Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:13

mirandavb schreef:
Volgens mij zit dat paard echt muurvast. En heeft ie gewoon pijn in zijn lijf! Aan de teugel lopen is echt niet het belangrijkst. Ik zou hem eerst soepel gaan maken. Bijvoorbeeld veel buigingen maken en heup naar binnen buiten en dan eerst naar ontspanning werken en dan pas omhoog werken. Het ziet er namelijk niet echt leuk uit voor dat paard. En zelf recht op zitten, het ziet er uit alsof je in de teugels steunt. Meer met je benen gaan rijden.

Komt vast wel goed, kost gewoon heel veel tijd en geduld!

Het doet mij echt pijn om zoiets te moeten lezen.. ik doe er alles aan om met dit paard (waar ik al heel lang problemen mee heb) pijnvrij te kunnen rijden met ontspanning en zeker niet nageeflijkheid op de eerste plaats.
Dit paard kan je trouwens ook niet tot nageeflijkheid dwingen, dan gaat hij hevig in verzet, alles wat je ziet is al hetgeen hij zelf aanbiedt.
En dan post jij zo'n reactie, ik heb ook gevraagd om onze voorgeschiedenis te lezen vooraleer je een reactie post.
Wil je in 't vervolg eerst die moeite doen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:27

mirandavb schreef:
Volgens mij zit dat paard echt muurvast. En heeft ie gewoon pijn in zijn lijf! Aan de teugel lopen is echt niet het belangrijkst. Ik zou hem eerst soepel gaan maken. Bijvoorbeeld veel buigingen maken en heup naar binnen buiten en dan eerst naar ontspanning werken en dan pas omhoog werken. Het ziet er namelijk niet echt leuk uit voor dat paard. En zelf recht op zitten, het ziet er uit alsof je in de teugels steunt. Meer met je benen gaan rijden.

Komt vast wel goed, kost gewoon heel veel tijd en geduld!

Lezen is voor sommige mensen zo moeilijk. Hoe wil je een goed opgebouwde onderbouwde post neerschrijven als je de achtergrond info nog niet eens gelezen hebt? Dit zie je ook weer aan je post, allemaal losje feitjes die geen enkele betrekking hebben op het niveau en de lichamelijke staat van het paard. En ook waar ik een bokker eerder dit topic op corrigeerde, hoe wil een paard dat niet recht is en niet in balans is aan de teugel? Vertel mij dat eens? Dat is onjuist, omdat ze het niet kunnen, ze zullen enkel in een krul gaan lopen en dat zou de boel nog erger maken. Ik zie overigens nergens een paard dat omhoog gereden word noch een ruiter die steunt. Zie je haar handen? Hoe wil ze met zulke open handen op iets steunen. Het enige kloppende wat je zegt vind ik de allerlaatste zin.

Sin

Re: Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 09:16

En dan wordt het ineens stil natuurlijk :D

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:54

Er is indd duidelijk te zien dat het paard niet fijn in z'n lijf zit. Begrijp dat jullie hier mee bezig zijn, alleen vind ik het persoonlijk erg storend hoe slecht je eigen houding is, hoe wil je je paard recht richten als je heb in de weg zit met je eigen houding ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:31

Sorry maar wat voor commentaar is dat nu? Ik neem aan dat iedereen toch bezig is met zowel zijn eigen houding als die van zijn paard te verbeteren?

Moest je dan nog concrete tips hebben, maar dit is gewoon iets gemeens zeggen toch?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:14

Zie niet wat daar gemeen aan is,als iemand geen commentaar op 't rijden of houding wil moet er ook geen HAW topic gemaakt worden ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:47

Ja ok, maar zeggen dat ze slecht zit helpt haar ook niet vooruit e? Zeg dan wat er stoort aan haar houding, hoe ze het kan oplossen?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:59

Daar kan de TS toch ook zelf mee komen ?

Anyways
*Recht boven je paard blijven zitten.
*Schouders, armen en handen ontspannen.
*Niet te ver achter in het zadel gaan zitten, zie vaak dat je te ver op de lepel zit.
*Handen sluiten en dragen.
*Buitenteugel eraan houden, en ook vanuit daar je figuren rijden.

suc6 ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:39

Recht boven je paard blijven zitten: heel waar maar als je niet recht zit, is dat onvoldoende om mee aan de slag te gaan. Dat is als zeggen: rij je paard aan de teugel...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:29

Tmara schreef:
Zie niet wat daar gemeen aan is,als iemand geen commentaar op 't rijden of houding wil moet er ook geen HAW topic gemaakt worden ;)

Tmara: ik neem dan toch les om een reden?
Ik vraag ook onderbouwde kritiek om diezelfde reden?

