Santos X Adonis Bonte @ de manier antoine de both

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:29

Loiz schreef:
Klopt Laida, Mireille rijd inderdaad AdB methode en gebruikt de zweep idd bij het hoofd.
Maar, als je je even zou verdiepen in AdB weet je dat er niet tegen de oren getikt word maar naast het hoofd gezwiept word, en het heeft zeker een werking.
Tja, anders dan de 'gewone' dressuurruiters maar ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden he!
En inderdaad, als je er niks van weet of wilt weten, dan moet je hier niet wezen, want dan verpest je alleen dit topic maar.

ik verpest helemaal niets, er word toch om je mening gevraagt.
maar ik zal zondag nog eens kijken want dan komt ze er weer. het is echt niet dat ik er geen belangstelling voor heb gehad want ik heb een aantal keer naar de les gekeken.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:30

Bij Alabaster staat een tekst onderin dr profiel over de AdB methode, dat kan je lezen. ;)
Maar inderdaad, is niet zo te zeggen, dan moet je het doen, met instructeur/trice van deze methode.

SanneR

Re: Santos X Adonis Bonte @ de manier antoine de both

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:32

Eeen super mooi paard dat is het zekerr

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:33

Ik zie het om mij heen gebeuren en kijk er echt met aandacht naar, zonder meteen te veroordelen.
Het is zeker niet mijn methode maar als het in het welzijn van het paard word gebruikt ala!
Dat is alleen niet altijd mijn ervaring.
Idd met de zweep boven het hoofd maar ook de handhouding en het vele teugelgebruik.
Ik ben erg benieuwd waarom dat gebeurd en wat de gedachte daar achter is?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:34

Loiz schreef:
Klopt Laida, Mireille rijd inderdaad AdB methode en gebruikt de zweep idd bij het hoofd.
Maar, als je je even zou verdiepen in AdB weet je dat er niet tegen de oren getikt word maar naast het hoofd gezwiept word, en het heeft zeker een werking.
Tja, anders dan de 'gewone' dressuurruiters maar ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden he!
En inderdaad, als je er niks van weet of wilt weten, dan moet je hier niet wezen, want dan verpest je alleen dit topic maar.

waar slaat dit op je mag toch zeker wel reageren als je iets minder goed vind anders moet je het er niet op zetten.Maar goed dat er meningsverschillen zijn anders was het ook nie goed :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:37

ik ben niet bekend met de AdB maar vind dit er niet vriendelijk uitzien.

Waarom liep het paard onregelmatig? heb je dit wel eens laten onderzoeken?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:43

ik ga even niks neerzetten over de rijstijl, want ik heb geen kaas gegeten van de "manier antoine de both" maar wat ziet jouw paard er goed uit zeg nu....
had hem een tijd terug gezien (toen ik je naar hein vollaers verwees) en hij is echt enorm opgeknapt......
en ik vind hem er voor het oog wel fijn bijlopen....

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:51

Ik vind het ook maar niks,
dit oogt toch niet echt ontspannen , ook niet voor de ruiter.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:51

Ik heb van verschillende mensen les gehad op AdB manier, maar ik zie in deze foto's geen AdB, AdB kwam bij mij over als vriendelijk, lekker laag en ontspannen zonder gepruts, maar dit? Nee sorry, heb hier niet veel positiefs over te zeggen
Paard is ook niet ontspannen (kaken)...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:55

Minjon schreef:
Ik heb van verschillende mensen les gehad op AdB manier, maar ik zie in deze foto's geen AdB, AdB kwam bij mij over als vriendelijk, lekker laag en ontspannen zonder gepruts, maar dit? Nee sorry, heb hier niet veel positiefs over te zeggen

Vraagje..

Doe jij dan ook dat met de binnenhand zo? (Niet per se dat strenge, maar het vooral vragen met de hand ipv been)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:59

Ik reed op adb he, niet meer. :) (Zie topic onderschrift)
Maar nee, mij is dat nooit zo geleerd, júíst niet, juist handen bij elkaar, rechtrichten en laag, laag en nog eens laag. Inderdaad verlichte zit en met je zit sturen. Zo min mogelijk in de mond prutsen (helemaal niet dus) en met je zit sturen..

Zo is het mij geleerd. :j

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:00

Ik wil ook niet heel banketstaaf overkomen, maar wij hebben vandaag les gehad van Antoine de both zelf en dat zag er toch echt niet zo uit :+
Wel leuk paard!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:05

ik reageer later op de reactie's,
ik reageer hier even op de mensen waarop ze lijken te zien dat hij gespannen loopt en waarom deze vrouw hem rijd enzv.

