Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:13

Zack schreef:
FromNorway schreef:
Ik rijd ook vrijwel altijd zonder, maar ik weet precies hoe laat het is wanneer ik d'r in een Payla-bui uit de wei haal. En dan doe ik ze toch even om. Ben ook van mening dat het niet perse nodig is, maar ik heb zelf geen bak, en zit meteen op de weg. Heb ik liever dat ze met een prikkie goed luistert, dan zonder prikkie midden over de weg heen wandelt omdat aan de overkant iets lekkers staat.

Dat is een ander geval dan dat een paard in protest gaat.
Dat is gewoon pure schijt hebben aan degene die erop zit, dat is weer een ander geval.

Yep, and that's what I love about her, vooral omdat ze het maar een aantal keer per jaar heeft ;)

Protest is inderdaad een ander verhaal, ben ik met je eens.

abbycootje

Re: Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:33

Nogmaals, wij hebben hem bij ons niks bij geleerd nog, het is wat hij al kende.
En meestal wanneer we met hem rijden is het gewoon; stappen draven, figuurtjes, en afentoe een LAAG sprongetje.
Het is niet zo dat wel hem meteen in de krul zetten, en al dat soort dingen :n
Maar als ik hem zonder sporen rijd, en ik galopeer rechtuit, dan goot hij z'n hoofd omhoog en draaid meteen de andere kant op (scherpe draai)
Of we rijden in een gedeelte in de wei, en hij draafd/galopeert dan meteen het andere gedeelte in..
Met sporen kan ik gewoon mijn hulpen duidelijker maken/versterken.
En niet om hem voorwaartser te laten, oke dit heb ik wel gezegd maar zo bedoelde ik het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:08

abigailabby schreef:
En meestal wanneer we met hem rijden is het gewoon; stappen draven, figuurtjes, en afentoe een LAAG sprongetje.
Maar als ik hem zonder sporen rijd, en ik galopeer rechtuit, dan goot hij z'n hoofd omhoog en draaid meteen de andere kant op (scherpe draai)
Of we rijden in een gedeelte in de wei, en hij draafd/galopeert dan meteen het andere gedeelte in..
En niet om hem voorwaartser te laten, oke dit heb ik wel gezegd maar zo bedoelde ik het niet.

Het maakt toch niet uit wie dit heeft gedaan gaat er om dat het paard van 3,5 al 1 jaar onder het zadel is en dingen kent die die eigelijk nog niet eens hoeft te kennen. Je snapt toch ook wel dat die pony het misschien gewoon toe is aan vakantie gewoon even het rijden laten voor wat het is en na een half jaar weer oppakken dan is je probleem misschien wel zo opgelost als je hem er nu door heen "dwingt" ben je straks nog verder van huis. Gun hem gewoon is lekker vakantie.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:49

x_Marr schreef:
Hij is 3,5 en kan al die dingen en hij bokt? Duidelijk een teken dat hij een flinke rustperiode verdient! Geen wonder dattie dwars gaat doen, zou jij ook gaan doen als je net in groep 3 zou zitten maar sommen moest maken van groep 8! Dan probeer je er onderuit te komen omdat je het gewoonweg niet kan.

Hier sluit ik me volledig by aan..

Waarom geef je je beestje gewoon neit lekker tijd om te groeien..?
het klikt trouwens ook een beetje alsof je ons advies niet wilt, aangezien je veel 'smoesjes' hebt...
Als jij het graag wilt, pak die sporen dan en rijden maar! daarvoor heb je ons neit nodig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:55

Het gaat er niet om dat deze pony M heeft gelopen, want dat heeft hij niet.
Ze heeft het gehad over een instructeur die M heeft gereden. ;)

Als ik jou was zou ik niet beginnen aan de sporen. Het beste kan je er toch iemand bijhalen
die je rustig aan met je pony verder kan helpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:05

San_ner schreef:
Het gaat er niet om dat deze pony M heeft gelopen, want dat heeft hij niet.
Ze heeft het gehad over een instructeur die M heeft gereden. ;)

Als ik jou was zou ik niet beginnen aan de sporen. Het beste kan je er toch iemand bijhalen
die je rustig aan met je pony verder kan helpen.

