Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:58

Ik zou eens proberen om hem een heel stuk minder kracht voer gaan te geven.. Die hoeveelheid die jij noemt, krijgt mijn Z paard nog niet eens. Met zoveel energie die jij erin stopt is het niet gek dat hij zoveel energie heeft om eruit te lopen.

Probeer het eens terug te brengen naar een halve bak brok en muslie per dag en daarbij onbeperkt ruwvoer.. En voldoende weidegang, maar dat zit wel goed zo te lezen.
Waarschijnlijk merk je dan al dat hij een stuk minder energiek zal zijn en het is ook niet nodig is om zo vaak met hem te werken.

Dan om de dag een half uurtje, dus 3-4 keer in de week, lijkt me voor een 4 jarige meer dan genoeg..

Maar stop er niet meer energie in, dan dat het paard kan verwerken.. Hiermee maakt je het jezelf alleen maar lastig.. En voor het paard is het ook niet leuk, als hij niet weet wat hij met zijn energie moet doen..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:05

@Moll
Daar ben ik het deels mee eens.

Natuurlijk kan je schema's niet 100% strikt opvolgen.
Als ik de ene dag heb gelongeerd of gereden zet ik me paard de dag daarna niet stil. Veroorzaakt alleen maar spierpijn en stijfheid.
Of ik ga rijden of longeren ligt wel aan een paar factoren die ik tijdens het longeren (opwarmen) tegenkom.

Ook zal ik niet snel gaan rijden of intensief gaan longeren nadat het paard een week of langer stil heeft gestaan (mijn paard staat nooit stil, staat in de wei, maar even kort door de bocht gezegd). Dat bouw je dan ook weer op tot het moment dat het paard klaar lijkt.

Wat ga je rijtechnisch doen? Met wat ga je longeren? Wat wil je trainen? Dat hangt ook helemaal van het paard af en de opbouw in de training.

Wel gebruik ik een trainingschema als rode draad bij het trainen, voor het bereiken van een bepaald doel. Het paard geeft verder zelf aan waar er aangepast moet worden.
Dus ik kan het met je eens zijn hierin.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:10

Ik zie nu pas je voerschema...

Ik ben het hierin met Raggel eens, als ik het nu goed lees krijgt je paard 1,5 kilo brok en een halve kilo muesli.
Halve schep brok en halve schep muesli (zonder haver) + onbeperkt ruwvoer lijkt mij meer dan voldoende! Dunner gaat hij hiervan echt niet worden.
Probeer het eens, nooit geschoten is altijd mis.

Groetjes

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:10

ietsie rustiger aan doen

Jess1989

Re: Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:17

Jeetje wat een hoop voer!!!
Zeker minder energie erin stoppen, je zal merken dat hij minder heet word.
Mijn merrie staat tijdelijk 'stil' en krijgt één pavo brok (summerfit) per dag en daarnaast ombeperkt ruwvoer.
Zelfs na een kwart kilo krachtvoer merk ik gigantische energie verschillen met de voorgaande dagen.
Dus overschat krachtvoer niet, paarden hebben niet veel nodig!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:24

ik vind dit te zwaar voor een 4 jarige

voor mijn (toen 5 jarige) (toen net 2 maanden zadelmak)
was ik 3 x per week rijden ongeveer een half uur. 1x longeren en de rest had hij vrij of wandelde ik een stuk.
daarbij staat elke dag, de hele dag op het land.

nu is hij 6, wat verder in training
rijd ik 4x per week ene keer langer dan de andere keer, gemiddeld 40 minuten/45 minuten.
Maar dit is 2/3 keer dressuurtraining, 1 keer in de 2 weken springtraining en 1 keer buitenritje.
en 1 keer longeren met pessoa. Hier doet hij het goed op. Als ik minder train word hij veel te vet van het gras..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:01

doei schreef:
@Moll
Daar ben ik het deels mee eens.

