Wat is nou correct aan trainingsschema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:50

Hiervoor moet je wel weten welke spieren je kan verbeteren en hoe want niet alles is goed te trainen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:53

wouterpaard schreef:
Hiervoor moet je wel weten welke spieren je kan verbeteren en hoe want niet alles is goed te trainen.

dat lijkt me vanzelfsprekend ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:57

Janine1990 schreef:
Yamcha schreef:
Ik heb lichte artrose in mijn rechterheup.

Maar ik belast mijn heupen sowieso maar licht, nee, de zware (kracht)trainingen zijn voor buik, rug, armen en borstspieren :) dat zijn trainingen in de oranje/rode zone, en dat mag dus maar 3x per week. Paardrijden is groen, maar mag ivm andere trainingen dus ook maar 3 keer, Thai Bo is eigenlijk voor mijn heupen niet goed, ivm het springen en trappen, maar wel erg goed om mijn lijf lekker los te maken, en dus onderhoud ik dat wel, maar 1 keer in de week, in 6 dagen kan de heup wel herstellen, ik combineer Thai Bo met Thai Chi, en dat werkt erg goed. En zo sport ik dus elke dag, maar heb maar 3x een echt zware training :)

Tjee, artrose... :\
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je gedoseerd moet trainen!
Ik rij meestal 5 dagen in de week, 3 achter elkaar, een dag rust, twee achter elkaar, dag rust. En dan weer van voor af aan.

Ik zou eigenlijk niet weten wat gunstig is voor mij. Ik zou denk ik wat meer moeten bewegen, maar ik kom er gewoon nauwelijks aan toe. Wil nog graag een racefiets, zou ik erg fijn vinden. Maargoed, alles op z'n tijd.

Is wel iets wat veel mensen vergeten, om het paard in topconditie te krijgen, moet je zelf ook in topconditie zijn.

Wat voor mij gedoseerd is, is voor anderen heel heftig :)
Zat me dat net even te bedenken, wat voor mij een lichte training is, is voor anderen topsport, je moet dat wel relativeren.
Ik ben een fanatieke sporter, vind het heerlijk en ik zou niet zonder kunnen. Fietsen en hardlopen heb ik niks mee, vind dat saai. Maar krachttraining kan voor anderen saai zijn, maar ik vind het leuk, en het is nodig om mijn spieren sterk en soepel te houden.

renatevb schreef:
Ik vraag mij af hoe je op 3x in de week trainen een paard genoeg spieren kan krijgen en aan beide zijden recht kan maken om dan tegen zen 10e piaffe en passages te kunnen doen.. Lijkt me als je echt traint met het oog op de hoogste klasse dressuur, je onmogelijk maar 3x per waak kan trainen.. De mijne is nu 5, werkt nu 2 dagen hard gevolg door een dag dat ze een uurtje los in de bak mag of ligt longe werk krijgt.. Dit is overigens voorlopig, tot ze wat meer conditie en kracht krijgt, dan gaat ze veel vaker werken..

Zware training in het begin is lichte training later :)
Als je begint met sporten is alles zwaar, later doe je dingen die je eerst zwaar vond op je slofjes, omdat het niet meer belastend is, denk dat je het zo moet zien.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:57

mijn oudere paarden (vanaf 5 jaar) krijgen 2 keer per dag beweging met 2 rustdagen ertussen. dus voormiddag stapmolen (k studeer nog) en namiddag, avond rijden. jonge paarden gaan nog op wei en worden 3 keer per week gereden. ze moeten nog groeien zodus. en per jaar hebben ze 2 keer een maand rust met na rust weer opbouwen door langer in stapmolen of langer te rijden. dus eerste dag is vaak wandelen om op conditie te geraken! wandelen helpt zeer goed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:58

renatevb schreef:
Ik vraag mij af hoe je op 3x in de week trainen een paard genoeg spieren kan krijgen en aan beide zijden recht kan maken om dan tegen zen 10e piaffe en passages te kunnen doen.. Lijkt me als je echt traint met het oog op de hoogste klasse dressuur, je onmogelijk maar 3x per waak kan trainen.. De mijne is nu 5, werkt nu 2 dagen hard gevolg door een dag dat ze een uurtje los in de bak mag of ligt longe werk krijgt.. Dit is overigens voorlopig, tot ze wat meer conditie en kracht krijgt, dan gaat ze veel vaker werken..

Lijkt me ook vrij logisch dat die paarden op een andere manier worden getraind :Y)
Maar wil een paard succesvol zijn op het hoogste niveau, moet het alles geestelijk ook kunnen verwerken...

Daarnaast is wat aanleg bij het paard en talent van de ruiter ook niet geheel misbaar...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:36

Mijn paard train ik op Z niveau zo'n 3x per week,1 dag longeren met pessoa,1 dag naar het bos en een 2 dagen in de week niks.

