dressuurpaarden vs springpaarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:52

Citaat:
Er zit wel een verschil in, maar dit is vaak toch doordat je steeds meer de Jazz en Ferro typjes tegen komt.
Die zijn van zichzelf al heel bang en druk dus is er weinig voor nodig om ze te laten schrikken (vaak)

ik heb een ferrolan X romiro, hartstikke coole dame is het. Maar ik moet toegeven dat ik haar aan zo veel mogelijk
dingen blootstel. Als ik aan het stappen ben met een lang teugeltje en ze kijkt ergens ga ik niet ineens mijn teugels aannemen en haar in aanleuning rijden. Naar mijn inziens bevestig je dan dat er " iets" is. Ik laat haar kijken, vaak wil ze er nog even naar toe lopen en dan is het klaar. Mocht ze wel reageren voel je dat wel aan de spierspannen en heb je snel zat je teugels bij elkaar geraapt :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:57

xSannnn schreef:
Er zit wel een verschil in, maar dit is vaak toch doordat je steeds meer de Jazz en Ferro typjes tegen komt.
Die zijn van zichzelf al heel bang en druk dus is er weinig voor nodig om ze te laten schrikken (vaak)
Bij springpaarden is er wat breder gefokt en hebben ze ook veel rustigere paarden in de stamboom zitten.
Oftewel het bloed doet het hem heel vaak.

Dat ben ik dus niet met je eens. Ruiters gaan veel te veel uit de weg met dit excuus.

Laatst op concours: er lag een tasje in de hoek van de bak. Paard vind het eng en ruiter gilt: HAAAAAAAAAAAAL die tas weg. Ik schoot in de lach en een man naast mij zegt: Ja, maar het is een Jazz hoor!!!!!!!!!
Dus: Ik zou er 20 tasjes neerleggen, net zo lang dat ie er langsheen loopt.

Werd nogal vreemd aangekeken en amazone rolde de voorkant nog maar een beetje extra op en in de hoop dat ie met de kin op zijn borst het niet meer zou zien.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:01

ik denk dat dat totaal ligt aan de combinatie zelf.
Niet zozeer het springpaard of het dressuurpaard opzich.

Nou is het wel zo dat de springpaarden spreakers gewend zijn tijdens tournooien, dressuurpaarden dus niet ;)
ook ligt het er maar net aan of de ruiter het paard aan vreemde dingen laat wennen en of het paard snel opgefokt
raakt of in paniek raakt .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:12

Ik haal ook nooit iets uit de piste omdat m'n paard er schrik van heeft en ervoor opzij springt. En ik heb een volbloed met een eigenwijs karakter als het op rijden aankomt. wordt verschrikkelijk heet van veel en langdurig galopperen. Maar ik heb nooit "problemen" op verplaatsing. paraplu's, hekken, honden. Ze zal misschien opspannen of een sprongetje maken, maar loopt niet weg en is er daarna perfect voorbij te rijden.
Ok je hebt kijkerige en schrikkerige paarden, maar in hoeverre ze "onhandelbaar" worden, daar ben je als ruiter een grote bepalende factor.

vencedor

Re: dressuurpaarden vs springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:13

tuurlijk mag een paard een keer kijken als er iets onverwacht is. Maar als een paard het een keer gezien heeft moeten ze naar mijn inziens normaal doen en niet bezig blijven. Hetzelfde met de paarden die een half uur al ergens langslopen en ineens iets zien :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:27

Als je ze rijtechnisch voor elkaar hebt, dan kan je dat soort dingen gewoon onder controle houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:31

Moeni11 schreef:
Als je ze rijtechnisch voor elkaar hebt, dan kan je dat soort dingen gewoon onder controle houden.

eens en niet eens,een rillerig paard zal toch de schrik maken,met controle scheelt alleen het aantal schrikmeters maar de spanning zit erin,nu maakt dat in een parcours niet uit maar in je proef verpruts je zo al snel 3 onderdelen.
blijf het er mee eens dat 95% angst en voorzichtigheid uit de ruiters komt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:34

Spring en dressuurpaarden kunnen net zo veel last van spanning hebben. Alleen valt het in de dressuurring gewoon meer op omdat daar toch meer op het totale plaatje wordt gelet. Als een springpaard onderweg in een parcours wat spanning heeft valt dat veel minder op. Dat komt omdat er gewoon in een hogere versnelling gereden wordt. Als zo'n springpaard midden in het parcours ineens in een ontspannen verzamelde stap even een keertwending moet gaan stappen, dan wordt het een heel ander verhaal.