Natuurlijk kan je schema's niet 100% strikt opvolgen.
Als ik de ene dag heb gelongeerd of gereden zet ik me paard de dag daarna niet stil. Veroorzaakt alleen maar spierpijn en stijfheid.
Of ik ga rijden of longeren ligt wel aan een paar factoren die ik tijdens het longeren (opwarmen) tegenkom..

als u het dier na een dag rijden een dag vrij geeft in de vorm dat deze op de wei of in de padok is is dit niet het geval, als dit het wel het geval zou zijn betekent dit dat het dier de dag daar voor te zwaar getraint heeft.

Citaat:
Ook zal ik niet snel gaan rijden of intensief gaan longeren nadat het paard een week of langer stil heeft gestaan (mijn paard staat nooit stil, staat in de wei, maar even kort door de bocht gezegd). Dat bouw je dan ook weer op tot het moment dat het paard klaar lijkt.

is het niet zo met namen een jonger paard je die op bouwt naar een piek midden in de week dan weer af bouwt, zo dat het dier nooit altijd op maximale prestatie moet presteren? behoud van het dier is toch wel belangrijk in deze, en uiteraard als het dier een week in het land heeft gelopen kan je niet verwachten dat deze gelijk op maximum prestatie kan werken, met namen jongere dieren niet, als het dier vol leerd is moet dit weer geen probleem zijn want deze zijn in hun opleiding zo ver dat het allemaal vanzelf sprekent is, voorbeeld heb ik thuis staan een hengst van 20 jaar het dier kan een week lekker niks doen en vervolgens opstappen en alle onderdelen zonder moeite en speirpijn achter af gereden worden van gelops wissels tot pirouette, tot piaffe geen probleem

Citaat:
Wat ga je rijtechnisch doen? Met wat ga je longeren? Wat wil je trainen? Dat hangt ook helemaal van het paard af en de opbouw in de training.

Dit snap ik niet helemaal, het paard geeft aan welke onderdelen geoefend kunnen worden en of gelongeerd kunnen worden, niet andersom, je kan aan het dier aflezen waar deze aantoe is en waar niet, en met wat er gelongeerd gaat worden? zijn daar opties in dan? zoas pasoateugel enz, in mijn optiek en opleiding is dat geen optie, jonge paarden worden in det begin aan de enkele longe gezet, echter wanneer deze aan het rechtrichtsadium zijn alleen nog maar dubbele longe werk.

Citaat:
Wel gebruik ik een trainingschema als rode draad bij het trainen, voor het bereiken van een bepaald doel. Het paard geeft verder zelf aan waar er aangepast moet worden.
Dus ik kan het met je eens zijn hierin

daar ben ik het dus met u eens een rode draad is prettig in een opleiding van een paard, maar men moet zich er niet blind op staren, en zeker niet kramperig aan vast houden, het pard bepaalt de lengte en de duur van de opleiding.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:01

Een hoop voer??? Ik vind het erg weinig voor de energie die een jong paard nodig heeft om te groeien EN zoveel te moeten werken! We hebben het hier over basisbrok, niet over prestatiebrok. Basisbrok is onderhoudsvoer voor paarden die niks doen... Mijn jonge paard kreeg smorgens 1 schep basis en savonds 1 schep basisbrok en trainde veel minder. Was ook een paard met veel energie van zichzelf anders had hij wel prestatiebrok gekregen ipv basisbrok.

Mijn Z paard krijgt 1 schep prestatiebrok + 1 schep mueslie smorgens en savonds ook weer. Oke het is per paard verschillend maar ik vind het paar dop de foto's niet te dik dus hij mag zeker dat voer hebben om zijn energie voor de groei eruit te halen. Je kan een paard niet op rantsoen zetten EN veel laten werken EN zeker niet als hij in de groei is!!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:08

Zelf heb ik ook een 4-jarig paard, maar merk met intensief rijden dat hij na een half uur echt klaar ermee is. Vooral in de concentratie merk ik dat. Je kunt beter kort werken en netjes, op de hulpen en oefeningen doen. Dan je 3 kwartier vol rijden volgens het schema. Het gaat erom wat hij presteert lijkt mij?
Daarnaast zijn rustdagen voor jonge paarden echt belangrijk. Zo heb je bijna geen last van stijfheid.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:55

Ik vind het ook niet veel voer gezien de hoeveelheid arbeid (imo teveel) en niet vullend voer (hij oogt wat schraal)
Misschien Senior Priores voeren? zit alles in (ruwvoer/krachtvoer)....worden ze voller van en ze worden er niet hyper/heet van.
Ik voerde het mijn destijds rillerige 3/4 jarige, erg goede ervaringen mee! Zoek maar eens op de zoekfunctie hier op Bokt...

