Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WowAmigo schreef:Ik ben nou ook nog steeds benieuwd wat "haar manier" nou is??
Urielle schreef:Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de rillingen van de opmerking dat de eigenaresse het 'op haar manier' wil doen. Bij het zadelmak maken van paarden moet je niet zo star zijn in je denken, je moet kijken wat het paard nodig heeft. En als dat anders is dan wat je vooraf in je hoofd hebt, dan is dat maar zo.
Enfin, terug naar het onderwerp. VOOR ik ga hangen/zitten, wat dan ook, neem ik met de paarden een soort schriktraining door. Ik gooi er van alles over, doe zoveel mogelijk rare dingen met ze, ga op een kruk ernaast staan huppelen, vanaf de kruk op het zadel trommelen, de stijgbeugels over het zadel gooien, ik schud aan het zadel, smijt er van bovenop mijn kruk een dekje of zeiltje op en noem maar op. Ondertussen heb ik hem vast aan een longe en als hij schrikt mag hij van mij ook gerust een keer vooruit springen, opgesloten wordt de paniek alleen groter. Maar zolang het paard van dit soort dingen nog echt bang is, stap ik er niet op. Het opstappen moet alleen nog de gedachte opleveren 'ach, vrouwtje doet weer eens gek.'![]()
En als ik ooit verkeerd inschat en het paard is toch bang, dan ga ik door tot het niet meer eng is, ik stop NOOIT op een moment dat het paard in een bepaalde fase nog schrikkerig is. Het einde is ALTIJD ontspanning.
nombrado schreef:WowAmigo schreef:Ik ben nou ook nog steeds benieuwd wat "haar manier" nou is??
maakt dat uit dan?
Iedereen zou zelf zijn paard zadelmak kunnen maken
mits met een betrouwbare begeleider
veelal is het een twijfel of men het zelf wel zou kunnen, of een angst het niet goed te doen.
Juist mooi dat ze daarin haar eigen weg volgt.
xSannnn schreef:Het is absoluut niet zo dat de eigenaresse denkt dat ze het beter kan dan een profesionele stal, om dat maar ff uit de wereld te helpen. Het is meer dat ze dit paard al vanaf veulen heeft vanaf dag 1 dus en dat hij zijn hele leven met haar is opgegroeid, hij ziet haar dus als een soort moeder,
xSannnn schreef:Nou zal er bijna geen stal zijn die ook op de basis van het natural horsemanship idee werkt, en daar zit hoogst waarschijnlijk het verschil

Moeni11 schreef:xSannnn schreef:Het is absoluut niet zo dat de eigenaresse denkt dat ze het beter kan dan een profesionele stal, om dat maar ff uit de wereld te helpen. Het is meer dat ze dit paard al vanaf veulen heeft vanaf dag 1 dus en dat hij zijn hele leven met haar is opgegroeid, hij ziet haar dus als een soort moeder,
In de natuur wordt het veulen afgestoten op een bepaalde leeftijd om op zijn eigen benen te leren staan. Geen gezonde band dus.
Urielle schreef:xSannnn schreef:Nou zal er bijna geen stal zijn die ook op de basis van het natural horsemanship idee werkt, en daar zit hoogst waarschijnlijk het verschil
Je wordt er nog net niet mee doodgegooid![]()
En traditioneel wil ook niet zeggen dat zo'n dier overnomen wordt hoor, dat gaat voor 99,9% ook gewoon in alle rust
Maar goed daar gaat het topic niet over natuurlijk. Ik heb alleen nog steeds geen beeld van DE manier van die vrouw
Ik ben het helemaal eens met Lovely, de houding van de zadelmakmaker plus begeleider is essentieel! Het opleggen van een zadel, het vastmaken van een singel, het opstijgen, het wegstappen, dat moet allemaal even normaal en vanzelfsprekend voor je zijn als dat je het paard vraagt een voetje te geven of mee te stappen met je. (Wil niet zeggen dat je niet veel mag belonen, maar ga er niet van te voren zenuwachtig of paniekerig of 'oeh, eens kijken wat hij doet' mee doen, want ze voelen je zenuwen en stress feilloos aan en zo maak je het zelf alleen maar enger.
xSannnn schreef:[
Hij is het eerste half jaar gewoon bij zijn moeder geweest hoor, maar je gaat een veulen ook niet laten verwilderen lijkt mij.
het is juist beter vind ik om een paard al vroeg aan dingen te laten wennen, krijg je een hele goede band van en natural horsemanship werkt ook op basis van vertrouwen.
Moeni11 schreef:xSannnn schreef:[
Hij is het eerste half jaar gewoon bij zijn moeder geweest hoor, maar je gaat een veulen ook niet laten verwilderen lijkt mij.
het is juist beter vind ik om een paard al vroeg aan dingen te laten wennen, krijg je een hele goede band van en natural horsemanship werkt ook op basis van vertrouwen.
Ervaring blijkt dat jonge paarden die in de koppel hebben gelopen veel makkelijker mee te werken is dan paarden waarbij dat niet is gebeurd. Een mens kan een paard niet opvoeden maar andere paarden wel.

kimmie88 schreef:Waarom lopen er altijd mensen te mopperen....
Zo jammer van een topic.
Paarden moeten alleen maar ingereden worden door ervaren mensen... Ja hoe worden die ervaren? Door het vaak te doen. ZXe zijn ook ooit eens begonnen zonder ervaring.
Zo jammer.
Als je goede begeleiding hebt, zelf aardig kunt rijden en je durft het aan, waarom niet. Mijn zege heb je. En dit zeg ik niet omdat ik zelf mijn eigen merrie heb ingereden, maar omdat iedereen zelf zijn eigen paard zou moten kunnen inrijden.
Vertrouw je het zelf niet, ben je geen ervaren ruitr oid, tuurlijk, dan is het schitterend dat je je paard dor een ander zou kunnen laten inrijden.
Maar ook dat kost een vermogen.
(Kom nu niet aan met: Paarden zijn duur, want dat weet ik heel goed en dat ik niet de reden dat ik dit zeg)