Bon Charmeur @training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Bon Charmeur @training

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:11

Owh nu zie je dan ook wat er gebeurd als je een paard met slof beleerd, een psychisch gestoord paardje wat helemaal niet kan ontspannen.
Daar kun jij natuurlijk niets aan doen.
Kijk eens op de site van A de Bodt, daar kun je zowiezo al wat dingetjes lezen en kijk eens of je instructie kan krijgen op deze manier, dat zal je paardje veel goed doen!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:30

Leuk paard heb je! daar moet je zuinig op zijn! Ik had met mijn 4 jarige een beetje het zelfde probleem... Wat ik heb gedaan is gewoon teugels lang laten en haar eerst op haar eigen benen laten lopen... toen ze dat beter ging doen en goed voorwaarts was wat meer contact zoeken met de teugel.. dat zo opbouwen.. (zo is het bij mij goed gegaan..is bij ieder paard natuurlijk anders) ik zou als ik jou was ook gewoon prive les nemen, ik denk dat dat beter is dan 3 of 4 keer in de week een groepsles.

als je het verschil wil zien met mijn paardje kan je even in mijn profiel kijken voor fotos!

Heel veel succes verder!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:45

MirandaFuego schreef:
Owh nu zie je dan ook wat er gebeurd als je een paard met slof beleerd, een psychisch gestoord paardje wat helemaal niet kan ontspannen.
Daar kun jij natuurlijk niets aan doen.
Kijk eens op de site van A de Bodt, daar kun je zowiezo al wat dingetjes lezen en kijk eens of je instructie kan krijgen op deze manier, dat zal je paardje veel goed doen!

overdrijven is ook een vak!!
het is een jong paard en dus niet al jaren verkeerd gereden.
het opkroppen krijgt TS er vrij snel uit als ze de tips en een stukje goede begeiding in acht neemt.

@ ts: je hebt al veel tips gehad, maar ik wil ook nog een klein stukje toevoegen.
je bent nu bezig hem meer ruimte aan de voorkant te geven, maar hij word hierdoor wel zwaarder op je hand.
dat is helemaal niet erg, dit komt omdat je paard in de "oude" houding van voor naar achter liep, hoofd-hals te hoog en te kort, waardoor zijn schouder belemmert werd en zijn achterbenen de voorbenen niet ver genoeg konden "verdrijven".
het is een jong paard, die waarschijnlijk graag nog een beetje op de voorhand wil lopen, icm een langere hoofd-halshouding en langere passen word hij dus inderdaad wat zwaarder op je hand.
zoals voorgaande tips: overgangen rijden!
en dan mag je hem best heel licht met je hand duidelijk maken dat je terug wilt.
immers, hij is jong en snapt nog niet goed dat zwaarder zitten ook terug in tempo betekend.
let er wel op dat je niet ruw gaat worden in je hand, gewoon je hand een beetje sluiten of terugplaatsen is voldoende.
verder inderdaad veel lange stukken rechtuit, en veel draf-galop-draf overgangen maken, daar word zijn achterhand sterker van.
op de volte je binnenhand iets toegeven is ook een goede tip, let wel op dat je je buitenteugel dan niet losgooit of juist terug werkt.
een onafhankelijke zit is heel belangrijk.
doe een keertje een touwtje rond zijn hals en pak dat met je duimen vast, dan blijft je hand mooi op z'n plek tijdens lichtrijden.
verder veel rust tussendoor, even aan een lang teugeltje stappen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:47

Delores schreef:
omg is dat en facking tuiger?
wat sit er in voor bloedd? gronigner?
je hebt hem erg opgekropt lopen waardoor je zijn rug de vrijheid niet geeft om hem te ontspannen!

kan het ook iets minder?!en je bericht nalezen voordat je post is ook een kunst.
is er iets mis met tuigpaarden/groningers?
als je openingspost had gelezen, had je kunnen zien wat voor bloed erin zit.
dat hij te opgekropt loopt is de TS allang duidelijk, dus hou je nutteloze commentaar voor je.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:53

Delores schreef:
je hebt hem erg opgekropt lopen waardoor je zijn rug de vrijheid niet geeft om hem te ontspannen!

:?

Ik ga mee met de reacties van de anderen. Het is nog veel te gespannen. Geef hem meer ruimte, en laat hem zelf je hand opzoeken.