Maar aangezien het begrip "onderbouwde kritiek" blijkbaar al erg onduidelijk voor je blijft, begrijp ik dat enige verdere staving moeilijk is.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:00

Vanwaar zo aanvallend ? Als je niet tegen commentaar kunt kun je beter geen HAW topic openen :n

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:18

Ben het wel met Tmara eens......je kan alleen een paard rechtrichten (en anderzijds goed rijden) als je zelf goed en recht zit.

Ik ben er zelf door mijn jonge paarden achter gekomen hoe verschrikkelijk belangrijk een 'goede zit' is......je kan zo verschrikkelijk veel verwarrende signalen geven op deze manier.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:03

Tmara: ik heb toch al een aantal keer gevraagd om duidelijk onderbouwde commentaar te geven, maar lukt je blijkbaar niet.
Wat ben ik nu met het commentaar "je houding is barslecht". Al eens bedacht hoe ik daar nu iets van kan opsteken of bijleren?
Ik kan wel tegen commentaar, ik kan alleen niet tegen nietszeggende commentaar (zoals Poes zegt, dat is gewoon gemeen zijn).

Want bijvoorbeeld je punt, *recht boven je paard zitten* .. bij een paard dat gebogen is , zit je sowieso niet recht boven je paard. Een niet recht-gericht paard verplaatst het gewicht van de ruiter naar z'n bolle zijde. De meeste ruiters compenseren dat onbewust door meer gewicht aan de holle zijde te brengen waardoor de buiging nog vergroot. Je kan dit oplossen door dit om te draaien, maw meer ruitergewicht te brengen aan de bolle zijde. Ik ben er van overtuigd dat ik dit nog niet altijd correct doe, zeker niet, ik mis de feeling soms nog om het alleen te doen waardoor ik al eens in de mist ga.. maar van z'n fouten leert men nietwaar? Dus vooraleer je schrijft "zit recht boven je paard" zou ik graag weten hoe je dat juist ziet, maw. dat ik weet of jij weet waarover je spreekt.

Of zoals je laatste punt: *buitenteugel eraan houden".. weer zo'n losse opmerking.. kan je me ook zeggen waarom? Dan leer ik er mss nog iets van bij.

Paintlinger: En waarom zou ik niet tegelijkertijd kunnen werken aan het verbeteren van mijn houding en het rechtrichten van mijn paard? Volgens mij is het één onlosmakelijk verbonden met het andere. Als ik kijk naar de vooruitgang (als je al de moeite hebt gedaan om die te lezen) die ik maak met mijn paard, en ja mss nog verre van perfect is, dan kan ik toch alleen maar besluiten dat ik op goede weg ben, niet?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:07

Wie zegt, dat ik zeg dat jij geen vooruitgang maakt?

Ik probeer alleen te zeggen dat de situatie meer naar ideaal zou gaan als jouw zit tenminste in orde was.
Het zou in theorie vertraging kunnen geven in het herstel van je paard.

Tis allemaal goed bedoeld hoor.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:20

Citaat:
Tmara: ik heb toch al een aantal keer gevraagd om duidelijk onderbouwde commentaar te geven, maar lukt je blijkbaar niet.

Na het lezen van je begin post had ik verwacht dat je wel het eea van de Adb methode afwist en dus niet alles uitgebreid hoefde uit te leggen.

Citaat:
Wat ben ik nu met het commentaar "je houding is barslecht".

Niet veel, was voornamenlijk ook een vraag: Hoe wil je je paard recht richten als je heb in de weg zit met je eigen houding

Citaat:
Dus vooraleer je schrijft "zit recht boven je paard" zou ik graag weten hoe je dat juist ziet, maw. dat ik weet of jij weet waarover je spreekt.

Door je niet op de bolle zeide te laten zetten maar zo te gaan zitten zodat jij voelt dat je recht op je paard zit, hierbij niet je zadel proberen mee te trekken.

Citaat:
Of zoals je laatste punt: *buitenteugel eraan houden".. weer zo'n losse opmerking.. kan je me ook zeggen waarom? Dan leer ik er mss nog iets van bij.