Qua werk houd ik altijd bij mijn jonge dieren aan:
3 jaar = 3 x per week ( 20 min, les 30 min)
4 jaar = 4 x per week ( 30 min, les 45 min))
5 jaar = 5 x per week ( 45 min, les 60 min)
6 jaar = 6 x per week (45 min, les 60 min)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:53

@ Zonnetje81: Het paard heeft duidelijk te veel energie volgens TS, dat is dus de reden waarom ze zo veel/vaak met hem werkt. Niet andersom zoals jij het zegt: Hij moet veel werken en daarom heeft hij veel energie nodig.
Door deze overmaat aan energie weg te halen, hoeft er ook niet zo veel gewerkt te worden met het paard. Als je daarnaast zorgt voor voldoende vitamines, mineralen en voedingstoffen EN onbeperkt goed ruwvoer, krijgt het paard meer dan genoeg binnen om zich te ontwikkelen.

Ben het trouwens niet met je eens dat onderhoudsbrok voor paarden is die niets hoeven te doen. Dit zal zeker voor een gedeelte van de paarden gelden, maar een ander groot gedeelte die wat meer bloed heeft zal heet, gek en vervelend worden bij niets doen en volgestopt worden met basisbrok. Punt is: ieder paard moet individueel gevoerd worden en bekeken worden wat heeft hij nu nodig. Doet hij nix, heeft hij een stuk minder nodig dan dat hij vol in het werk staat. Pas het voer aan, aan de behoeften en het werk van het paard. Ga niet het werk van het paard aanpassen aan het voer.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:55

ben je er al mee bezig dan is ie zeker aan het ontploffen dit moment (geintje)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:13

Een paard wat van nature veel looplust heeft wil niet zeggen dat hij op weinig tot niets aan krachtvoer binnen hoeft te krijgen. Het paard maakt groei door, wordt van nature denk ik niet dik, hij heeft zijn voer echt wel nodig. Hoe wil jij die vitamines/voedinsstoffen gaan toevoegen als je nog meer wilt bezuinigen op krachtvoer van 1,5 kg per dag aan basisbrok?

Ik heb zelf een paard met een hoog energielevel gehad, die niet dik te krijgen was. Hij zou vast nog wel doorlopen als ik hem geen krachtvoer gaf maar dan zou hij niet aan zijn voedingsstoffen zijn gekomen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:38

Ik denk dat een paard, welk paard dan ook op dit niveau/leeftijd, geen 1,5 kilo aan voedingsstoffen nodig heeft. Met goed hooi en een goede mulsie of brok kom je al een heel eind. Paarden zijn van nature sobere dieren, die veel kunnen halen uit weinig. Eventueel kun je supplementen geven als je denkt dat je paard te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.

Er is een wezenlijk verschil tussen energie en voedingsstoffen. Voedingsstoffen hebben ze nodig en moeten ze bijgevoerd krijgen naast goed ruwvoer. Van ruwvoer wordt een paard ook dit, niet van krachtvoer. Energie heeft een paard in meer of mindere mate van zichzelf en kan hij uit goed ruwvoer halen. Afhankelijk van het (temperament van het) paard kun je dit aanvullen met krachtvoer, maar dit is zeker in de jonge jaren niet nodig in grote hoeveelheden. Omdat ze simpelweg niet veel energie verbruiken tijdens het werken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:23

Hier krijgen mijn M en Z paard net geen 1.5kg per dag.
De ene krijgt 600gram muesli en 600gram haver, de ander krijgt 1400gr sportmuesli. Daarbij (bijna) onbeperkt hooi of weidegang. Dikker worden ze niet van muesli, zou ik meer brok/muesli gaan voeren, zouden ze niet meer te houden zijn.

Wil ik ze wat dikker geef ik rijker hooi, meer gras of geef ik wat bietenpulp met zemelen bij. Brok/Muesli (zeker sportvarianten) zijn juist zo gemaakt dat paarden er niet dikker van worden.