Verder heb je een leuk paardje, succes met hem!

esthertjeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:08

Hey!
Probeer wat meer aan de stelling te werken, volte links, volte rechts, keertje recht uit en probeer stelling af te wisselen.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:15

Leuk peerd om te zien. Maar gelijk de eerste zin in jouw topic bevalt me al niet : 'Ik rijd nu 3 weken zonder SLOFteugel'
Beetje jammer dit, verder ook een erg gespannen paard. Slofteugel zou ik er sowieso niet meer aanhangen, veroorzaakt meer gedoe dan dat het verbetert ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:21

Paard loopt scheef en er wordt te veel druk op de mond uitgeoefend
Je bent ook erg onrustig met je handen

Ik vind het wel een pluspunt dat de slof er iig af is +:)+
Zijn hals/schouder is er qua spieren erg aan toe
Laat dit paard daarom eens masseren http://www.happy-athlete.nl
en zoek dan andere instructie op het gebied van rechtrichten en het verbeteren van je houding
zoals Antoine de Both en de Klasieke rijkunst
http://www.horsewhisper.nl/antoine_de_both.htm
http://www.paardenbegrijpen.nl
http://www.andalusier.nl/index2.htm
Dan zie je een totaal ander paard (en amazone 8-) )
Laatst bijgewerkt door unamie op 31-05-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:26

N_jumping schreef:
dus als ik het goed begrijp moet ik zachter worden in mijn handen en hem meer ruimte naar voor geven en hem dan bijdrijven waardoor hij zelf aanleuning gaat zoeken?

Precies, maar niet voor hij zijn evenwicht heeft gevonden.

Hij is pas 3 maanden onder het zadel en bovendien is het ook nogeens een vrij groot en onhandig paard.
Dat is duidelijk te zien met rijden, je 'hoekt' de bochten door, hij slingert, is uit balans bij de overgangen enz.
En jij doet ogenschijnlijk weinig om hem te helpen, je bent alleen druk om hem aan de teugel te rijden.

Dus laat dat aan de teugel eerst eens zitten en probeer wat meer balans te krijgen, laat hem wat meer zelf zijn evenwicht zoeken, met zijn hoofd zo in de krul maak je het hem onnodig moeilijk. Probeer meer lengte in de hals te krijgen en hem meer aan je been te krijgen zodat je hem door de wendigen kunt rijden met je been.
Als hij zijn evenwicht heeft gevonden, niet meer door je been valt en zelf contact zoekt op een langere teugel dan zul je ook al snel aanleuning krijgen.

Vanwaar de slofteugel bij een paard wat pas een maand onder het zadel is?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:34

Delores schreef:

Zegt degene die zogenaamd M1 loop Op Gailerd met de slechtste zit ever
Zegt degene die Haar wilde Shet temt met de "Sweep"
Scheldwoorden zzijn niet toegestaan
vandaar dat ik dit berichtje tem ;)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:52

MirandaFuego schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan. Zal jou en je paardje erg veel goed doen, als je nog lang van je paard wilt genieten.
Misschien kan je van een leerling van A de Bodt les krijgen, die bij jou in de buurt woont!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:55

Hee :) leuk paardje en jullie zijn zeker een goede combinatie, over de halslengte heb ik al genoeg gehoord... verder is het misschien handig je handen iets lager te doen... ze worden af en toe wel erg hoog, ook op sommige foto's lijkt het alsof je, je binnen hand iets naar je toe trekt. veel succes :)

Alfred_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:22

Verschil tussen net na de slof en nu zie ik wel. Maar vind dat het paard toch erg met je weg loopt.
Onstpanning is ver te zoeken maar ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Mooi beest trouwens (:

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:33

Heb je inmiddels al nieuwe foto's gemaakt van het rijden, je hebt eerder aangegeven in dit topic dat je dat zou gaan doen?

Ik vind het jammer dat hij met slof is ingereden en begrijp dit ook niet. Ik vind het wel heel goed van je dat je deze er zo snel mogelijk af hebt gehaald! Hij/ zij loopt nog wel erg hoog ingesteld en gespannen, achter de loodlijn. Probeer de ontspanning er in te krijgen, en een lagere halslijn. Probeer wat zachter te zijn in je handen, en wat losser te laten. Zodat hij leert op eigen benen te gaan lopen.

Heel veel succes, gaat je vast lukken!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:45

Ik sluit me volledig aan bij de bovengenoemde tips: lekker relaxed, op het gemakje, vanuit ontspanning gaan werken maar daar ben je dus al heel goed mee bezig. Mijn vraag is: je zei (als ik het goed gelezen hebt) dat je het paard van je huidige instructeur gekocht hebt, dezelfde dus die hem MET slof heeft ingereden ( %) )? En door deze instructie loopt hij nu dus zo...
Is het dan niet een goed idee om van instructeur te veranderen? Want als je dus bij deze persoon blijft lessen, zal je je paard tamelijk snel de vernieling in helpen, iets wat je gelukkig zelf ook niet wilt. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:58

In het begin schudde die nogal met zijn hoofd zie ik.
Kan ruiter fout zijn, kan aan de balans van het paard liggen.
Maar ik snap echt niet dat je er dan een slof aan gooit hoor, neem goed les, en dan kun je nu wel gestopt zijn met de slof, maar vind het er nogsteeds niet heel fijn uitzien, ik zie best wat spanning en hij loopt ook nog eens achter de loodlijn.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:21

lezen blijft toch een vak he...
ts heeft les van degene die het paard heeft ingereden.
diegenen heeft het paard ingereden met slof.
en als goede leerling, luister je naar je instructeur.
(zeker als je wat jongen en/of onervarener bent)