Om je paard te begrensen zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:44

Sin schreef:
hmm, 't is waar, maar ik hoor vaak van mensen dat ik te zacht ben met mijn handen, en nu ik wat meer teugel neem, ben ik ineens te hard?
Dan voel ik toch nog niet goed waar de lijn juist ligt hoor..
Maar de houding van mijn handen daar kan ik me wel in vinden ja.. ;)

Ik denk niet dat ze bedoelt dat je te hard bent met je handen, maar meer dat je op het juiste moment de juiste dingen moet leren doen.
Als jouw paardje gespannen is, zoals in het begin van de foto's dan reageer jij daarop waarschijnlijk onbewust door je handen hoger te houden en zelf ook meer te spannen. Dat komt de situatie niet ten goede, dus dat patroon zou je moeten proberen te doorbreken. Ik ben niet heel erg bekend met de AdB methode, maar misschien zou het goed zijn om op zulke lastige momenten in het rijden terug te gaan naar de basis (met langere losse teugels??)

Het belangrijkste is in elk geval dat je je bewust moet zijn van jouw reactie op je paard. Als hij niet fijn loopt zoals op de eerste foto's, probeer je dan af te vragen wat jij op dat moment uitstraalt naar je paard toe. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

En ik ben het wel met Paintlinger eens dat een goede stabiele zit heel belangrijk is om correct te kunnen rijden. Je moet natuurlijk aanvoelen wat er onder je gebeurt, dan moet je weten hoe je daarop moet reageren en dan moet je nog in staat zijn om die juiste reactie op het juiste moment uit te voeren.
Het zou ideaal zijn voor je paardje als je dat allemaal zou kunnen, maar (bijna) niemand kan dat. Iedereen moet het toch een keer leren. Daarom is het ook heel goed dat je goed les neemt. Zolang je ziet dat je paardje vooruit gaat en geen last heeft van zijn rug lijkt het me prima om op deze manier onder begeleiding verder te komen.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je heel erg bezig bent (of bent geweest) met hoe je paard loopt de afgelopen tijd ivm zijn rugklachten. Als je verder komt ga je zien dat jouw houding op een bepaald moment een beperkende factor zal worden. Het is dus verstandig om op dit moment al meer aandacht aan je eigen houding te gaan besteden zodat je daar later niet op vast loopt.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat ik zou moeten onderbouwen wat er dan precies niet goed is aan je houding. Maar ik vind dat best lastig te zeggen vanaf deze foto's en ik verwacht ook eigenlijk dat je zelf wel weet dat je houding niet perfect is. Het lijkt mij dus het beste dat je instructeur je daarmee helpt, of iemand anders die het rijden live kan zien.

In elk geval heel veel succes nog met je paardje. Je bent zeker op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:52

Ik heb heel leuk les momenteel. Zij gaat er van uit dat 80% aan de houding van de ruiter gewerkt moet worden, het paard moet zich aanpassen en loopt mee.

Voor jouw zou dat heel goed zijn, dus idd goed gaan zitten, op je billen, dus niet op je zitbeenknobbels en idd recht gaan zitten, dus evenveel gevoel in beide stijgbeugels hebben met je voeten, heel losjes gaan zitten met je ellebogen in je zij en heel rustig ontspannen doorademen, zo lekker mogelijk gaan zitten en ademen, totaal niet op je paard letten en er naar kijken...ruimte in de mond houden, en veel diagonalen rijden om je paard recht te richten....een scheef paard niet scheef gaan rijden, maar rechtrichten...

Als hij echt blokkades heeft, zou ik dit eerst eens goed laten losmasseren, want een scheef paard gaat compenseren en spiergroepen vasthouden en blokkeren...ga je daar aan mee werken in je houding door te denken dat je hem dan niet belast, maak je hem nog schever en strammer in zijn lijf...

Dus het tipje is, aan je eigen houding werken, door recht op en ontspannen op je zachte deel van je billen te gaan zitten en je paard voorwaarts blijven rijden en hierdoor je paard vanzelf losser te laten gaan lopen....zijn houding zal gaan verbeteren.

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 07:58

Hoi!

