Hoe lang rijden is te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucinda82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:03

Hoi, het klinkt niet als een hele intensieve training die jij je verzorgpony geeft. Als hij de rest van de week lekker buiten loopt lijkt mij deze training geen enkel probleem. Heel belangrijk is wel een goede warming up en een goed cooling down. Kijk ook goed hoe hij reageert op de training, ofwel voel de pony goed aan en stop op tijd. Ik zou tijdens de max. 2 uur ook zorgen voor voldoende afwisseling, dat is wel zo leuk voor jullie beiden.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:34

Bonita_Bon schreef:
KimENlinda schreef:
Ik vind dat het wel moet kunnen.
Zoals ze aangeeft gallopeerd ze maar 2 rondjes aan elke kant en rijd stapt ze 45 minuten.
Dus is ze maar ongeveer een uur echt aan het draven.

Plak daar nog een kwartier aan, want ze rijd 2 uur, waarvan 45 min stap en 4 rondjes galop (das nog geen 2 minuten). Dat vind ik behoorlijk veel. Niet schandalig hoor, maar ik vraag me vooral heel erg af: waarom 2 uur?
Ik rij zelf hooguit een uur, tenzij ik een stevige buitenrit maak, dan ben ik 2 uur weg, waarvan 1,5 uur stappen. En dan hebben we het over een dier met zadel-conditie. Nee ben niet zo weg van 2 uur bakwerk, vooral niet als ze daarbij de rug niet gebruikt (niet nageven),

idd hier ben ik het wel mee eens.
ik rijd meestal een uur per keer.
dan vind ik 2 uur toch best wel lang.

Frisssty

Re: Hoe lang rijden is te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:59

ligt ook hoe de conditie van het paard is en wat voor ras.;) het is wel veel maar met wat voor doel? ga ke op trektoch op meedoen aan cross? dan moet je paard nou eenmaal een goeie conditie hebben

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:46

Zoals Fristy als zegt ligt het wel aan de conditie van het paard.
Vind het wel knap om 45 minuten alleen te stappen :o ik verveel me dan heel snel.
Mijn verzorgpaard heeft een goede conditie maar als ik twee uur rij dan doe ik het eerste uur figuurtjes enzo maar dan ga ik het 2de uur ontspannen buiten rijden enzo.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:19

stefje schreef:
Ik lees in een ander topic dat de pony wel gauw bezweet is:
"De haflinger die ik berijd staat na 10 minuutjes draven vol in het zweet, van haar oren tot haar staart. Heeft (practisch) niets met haar conditie te maken hoor." Sorry, wil je niet aanvallen, maar dan zou ik zeker wat meer gaan opbouwen.

Zweten heeft niet alles te maken met conditie, maar ook met constitutie. Mijn West-Faler Koudbloed vroeger zweette ook peentjes, ook al na een kort stukje draf, of dat nou ohz, voor de kar of in de wei was; sommige paarden zweten nou eenmaal makkelijk. En wees er maar blij mee, want des te beter kunnen ze hun warmte kwijt!

Over die twee uur rijden, ik ga mee met Ibbel. Twee uur moet goed te doen zijn. Ervanuitgaande dat je het beest niet het snot voor de ogen rijdt, en op tijd op adem stapt, kan je hem desnoods een halve dag op trektocht mee nemen. Een weidegangpaard kan gerust een halve dag stappen, zelfs zonder noemenswaardige conditie. Die paar uurtjes met wat draf en een klein galopje... Geniet ervan meid!

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:51

Het moet kunnen, omdat je ook veel stapt. En je bent vast niet bezig met verzameling enzo

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:55

dat lijkt mij geen probleem, als je veel stapt tussendoor kan je pony makkelijk 2 uur aan!

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:51

ik zou gewoon 3x per week rijden ofzo en dan telkens 3 kwartier ;) !

2 uur is wel heel lang :o

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:49

ik persoonlijk vind 2 uur wel lang. :o
ik rijd zelf ongeveer 5 keer per week,
en dan een halfuur of drie kwartier.

