Hulpteugels, Wel of Niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Hulpteugels, Wel of Niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 05:34

het is de ruiter die de hulpteugel tot dwangmiddel maakt.

zelfde geldt voor een bit,dus daarom ga ik er ook een beetje vanuit dat de fanatieke tegenstanders van hulpteugels ook wel geen bit zullen gebruiken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:56

Joyce900 schreef:
Marlouzy, het is een hulpteugel en geen dwangteugel.

Hulpteugel is dan ook een verkeerde benaming; dwangmiddel/ teugel is beter, maar dat klinkt zo onprettig dus maken we er maar een hulpmiddel/ teugel van.
Er zijn ook hulpmiddelen om paard te rijden (bit/ bitloze optoming, hoofdstel, gewone teugels, zadel, etc) maar als je het goed bekijkt, wat sommige gelukkig doen, vallen slofteugels, maar ook elastieken, pessoa's, "longeerhulpen", etc allemaal onder dwangmiddelen, vaak worden ze dan ook nog verkeerd gebruikt ; dan worden het martelwerktuigen :( .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:19

ehh maar dan zou een bit dus ook onder de martelwerktuigen moeten vallen,je spreekt jezelf een beetje tegen.

laurakusjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:13

Ik heb hele slechte ervaringen met een hulpteugel.
Een pony van mij heeft 7 jaar lang met een tiedeman gelopen, en nu heeft hij last van rugklachten.
dus kan nu niet meer op haar rijden.
Een hulpteugel zorgt er alleen maar voor dat het hoofd op zn plaats blijft, maar hij loopt nooit lekker ontspannen.
Als je zonder tiedeman rijd moet je gewoon eerst lekker losrijden en dan gaat het vaak al eeen stuk beter.
Ik zou het niet aanraden!!!!!!!!!!

Groetjes laura :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:27

Waar de kennis stopt lost men het op met spullen.

ik vind dat een goeie ruiter/amazone dat zelf rijtechnisch kan oplossen zonder hulpmiddelen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:15

Dizzy__Love schreef:
Ik pak de slofteugel zo vast dat hij net niet achter de loodlijn loopt, nageefelijk dus.

Te erg voor woorden.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:18

Nageeflijkheid is een gift van je paard, als je 't gaat afdwingen met hulpteugels ben toch echt verkeerd bezig ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:51

maar dan nogmaals,dan zullen de mensen die anti hulpteugel zijn,ook geen bit gebruiken.

anders lijkt het me namelijk erg vreemd,wel tegen hulpteugels,niet tegen een bit

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:01

Een goede ruiter weet hoe hij/zij spullen moet gebruiken. Een slecht ruiter maakt ook van het meest vriendelijke tuig een martelwerktuig.. Je moet kennis hebben voor je bepaalde dingen gaat gebruiken, en ook voordat je bepaalde dingen gaat roepen..

De slof strak vastpakken en in de veronderstelling zijn dat hij nageeflijk loopt, duidt in mijn ogen op een te kort aan kennis.

UltraCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:06

hm ik ging van deweek kijken voor een nieuw paardje en der liep een draver bij die was net 3 weken van de koersbaan af, ze hebben hem zo ver afgericht dat ie al aan de teugel loopt.
best knap binnen 3 weken! :D

UltraCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:08

rebeltje schreef:
Een goede ruiter weet hoe hij/zij spullen moet gebruiken. Een slecht ruiter maakt ook van het meest vriendelijke tuig een martelwerktuig.. Je moet kennis hebben voor je bepaalde dingen gaat gebruiken, en ook voordat je bepaalde dingen gaat roepen..

De slof strak vastpakken en in de veronderstelling zijn dat hij nageeflijk loopt, duidt in mijn ogen op een te kort aan kennis.

ja ik heb nou een nieuw dravertje, waar ik toch stiekem wel beetje de dressuur mee in wil gaan,
maar hij heeft echt geen idee wat ze moet doen hoor :P
het beste is toch ook eerst het paard naar je hand toe laten lopen,
dat ie gewoon op de manier bij jou moet werken zoals jij het wilt?

welke handige tips ken ik eigenlijk aannemen als ik met hem de dressuur in wil?
want k zat wel eerst beetje te denken aan een slof als ze het echt niet zou begrijpen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:26

Als jullie elkaar niet begrijpen zou ik op zoek gaan naar iemand die jullie kan helpen om duidelijker te communiceren met elkaar ;)
Vooral als je net een paard hebt moet je elkaar leren kennen. Waar gewoon tijd overheen gaat. De ene ruiter is ook handiger dan de ander, en het ene paard ook sneller als de andere.