Wat een leuk paard heb je! Maar omdat er ook wat commentaar gegeven mag worden, nou ja ik noem het liever tips zou ik ook zeggen denk eerst om jezelf. Daarna gaat denk ik je paard ook veeeel meer ontspannen. Ik heb het idee dat je zelf niet heel ontspannen zit, jezelf een beetje forceert zeg maar op je paard. En het lijkt erop alsof je paard steeds een tikje te hard loopt. Nu is dit natuurlijk lastig te zien op een foto... Maar ik zou echt eerst bewust gaan worden van jezelf, op je zit terug rijden, en even de voorkant laten voor wat het is. Ik heb zelf een Lusitano dus ik weet hoe gevoelig deze paarden kunnen zijn. Met minimale hulpen bereik je denk ik heel veel!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:47

Lara_Silver schreef:
lovehannah schreef:
1. Ik kan lezen uit jou eigen commentaar dat ik het idee heb dat je af en toe niet weet waar je het over hebt. Uit je eigen commentaar dus.

2. Kun jij mij dan uitleggen waarom er bij jonge paarden vooral met lang en laag gewerkt wordt? Juist om het paard in balans te krijgen, zodat hij op eigen benen zal gaan lopen. En recht zal worden. Dus niet door teugels een rechter of linkerstelling zal krijgen.

3. Een paard dat in balans loopt, loop in takt. Een paard dat op de achterhand loopt en dus ook werkelijk zal gaan dragen zal schwung krijgen in de beweging.

4. Een paard dat overstapt zet zijn achterbenen over de afdruk van de voorbenen.

Het belangrijke van aan de teugel is dat een paard los wordt door heel het lijf. En de rugspieren ontspant en vandaar uit aanspant. Zo geld dat ook voor de andere spieren.

Dat idee heb ik van jou ook. Je praat over balans, lang en laag rijden en een overstappen staat garant voor een actieve achterhand? Overstappen staat voor niets garant en als een paard overstapt en verder zijn rug niet gebruikt veranderd het niets. Lang en laag? Dan moet je al kunnen spreken van nageeflijkheid. Een paard dat én niet in balans is én niet recht is kan niet correct nageeflijk lopen daar zijn eigen lichaam hem in de weg zit. Hij zal nooit zijn hoofd laten zakken en daarbij zijn lichaam blijven gebruiken.

Balans komt voor nageeflijkheid. En de ts werkt hier hard aan. Dit zijn overigens ook de balangrijkste doelen, die takt, schwung en nageeflijkheid komen wel. Je kijkt veel te veel naar willekeurige feitjes zonder goed naar de foto's te kijken, of de berichten te lezen. Paarden zijn nooit een opsomming van feitjes, ze verschillen en hebben ieder hun tijd nodig.

Ik ben t er niet mee eens dat de takt niet zo belangrijk is, dat dat wel komt. Je begint met een paard te laten lopen met takt en regelmaat, als hij niet met takt loopt kan die ook niet in balans lopen volgens mij. Als een paard met takt en regelmaat loopt, kan die ontspannen, vanuit die ontspanning kan die nageven. En daarna krijg je pas aanleuning. En daarna krijg je inderdaad pas schwung en verzameling. Maar als een van deze dingen niet goed is, moet je direct een stapje terug. Je begint altijd met je paard in takt en regelmaat te laten lopen. Maakt niet uit wat je paard verder doet, of hij zich druk maakt of weet ik t wat, als je maar zorgt dat hij met takt en regelmaat loopt. En dit doe je door middel van je zit, daar geef jij de takt mee aan.
Het is echt zo ontzettend belangrijk dat je zit goed is, dat je op je gevoel kan rijden. Dat je zelf absoluut nergens spanning hebt. En dan je precies kan aanvoelen op de mm nauwkeurig hoe je de hulpen moet geven. Je moet constant perfect mee gaan in de bewegingen. Alleen dan zit je je paard niet in de weg, en krijgt hij de mogelijkheid z'n rug te ontspannen.
Mijn paard heeft ook een zeer ernstige rugblessure gehad (hij was bijna dood geweest, zo ernstig) Ik heb enorm rustig alles opgebouwd (echt vanaf paar min stappen rechtuit op t harde onder zware pijnstillers) En uiteindelijk veel gelongeerd met de dubbele longe Dit heeft hem veel goeds gedaan (doe het nu nog steeds regelmatig) Met een ruiter op z'n rug, is het velen malen, moeilijker voor het paard. dan kun je beter aan de longe z'n rugspieren trainen en hem leren ontspannen.
Daarbij is m'n paard ook nog zeer gevoelig wat rijden betreft.
Ik heb nu een instructrice die enorm veel ervaring heeft en alles ziet Maar dan ook echt alles, als m'n linker onderarm maar ietsje gespannen is, dan ziet ze 't Als ik m'n bovenbenen ietsjes gespannen hebt, dan ziet ze het Echt alles ziet ze Ze let dan ook heel veel op mijn houding. En het mooie is, alles zie je terug in het paard. Die reageert op elke kleine spanning. Als ik maar iets spanning heb, kan mijn paard ook niet perfect ontspannen. Daarom is je zit zo ontzettend belangrijk! Alleen als jezelf perfect zit, kan je paard goed z'n rug ontspannen en op de juiste manier lopen. Echt waar, als je zelf beter gaat zitten (en heel goed mee kan gaan met de wegingen e.d.) zul je merken dat je paard ook direct beter zal gaan lopen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:01

