Pivanti schreef:Ik ben t er niet mee eens dat de takt niet zo belangrijk is, dat dat wel komt. Je begint met een paard te laten lopen met takt en regelmaat, als hij niet met takt loopt kan die ook niet in balans lopen volgens mij. Als een paard met takt en regelmaat loopt, kan die ontspannen, vanuit die ontspanning kan die nageven. En daarna krijg je pas aanleuning. En daarna krijg je inderdaad pas schwung en verzameling. Maar als een van deze dingen niet goed is, moet je direct een stapje terug. Je begint altijd met je paard in takt en regelmaat te laten lopen. Maakt niet uit wat je paard verder doet, of hij zich druk maakt of weet ik t wat, als je maar zorgt dat hij met takt en regelmaat loopt. En dit doe je door middel van je zit, daar geef jij de takt mee aan.
Het is echt zo ontzettend belangrijk dat je zit goed is, dat je op je gevoel kan rijden. Dat je zelf absoluut nergens spanning hebt. En dan je precies kan aanvoelen op de mm nauwkeurig hoe je de hulpen moet geven. Je moet constant perfect mee gaan in de bewegingen. Alleen dan zit je je paard niet in de weg, en krijgt hij de mogelijkheid z'n rug te ontspannen.
Mijn paard heeft ook een zeer ernstige rugblessure gehad (hij was bijna dood geweest, zo ernstig) Ik heb enorm rustig alles opgebouwd (echt vanaf paar min stappen rechtuit op t harde onder zware pijnstillers) En uiteindelijk veel gelongeerd met de dubbele longe Dit heeft hem veel goeds gedaan (doe het nu nog steeds regelmatig) Met een ruiter op z'n rug, is het velen malen, moeilijker voor het paard. dan kun je beter aan de longe z'n rugspieren trainen en hem leren ontspannen.
Daarbij is m'n paard ook nog zeer gevoelig wat rijden betreft.
Ik heb nu een instructrice die enorm veel ervaring heeft en alles ziet Maar dan ook echt alles, als m'n linker onderarm maar ietsje gespannen is, dan ziet ze 't Als ik m'n bovenbenen ietsjes gespannen hebt, dan ziet ze het Echt alles ziet ze Ze let dan ook heel veel op mijn houding. En het mooie is, alles zie je terug in het paard. Die reageert op elke kleine spanning. Als ik maar iets spanning heb, kan mijn paard ook niet perfect ontspannen. Daarom is je zit zo ontzettend belangrijk! Alleen als jezelf perfect zit, kan je paard goed z'n rug ontspannen en op de juiste manier lopen. Echt waar, als je zelf beter gaat zitten (en heel goed mee kan gaan met de wegingen e.d.) zul je merken dat je paard ook direct beter zal gaan lopen!
Hier ben ik het dan weer niet mee eens, een paard dat niet recht is kan niet in takt lopen en ook niet in balans, en om maar niet over nageeflijkheid te spreken. Ontspannen zal het ook niet kunnen daar het lichaam niet meewerkt. Ik vind wel degelijk dat je een paard eerst moet rechtrichten, daar beide zijden van het lichaam even sterk zijn (=balans) Dat eenmaal bereikt is zal het paard kunnen ontspannnen en vanuit die ontspanning in een correcte takt kunnen gaan. En paard dat niet ontspannen is kan niet in een correcte takt lopen. De rest van de post klopt hoor en vind ik een goed onderbouwde en leerzame post voor de ts.