Waarom eigenlijk wel of geen les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:52

Ik had twee jaar les op een manege toen we ons eerste eigen paard kregen. Ik heb toen nog een half jaartje les gehad. Daarna is het opgehouden. Ik heb dat paard nu twaalf jaar. In de tussentijd heb ik een aantal lessen gehad op school. Maar dat is ook al weer een paar jaar terug. De reden om geen lessen te nemen? In eerste instantie kwam het omdat ik niemand kon vinden die bij mij en mijn paard past. Daarna was het simpelweg een gebrek aan geld.

ZaZoe

Re: Waarom eigenlijk wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:04

Ben idd wel met anderen eens dat de instructeur veel verschil uitmaakt. Stijl van les geven / visie op paardrijden en persoonlijk moet het wel klikken. Dan neem je namelijk ook tips / kritiek aan.
Ik rij het gehele jaar door alleen maar buiten, diverse paarden, allemaal met hun eigen 'handleidingen'. Als ik dan weer even in Nederland ben, neem ik altijd een paar privé lessen. Is dan wel niet op een van mijn eigen paarden, maar altijd goed om mijn eigen rijstijl bij te schaven en te werken aan fouten die erin sluipen. Rest van het jaar profiteren mijn paarden daar dan ook weer van (hoop ik)!

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:09

Ik heb nog steeds les ookal heb ik al een tijd een eigen paard. Iemand die ernaast staat kan je helpen als je tegen problemen aanloopt, maar ziet ook foutjes die je zelf niet ziet. Toen ik net mijn eerste eigen paardje had stopte ik ook meteen met mijn lessen volgen. Toen ik 2 of 3 jaar later weer begon met lessen met hem kwam ik erachter dat er toch heel veel (schoonheids)foutjes ingeslopen waren.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:10

ik heb veel gelest, gekeken, gevoeld en gereden...
een goede instructeur laat jou en je paard in hun waarde en gaat niet sleutelen aan rijstijl, maar gaat je helpen hoe je je kunt verbeteren.
(dwz, als jij juist laag en rond losrijd,dat het paard niet van de een op andere dag hoog ingesteld dient te worden...een paard heeft geleerd hoe hij moet beginnen, en als je dat ineens gaat veranderen gaat het paard zich vastzetten of begrijpt hij je niet meer en vice versa)

ik heb 1 heel goed tuigpaard gehad, waar ik niet mee lestte?(schrijf je dat zo?)
maar omdat ik mezelf wilde blijven ontwikkelen ben ik ingegaan op een serie lessen aangeboden vanuit de vereniging.
les 1 ging wel, les 2 werd m'n paard bokkerig en na les 3 heb ik nooit meer normaal met hem kunnen rijden.
ik heb het helaas ook niet meer goed gekregen en is hij terug verkocht aan een van z'n vorige eigenaren.

mijn laatste paard liep z2, zonder begeleiding.
omdat ik hem klaar wilde maken voor het zz-l ben ik gaan lessen bij een voormalig werkgever.
helaas heb ik toen teveel van mijn paard gevergd, en heb niet op tijd zijn signalen gezien, omdat ik vind dat je volledig moet doen wat de instructeur zegt.
mijn paard was hier nog niet of misschien wel nooit aan toe.
ook met hem heb ik niet meer fijn kunnen rijden, ook vanwege een lange blessure die niet is gevonden(ik denk aan een simpel te behandelen oude blessure, maar niemand ging daarin mee)

beide problemen zijn totaal en alleen aan mijzelf te wijten, ik had gewoon veel meer naar mijn gevoel moeten luisteren en ik kan er nog ziek van zijn dat ik dat niet heb gedaan...
ik heb dan ook besloten,dat mocht ik ooit weer gaan rijden, ik niet zo snel meer gaat lessen.
t/m z2 kan ik het prima zelf, en een eventuele overstap is financieel toch niet voor mij weggelegd.
verder ben ik al 23, en ik heb geen zin om op m'n 40e pas over te gaan.
misschien rijd ik wel nooit meer, dan is dit hele vraagstuk voor mij ook geen issue meer.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:15

Timilon:

ik herken wel wat in wat jij schrijft.. en ik vraag me dan ook af wat de reden is dat je niet meer rijdt..??

