perfect passen, maar zeker friezen willen nog wel eens kleine lichamelijke veranderingen doormaken, en ook een zadel kan door gebruik veranderen. Dit samen gecombineerd kan maken dat een zadel voor ongemakken op een paardenrug zorgt. Dus zeker geen onverstandige actie lijkt mij zo.

Ik weet ook niet hoe ze het doet wanneer je haar longeert? En of je dit al gedaan hebt?
Maar misschien een idee om te kijken hoe ze het doet aan de longeerlijn, en dan zowel met als zonder zadel, en natuurlijk zowel rechts als linksom.
Ook is longeren een fijne manier om samen met je paard een band op te bouwen en het vertrouwen in elkaar en de samenwerking met elkaar te verbeteren.

Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee!

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:48

susan schreef:
Vroeg me af hoe het er nu voorstaat...

Toen ik het topic doorlas dacht ik zelf in eerste instantie aan lichamelijk ongemak bij het paard. Dit zuo natuurlijk vele oorzaken kunnen hebben, maar zelf zou ik starten met het vinden van een goede zadelmaker die kijkt naar het zadel. Een zadel kan eerst perfect passen, maar zeker friezen willen nog wel eens kleine lichamelijke veranderingen doormaken, en ook een zadel kan door gebruik veranderen. Dit samen gecombineerd kan maken dat een zadel voor ongemakken op een paardenrug zorgt. Dus zeker geen onverstandige actie lijkt mij zo.

Ik weet ook niet hoe ze het doet wanneer je haar longeert? En of je dit al gedaan hebt?
Maar misschien een idee om te kijken hoe ze het doet aan de longeerlijn, en dan zowel met als zonder zadel, en natuurlijk zowel rechts als linksom.
Ook is longeren een fijne manier om samen met je paard een band op te bouwen en het vertrouwen in elkaar en de samenwerking met elkaar te verbeteren.

Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee!

Met longeren is ze aardig rustig.
maar zodra ik er op ga
wordt ze onrustig
misschien door de druk op haar rug
dat dat haar dwarszit.
ik zal wel even bellen naar de zadelmaker bij mij in de buurt.

bedankt !

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:51

Citaat:
Ervaren genoeg om hier met 100 % zeker te kunnen vertellen dat jou instructrice ook niet weet wat ze moet doen als er een zwaarder bit in gaat.
En ja, ik heb behoorlijk wat ervaring met paarden waar niets meer mee te beginnen was.
Als het volgens jou alleen door die hond komt, dan moet dat in no time over zijn...mits je de juiste hulp krijgt...en nee dat gaat niet via bokt.
Daar moet je paard en ruiter samen voor zien.

er is geen zwaarder bit in gehangen,
dit bit heeft ze al zolang we haar rijden.
en mijn instructeur weet ook wel wat hij doet.
jullie kunnen omgaan met paarden waar niks mee te beginnen is.
maar dat is weer anders dan een klein rijtechnisch probleem.
ik vraag via bokt. alleen hoe jullie dit aanpakken.
wat doet dit gehele forum hier anders ?
het is toch vragen stellen over een praktijk probleem in het forum rijtechnisch.

als er geen antwoorden op te geven zijn weet ik niet wat dit hele forum hier doet ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:17

Een harde mond kan vrijwel alleen ontstaan van een harde hand. Jammer dat je alles denkt beter te weten er zijn mensen die moeite doen en je goede tips geven, als je die niet wilt dan kun je voortaan beter geen topic met een vraag als deze meer plaatsen, mensen doen moeite om jou te helpen en je reageerd alsof je alles al weet. Wat is dan het nut van je topic?

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:36

Ik zou ook zeggen voltes gaan rijden en schijnovergangen rijden. Als ze elke keer zo onder je uit loopt kun je zo langzaam mogelijk gaan draven zodat ze bij jou blijft. Als je dat niet lukt op een rechte lijn pak dan een volte. Misschien heb je er wat aan? Hoop dat je al iets hebt gehad aan de andere oplossingen die hier worden gegeven?

Succes. En geef de moed niet op!

Ps, sta open voor oplossingen die anderen je geven. Je moet soms je eigen ideeen/oplossingen laten varen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:31

[qoute] Met longeren is ze aardig rustig.
maar zodra ik er op ga
wordt ze onrustig
dat dat haar dwarszit.
bedankt ! [/quote]

Zodra jij er op gaat...dus ligt het hoogstwaarschijnlijk toch aan jou en jou manier van rijden waardoor ze onrustig word.
Als longeren nu goed gaat, doe dan eens 20 stappen terug en ga eerst eens longeren tot er ontspanning is, dan aan de longe er weer op zonder teugeldruk tot er ontspanning is, dan heel voorzichtig weer aanleuning gaan zoeken enz. enz.
Pas als ze onder jou weer ontspannen kan , weer los.
Maar dit zou jou geweldige instructeur die dit soort gevallen kan helpen, ook moeten weten!

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 01:10

doerakje schreef:
Een harde mond kan vrijwel alleen ontstaan van een harde hand. Jammer dat je alles denkt beter te weten er zijn mensen die moeite doen en je goede tips geven, als je die niet wilt dan kun je voortaan beter geen topic met een vraag als deze meer plaatsen, mensen doen moeite om jou te helpen en je reageerd alsof je alles al weet. Wat is dan het nut van je topic?

ik zeg ook weer niet dat ik alles weet
de meesten weten gewoon niet
hoe het paard is. en anderen snappen dat weer wel.

en door alleen maar negatieve berichten
alsof dat nuttig is?

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 01:14

aerdenhout1 schreef:
[qoute] Met longeren is ze aardig rustig.
maar zodra ik er op ga
wordt ze onrustig
dat dat haar dwarszit.
bedankt !

Zodra jij er op gaat...dus ligt het hoogstwaarschijnlijk toch aan jou en jou manier van rijden waardoor ze onrustig word.
Als longeren nu goed gaat, doe dan eens 20 stappen terug en ga eerst eens longeren tot er ontspanning is, dan aan de longe er weer op zonder teugeldruk tot er ontspanning is, dan heel voorzichtig weer aanleuning gaan zoeken enz. enz.
Pas als ze onder jou weer ontspannen kan , weer los.
Maar dit zou jou geweldige instructeur die dit soort gevallen kan helpen, ook moeten weten![/quote]

dat kan ja.
er zijn verschillende redenen en oorzaken
waardoor het kan komen

maar ahah.
nu snap ik 't.

de instructeur legt het namelijk heel appart uit.
ik rij nog niet zo lang in deze les
en de meesten zitten in hogere klassen enz.

toch bedankt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 01:24

Ik kan alleen met een aantal andere bokkers meegaan, laat het zadel controleren. Als je paard met een ander zadel prima loopt heb je vrijwel zeker het probleem gevonden.