ik heb dorsan vrij lang op eeen verkeerde manier gereden zoals veel mensen rijden. kop in de krul en rijden maar hier schaam ik me niet voor want dit is gebeurd
na een tijdje ging hij met longeren op 1 hand niet goed lopen altans wat is niet goed.. hij liep niet kreupel maar ook niet hoe hij moest lopen
enkele dagen stil gezet op het harde gelopen enzv maar hij liep zo zuiver als het zijn moest. behalve op een volte
omdat ik hem die jaren erg vast gehouden heb en hem zo ook lang gereden heb kan me voorstellen dat het paard na een tijdje iets aan gaat geven van hee hoo is even en gelijk heeft hij want toen pas heeft het mijn ogen geopend dat hij niet goed gereden werd
via via kwam ik bij heleen terecht en ze helpt ons erg goed, overigens heb ik pas 3 keer bij haar gelest en komt zei dorsan 1x in de 2 a 3 weken rijden
16 mei doe ik mee aan een clinic van antione de both zelf
het lessen is erg moeilijk omdat ik vrijwel teveel vast houd maar ik juist los moet laten,
als ze mij hand dan pakt en ik moet voordoen hoe hard ik me teugels beet heb, ja denk ik sms ook wel pfoee arm paard!, als zei dan laat zien of mij laat voelen hoe los het kan en moet loopt hij de sterren van de hemel. ik kan op mezelf concentreren paardje ontspant geen getrek niks!vergeet dus niet dat dit moment opnamens zijn

hier even een foto wat jullie misschien wat meer duidelijk kan geven
Afbeelding de rest moet ik even uploaden

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:07

hij gebruikt bij verschillende paarden verschillende manieren, bij de 1 rechte lijnen met contra stelling bij de ander volte met inbuigen en bij weer een ander slangenlijnen.
het doel van het handgebruik is dat het paard zelf zijn houding moet gaan corrigeren ipv dat de ruiter dat met been of gewichtshulpen doet. het moet voor het paard normaal worden om zich recht te dragen.
kijk even op de site http://www.hoefkatrol.com
daat staat de uitleg van de methode onderbouwd met filmpjes.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:25

De man heet antoine de bodt:-)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:26

laida schreef:
nee hoor dat is echt de antoine de both manier.
ze hebben les van Mireille den Hoed.
als ik zo moet gaan paardrijden dan houd ik er echt mee op. vind het echt niet diervriendelijk

Ik vind het wel grappig dat je Mireille erbij haalt, want als er eentje huilt wanneer iemand een paard iets aan doet wat niet hoort is zij het wel. Mireille laat ruiters de paarden echt niet tegen de oren slaan, ze laat de zweep omgedraaid in de hand langs het hoofd zwiepen zodat je dat zwiep geluidje maakt, door dat geluidje maakt je paard gebruik van een soort vlucht reactie waardoor ze actiever gaan lopen en beter stuurbaar zijn. Beter dan je paard de hele tijd op zijn kont te moeten tikken om voorwaarts te gaan. En daarbij heb je deze oefening vaak maar een a twee keer nodig omdat je paard ook merkt dat wanneer hij actiever loopt hij beter kan lopen.

Verder vind ik de foto's erg goed uit zien voor een paard dat net voor een derde keer op deze manier gereden wordt. Ik ben nu zelf ook met de oefening bezig die je op de foto kunt zien, waarvan vele vinden dat de binnenhand niet goed is en verkeerd inwerkt. Ik zie geen kracht op de arm van de instructrice, ik zie een juiste handhouding, maar een juiste buiging in ellenboog en een juiste inwerking van het bit in de mond hoeken. Misschien wat overdreven stelling, maar om te leren de juiste manier. Je kan duidelijk zien dat de paard steeds op de schouder of van de schouder wordt gezet, dit is ook de regen van haar houding.

Mensen die geen verstand van de methode hebben zouden zich daar eerst eens in moeten verdiepen en vervolgens pas roepen. Ik vind inderdaad zoals xFioon al zei veel foto's van paarden die op de moderne manier gereden worden hier op bokt verschrikkelijk, terwijl anderen dat weer graag zien.

Ik zie op de foto's een paard met dat nog veel moet leren, maar wel met een open kaakhouding gereden wordt. En dat is iets wat maar bij heel weinig paard te zien is tegenwoordig.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:29

Skygirl schreef:
Minjon schreef:

Vraagje..

Doe jij dan ook dat met de binnenhand zo? (Niet per se dat strenge, maar het vooral vragen met de hand ipv been)

Ik doe dat ook ja, want been heeft totaal geen nut, juist daardoor worden paarden vaak scheef. Been gebruik je alleen bij een voorwaartse of een zijwaartse beweging, niet om te ondersteunen bij het sturen. Daar gebruik je je gewicht/zitbeenknobbels voor.

doom

Vind het echt vreselijk de adb manier :n
Vind haar handen veelste hoog, ook hangt ze veelste veel voorover, hierdoor komt er teveel gewicht op de voorhand en is het gewicht niet goed verdeeld. Zo kan je toch geen "balans' verkrijgen!!??!!

Ga aub een andere methode doen.

Renske_

wendyke schreef:
laida schreef:
ik ben toch ook echt niet van deze manier van rijden, bij ons op stal zijn ook een paar mensen die op deze manier lessen. ik vind het absoluut geen vriendelijke manier( zij moeten hun paarden alleen maar met de zweep tegen de oren aan tikken) en de paarden worden er ook echt niet beter van.

dat klopt dat heb ik ook gezien ik heb haar wel eens les zien geven en het is echt een manier waar ik niet mee om zou kunnen gaan.Ik vind het helemaal niet vriendelijk

Vreemd, want het is juist héél vriendelijk.
En tegen de oren slaan gebeurd echt niet, een keer langs de hals of langs t hoofd zwiepen wel, maar daarbij raak je ze dus niet.