Daar waren we al achter hoor ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:14

iedereen op bokt is altijd zo tegen spoortjes en hulpteugels, lijkt echt een taboe hier.. :Z
ik denk dat je best kunt proberen om met spoortjes te rijden om te ze zien hoe het dan gaat, en kijk of je lessen kunt volgen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:32

Is het voor die fjord uit je profiel, toevallig? Daar staat namelijk al bij dat hij goed voorwaarts is, en als je paard goed voorwaarts is moet hij ook op je benen kunnen reageren. Ik zal dus als ik jou was geen sporen gebruiken maar overdreven met je handen en schouders sturen, dus NIET TREKKEN aan de teugels, maar 'de weg wijzen' zeg maar. Kijken waar je naartoe moet, schouders meebuigen naar die kant, buitenbeen eraan en wenden maar. Ik weet trouwens zéker dat 't aan de ruiter ligt en niet aan het paard.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:03

Aladinnetje schreef:
iedereen op bokt is altijd zo tegen spoortjes en hulpteugels, lijkt echt een taboe hier.. :Z
ik denk dat je best kunt proberen om met spoortjes te rijden om te ze zien hoe het dan gaat, en kijk of je lessen kunt volgen.

Ja, waarom zal dat zijn? Maar je kan idd gewoon proberen en sporen kopen. Maar sporen pakken en omdoen is heel makkelijk, probeer er goed mee om te gaan, maar is het niet veel leuker om samen met je pony t probleem optelossen zonder een makkelijk hulpmiddel?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:17

abigailabby schreef:

Nou, als je het allemaal zo goed weet moet je vooral met sporen rijden hé :D Jij vraagt om meningen omdat je twijfelt, en jij vind blijkbaar dat het kan. Nou, ga je goddelijke gang dan maar meis :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:29

ik denk eigenlijk dat als je nu met sporen rijden, hij hier over enkele weken ook doorheen zal lopen. Ik zou dus les nemen, als je dat al hebt, vaker lessen. Denk dat dat meer zou helpen eigenlijk.. :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:12

LYSANNO schreef:
Aladinnetje schreef:

Ja, waarom zal dat zijn? Maar je kan idd gewoon proberen en sporen kopen. Maar sporen pakken en omdoen is heel makkelijk, probeer er goed mee om te gaan, maar is het niet veel leuker om samen met je pony t probleem optelossen zonder een makkelijk hulpmiddel?

ja daar heb je gelijk in. ik zou ook liever zonder thiedemann en spoortjes willen rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:51

Sporen zijn ontworpen voor de hogere dressuur, zodat je kleinere hulpen kan geven en je paard het beter snapt.

Niet om te helpen bij sturen of voorwaartser laten te lopen.
Je kunt je paard zo gevoelig maken als je wilt, met spoortjes stomp je hem op jonge leeftijd al heel erg af, en zul je waarschijnlijk voor altijd met sporen moeten blijven rijden, die misschien ook weer scherper worden om hetzelfde effect te blijven geven.

Gewoon consequent zijn, rustig blijven en elke les goed eindigen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:27

[quote="Sassol"]Sporen zijn ontworpen voor de hogere dressuur, zodat je kleinere hulpen kan geven en je paard het beter snapt./quote]

Echt onzin hoor, dit. Er zijn gewoon luie paarden die wel degelijk een spoortje nodig hebben. Ook bij paarden die helemaal geen dressuur lopen. Wat voor kwaad kunnen stompe spoortjes nou?

Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:26

Aladinnetje schreef:

Onder begeleiding moet het geen probleem zijn.
Niet een jonge meis van 13 die gaat aankloten.