Met een draver heb je in mijn ogen al niet het makkelijkste paard om de dressuur in te gaan. Maar ik geloof dat elk paard een goede basis dressuur kan lopen. Alles begint vanuit de ontspanning, heb jij je paard ontspannen en los, dan kan je pas gaan denken aan een volgende stap.

Maar vooral het gevaar van een slof is dat je het dier dwingt om in de krul te lopen. Waardoor het dier zijn lichaam niet goed kan gebruiken met alle gevolgen van dien..

Dit is enkel mijn ervaring en mijn mening ;) Waarbij ik de afgelopen jaren ook veel, heel veel geleerd heb ;) maar alles weten en alles goed doen doet niemand :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 05:37

UltraCC,je paard moet het niet 'begrijpen' ,het moet een gevolg zijn van ontspannen en actief rijden.

ik denk dat de slof voor jou geen goed hulpmiddel zal zijn,idd met het gevaar dat je het afdwingt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:32

Snoevie schreef:
maar dan nogmaals,dan zullen de mensen die anti hulpteugel zijn,ook geen bit gebruiken.

anders lijkt het me namelijk erg vreemd,wel tegen hulpteugels,niet tegen een bit

Waarom is dat vreemd? Ik denk dat heel veel mensen die mening hebben.

Ik ben niet voor en niet tegen hulpmiddelen/hulpteugels. Wij gebruiken zelf zelden hulpteugels, maar in sommige gevallen kan het handig zijn!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:56

Ik heb niks tegen een slofteugel.
Ik gebruik 'm zelf ook af en toe.
Dit omdat mijn haflinger ontzettend sterk is, met een slofteugel kan ik der fijner rijden. Na 10 minuten hangt hij helemaal los en kan ik der superfijn over der rug rijden. Ze heeft heel erg de neiging om zich te sterk te maken en hard te gaan lopen. En ik heb het idee dat als de slofteugel er ook alleen maar aan hangt (los dus), dat ze dat gelijk merkt en losser wordt.
Maar je moet er niet te vaak mee rijden.
Als je weet hoe je ermee om moet gaan dan kan 1x in de week echt geen kwaad. Sommige paarden zetten zich erop vast en gaan in je hand hangen. Maar bij bijvoorbeeld paarden die sterk in de mond zijn kan het een superhandig hulpmiddel zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:38

marlinH schreef:
Snoevie schreef:

Waarom is dat vreemd? Ik denk dat heel veel mensen die mening hebben.

Ik ben niet voor en niet tegen hulpmiddelen/hulpteugels. Wij gebruiken zelf zelden hulpteugels, maar in sommige gevallen kan het handig zijn!

het is vreemd omdat er mensen zijn di eem hulpteugel martelwerktuigen noemen,en vinden dat het rijden ook moet kunnen zonder hulpmiddelen,en daar valt een bit ook onder,vandaar

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:49

Dizzy__Love schreef:
Ik rij sinds een week elke week 1x met slofteugel.
Dit omdat ik de pony net niet door het punt van nageefelijkheid krijg, en hij de neiging heeft om zijn neus vooruit te duwen.
Een martingaal gebruik in de rest van de week, tegen het omhoog gooien van zijn hoofd.
Met springen gebruik een een borsttuig, dit omdat ik dit mooier uit vind zien, en omdat het zadel dan niet kan verschuiven.
Maar als ik met slofteugel rijd hangt hij los, behalve als hij zijn hoofd omhoog gooit of zijn neus naar voor duwt, dan neem ik hem iets strakker zodat hij dat niet meer kan.
Longeren doe ik met Pessoa, zodat hij zijn achterhand ook meeneemt.
Wat vinden jullie hiervan? Alle reacties gewenst...