Dressuur of springpaard; het is de vaardigheid van de ruiter in hoeverre die spanning kan laten afvloeien, en genoeg vertrouwen van het paard heeft. Het is wel een gegeven dat veel dressuurruiters vaak een beetje bangepoeperds zijn, en dat breng je over op je paard. Dat geneuzel over fokrichting en afstamming gaat eigenlijk nergens over. Onder spring en dressuurpaarden heb je zenuwelijers. En 9 van de 10 dressuurpaarden voeren nog een flinke dosis springbloed of zijn zelfs springgefokt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:55

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat dressuurruiters wat banger zijn voor eventuele kreupelheden ed. Ik denk toch dat springruiters daar wat 'realistischer' mee omgaan, omdat je met springen nou eenmaal meer kans hebt op ongelukjes dan met dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:08

LuffB schreef:
Nog iets dat me opgevallen is bij spring en dressuurpaarden.. een B springpaard kan in het algemeen al vliegende galopwissels, terwijl je dit in de dressuur pas veel later ziet. (dan heb ik het niet over de verplichte oefening, maar gewoon over het feit of het paard het kan of niet)

Deze redenering snap ik even niet.
Een B-dressuurpaard kun je ook laten wisselen (dwz van de ene galop naar de andere rijden) maar dat WIL je niet omdat je met oog op het Z2 een rechte opwaartse wissel wilt hebben die in een keer gesprongen is en daarvoor mist het paard op die leeftijd nog de kracht, coördinatie en souplesse. Nog sterker: het is veel gemakkelijker om een drie- of vierjarige te laten wisselen omdat je ze maar uit balans hoeft te halen en dat gaat dan nog relatief eenvoudig. Ik snap ook niet echt wat dat te maken heeft met schrikken en kijkerigheid?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:11

Een tijdje geleden was er een jury die vond dat springruiters beter rijden dan dressuurruiters.

Zelf heb ik nog een leuke. Ik spring en dressuur. Hoe kan het dat mijn paard veel stoerder is op het moment dat er gesprongen wordt? Op hetzelfde terrein. Ik stap aan een los teugeltje naar de inspringbak. Paard loopt gewoon heen. Ik loop met dressuurzadel aan een lang teugeltje naar de inrijbak en paard gaat miepen over bosjes en een wit paaltje... ben ik toch wel benieuwd naar :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:20

vibabu schreef:
Een tijdje geleden was er een jury die vond dat springruiters beter rijden dan dressuurruiters.

Zelf heb ik nog een leuke. Ik spring en dressuur. Hoe kan het dat mijn paard veel stoerder is op het moment dat er gesprongen wordt? Op hetzelfde terrein. Ik stap aan een los teugeltje naar de inspringbak. Paard loopt gewoon heen. Ik loop met dressuurzadel aan een lang teugeltje naar de inrijbak en paard gaat miepen over bosjes en een wit paaltje... ben ik toch wel benieuwd naar :)

Dan ligt het aan het zadel :+ jaaaaah van dressuurzadels gaan ze miepen :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:20

@ vivabu: adrenaline? mijn volbloed kijkt ook veel minder naar alles wat rondom gebeurt als we op snelheid werken, dan wanneer ik er dressuurmatig mee aan het werk ga.
Misschien is jou paard opgewonden om te mogen gaan springen dat het alleen oog heeft voor het zo snel mogelijk op het inspring terrein te komen en vind het "dressuren" iets minder uitdagend en kijkt daarom meer rond? Die van mij vind dressuur "saai, vervelend en moeilijk", bijgevolg zoekt ze zelf afleiding in de omgeving van zodra ze de kans krijgt (wanneer ik even meer op mijzelf let ipv op haar :D)

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:29

Nessah schreef:
Over het algemeen zijn ( wat ik zie) dressuurpaarden sneller kijkerig.
Is ook logisch, kijk in een gemiddeld springparcours.. Bloempotten,boompjes, felle kleuren.. Dus die paarden zijn wel wat meer gewend.

Ook, maar dat is mijn mening, zijn dressuur ruiters zelf wat sneller gespannen. Want als een dressuur paard opzij springt, is dat een 4.. Als een springpaard opzij springt, geeft dat niet zoveel.

Maar ook de springruiters die dressuur rijden, pik ik er op wedstrijd zo tussen uit. De paarden ook trouwens.

Zo denk ik er ook over! :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:37

het zit hem meer in de berijders dan in de paarden. dressuurruiters zijn zelf al veel opgefokter dan springruiters is mijn ervaring. ik heb voor dressuur en voor springruiters gewerkt en het verschil is heel groot. de dressuurruiters zijn uren van tevoren al nerveus en alles moet heel goed geplant worden terwijl de springruiters nog 1 minuut van tevoren grapjes zitten te maken