Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Janine1990 schreef:Yamcha schreef:Ik heb lichte artrose in mijn rechterheup.
Maar ik belast mijn heupen sowieso maar licht, nee, de zware (kracht)trainingen zijn voor buik, rug, armen en borstspierendat zijn trainingen in de oranje/rode zone, en dat mag dus maar 3x per week. Paardrijden is groen, maar mag ivm andere trainingen dus ook maar 3 keer, Thai Bo is eigenlijk voor mijn heupen niet goed, ivm het springen en trappen, maar wel erg goed om mijn lijf lekker los te maken, en dus onderhoud ik dat wel, maar 1 keer in de week, in 6 dagen kan de heup wel herstellen, ik combineer Thai Bo met Thai Chi, en dat werkt erg goed. En zo sport ik dus elke dag, maar heb maar 3x een echt zware training
Tjee, artrose...![]()
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je gedoseerd moet trainen!
Ik rij meestal 5 dagen in de week, 3 achter elkaar, een dag rust, twee achter elkaar, dag rust. En dan weer van voor af aan.
Ik zou eigenlijk niet weten wat gunstig is voor mij. Ik zou denk ik wat meer moeten bewegen, maar ik kom er gewoon nauwelijks aan toe. Wil nog graag een racefiets, zou ik erg fijn vinden. Maargoed, alles op z'n tijd.
Is wel iets wat veel mensen vergeten, om het paard in topconditie te krijgen, moet je zelf ook in topconditie zijn.

renatevb schreef:Ik vraag mij af hoe je op 3x in de week trainen een paard genoeg spieren kan krijgen en aan beide zijden recht kan maken om dan tegen zen 10e piaffe en passages te kunnen doen.. Lijkt me als je echt traint met het oog op de hoogste klasse dressuur, je onmogelijk maar 3x per waak kan trainen.. De mijne is nu 5, werkt nu 2 dagen hard gevolg door een dag dat ze een uurtje los in de bak mag of ligt longe werk krijgt.. Dit is overigens voorlopig, tot ze wat meer conditie en kracht krijgt, dan gaat ze veel vaker werken..

renatevb schreef:Ik vraag mij af hoe je op 3x in de week trainen een paard genoeg spieren kan krijgen en aan beide zijden recht kan maken om dan tegen zen 10e piaffe en passages te kunnen doen.. Lijkt me als je echt traint met het oog op de hoogste klasse dressuur, je onmogelijk maar 3x per waak kan trainen.. De mijne is nu 5, werkt nu 2 dagen hard gevolg door een dag dat ze een uurtje los in de bak mag of ligt longe werk krijgt.. Dit is overigens voorlopig, tot ze wat meer conditie en kracht krijgt, dan gaat ze veel vaker werken..
jipje_niekje schreef:Ik denk niet dat rust net zo belangrijk is als inspanning, maar ontspanning in je training daarin wel! Daarnaast ben ik van mening dat wanneer jij je paard aan het einde van de training netjes ontspannen een cooling down geeft je paard zeker niet een verplichte rustdag zou moeten hebben tussen de trainingen door. Topsporters hebben ook niet elke dag na de training een rustdag.... Deze trainen zelfs meerdere malen per dag.