Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rocksyboy schreef:Omdat zoals jezelf al zegt de scharen tegen de zijkant aanduwen. Ik wil vanaf het begin mijn paarden leren dat ze op mijn been opzij moeten gaan en niet door een duwende schaar. Ik begrens met mn teugels, geef ruimte om te buigen met de teugels. Stuur met het been en rij ze nageeflijk met een licht weerstand biedende hand. Daarbij heb ik geen knefeltrens nodig om ze een bepaalde kant op te duwen.
rocksyboy schreef:Vriendelijker niet, is mijn mening. Ik werk gewoon weinig met mijn handen. Meer met mijn been en teugel, zonder extra druk op het bit. En dat is toch nog het vriendelijkst.
Wanneer jou paard er goed op loopt is het heus geen probleem hoor, begrijp me goed. Maar ik ga persoonlijk gewoon liever voor de bus of water trens.
Doe ik ook vooral. Slechts bij springen gebruik ik mijn handen echt.
. En daar moet je misschien eens even een scherp bochtje door, dan zou idd een knevel wel handig kunnen zijn. 
Utixo schreef:K&K Conrad Ultra dubbelgebroken knevel. Veel vriendelijker dan deze vind je ze niet, mits het paard de dubbelgebroken werking geen hinder vind. Anders ongebroken.
Showjumpert schreef:Een dubbelgebroken watertrens met gemiddelde dikte.