Ik heb zelf jaren voor een fokker gereden en gewerkt. ik had daar een vaste instructeur die me uren per dag les gaf, op een eerlijke, prettige manier.. Ik heb hier zó veel van geleerd toen..samen met m'n paarden die ik trainde..
op een zekere dag, wilde mijn baas dat ik bij een andere instructeur ging lessen .. een zogenaamd "bekend'" iemand..
De, niet nader te noemen instructeur, was 2 keer geweest en mijn paarden deden niets meer.. een ging er zelfs bij liggen..
door de druk die ik toen voelde van mijn baas, durfde ik er niet tegenin te gaan.. dit heeft er toen ook toe geleid dat ik met rijden en werken daar gestopt ben.. met de woorden: "ik kruip van mijn leven niet meer op een paard!!!" (dit heb ik toch mooi 1,5 jaar volgehouden)

nu ben ik 3 jaar verder.. heb een 3 jarige merrie staan waar ik van de zomer lekker op mijn manier mee kan gaan beginnen. en heb een "dressuur"fjordje , die ik alle oefeningen t/m z heb bijgebracht..

de laatste les die ik gehad heb was van die "niet nader te noemen instructeur" ... maar al die jaren daarvoor, waarbij mijn "goede" instructeur uren per dag naast de bak stond, hebben mij zo veel gegeven.. zo veel, dat als ik nu aan het rijden ben, ik hem nóg hoor.....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:25

ik rijd nu niet meer omdat ik mijn paard heb moeten verkopen...ben allenstaand met een jong kindje en ga straks m'n opleiding afmaken.
doordat ik dit paard kwijt ben(hij verenigde alle kwaliteiten en het fijne karakter wat ik in voorgaande paarden zo waardeerde) en dit heeft mij zo'n enorme knauw gegeven dat ik nu weinig interesse heb om te rijden.
waar ik help staat wel een heel leuk paard, maar ik vind het momenteel leuker om met hem om te gaan vanaf de grond dan te gaan rijden.

wat jij zegt over je "goede" instructeur dat herken ik ook, alles wat hij zei weet ik nog(van de simpele dingen als teugels op maat houden t/m het moeilijkere verhaal: je rug is een deur waar je paard door heen moet, als je je paard wil afremmen zet je de deur op een kier etc...heel erg moeten nadenken bij die instructeur)
ook degene waar ik gewerkt heb heb ik veel van geleerd,dat ik best weleens iets duidelijker mag zijn, kritischer op mezelf.

heel erg naar is dat he, als je zo'n druk voelt en er niet tegenin wilt/durft te gaan terwijl je gevoel zoiets anders zegt.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:43

Ik kan me dat goed voorstellen, ik heb ook een hele tijd echt geen behoefte gehad om te rijden.. en daar is ook niets mis mee..
ik ben er voor mijn gevoel alleen maar beter uit gekomen en kan nu gewoon genieten van m'n beestjes , daar gaat t uiteindelijk toch om.. en ik hoef me er ook niet meer druk om te maken wat "de baas" er van vind, want "de baas" dat ben ik nu zelf :D

en wat betreft het lessen, zoals jij beschrijft.. kritisch naar jezelf kijken.. en je instructeur in je hoofd horen, zo ben je ook enigsinds in staat jezelf te corrigeren..

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:35

Les is leuk !
en je wordt er echt niet slechter van
dus waarom niet ?
:? :?

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:25

Het is gewoon heel leerzaam! en goed voor je, dus waarom niet?!

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:18

Ik vind les altijd wel belangrijk. Vooral omdat je altijd nog kan leren, en een instructeur dingen ziet die jij niet voelt als je op je paard zit.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:44

of jij voelt dingen die een instructeur niet ziet...
les is heel belangrijk, maar je moet wel echt de juiste hebben en het moet klikken met het paard en je rijstijl.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:03

i8k zou gewoon gaan lessen want daar zijn instructies die je goed helpen en je de goede manieren te leren en als je ff niet weet wat je moet doen weten die het wel ;) !

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:25

ik les om verder te komen, en als ik ergens tegen op loop dat ik het niet verkeerd doe, en ik het mijn pony het goede aan leer :)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:29

ik heb les genomen omdat ikzelf alleen nog op manege had gereden toen ik een eigen paard kreeg..
dat was 9 maanden :+
dus toen ik ging inrijden heb ik het alleen gedaan en merkte toch dat dat niet zo makkelijk ging..
je had wel een band opgebouw maar er zit een verschrikkelijke kop op..
en ik weet hoe ik m stap draf en gallop aanleer..
maar met manegelessen.. die doen alles wel maar ik moest het hem leren..
nouja niet veel gedaan en toen ik ging werken op n stal toen kreeg ik gratis lessen van mn collega en tips.. dat ging wel al beter en toen ik 2 jaar geleden ging verhuizen met mn pony ging ik echt lessen..
en het helpt je gewoon verder.. soms zijn er ook dingen.. die weet je wel maar het moet toch tegen je gezegd worden wil je het doen (heb ik dan :P)
ik vidn het ook heel leerzaam ondanks dat ik zelf ook orun heb gedaan leer je dr toch meer van als er iemand in die bak iet stegen jou staat te vertellen..
en ja.. als ik een maand geen les heb gehad.. dan gaat het echt but!! :P
dus ik vind het toch heel belangrijk.. al doe je het maar eens in de zoveel tijd als je het wel goed vind gaan..
maar een keer meot toch wel zodat je ook wa hebt om aan te sleutelen..