Met mijn friesje les ik ook bij Mireille en ben in minder dan 1,5 jaar tijd van nooit gestart naar M1+5 gekomen(en ik rij niet heel veel wedstrijden, voornamelijk kringselectie's & friezen selctie's) dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat Mier prima lesgeeft :D

Maar ik kan me de bedenkingen die mensen hebben wel voorstellen, zeker als je met een paard met bepaalde problemen lest past het beeld in het begin bepaald niet in 'het plaatje' waar je uiteindelijk naar toe gaat!

Maar het beeld wat deze foto's geven zijn ook niet echt wat ik zelf graag zie, zeker als dit paard eerst verkeerd gereden is zou ik hem graag lang en laag, lekker over de rug en los in de kaak willen zien en niet meteen bovenin.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:31

Ik geef meteen toe dat ik er echt helemaal niets vanaf weet. Maar ik verbaas me een beetje over de methode van het zwiepen langs het hoofd met de zweep. Vinden we dat allemaal echt normaal om een paard langs z'n oren te zwiepen met de zweep, zodat 'ie schrikt en harder gaat lopen? Ik snap echt niet wat je daarmee bereikt, behalve een schichtig paard.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:31

lynne8 schreef:
Ik wil ook niet heel banketstaaf overkomen, maar wij hebben vandaag les gehad van Antoine de both zelf en dat zag er toch echt niet zo uit :+
Wel leuk paard!

Je hebt toch ook verschillende stadia's in een trainingsmethode. Ik heb los lang en laag gereden, Ik heb slingelijnen gereden, ik heb vierkanten gereden en ik rij ook zoals je het op de foto's kunt zien. Ja er is spanning te zien, maar ts geeft ook aan dat het paard schrikkerig was. Ook antoine de bodt zelf traint op deze manier, maar het ligt er maar net aan wat het paard nodig heeft om verticaal en horizontaal recht te zijn

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:34

avalonnancy schreef:
hij gebruikt bij verschillende paarden verschillende manieren, bij de 1 rechte lijnen met contra stelling bij de ander volte met inbuigen en bij weer een ander slangenlijnen.
het doel van het handgebruik is dat het paard zelf zijn houding moet gaan corrigeren ipv dat de ruiter dat met been of gewichtshulpen doet. het moet voor het paard normaal worden om zich recht te dragen.
kijk even op de site http://www.hoefkatrol.com
daat staat de uitleg van de methode onderbouwd met filmpjes.

Maar waarom met handgebruik dit doel proberen te bereiken.
Is het niet veel prettiger voor een paard om dit met een kuitdruk te doen.
Vindt de mond hier namelijk wat te gevoelig voor...
Ik ben bekend met de site maar ook daar word ik niet wijs uit.
Daarbij vind ik dat veel onderdelen van de 'AdB methode' gebaseerd zijn op de gewone hedendaagse en klassieke rijmethodes.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:36

Anoeska schreef:
Ik geef meteen toe dat ik er echt helemaal niets vanaf weet. Maar ik verbaas me een beetje over de methode van het zwiepen langs het hoofd met de zweep. Vinden we dat allemaal echt normaal om een paard langs z'n oren te zwiepen met de zweep, zodat 'ie schrikt en harder gaat lopen? Ik snap echt niet wat je daarmee bereikt, behalve een schichtig paard.

Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar ja wat is 'normaal' een paard iedere pas vooruit prikken? Een paard iedere keer en steeds herder met de zweep bijtikken?

Wat ik weet van de lessen die ik heb gezien is dat paarden die bv op been terugkomen en op bijtikken een keer bokken maar nog niet voorwaarts zijn dat er daar een keer word gezwiept maar niet zo dicht langs het hoofd/oren dat j z (per ongluk) zou kunnen raken.
Idee is ook dat 1x zwiepen ook voldoende is, dat t paard dus snapt dat ie voorwaarts moet zonder dat je dus het verzet krijgt wat ie op bijtikken geeft.

Maar het is dus niet zo dat er 10x met die zweep lomp langs t hoofd wordt gezwiept en het paard helemaal over de zeik raakt ofzo ;)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:36

Maar waarom wil je een paard "op zn schouder" zetten? Je wilt toch je paard op de achterhand zetten? Of begrijp ik dit verkeerd?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:37

.Iedereen zo zijn mening. Drie jaar geleden had ook ik waarschijnlijk niets van deze foto's begrepen ;)

Maar als je iets wilt begrijpen van deze manier van rijden (het op een eerlijk, paardwaardige manier van werken met je paard) verdiep je eerst en geef dan je mening. En ja, ik kan er (in zeer positieve zin) over meepraten. Het werkt voor ieder paard en heel veel totaal afgeschreven paarden hebben dank zij AdB een tweede kans gekregen op geluk.

En ja, AdB heeft ook veel onderdelen van de hedendaagse klassiek rijmethodes.