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:11

wanneer je er baat bij hebt en niet de hele tijd zit te prikken en alleen gebruikt wanneer je ze nog hebt zal ik het zeker doen. maar wel de kleine stompjes

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:17

ik zou gewoon met sporen rijden, maar wel voorzichtig zijn, en regelmatig zonder sporen rijden zodat hij nog wel aan het been blijft.
maar hoe ik het begrijp is het een verfijning van het sturen..
ik zou het gewoon doen ;)
veel succes

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:38

Als jij het fijner vind! dan zou ik het gewoon doen:)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:30

Zack schreef:
Aladinnetje schreef:

Misschien dat jij toen je 13 was er geen verstand van had, en maar wat deed. maar dat hoeft niet te betekenen dat andere dat niet kunnen.
En ik rijd nooit alleen, er is sowieso iemand in de buurt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:35

abigailabby schreef:
Zack schreef:

Misschien dat jij toen je 13 was er geen verstand van had, en maar wat deed. maar dat hoeft niet te betekenen dat andere dat niet kunnen.

Als je er zo zeker van bent waarom vraag je het dan hier om te horen dat je het zekers te weten moet doen?
Koop die sporen en doe je best gezien je er toch zelf allang aan uit bent het te gaan doen waarom moet je dan hier een bevestiging komen halen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:17

Springert schreef:
Sassol schreef:
Sporen zijn ontworpen voor de hogere dressuur, zodat je kleinere hulpen kan geven en je paard het beter snapt./quote]

Echt onzin hoor, dit. Er zijn gewoon luie paarden die wel degelijk een spoortje nodig hebben. Ook bij paarden die helemaal geen dressuur lopen. Wat voor kwaad kunnen stompe spoortjes nou?

ik heb gezegd dat ze daarvoor bedoelt zijn. Niet dat het niet werkt bij 'luie' paarden. En dat als ze het niet erg vindt dat ze daardoor haar paard afstompt ze het gewoon moet doen.

Daarbij is het een jonge ruiter op een jonge pony, die allebei nog veel moeten leren. Hulpmiddelen zou ik nu dus nog helemaal niet gebruiken, maar gewoon samen de problemen oplossen en aan de band werken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:16

abigailabby schreef:
Zack schreef:

Bij mij is er ook altijd iemand.. maar dat zegt niet dat diegene kan rijden.
Meid, jij weet het toch beter dan de rest hier allemaal.
Koop lekker die sporen, en stomp je paard lekker af!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:17

Stravero schreef:
Is het voor die fjord uit je profiel, toevallig? Daar staat namelijk al bij dat hij goed voorwaarts is, en als je paard goed voorwaarts is moet hij ook op je benen kunnen reageren. Ik zal dus als ik jou was geen sporen gebruiken maar overdreven met je handen en schouders sturen, dus NIET TREKKEN aan de teugels, maar 'de weg wijzen' zeg maar. Kijken waar je naartoe moet, schouders meebuigen naar die kant, buitenbeen eraan en wenden maar. Ik weet trouwens zéker dat 't aan de ruiter ligt en niet aan het paard.

Daar waren wij al achter, alleen de TS niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:00

Zack schreef:
Stravero schreef:

Daar waren wij al achter, alleen de TS niet.

Eigen fouten toegeven is niet aan iedereen gegeven helaas.
Maar goed ik bemoei me er niet meer mee zou zeggen nog veel plezier met je fjord.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:13

Dat je het hier vraagt lijkt me toch aangeven dat je twijfelt.
Ik rijd nu op de fjord van een stalgenoot, en tja, het zijn gewoon grapjassen! Hij probeert ook om te draaien etc. en zo'n tank houd je niet als hij echt wil. En ja hij weet dattie sterk is.
Ik lach erom en zet hem aan het werk, en dan bedoel ik echt schakelen en ondertussen bv nog stelling en buiging vragen. Gewoon een beetje klussen op de volte is voldoende werk voor hem om afgeleid te zijn. Zul je zelf als ruiter eigenlijk moeten gaan leren, om zoveel hulpen tegelijk te geven dat je paard het te druk heeft voor andere dingen. Dus niet alleen figuren en stap draf overgangen rijden, nee echt stelling buiging en ook binnen een gang schakelen. Dit alles op zo subtiel mogelijke hulpen (je zit dus) zodat 'ie echt moet opletten.

Succes ;)