Pivanti schreef:
Ik ben t er niet mee eens dat de takt niet zo belangrijk is, dat dat wel komt. Je begint met een paard te laten lopen met takt en regelmaat, als hij niet met takt loopt kan die ook niet in balans lopen volgens mij. Als een paard met takt en regelmaat loopt, kan die ontspannen, vanuit die ontspanning kan die nageven. En daarna krijg je pas aanleuning. En daarna krijg je inderdaad pas schwung en verzameling. Maar als een van deze dingen niet goed is, moet je direct een stapje terug. Je begint altijd met je paard in takt en regelmaat te laten lopen. Maakt niet uit wat je paard verder doet, of hij zich druk maakt of weet ik t wat, als je maar zorgt dat hij met takt en regelmaat loopt. En dit doe je door middel van je zit, daar geef jij de takt mee aan.
Het is echt zo ontzettend belangrijk dat je zit goed is, dat je op je gevoel kan rijden. Dat je zelf absoluut nergens spanning hebt. En dan je precies kan aanvoelen op de mm nauwkeurig hoe je de hulpen moet geven. Je moet constant perfect mee gaan in de bewegingen. Alleen dan zit je je paard niet in de weg, en krijgt hij de mogelijkheid z'n rug te ontspannen.
Mijn paard heeft ook een zeer ernstige rugblessure gehad (hij was bijna dood geweest, zo ernstig) Ik heb enorm rustig alles opgebouwd (echt vanaf paar min stappen rechtuit op t harde onder zware pijnstillers) En uiteindelijk veel gelongeerd met de dubbele longe Dit heeft hem veel goeds gedaan (doe het nu nog steeds regelmatig) Met een ruiter op z'n rug, is het velen malen, moeilijker voor het paard. dan kun je beter aan de longe z'n rugspieren trainen en hem leren ontspannen.
Ik heb nu een instructrice die enorm veel ervaring heeft en alles ziet Maar dan ook echt alles, als m'n linker onderarm maar ietsje gespannen is, dan ziet ze 't Als ik m'n bovenbenen ietsjes gespannen hebt, dan ziet ze het Echt alles ziet ze Ze let dan ook heel veel op mijn houding. En het mooie is, alles zie je terug in het paard. Die reageert op elke kleine spanning. Als ik maar iets spanning heb, kan mijn paard ook niet perfect ontspannen. Daarom is je zit zo ontzettend belangrijk! Alleen als jezelf perfect zit, kan je paard goed z'n rug ontspannen en op de juiste manier lopen. Echt waar, als je zelf beter gaat zitten (en heel goed mee kan gaan met de wegingen e.d.) zul je merken dat je paard ook direct beter zal gaan lopen!

Hier ben ik het dan weer niet mee eens, een paard dat niet recht is kan niet in takt lopen en ook niet in balans, en om maar niet over nageeflijkheid te spreken. Ontspannen zal het ook niet kunnen daar het lichaam niet meewerkt. Ik vind wel degelijk dat je een paard eerst moet rechtrichten, daar beide zijden van het lichaam even sterk zijn (=balans) Dat eenmaal bereikt is zal het paard kunnen ontspannnen en vanuit die ontspanning in een correcte takt kunnen gaan. En paard dat niet ontspannen is kan niet in een correcte takt lopen. De rest van de post klopt hoor en vind ik een goed onderbouwde en leerzame post voor de ts.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:59

Lara_Silver: Ik weet niet of ik genoeg kennis heb om hier echt inhoudelijk op te reageren, maar ik vind jouw post wel heel interessant. Wat mij een beetje vreemd voorkomt is dat je zegt dat een paard dat niet recht is ook niet in takt kan lopen. Nou zijn paarden van nature niet recht. Elk paard heeft een holle en een bolle kant die je door training kan proberen even sterk te maken zodat het paard rechter wordt.
Maar als jij zegt dat een paard dat niet recht is niet in takt kan lopen, dan lopen alle ongetrainde paarden dus met taktfouten?

