Waarom op het goede been lichtrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:27

pfoeh, het klinkt allemaal zo slim he hahahhaa
maarja, ik doe niet aan dressuur, dus ik zou het eigenlijk niet weten wat al die oefeningen zijn enzo..
*om maar even te zweigen over de letters in de bak waar ik al niks van snap,hihi*
Maar, ik denk dat er wel wat in zit dat je het been wel kan versterken met verkeerd lichtrijden idd..
Nu je het zo zegt whaha :o
Maar toch, ik zou niet expres en altijd verkeerd gaan lichtrijden.. ik weet niet waarom eigenlijk,
iniedergeval niet vanwege de niet zo gespierde achterbenen..
ik heb leren rijden bij een vriendin op aardig gespierde dravers, dus dit zal nooit mijn probleem worden.. :+

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:36

achja, dat weet ik allemaal niet, 0,0 verstand over dressuur, hier doe ik namelijk nie taan, om maar te zweigen over het feit dat ik die letters al niet snap in de bak :o maar, ik heb leren rijden op dravers bij een vriendin, die al aardig gespierd zijn, ik zal hier dus geen last van hebben om het paard te moeten trainen op hun achter benen omdat ze niet zo sterk zijn haha :9
Het klinkt alleen wel logisch hoe je het zegt, maar ik weet niet wat ik er van moete vinden..
ben blij dat ik hier nooit mee zal zitten :+

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:53

Aerdenhout1, doorzitten is niet moeilijker dan lichtrijden.
Als je paard goed los door het lijf is, lekker in balans loopt en z'n rug goed los is dan kun je super blijven doorzitten.
Het stuiteren gebeurt idd als niet aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.

Op het goede been lichtrijden is idd om de jonge paarden te ontlasten, maar soms is het beter om door te zitten om ze steun te geven.
Ligt ook heel erg aan het paard. Een kleintje van 1.62 zal wellicht hier minder moeite mee hebben dan een grote slungel van 1.74
Ik gruwel van die mensen die lichtrijden en behalve hun hele lichaam ook hun handen mee naar boven nemen.....
Lichtrijden is goed als je dat m.i vanuit de bol van je voet doet en steun vanuit de beugels.
Niet omhoog 'drukken' vanuit je kruis ( en dan het liefst nog een beetje naar voren hellen arghhhhhhh)

Doorzitten is voor veel mensen ook niet vol te houden omdat ze een beroerde conditie hebben en van hun paard een topprestatie verwachten.
Hoeveel 'ruiters' ik al wel niet gehoord hebt: ja maar doorzitten doet z'n pijn aan m'n buik en dan krijg ik last van m'n buikspieren..
Ja daarvoor zitten die dingen daar ook, om ze te gebruiken.

Idd t/m L2 wordt lichtrijden gebruikt om het voor paard en ruiter zo aangenaam mogelijk te maken.
Vandaar dat het na deze klasse steeds minder druk wordt omdat het dan 'zwaarder' en 'rijtechnischer' wordt.

Wilde gewoon even lekker wat los maken met deze topic en wat reacties horen over goed en niet goed.
Als een (jong) paard moeilijk in balans is te krijgen in de draf en om deze te ontlasten wil ik ook nog wel eens in de verlichte zit gaan zitten. Tipje die ik ooit eens kreeg op een clinic van Laurens van Lieren en moet zeggen helpt goed.....

Een goede bak bodem wil ook helpen om blessures te voorkomen, niet alleen het 'verkeerd' lichtrijden is hier debet aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:57

Torius16 schreef:
Aerdenhout1, doorzitten is niet moeilijker dan lichtrijden.[...]
Doorzitten is voor veel mensen ook niet vol te houden omdat ze een beroerde conditie hebben en van hun paard een topprestatie verwachten.

Dit lijkt me tegenstrijdig.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:58

rosanne94 schreef:
pfoeh, het klinkt allemaal zo slim he hahahhaa
maarja, ik doe niet aan dressuur, dus ik zou het eigenlijk niet weten wat al die oefeningen zijn enzo..
*om maar even te zweigen over de letters in de bak waar ik al niks van snap,hihi*
Maar, ik denk dat er wel wat in zit dat je het been wel kan versterken met verkeerd lichtrijden idd..
Nu je het zo zegt whaha :o
Maar toch, ik zou niet expres en altijd verkeerd gaan lichtrijden.. ik weet niet waarom eigenlijk,
iniedergeval niet vanwege de niet zo gespierde achterbenen..
ik heb leren rijden bij een vriendin op aardig gespierde dravers, dus dit zal nooit mijn probleem worden.. :+

Nee, inderdaad :) Niet altijd expres op het verkeerde been gaan zitten. Want dan krijg je ook weer te veel eenzijdige belasting :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:00

Shadow0 schreef:
Torius16 schreef:
Aerdenhout1, doorzitten is niet moeilijker dan lichtrijden.[...]

Dit lijkt me tegenstrijdig.

