jong paard bitloos opleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:42

Ik vind eetprobleem en remmen helemaal niets met bit of niet te maken hebben. Je teugels gebruik je in het begin wellicht ter ondersteuning, maar zou je imo daarna weinig meer nodig hebben. Halthouden doe je uiteindelijk toch op zit?!

Het probleem van sidepull met bakstukken die van plek veranderen ken ik wel, maar heb ik gelukkig zelf geen last van als ik met mijn pony rijd. :)

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:14

Ik heb mijn paard ook bitloos ingereden. Heb er ook tussendoor nog wel een bitje ingehangen, maar daar liep ze dwars doorheen, snapte ze gewoon niet. Omdat ze zonder veel makkelijker reageerde, rij ik nog steeds zonder. Ik heb geen zin om op een bit te gaan zitten trekken, om maar met bit te rijden, ze doet het zo ook prima.

Over de vraag welk hoofdstel het beste is om mee te beginnen, ik heb jaren met het hoofdstel van ruitersportshop.com gereden. Een hoofdstel met erg brede neusriem, zachte inwerking. Persoonlijk zou ik een touwhalster veel te scherp in vinden werken bij een jong paard (sowiezo scherp, maar het risico dat je op de rem moet is bij een jong paard wat meer aanwezig). Paste helaas niet op mijn eigen paard en zodoende op zoek naar iets anders. Toen vond ik dit topic en heb ik een 'gewoon' hoofdstel gekocht en deze dus omgezet naar bitloos. Heb er bij de aankoop op gelet dat de ringen op de neusriem groot genoeg zijn, maar menigeen zal een dergelijk hoofdstel wellicht al gewoon hebben. Is dus ook zo weer terug te maken naar met bit, je hebt alleen een tweede sperriempje nodig. Handig voor hen die niet gelijk een bitloos hoofdstel willen kopen, maar het wel willen proberen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:31

JoviBan schreef:
Dan heb ik volgens jou héél veel problemen.
Mijn jonge merrie zal behalve nooit een bit kennen, ook geen eenzame opsluiting in een isoleercel kennen, ze zal het beslaan nooit kennen, ze zal geen winterdekens kennen, ze zal geen zweepslagen en geprik met sporen kennen, ze zal geen kilo's krachtvoer kennen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar volgens jou is het goed - voor het geval àls eens ooit - om mijn paard al die dingen toch maar te leren? Ik peins er niet over. >;)
Als-eens-ooit gaat ze in ieder geval nóóit de traditionele wereld in waar dat allemaal zo gebruikelijk is.

Wat je laatste ieminiezin betreft: off topic, maar zegt wel iets over jou als ruiter. :)*

Ligt vooral aan dat er nog nooit bewijs is gekomen. Allemaal een grote mond over hun rijkunsten en hoe fantastisch hun paard loopt maar die paar foto's die er dan eens komen (áls ze al komen. :D) lijken dan weer helemaal niet naar wat er gezegd is. Maar daar zijn zat uitvluchten voor... :) te warm, te koud, slechte conditie, te droog, te nat... Noem het maar. :)
Ik ga geheel met Urielle mee, over de hele lijn.
Een paard met niet met bit gereden worden maar ik denk dat het zeker een meerwaarde heeft (ook voor het paard) als hij het bit wel ként. Want het moest maar eens zijn dat je hem verkoopt... Dan kan dat dier dus op zijn 10 jaar bv nog gaan wennen aan bit. Terwijl hij misschien al eerder had kunnen kennismaken met het bit ook al zou je het dan niet gebruiken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:58

Je kan je paard prima bitloos inrijden hoor :)
Is juist fijner voor je paard. Het neusbeen is gevoelig, maar zeker lang niet zo gevoelig als de lagen en de tond in zijn mond. Zolang je maar een beetje weet hoe je er mee om moet gaan en een hoofdstel zoeken waar jij en je paard fijn mee kunnen rijden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:25

je kan een paard bitloos net zo goed pijn doen als met bit.

op zich vind ik het helemaal geen raar idee om bitloos te beginnen,ik denk zelf dat ik mijn jonge paard wel zou laten wennen aan een bitje,voor je weet maar nooit.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:28

Snoevie schreef:
je kan een paard bitloos net zo goed pijn doen als met bit.

op zich vind ik het helemaal geen raar idee om bitloos te beginnen,ik denk zelf dat ik mijn jonge paard wel zou laten wennen aan een bitje,voor je weet maar nooit.

