Training 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:21

Nou dan zeg ik toch niet dat die van mij niet gek gaat doen, zeg alleen dat ze er aan gewend raken.
Maar goed zinloze discussie. Succes met je paardje. :D

Edit: En ik denk wel dat een paard die een tijd niet buiten heb gestaan, de eerste keer toch wel wat meer uit ze dak zal gaan. En heb het niet enkelt over buiten natuurlijk wel echt weidegang.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:47

Ik zou zelf wel wat meer met m gaan rijden, denk dat je rustig 4 tot 5 keer een half uur moet kunnen rijden, en dan langzaam uitbouwen naar wat langer... Misschien nu al 1 of 2x per week 45 min rijden.
(Ik heb zelf een 4 jarige hengst gehad die uit de opfok kwam met een peesblessure en met die van mij is het helemaal goed gekomen)

En zoals iedereen het hier over draven en stappen heeft (wat overigens erg goed is naar mijn mening) denk ik dat je ook wel eens een keer een rustig voorwaarts galopje moet kunnen maken, laat m maar even lekker lopen (liefst op een mooi vlak bospad of zo) niet keihard natuurlijk maar gewoon een voorwaarts tempo, jij in verlichte zit om zijn rug te ontlasten, dan kan je paard even zijn hoofd leegmaken en zijn ergste energie kwijt, wat daardoor de blessures bij normale training verkleind.
Dat je dan nog niet helemaal hebt los gereden hoeft geen probleem te zijn, mijn paard ontspant makkelijker als hij even een stukje heeft kunnen galopperen, gewoon lekker over de rug ontspannen. (Dus niet de kop erop en gaan)
Dan kun je daarna gewoon rustig wat met m stappen en draven, en je dresuur werk oppakken... Longeren zou ik zelf ook niet te vaak doen, misschien 1 of 2x per week voor de spieren in zijn rug, aangezien je met hem naar de keuring wilt...

Verder begrijp ik heel goed (en nu zal ik wel aangevallen worden door half bokt) dat je je hengst niet 24/7 buiten zet... Vooral als je hem keuringsklaar wilt maken, hij moet zijn energie ergens anders voor bewaren en je wilt hem straks zo goed mogelijk presenteren.
Mijn paard komt door de weeks ook geen hele dagen buiten, hij word zowiezo snel te dik en ik wil niet met een moddervet paard op wedstrijd.
Daar komt bij dat hij het al niet leuk vind om met slecht weer buiten te lopen (zelfs mijn 3 shetten willen dan naar binnen).
Dus die van mij loopt door de week iedere dag ong. 4 uurtjes buiten, in het weekend en op mijn vrije dagen en als het weer er naar is, dan blijft ze langer buiten...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:56

Goed dat je voorzichtig bent, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn!
Ik zou hem ipv. 2x in de week uitbouwen naar 4x in de week rijden. Lang (15 min ongeveer) in en uitstappen is zoiezo iets wat heel goed is, veel stappen tussendoor is ook goed. Je houd zo ook de rust erin en zorgt dat hij ontspannen blijft. Je kunt best 45-60 minuten rijden (incl. het in en uitstappen) als je ook tussendoor veel stapt.

Rijd je je paard in een bak? Hoe is de bodem van de bak?

Geef je hem door zijn eten iets speciaals voor zijn pezen? Je zou daar bijvoorbeeld ook eens over kunnen denken.

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:02

Heb zelf een volbloed paard gehad dat 8 maanden niet uit zen box mocht door pees problemen, het is daarna wel echt belangrijk dat ze genoeg gereden worden en al die overtollige energie kwijt kunnen. In het begin gaan ze wel eens uit hun dak maar als dat bij een volbloed best meevalt dan waarschijnlijk bij andere paarden ook wel ?

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:24

1 dag longeren 2 dagen rijden dan 1 dag stil laten staan 1 dag longeren 2 dagen rijden dan weer 1 dag stil laten staan en zorg dat hy elke dag gewoon buiten is