doei schreef:@Moll
Daar ben ik het deels mee eens.
Natuurlijk kan je schema's niet 100% strikt opvolgen.
Als ik de ene dag heb gelongeerd of gereden zet ik me paard de dag daarna niet stil. Veroorzaakt alleen maar spierpijn en stijfheid.
Of ik ga rijden of longeren ligt wel aan een paar factoren die ik tijdens het longeren (opwarmen) tegenkom..
als u het dier na een dag rijden een dag vrij geeft in de vorm dat deze op de wei of in de padok is is dit niet het geval, als dit het wel het geval zou zijn betekent dit dat het dier de dag daar voor te zwaar getraint heeft.
Citaat:
Ook zal ik niet snel gaan rijden of intensief gaan longeren nadat het paard een week of langer stil heeft gestaan (mijn paard staat nooit stil, staat in de wei, maar even kort door de bocht gezegd). Dat bouw je dan ook weer op tot het moment dat het paard klaar lijkt.
is het niet zo met namen een jonger paard je die op bouwt naar een piek midden in de week dan weer af bouwt, zo dat het dier nooit altijd op maximale prestatie moet presteren? behoud van het dier is toch wel belangrijk in deze, en uiteraard als het dier een week in het land heeft gelopen kan je niet verwachten dat deze gelijk op maximum prestatie kan werken, met namen jongere dieren niet, als het dier vol leerd is moet dit weer geen probleem zijn want deze zijn in hun opleiding zo ver dat het allemaal vanzelf sprekent is, voorbeeld heb ik thuis staan een hengst van 20 jaar het dier kan een week lekker niks doen en vervolgens opstappen en alle onderdelen zonder moeite en speirpijn achter af gereden worden van gelops wissels tot pirouette, tot piaffe geen probleem
Citaat:
Wat ga je rijtechnisch doen? Met wat ga je longeren? Wat wil je trainen? Dat hangt ook helemaal van het paard af en de opbouw in de training.
Dit snap ik niet helemaal, het paard geeft aan welke onderdelen geoefend kunnen worden en of gelongeerd kunnen worden, niet andersom, je kan aan het dier aflezen waar deze aantoe is en waar niet, en met wat er gelongeerd gaat worden? zijn daar opties in dan? zoas pasoateugel enz, in mijn optiek en opleiding is dat geen optie, jonge paarden worden in det begin aan de enkele longe gezet, echter wanneer deze aan het rechtrichtsadium zijn alleen nog maar dubbele longe werk.
Citaat:
Wel gebruik ik een trainingschema als rode draad bij het trainen, voor het bereiken van een bepaald doel. Het paard geeft verder zelf aan waar er aangepast moet worden.
Dus ik kan het met je eens zijn hierin
daar ben ik het dus met u eens een rode draad is prettig in een opleiding van een paard, maar men moet zich er niet blind op staren, en zeker niet kramperig aan vast houden, het pard bepaalt de lengte en de duur van de opleiding.