Daarom moet je ook weten waar je mee bezig bent :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:31

zeker weten,helemaal mee eens

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:18

het kan zeker wel. ik denk dat het voor sommige paarden zelfs wel fijner is.
ik weet niet hoe het dan wordt als je het paard verder wilt gaan rijden met een bit in.
het kan best zijn dat ie daar dan wel even weer moeite mee krijgt.
als je zelf maar weet hoe je het moet doen is er ook niks met bitloos.
het ligt aan de manier van de ruiter en wat je wilt bereiken.

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:46

ik vind echt dat je met bitloos erg ver komt maar 1 ding al je je paard bitloos inrijd en daarna met bit wilt berijden zou je paard daar niet op raar reageren zo'n ijzer ding in ze mond.
ik heb bijna als alles doorgaat een verzorgpony van 2,5 en die moet ook over een jaar 1/2 ingereden worden maar met bit maakt mij op zicht niet uit.
met me verzorg shet reed ik met en zonder zadel en bit ook niet.
maar als iemand mij kan uitleggen of je paard raar kan reageren als die opeens een bit in moet Pb me maar ;) :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:51

Ayasha schreef:
Een paard met niet met bit gereden worden maar ik denk dat het zeker een meerwaarde heeft (ook voor het paard) als hij het bit wel ként. Want het moest maar eens zijn dat je hem verkoopt... Dan kan dat dier dus op zijn 10 jaar bv nog gaan wennen aan bit. Terwijl hij misschien al eerder had kunnen kennismaken met het bit ook al zou je het dan niet gebruiken.

Dat laatste moet niet zo'n punt zijn.. mijn paard is net 8 en wordt nu pas ingereden, er zijn er genoeg die pas laat ingereden worden en dus ook laat een bit in hun mond krijgen.

Ik heb overigens gekozen voor bitloos inrijden. Ze kent het bit wel, haar fokker heeft het zadelmak maken etc. met bit gedaan.
Zelf was ik van plan om nog even met bit door te gaan omdat dat bekend is en dan over te stappen, maar het was toevallig zo dat ik erg lang moest wachten op mijn bestelde bitje dat ik er maar vast bitloos op ben gestapt, en eigenlijk bevalt dat prima. Net zo licht in de hand als met bitje.
Ik heb overigens geen dressuur/spring wedstrijd ambities (wel endurance/TREC, en daar mag je het gewoon zelf beslissen) en heb haar in principe voor het leven gekocht, dus daar zal mijn keuze niet vanaf hangen.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 14-06-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:52

Maar een paard dat 7 jaar lang enkel bitloos gereden is moet dan nog eens die omschakeling maken. Dat bedoel ik meer. :) Als hij het bit al kende zou die omschakeling minder "groot" zijn. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:02

Dat zal wel meevallen denk ik, paarden passen zich makkelijk aan. Zeker als ze voornamelijk op zit gereden zijn en er niet zo veel aan de voorkant gezeten wordt. Mijn haflingertje reed ik de laatste jaren vooral op zit/neckreining. Met haar ben ik van de een op de andere dag van bit naar bitloos gaan rijden en ik heb nauwelijks verschil gemerkt.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:06

Als je het paard zelf wilt houden en geen verkoopplannen hebt zou ik het zeker doen, het bit overslaan. Zo niet kan je beter ook met bit rijden, dat lijkt me de handigste stap.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:10

Ik heb hier twee paarden staan die druk op de neus niet accepteren en eentje die er dwars doorheen loopt.
Hier staan twee kasten met hoofdstellen: een vol met hoofdstellen met bit (ook stang en trens) en een met bitloze hoofdstellen. De keuze die ik maak , hangt af van paard en doel. Zelfs de keuze van het soort bit ( zelfs de keuze van de al dan niet bijbehorende neusriem, meestal geen) als wel de keuze van het soort bitloze hoofdstel kan per paard per dag verschillen.
Ofwel ongeacht de keuze die ik maak, ik probeer zo optimaal mogelijk te kunnen rijden, is er altijd een van het kiezen tussen twee noodzakelijke, want helemaal perfect zijn beide keuzes niet....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:25

ik rijd ze in zonder bit, later komt bitje (vanwege wedstrijden), maar eenmaal in de training wissel ik af. Bakwerk afwisselend met bit en zonder bit. Buitenritten eigenlijk altijd bitloos. Longeren hangt ervan af wat ik ga doen, maar dus ook afwisselend. Paard vind het allemaal prima. Als het maar met takt en beleid gebeurt en hij weet wat hij aan je heeft! ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:12

TurdusMerula schreef:
Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen. :-)