Volgens mij bedoelt ze dat als 'mensen' ervoor zorgen dat ze een goede conditie hebben (of althans buikspieren) doorzitten niet moeiijk hoeft te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:02

mirkip schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat als 'mensen' ervoor zorgen dat ze een goede conditie hebben (of althans buikspieren) doorzitten niet moeiijk hoeft te zijn.

Da's toch tegenstrijdig? Voor lichtrijden heb je minder conditie nodig... dat alleen maakt het dan toch al makkelijker?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:10

Shadow0 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Daarom is doorzitten dus beter.....

Dat snap ik niet. Je opmerking gaat over het doorgeven van verfijnde hulpen, maar er zijn talloze situaties waarin dat helemaal niet de hoofdzaak is. Het buitenrijden als belangrijk voorbeeld - daarbij is het niet belangrijk om hele verfijnde hulpen te kunnen geven of de verzameling in detail te regelen, en wel om een manier te vinden die weinig belastend is voor ruiter en paard. Doorzitten is niet per definitie beter. Maar ook voor losrijden geldt dat in bepaalde mate bv.

Ik heb het dan ook over het inrijden in de baan en als je verder komt in de dressuur kan je de hulpen net even beter laten door komen.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:25

@Aerdenhout Mijn paardje loopt makkelijker als ik op het rechterbeen licht rij. Ik dacht dat dit kwam omdat ze rechtsvoor beginnend artrose heeft, maar wat ik van jou lees gaat dit dus niet op.
Ik rij alleen recreatie en altijd buiten, zou jij mij dit uit willen leggen?
Ik rij ook op het linkerbeen licht, maar doe dit alleen als ze haar goede dagen heeft.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:09

Goed lichtrijden is moeilijk voor de meeste ruiters/amazones (en lees dan vooral het woordje 'goed')
Om te stellen dat lichtrijden moeilijker is dan doorzitten vind ik daarom een beetje te kort door de bocht.
En over dat goede of verkeerde been....
Zag tijdens de hengstenshow Emilie Scholtens continu op het 'verkeerde' been lichtrijden en laten we wel zijn dat is toch niet de eerste de beste.
De hengst waarop ze reed hinderde ze in ieder geval niet en deze liep mooi gelijkmatig in balans door de baan.
Hij toonde mooi gedragen de gevraagde oefeningen.
Jiska van den Akker ( je weet wel die Totilas eerst gereden heeft...) gaf in een clinic ook wel eens aan wel eens bewust op het verkeerde been licht te rijden idd voor 'de motor' achter....
Vraag met dan ook af of je goed of niet goed lichtrijden moet bestempelen als niet fout en fout....(muv in de proef natuurlijk als dat gevraagd wordt)
Ik neem m'n petje af voor de mensen die het zo goed en theoretisch weten uit te leggen, maar zijn zij rijtechnischer ook beter? Rijden ze ook beter?
Ik kan dat uitleggen in ieder geval niet.....
Zaken als lichtrijden, travers, schouderbinnenwaarts, changementen, galop(wissel), super zoals ze beschreven worden, maar als ik het voel begrijp ik wat wordt bedoeld en
weet ik ook wanneer het 'niet goed is' want dan 'voelt' het dus niet goed.
Tip: als je de mogelijkheid hebt, vraag eens een leerpaard (bijv van een vriend/vriendin of manege) als je zaken moeilijk vind. Geheid dat je van 1 uur meer leert dan 10 boeken lezen......en dat geldt ook voor lichtrijden!!

bfsunshine

Re: Waarom op het goede been lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:14

Ik denk dat ik het vanmiddag even ga proberen, zijn er nog extra dingen waar ik op zou moeten letten, om hem zo goed mogelijk te trainen op die manier?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:18

Torius16 schreef:
Tip: als je de mogelijkheid hebt, vraag eens een leerpaard (bijv van een vriend/vriendin of manege) als je zaken moeilijk vind. Geheid dat je van 1 uur meer leert dan 10 boeken lezen......en dat geldt ook voor lichtrijden!!

Mee eens :j
Al is het wel zaak om hetgeen wat je voelt te kunnen plaatsen (dus of het goed is wat je voelt of juist niet). Vaak is het dan wel fijn om er iemand naast te hebben als je echt met zulke dingen aan de slag wil.

@ roxxxiejjj, jij kent je paard het beste en je weet wanneer hij iets doet omdat hij het moeiijk vind, of what ever.
Misschien is het ook handig om iemand mee te nemen die je kan vertellen wat hij/zij ziet.
Laatst bijgewerkt door mirkip op 07-06-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:18

Asyaa schreef:
Wat ik gehoord heb is dat je regelmatig van been moet wisselen op een buitenrit om 1 kant niet onevenredig te belasten.

klopt, ik rij endurance en dan is het ook belangrijk regelmatig van been te wisselen in draf en galop (dus linker en rechtergalop)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:25

mirkip schreef:
Torius16 schreef:

Mee eens :j
Al is het wel zaak om hetgeen wat je voelt te kunnen plaatsen (dus of het goed is wat je voelt of juist niet). Vaak is het dan wel fijn om er iemand naast te hebben als je echt met zulke dingen aan de slag wil.