2 weken voor de wedstrijd voer ik haar dagelijks 0,5kg-1kg extra sportfitmuesli en wordt ze een dag extra gereden,dus dan 4 dagen opbouwend van een dag bos waar ze lekker fris en alert van blijft,een dag longeren,dagje niksen en 3 dagen voor de wedstrijd rijden,dag na de wedstrijd heeft ze altijd vrij en wordt de muesli ook weer afgebouwd tot haar dagelijkse portie.

Ze staat wel iedere dag van smorgens 10-18.00u buiten en haal ik haar binnen voor het rijden maar daarna mag ze gewoon weer naar buiten bij de rest wanneer ik overdag of 'sochtends rij.

De bosritjes zijn meestal anderhalf tot 2 uur,longeren half uur tot 3kwartier,rijden 3 kwartier tot een uur.

Bij ieder paard is het inderdaad verschillend en na verschillende trainingsschema's en voerschema's uitgetest te hebben werkt deze manier bij dit paard het beste en heeft ze een berenconditie en vrolijk en fris in het hoofd.
Natuurlijk heeft ze soms een Butdag maarja wie niet.

dkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:29

trainen is niet een plan van te voren opstellen
je kan wel een doel stellen voor vandaag maar als je er op zit en je paard is bijv. niet aan je been en je wil aan zijn houding werken zou je eerst moeten zorgen dat hij aan het been is en dan ben je dat in je training aan het doen de dagen die je traint kun je zelf uitkiezen al vind ik wel dat je paar min een dag rust en een keer een wat minder zware training nodig heeft bijv balkjes , buitenritje. +:)+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:48

jipje_niekje schreef:
Ik denk niet dat rust net zo belangrijk is als inspanning, maar ontspanning in je training daarin wel! Daarnaast ben ik van mening dat wanneer jij je paard aan het einde van de training netjes ontspannen een cooling down geeft je paard zeker niet een verplichte rustdag zou moeten hebben tussen de trainingen door. Topsporters hebben ook niet elke dag na de training een rustdag.... Deze trainen zelfs meerdere malen per dag.

er zit een groot gevaar in het vergelijken van de fysiologie van mensen en van paarden, want deze zijn verschillend.
Zo zal een periode van 6 week rust voor een paard geen conditieverlies geven terwijl het conditieverlies bij mensen dan al duidelijk is.

Verder denk ik dat maar heel, heel weinig paarden fysiek gezien aan 'topsport' doen. Een paard in Nl gaat eerder dood aan te weinig dan aan teveel beweging. Tenslotte is een paard gebouwd op vele kilometers per dag. Natuurlijk, als je gaat verzamelen, kweek je andere spieren en moet je dat langzaam opbouwen maar het is imo beter dat je elke training na een x aantal goede minuten tijdig even ontspanning inbouwt en tijdig stopt, dan dat je de ene dag over die grens gaat, en de volgende dag niets of nagenoeg niets doet. Een paard is oha enorm vergevingsgezind en loopt door de pijngrens heen, als jij hem daartoe aanzet.

Ben je een fanatieke dressuurruiter dan kan ik me voorstellen dat een dag rust toch heel fijn is voor het paard, niet zozeer fysiek gezien alswel mentaal. Juist daarom zou ik als ik op dat niveau bezig was, toch proberen om enkele keren per week gewoon lekker naar buiten te gaan voor een ontspannen buitenrit.

De opbouw van een jong paard is weer een heel ander verhaal. Wat daarbij komt,is dat we met een onvolgroeid dier met onvolgroeid skelet te maken hebben. Dat heeft niets met conditie/kracht opbouw te maken maar met de beperkte belasting die het skelet op dat moment kan hebben. Daarnaast is een 3/4 jarige mentaal nog een kleuter. Moet je die eindeloos geestdodende rondjes laten lopen? Ik denk dat je dan vooral moet denken in termen als 'spelenderwijs'.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:09

Ik denk (hoe mooi een trainingsschema ook is) het in praktijk niet 'werkt'. Er spelen altijd andere factoren mee.
Ik kijk vooral per paard. Je merkt vanzelf wanneer een paard ergens langer de tijd voor nodig heeft, een rustperiode kan gebruiken of behoefte heeft aan 'even iets anders'.

Mijn 22-jarige pony had een maximale rust-periode van 2 dagen. Daarna werd hij stijf. Maar eigenlijk had hij langer nodig om bepaalde dingen 'uit zn koppie te zetten'.
Een hele week lekker crossen kon niet omdat we teveel moetsen trainen voor dit niveau, de oefeningen onderhouden.
Dit is voor mij een reden geweest te stoppen met dressuur (M2)
Daarna heb ik nog een tijdje met hem gesprongen (B) maar omdat ik merkte dat hij dat ook vrij zwaar vond ben ik helemaal met wedstrijden gestopt.

Mijn 6-jarige merrie (nog niet heel lang onder het zadel) kan ik rustig 3/4 dagen laten staan.
Ze heeft moeilijke dingen dan rustig kunnen verwerken en heeft opeens 'het licht' gezien.