Zoals jij het uitlegt is wel de goeie manier om een slofteugel te gebruiken. Te vaak zie je ruiters die de slofteugel gebruiken om een paard aan de teugel te rijden en dat is niet de goeie manier. Zo'n paard loopt dan wel met zijn hoofd op een plaats dat het op aan de teugel lopen lijket maar dat is niet zo. De ontspanning die je graag hebben wilt is er dan niet. Met springen moet je geen slofteugel gebruiken want dat is heel gevaarlijk. Daar heb ik best wel wat ongelukken door zien gebeuren omdat een paard dan met zijn voorbeen in de slofteugel terecht kwam in de landing.

Chrisjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:35

ik gebruik geen hulpteugels bij mijn fries als ik dat wel doe word ze zenuwachtig komt ze omhoog en gaat ze te diep lopen :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:48

Ik vind hulpteugels echt niks.
Je dwingt je paard ermee zijn hoofd omlaag te brengen, dat heeft niks met ontspanning te maken. Als een paard zelf ontspant, laat hij zijn hals vallen en komt hij over de rug.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:23

ik vind dat je wel erg veel met hulpteugels rijdt.
naar mijn idee hang jij er altijd maar wat aan voor de mooiigheid en omdat het makkelijker is.
ik snap dat het moeilijk is om je paard door dat punt van nageven heen te rijden maar om dat dan meteen met een slof te doen.
vind ik wel een beetje erg veel van het goede.
de martingaal heb ik niks op aan te merken. deze hangt los als het goed is als je paard niet trekt.
aan de andere kant. waarom hangt hij eraan?
is dat nodig omdat jij je paard niet kunt houden of zit het tussen je oren?
het longeren met passoa vind ik heel goed want je leert een paard zo op de goede manier trainen.
ik train zelf ook veel met hulpteugels aan de longeerlijn.
het borsttuig kan geen kwaad want daar trek je niet mee aan je paard. dit is puur voor de mooiheid en voor het zadel.
maar de andere hulpteugels. als je zonder kunt is het natuurlijk wel beter.
misschien moet je eens proberen om zowel met als zonder te gaan rijden en het ook een paar keer per week zonder te doen.

even een algemeen stukje:
ik vind dat het er heel erg aan ligt welke hulpteugels je gebruikt. onder het rijden zie ik liever een martingaal of een slof dan een elastiek of een bijzet.
dat vind ik persoonlijk echte longeerhulpteugels omdat deze ook best kunnen inwerken en je onbewust doordat jij in het zadel
zit ook nog wel wat druk kunt uitoefenen. ze zijn bevestigd aan het zadel aan de zijkanten waar jij ook zit.
een slof vind ik een hulpteugel voor de echte goede ruiters. dan moet je ook echt weten wat je doet want je kunt hiermee
een hele boel verkeerd doen.
een martingaal is handig met springen voor wat extra druk en voor paarden die graag met het hoofd omhoog rondrennen.
dan kan het een fijne manier zijn vooral vanwege de weinige druk.
een thiedeman vind ik zelf minder fijn want deze hangt meteen aan het bit. ik vind hem wel wat veel inwerken soms als kan deze
bij goed gebruik ook heel goed werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:34

Chrisjjj schreef:
ik gebruik geen hulpteugels bij mijn fries als ik dat wel doe word ze zenuwachtig komt ze omhoog en gaat ze te diep lopen :)

deze snap ik niet....omhoog komen en te diep lopen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:54

over de mensen die de martingaal zo vriendelijk vinden als hij goed afgesteld is...........geldt voor bijna elke hulpteugel!
mits goed afgesteld is er niks aan de hand.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:10

geerke schreef:
Chrisjjj schreef:

deze snap ik niet....omhoog komen en te diep lopen?

Ja dat doen friezen heel snel uit zichzelf ldr/rolkuhr om ergens onderuit te komen.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:18

Als het beter is voor het paard ja.
Maar als het is omdat iemand niet de puf heeft om bijvoorbeeld zijn/haar paard aan de teugel te krijgen en daarom een slof gaat gebruiken nee...

toch?? Of zit ik nou fout...

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:02

het is wel heel veel hulp teugel en nageeflijkheid bereik je daar niet mee dat moet je zelf doen