Gaat goed zeg!
Lief ook dat je vriend wil helpen hiermee.
Iemand erbij is toch altijd wel fijn.
Wat betreft de kramp, dat is lastig zo op afstand te zeggen.
Er zijn allerlei soorten van en sommige zijn 'oef, even wennen hieraan' kramp, en andere van de 'dit wringt en is fout' categorie.
Ik zou het rustig opbouwen, niet te lang achter elkaar rijden en de dagen na het rijden kijken hoe je bekken voelt.
Als je de foute route gaat, dan krijg je daar namelijk last van (praktijkervaring!).
Wat ook helpt is voor het rijden (hoeft niet perse vlak ervoor, kan ook als je nog thuis bent) wat losmaak oefeningen doen voor jezelf.
Waar ik ooit mee begonnen ben is op je rug op een matje (of stevig matras of kleedje op de grond) liggen.
Dan je knieen naar je toe, kan je vasthouden als je wilt. Maakt niet zoveel uit waar je knieen heen gaan, ik laat ze beetje bungelen.
Daarna ga je met je bekken de klok rond draaien:
eerst het bovenste stuk (heiligbeen heet dit denk ik?) zacht richting de grond duwen;
daarna beetje naar rechts, dat rechtse botje naar de grond (die vorige komt dan weer wat terug);
dan onder, dat is je stuitje denk ik en daarna links, zelfde als rechts.
En zo kun je rondjes blijven maken en helpt je soepelheid.
Het beweegt niet heel veel, het is vooral in je onderrug en bekken dat je het wat soepel maakt.
Ik weet niet helemaal zeker of mijn benamingen kloppen, maar als je het probeert dan is het snel duidelijk.
Je rolt dan je bekken rustig rond en het kost geen kracht.
Goed op blijven letten dat je nergens in je lijf vast gaat zetten of verkrampen.
En inderdaad, rechte stukken rijden

Ben benieuwd naar de foto.