Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

melizz13 schreef:ja daarom
maar hij loopt ook nog niet nagefelijk dus ja daar heeft hij ook niks te doen
die rondjes om doe hoek heen lopen was hij snel klaar mee
toen stopte hij daar niet meer
zal ik hem ook een pesten
Piej schreef:melizz13 schreef:ja daarom
maar hij loopt ook nog niet nagefelijk dus ja daar heeft hij ook niks te doen
die rondjes om doe hoek heen lopen was hij snel klaar mee
toen stopte hij daar niet meer
zal ik hem ook een pesten
Begrijp ik niet helemaal... Niet alleen een nagefelijk paard kun je bezighouden. Wat ik bedoel is iig veel afwisseling. Niet standaaar een half uur rechttoe recht aan op de hoefslag draven, maar ook wendingen maken, schijnovergangen etc. Veel afwisseling en dingen doen die hij niet verwacht...
suikermeisje schreef:mijn pony doet het ook altijd bij de A (bij de andere 3 kanten van de bak staan boompjes omheen en zit weiland omheen, bij de A staat de auto, de opening van de bak, stukje bomen (heel klein) en is dus de stoep) en dan linksom vliegt die de hele bak door)
eerst reed ik er dan juist niet langs, nu geef ik hem een flinke pormet spoor, omdat die echt gewoon aan het etteren is, hij doet het aan de longe veel minder (ohz rijd ik zonder zweep, hij is bang voor de zweep en ook voorwaarts genoeg)
maar ik rijd hem dus echt met mijn benen en binnenstelling erlangs, ook doe ik soms met volte vergroten. maar dat werkt minder goed dan met mijn benen (wel is hij erg goed voor mijn been, kan hem zo de hele straat laten zigzaggen met alleen mijn benen, wel wordt die dan erg heet, maar het gaat bij mij nu nog voor het opzij gaan.
maar ik zie dat het alweer beetje beter is gelukt.
(even offtopic: ik zie in je profiel dat die misschien op de drafbaan mishandeld is, ik denk eerder bij een particulier thuis, omdat dravers niet de makkelijkste zijn. En het kan ook zijn karakter zijn dat die erg bang is. Dus hoeft die niet mishandeld voor te zijn om bang voor de zweep te zijn. Ik heb nooit echt wat gedaan bij mijn pony met de zweep en toch is hij er bang voor. M'n andere pony is erg gevoelig en wordt gestresst van de zweep. doe veel met mijn benen (ohz) en met mijn stem(mennen)
maar conclusie: ik geloof dus niet dat hij mishandeld is op de drafbaan, omdat die mensen dravers kennen en die mishandelen ze niet want dravers hebben zo'n karakter dat ze dan helemaal neit meer goed doen.
maar succes!
melizz13 schreef:mij lukt het ook alleen met me been
volte enz werken niet
volgens zijn vorige eigenaar wel
maar het is niet alleen de zweep
alles rond zijn oren mag je niet aan zitten
(met hoofdstel heel even)
en zijn hals vanboven ook niet
dus niet alleen de zweep
maar hij is niet in opleiding gegaan
maar ik weet het ook niet precies hoor!
suikermeisje schreef:melizz13 schreef:mij lukt het ook alleen met me been
volte enz werken niet
volgens zijn vorige eigenaar wel
maar het is niet alleen de zweep
alles rond zijn oren mag je niet aan zitten
(met hoofdstel heel even)
en zijn hals vanboven ook niet
dus niet alleen de zweep
maar hij is niet in opleiding gegaan
maar ik weet het ook niet precies hoor!
Met zijn oren is bekend verhaal bij dravers en is geen echte mishandelig, ze zijn wat kopschuw.
Dit komt omdat ze in de race oordoppen inkrijgen die eruit worden getrokken bij het laatste stuk wat ze moeten sprinten, ze krijgen dan opeens een hoop kabaal om hun heen en schieten dus vooruit
Met zwepen rijden ze niet eens in de koers,
en als ze een zweep hebben in hun handen
hebben ze zo een dressuur zweep van een meter in hun handen
maar als ze daarmee hard en vaak mee op de kont slaan
lijkt mij dat dat beest wel een keer terug mept.
dravers zijn (veel) stressvolle paarden
behalve die van me moeder, maar die krijgt elk paard sloom.
Als ze mijn pony in handen heeft dat beest loopt te sukkelen
JPS schreef:Ik geloof er niet zo in dat paarden je uitproberen, een spelletje met je spelen, doen alsof of je plagen...en ik denk dat dat mensentermen zijn die wij toepassen op onze dieren.
Wel denk ik dat ze, om zich veilig te voelen onder het zadel, vertrouwen nodig hebben in hun consequente leider.
Of een paard doet alsof hij ergens van schrikt of er misbruik van maakt als het wegrennen eenmaal is gelukt, durf ik ernstig te betwijfelen en is imo een misperceptie. Waar het straffen begint, is een gat van onbegrip ontstaan. Ik zie helaas nog teveel voorbeelden hiervan in de omgang met paarden.
. liedje89 schreef:JPS schreef:Ik geloof er niet zo in dat paarden je uitproberen, een spelletje met je spelen, doen alsof of je plagen...en ik denk dat dat mensentermen zijn die wij toepassen op onze dieren.
Wel denk ik dat ze, om zich veilig te voelen onder het zadel, vertrouwen nodig hebben in hun consequente leider.
Of een paard doet alsof hij ergens van schrikt of er misbruik van maakt als het wegrennen eenmaal is gelukt, durf ik ernstig te betwijfelen en is imo een misperceptie. Waar het straffen begint, is een gat van onbegrip ontstaan. Ik zie helaas nog teveel voorbeelden hiervan in de omgang met paarden.
Paarden zijn ook geen heiligen. Die hebben ook niet altijd zin om voor je te werken en kunnen zich ook vervelen tijdens het werk. Kan natuurlijk wel een indicatie zijn dat je training niet afwisseld genoeg is bijv. maar er zijn echt wel paarden die dingen bedenken om niet te hoeven werken. Anders zouden er wel heel veel paarden bestaan die niet links af konden of rechts even afhankelijk van welke kant de ruiter op wilde.
JPS schreef:Als een paard geen zin heeft om voor je te werken of zich verveelt tijdens het werk, moet je bij jezelf te raden gaan én eens goed naar je paard kijken en luisteren. Dat kan inderdaad, zoals je al zegt, een indicatie zijn dat bijv je training niet afwisselend genoeg is maar dat betekent nog steeds niet, dat het paard doet alsof hij schrikt.
Paarden bedenken geen dingen om niet te hoeven werken.. en het kan een heleboel redenen hebben dat een paard niet linksaf slaat als de ruiter dat wilde. Wat dacht je van angst, pijn, ongemak, verkeerde hulpen, scheefheid...
. En zo krom zijn de hulpen dan echt niet hoor
. Vind het altijd een beetje vreemd om te beweren dat paarden je nooit testen of hoe je het wil noemen hij wil ook echt die graspriet onder mijn voet niet omdat dat de lekkerste is
hij wil gewoon weten of hij mij aan de kant kan zetten. Niet alle paarden zijn onderdanig aangelegd.
. suikermeisje schreef:melizz13 schreef:maar hij heeft niet gelopen
en is ook niet in opleiding geweest
je zegt dat het op de drafbaan is gebeurd, dus zal het in die trainingen/opleiding zijn gebeurd neem ik aan? ik ga uit van de info die jij gaf.
(op de drafbaan worden ze al erg jong getraind dus als 2 jarige kan best!)