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:29

Ik denk dat dit wel zou moeten kunnen, ik rij zelf nooit tegen de 2uur aan maar als je 45 minuten stapt van die 2uur zal het ik niet een probleem zijn :)

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:31

Ik rijd meestal 10-15 minuten per dag, ligt eraan hoeveel zin ik en mijn paard hebben haha :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:46

haha dat vind ik wel weer erg kort, eigenlijk het andere uiterste...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:47

ik vind dat je het goed aan pakt. je rijd niet intensief en laat haar zwaar werken. geef genoet tijd tussendoor om beide op aan te komen.
train je intensief dan heb je aan 30 min zeker genoeg en na 45 minuten belast je paard al flink goed.
ze heeft een goede conditie door het mennen en de wei

let er gewoon op dat ze op adem blijft, jullie het allebei nog leuk vinden.

heb me me ponies ook vaak geneog 2 uur in de bak gereden. gewoon lekker een het keuvelen en doen ja, dan ben je zo 2 uur verder en een shet die nog niet moe of bezweet (wat niks zegt over z'n conditie inderdaad) is.

doe vooral geen dingen waar je niet achter staat.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:46

ik denk dat het aan wat licht
stap draf of galop
stap denk ik lang
draf ook maar niet aan een stuk
galop moet met maten mijn lesgeverster vond dat ik niet
meer mocht in galop ik vond het net lekker gaan

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:11

als hy een goede conditie heeft is het wel mooi

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:28

Op zich is 2 uur niet lang, als je pony een goede conditie heeft.
Dit is iets wat je zelf moet aanvoelen, maar misschien (als het van de eigenaar mag) kun je haar beter vaker in de week gaan rijden...
Want van 6 dagen niet rijden, meteen 2 uur, is toch best wel lang.
(het kán wel hoor, maar het is aan de lange kant)

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:29

fanboy schreef:
Ik rijd meestal 10-15 minuten per dag, ligt eraan hoeveel zin ik en mijn paard hebben haha :)

10-15 minuten??
Dan heb je je paard toch nog maar net losgereden?

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:56

Tja wat is lang, toen ik een pony bijreed reed ik hem net zo lang tot dat die naar mijn zin goed klaar was om te stoppen.
Ik denk dat jij het zelf het beste kan merken of je paard dit aankan of niet ;)

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:27

Kan best hoor je gallopeerd heel kort en stapt en draaft dus veel zeker als je al 45 min stapt kan het zeker geen kwaad.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:41

Als je pony 4 uur voor de kar kan lopen verwacht ik dat ze twee uurtjes basisrijden ook wel aankan :)
Alleen zorg wel dat je genoeg stukjes rust en stap tussendoor plant :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:29

Ik rijd in de bak vaak niet langer dan 20-25 minuten. Waarom? Ik heb vaak geen zin om langer te rijden, gaat het goed, dan gaat het goed en zijn ze klaar :)
Op buitenritten rijden we langer.

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:55

zoals je het vermeld kan het makkelijk heb mijn pony die elke dag liep ook wel eens langer door gereden of omdat het lekker ging of omdat ze vervelend was

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:53

het lijkt me geen probleem, waar ik op kamp ga rij je elke dag 2 uur en dan veel galop en draven. (die paarden hebben allemaal wel een goede conditie hoor). maar 1x in de week lijkt me niet teveel ook als je ziet dat je niet erg veel galoppeerd enz. Al zou het denk ik beter zijn als je 2x in de week iets korter zou rijden, dan krijgt ze een beter conditie

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:40

maar.. WAAROM ga je 2 uur rijden? met welke meerwaarde?
kijk... op buitenrit kan ik het nog snappen,maar begrijp uit je verhaal dat je dus in een bak aan de slag gaat?
als ik mijn paard dressuurmatig train, en enkele sprongetjes, dan ben ik na 45 minuten tot een uur echt wel klaar.
trainen is best intensief, en je kunt beter vaker kort trainen, dan elke keer (te lang) doorgaan.
je paard heeft er in ieder geval niets aan als je 2 uur gaat rijden op die manier ;)

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:00

Zolang het paard het uithoudt..
er is geen 'te lang'.., dat is zo moeilijk om een grens aan te geven...