@ roxxxiejjj, jij kent je paard het beste en je weet wanneer hij iets doet omdat hij het moeiijk vind, of what ever.
Misschien is het ook handig om iemand mee te nemen die je kan vertellen wat hij/zij ziet.

Maar als hij het moeilijk vind lijkt mij niet dat ik het dan niet meer kan/hoeft te doen. Wijken vond hij in het begin ook lastig, en probeerde er ook op 600 verschillende manieren onderuit te komen, maar dat is dan gewoon omdat hij daarop nog zwak is. Ik vraag me nu af of iemand zou kunnen onderbouwen wat ik dan zou moeten doen, en waar ik extra op zou moeten letten?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:43

Torius16 schreef:
Ik neem m'n petje af voor de mensen die het zo goed en theoretisch weten uit te leggen, maar zijn zij rijtechnischer ook beter? Rijden ze ook beter?

Ik zeg niet dat ik beter rijd. Ik weet wel dat ik vrij goed ben in theoretisch uitleggen. :D
Ik heb dat voor mezelf ook nodig om beter te kunnen rijden. Ik moet het eerst helemaal begrijpen voordat ik het uit kan voeren. Ik ga dus ook niet iedere week op les, want daar heb ik persoonlijk niks aan. Ik leer niet meer van 1 uur rijden dan van 10 boeken. Ik heb eerst die 10 boeken nodig om daarna 1 uur nuttig te kunnen rijden. Heb ik die 10 boeken niet dan gaat het uurtje rijden als het ware aan me voorbij zonder dat ik er echt iets van leer.

Andere mensen zijn praktisch beter. Voor hen is het het beste om het gewoon te doen en er niet te veel bij na te denken.

Prima natuurlijk. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Een forum is bij uitstek geschikt voor theorie. Als je een praktisch mens bent moet je op je paard gaan zitten en niet op Bokt. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:45

Je kunt bij mijn paard goed merken dat hij moeilijker inbuigt op volte's en andere oefeningen wanneer je op het verkeerde been lichtrijd.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:03

wat een discussies allemaal over op het goede/verkeerde been lichtrijden. We staan in de beugels als het buitenbeen voor is. Doe je dat niet en je wilt wedstrijden rijden, dan krijg je voor ieder onderdeel puntenaftrek. Dus er is wel degelijk een goed en fout been.

toch? :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:08

evita2009 schreef:
wat een discussies allemaal over op het goede/verkeerde been lichtrijden. We staan in de beugels als het buitenbeen voor is. Doe je dat niet en je wilt wedstrijden rijden, dan krijg je voor ieder onderdeel puntenaftrek. Dus er is wel degelijk een goed en fout been.

toch? :+

Op een wedstrijd krijg je ook puntenaftrek als je je paard lang en laag instelt. :+ Is dit dan per definitie ook meteen fout? :+

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:13

roxxxiejjj: als je dat doet terwijl er geen halsstrekken gevraagd wordt, denk ik dat wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:34

Op wedstrijd ja, maar thuis niet. Op wedstrijd is in de verkeerde galop gaan ook verkeerd, tot je ineens het onderdeel contragalop tegenkomt. Ho, wacht even, is in de linkergalop op de rechterhand zitten nou fout, of toch goed? Of zou het misschien niet fout of goed zijn, maar afhangen van wat je aan het doen bent en wat je wilt bereiken? :)*

De wedstrijden gebruiken om iets als goed of fout te bestempelen, lijkt mij niet zo nuttig. In de wedstrijd is iets dan misschien goed of fout (waarbij op het binnenbeen lichtrijden dus fout is) maar in de training kan datzelfde best heel prima goed zijn.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:36

Als jij gaat staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat zoals het hoort gaat op dat moment het binnenachterbeen ook naar voren.
En wat willen we met rijden het binnen achtereen meer onder het lichaam krijgen.
Door het innen achtereen te ontlasten kunnen ze deze er beter onder zetten.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:46

npoot schreef:
Als jij gaat staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat zoals het hoort gaat op dat moment het binnenachterbeen ook naar voren.
En wat willen we met rijden het binnen achtereen meer onder het lichaam krijgen.
Door het innen achtereen te ontlasten kunnen ze deze er beter onder zetten.

Maar als je paard/pony hier meer moeite voor zou moeten doen, een tijdje lang, zou hij op dit been sterker worden, en als je dan op het goede been zou lichtrijden zou hij deze er makkelijker onder kunnen zetten. Denk ik dan ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:47

evita2009 schreef:
roxxxiejjj: als je dat doet terwijl er geen halsstrekken gevraagd wordt, denk ik dat wel.

Ja tijdens een wedstrijd, maar niet tijdens het oefenen thuis. ;) En we hebben het niet over op wedstrijd op het "verkeerde been" lichtrijden ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:53

Als je een wending rijd en je rij licht,word het binnenvoorbeen minder belast. zo simpel is het :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:30

RT-P --> RT-D