En nageven en ontspannen kan toch ook als het paard niet perfect recht is? Een paard dat grote problemen in zijn lijf heeft is natuurlijk wat anders, maar een beetje scheef paard kan volgens mij best ontspannen lopen...

Zou je jouw post van hierboven nog wat verder uit kunnen leggen???

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:10

Ik zal takt even verduidelijken, ik bedoel correcte takt, uiteraard lopen ze allemaal in takt maar ik bedoel dus de correcte takt bij elke gang. Imo kan een paard alleen zuiver in takt zijn als het op beide kanten even (of bijna even) sterk is. Een taktfout is zo gemaakt, even een achtervoetje dat sneller weg is dan een voorvoet. Dit kan overigens wel verschillende oorzaken hebben, niet altijd scheefheid, ook spanning etc.

Nageven en ontspannen, dus het werkelijk door ontspannen opgewekte nageven en over de rug lopen zie ik niet gebeuren bij een scheef paard. Het hoofd afbuigen zie je wel veel gebeuren maar het ruggebruik ontbreekt. Ontspannen, tot op de mate dat het lichaam niet in de weg zit zeker, bv ieder paard in bijna welke lichamelijke staat dan ook kan gewoon ontspannen als je aan een lang teugeltje rondrijd of het in de wei loopt. Pas als je lichaamsgebruik vraagt waar het paard niet aan toe is: eens wat oppakken, wat figuren rijden, dan zul je uiteindelijk toch op spanning stuiten.

Ik bedoel de ontspanning die belangrijk is tijdens het correct nageven met rug- en achterhand gebruik, dáar gaat het moeilijk worden. Ik hoop dat mijn post zo iets duidelijker is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:58

Misschien ook paard afhankelijk. Bij de mijne werkt het wel, eerst takt en regelmatig krijgen, dan pas komt bij hem de ontspanning. Mijne loopt anders als een kip zonder kop boven z´n tempo. Ik moet dan duidelijk met mijn zit de takt en regelmaat aangeven en hem verder ´negeren´ als hij druk doet oid, hij zal zich uiteindelijk aanpassen. Een leider vecht niet, een leider houd alleen voet bij stuk. Ik snap wel dat t voor een paard dat erg scheef is, t moeilijk is te ontspannen. Maar goed, de mijne zal misschien verder niet zo scheef zijn.

Lara_Silver schreef:
Pivanti schreef:

Hier ben ik het dan weer niet mee eens, een paard dat niet recht is kan niet in takt lopen en ook niet in balans, en om maar niet over nageeflijkheid te spreken. Ontspannen zal het ook niet kunnen daar het lichaam niet meewerkt. Ik vind wel degelijk dat je een paard eerst moet rechtrichten, daar beide zijden van het lichaam even sterk zijn (=balans) Dat eenmaal bereikt is zal het paard kunnen ontspannnen en vanuit die ontspanning in een correcte takt kunnen gaan. En paard dat niet ontspannen is kan niet in een correcte takt lopen. De rest van de post klopt hoor en vind ik een goed onderbouwde en leerzame post voor de ts.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:23

Pivanti schreef:
Misschien ook paard afhankelijk. Bij de mijne werkt het wel, eerst takt en regelmatig krijgen, dan pas komt bij hem de ontspanning. Mijne loopt anders als een kip zonder kop boven z´n tempo. Ik moet dan duidelijk met mijn zit de takt en regelmaat aangeven en hem verder ´negeren´ als hij druk doet oid, hij zal zich uiteindelijk aanpassen. Een leider vecht niet, een leider houd alleen voet bij stuk. Ik snap wel dat t voor een paard dat erg scheef is, t moeilijk is te ontspannen. Maar goed, de mijne zal misschien verder niet zo scheef zijn.

Dit klopt dan ook weer. Van paard naar paard kijken. Wat ik neerschrijf is wat ik voor dít paard als volgorde zie. Dit kan idd voor een ander paard weer anders zijn. Ik heb het voor mijn pony vb niet op dezelfde manier gedaan, en train hem ook anders. Zoals ik eerder dit topic al zei, de feiten die we hebben toepassen op de situatie. Overigens is het maar mijn mening, dat wat ik als het beste beschouw, dit hoeft niet persée hetzelfde te zijn voor anderen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:24

Nee klopt inderdaad :)