Het zal zeker per paard verschillend zijn, maar ik vind dit wel veel krachtvoer voor zo'n jong dier. In de meeste gevallen hebben paarden aan 1kg onderhoudsbrok voldoende bij lichte arbeid. Dit voorziet ze voldoende in vit/min, als je dit aanvult met goed hooi lijkt mij dit een perfect voedingschema voor een jong paard.

Blijft hij echt te mager kun je het aanvullen met bietenpulp en anders eens het bloed laten controleren? Vriendin van mij kreeg haar ruin maar niet op gewicht, een specifiek supplement (gekozen adhv een bloedtest) heeft geholpen en ze heeft hem nu eindelijk op gewicht.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:27

Ik vind het idd ook wel veel voor een 4-jarige. Weet niet of het al eerder is aangedragen, maar er wordt vaak aangehouden:
3-jarige : 3x per week rijden
4-jarige : 4x
5-jarige : 5x

Ook de duur van je training vind ik vrij intensief, zou max 20 min. trainen excl. in- en uitstappen. Dus dan zit je er ook al gauw 40 minuten op.

Om hem rustiger/relaxter te krijgen zou je bijv. een muesli zoals marstall synfonie kunnen geven, zo krijgt hij wel genoeg voedingsstoffen binnen, maar niet al die energie extra die je eigenlijk niet wilt.
Op gewicht houden doe je dmv goed ruwvoer, dus onbeperkt (of ruim voldoende) hooi/kuil.

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:30

Ik vind het wel een aardig schema alleen zou ik de vrije dag midden in de week doen het niet de laatste dag. Ik heb een 5 jarige.
Mijn schema is: maandag rijden of rust
dinsdag longeren met de dubbele
woensdag 's avonds ponyclub
donderdag longeren met de dubbele of rust
vrijdag longeren met de dubbele
zaterdag 's ochtends rijles
zondag longeren met de dubbele of buitenrit
En hij staat altijd buiten dus hij kan gewoon lekker galoperen

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:44

heeft iemand nog antwoord op mijn vraag :
wat zou beter zijn voor de hengst sport-of conditiebrokken ?
(briljant in mijn profiel)

ValentinoGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:30

ik ben nu bezig om mijn paard zelf door te rijden alleen ik heb nooit echt een schema, maandag en donderdag zijn vaste rijdagen en voor de rest wat is t beste want ik heb soms ook het idee dat ik mijn paard te vaak rij alleen bij mij op de manege wordt er tegen me gezegd dat ik elke dag ook al is het 10 minuten dat ik moet rijden maar dat klopt volgens mij niet want mijne is nog in de 3 volgend jaar wordt hij pas 4 weet niet precies welke maand..

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:37

Iets minder gaan rijden,

Maar als je paard er veel plezier in heeft kan het best!
Maar geef hem minimaal 2 dagen VRIJ

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:19

ik zou hem niet vrij geven,
ofja niet dagje stal staan.
alsje begrijpt wat ik bedoel.
gewoon in de wei of longeren of in de stapmolen.
zodat hij toch zijn energie kwijt kan die dag (:

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:31

Voor een 4 jarige vind ik het allemaal nog een beetje veel.

Ga bijvoorbeeld

* Maandag trainen half uurtje tot 3 kwartier
* Dinsdag longeren
* Woensdag vrije dag (bijvoorbeeld lekker op het land)
* Donderdag trainen half uurtje tot 3 kwartier
* Vrijdag buitenrit
* Zaterdag trainen of longeren
* Zondag rust dag

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:51

Ik vind het trainingsschema veel te intensief voor je paard, ik mis ook eigenlijk een ingepland speelmoment met je paard. ik zorg altijd dat er een speeldag is.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:07

Dinges11 schreef:
Ik vind het trainingsschema veel te intensief voor je paard, ik mis ook eigenlijk een ingepland speelmoment met je paard. ik zorg altijd dat er een speeldag is.

speeldag?

Nonaamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:13

ik zou bijv. als die op zondag rust heeft gehad, ma longeren, di en woe rijden do longeren vrij en za rijden.