Het is niet dat ik iets tegen het bit heb, maar het zou mij wel een uitdaging lijken en ik denk dat het wel zou lukken. En ik vind dat bitloos rijden wel goed, maar ik doe het zelf niet. Af en toe met halster rijden, maar ja dat telt niet helemaal xD. En dat voordeel met het van bit gaan naar zonder bit lijkt mij ook wel erg handig.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:03

intressant, ik vroeg me af wat voor bitloze optoming jullie in gedachte hadden om in te rijden?
ik heb zelf alleen maar een fjord gereden met een hackamore met korte scharen, en was daar heel tevreden over. Zo'n sidepull en andere dingen lijken mij helemaal niks om dressuur matig mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:06

In welk opzicht lijkt je dat niks?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:08

ponylove1995 schreef:
TurdusMerula schreef:
Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen. :-)

Het is niet dat ik iets tegen het bit heb, maar het zou mij wel een uitdaging lijken en ik denk dat het wel zou lukken. En ik vind dat bitloos rijden wel goed, maar ik doe het zelf niet. Af en toe met halster rijden, maar ja dat telt niet helemaal xD. En dat voordeel met het van bit gaan naar zonder bit lijkt mij ook wel erg handig.

Het is zonder bit een even grote uitdaging als met bit; het opleren gaat niet om druk in de mond imo. :)

kimmekuh schreef:
intressant, ik vroeg me af wat voor bitloze optoming jullie in gedachte hadden om in te rijden?
ik heb zelf alleen maar een fjord gereden met een hackamore met korte scharen, en was daar heel tevreden over. Zo'n sidepull en andere dingen lijken mij helemaal niks om dressuur matig mee te rijden.

Ben ik ook wel benieuwd naar, waarom je dat niets lijkt?

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:17

Ik heb mijn paard vorig jaar ook helemaal bitloos ingereden. Was geen enkel probleem. Bitloos sprak mij erg aan, maar dat hij op deze manier geen last had van het bit tijdens het wisselen vond ik ook een heel groot pluspunt. Op dit moment leert hij het bit ook. Ik vind het wel belangrijk dat hij beide kent, alhoewel bitloos wel mijn voorkeur heeft.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:34

De sidepulls die ik tegen gekomen ben hebben allemaal zo'n dunne neusriem (klein opp. druk verspreid zich dus minder) en mij lijkt het dat het nog al schuurt. ook lijkt het mij dat je minder 'voelt' als je begrijpt wat ik bedoel, bij een bit voel je de werking van het bit en hackamore vond ik niet anders rijden. Weet niet of jullie hier iets in herkennen als gebruiker van de sidepull?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:42

kimmekuh schreef:
De sidepulls die ik tegen gekomen ben hebben allemaal zo'n dunne neusriem (klein opp. druk verspreid zich dus minder) en mij lijkt het dat het nog al schuurt. ook lijkt het mij dat je minder 'voelt' als je begrijpt wat ik bedoel, bij een bit voel je de werking van het bit en hackamore vond ik niet anders rijden. Weet niet of jullie hier iets in herkennen als gebruiker van de sidepull?

Dan had je beter kunnen zeggen dat je bitloos met een dunne neusriem niet zo geschikt vindt. :)*

Er zijn sidepulls te verkrijgen met verschillende soorten neusriemen, dus die kun je niet op één hoop gooien.
Hetzelfde geldt voor de andere systemen, die onderling ook kunnen verschillen.

Het 'minder voelen': het is maar net wat je wilt voelen. Wat wil jij voelen?
Persoonlijk hou ik me bezig met het paardenlijf dat ik onder me voel. Dat is waar het imo om gaat. En daar is geen bit voor nodig.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:38

mijn paard is ingereden met een normaal halster, toen ze aan het wisselen was kon ik ook zonder problemen met halster rijden,
nu rijd ik wel met een bitje in, maar ik wissel nog wel is af!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:13

Ik denk dat de prestaties bit en bitloos, toch hetzelfde blijven. Alleen is het bitloos rijden nog niet zo gevorderd en is het bekender bij de recreatieve ruiters dan bij de "topruiters" ;).
Ik denk dat als een ruiter écht goed kan rijden, dat je een oefening netjes kan laten zien zonder bit en met bit. Bovendien moet het paard ook de tijd krijgen om te wennen.

Als je een paard inrijdt zonder bit, kun je altijd nog overschakelen op bit. Omgekeerd kan het ook, dus waarom zou het zo vreemd zijn? Ik denk dat het inrijden zonder bit, toch heel wat voordelen geeft ;). Deze zijn al meermaals genoemd.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:30

ik heb mijn merrie opgeleerd met bit, maar ook af entoe zonder bit, en ik moet zeggen dat kwam zeer handig uit toen ze begon te wisselen?

En over dat touwhalster, ik heb ergens een onderzoek gezien dat het touwhalster samen met de bosaal de beste druk geeft op een paarden hoofd (mits goed gebruik)