Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Re: Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:36

Ik zou beginnen met een lange teugel in stap. Daarna heel voorzochtig contact zoeken met de mond. Zodra hij omhoog komt geef je weer ruimte. Zodra dat goed gaat ga je pas draven. Daar doe je hetzelfde. Lange teugel en cm voor cm oppakken. Wanneer dit niet lukt weer gaan stappen en daarweg weer proberen. Beetje spelen met je teugel mag best op moment van omhoog komen. Even duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. En ALTIJD je been eraan houden. (gekke tip, dat benen afsteken)

Bijzet lijkt me in dit geval niet heel handig. Misschien is zo'n elastiek wat voor jullie? Halsverlenger heet dat. Is hetzelfde als een bijzet alleen dan elastisch. Verder vind ik je ook niet echt hard hoor met je handen.

Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:24

Drenthe .. iets specifieker is wel handiger ;) een instructrice uit de buurt is meestal wel het prettigst en je hoeft ook niet meteen naar Adelinde neem ik aan ;)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:28

Wat een mooi, apart beestje! :D

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:39

ik ken je probleem van draf en galop,, ik heb ook zoiets,, maar dat kun je tog best makkelijk oplosse,, eigenlijk heb je het heel makkelijk dat je een ronde 'bak' hebt,, aangezien je paard niet veel kante op kan,, maar probeer inderdaad zoals van te voren werd gezegt de teugels los te laten,, alleen je moet het wel ook durven,,en niet angstig worden,, daarna ga je gewoon de teugels oppakken steeds centimeter voor centimeter,, mijn paardje doet het ook nog steeds niet goed,, maar ik ben gewoon druk gaan zetten in de mond,, en voorwaarst blijven rijde,, zodra die dan maar iets lager ging met zen hoofd gelijk de druk ervan af en belonen gaat de kop weer opnieuw omhoog ga je gewoon weer zo verder,,
het is wel een mooi apart paardje en zeker de moeite waard om mee verder te werken,, ;)

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:47

in je beginpost zag ik staan dat je momenteel altijd in de ronde bak rijd?
altijd een heel uur (of hoe lang je ook rijd) dag in dag uit in deze cirkeltjes lopen is niet zo supergoed voor een paard...

voor de rest denk ik dat alles voor mij wel al is gezegt.

nog veel succes
x

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:09

Natalie1992 schreef:
ik ken je probleem van draf en galop,, ik heb ook zoiets,, maar dat kun je tog best makkelijk oplosse,, eigenlijk heb je het heel makkelijk dat je een ronde 'bak' hebt,, aangezien je paard niet veel kante op kan,, maar probeer inderdaad zoals van te voren werd gezegt de teugels los te laten,, alleen je moet het wel ook durven,,en niet angstig worden,, daarna ga je gewoon de teugels oppakken steeds centimeter voor centimeter,, mijn paardje doet het ook nog steeds niet goed,, maar ik ben gewoon druk gaan zetten in de mond,, en voorwaarst blijven rijde,, zodra die dan maar iets lager ging met zen hoofd gelijk de druk ervan af en belonen gaat de kop weer opnieuw omhoog ga je gewoon weer zo verder,,
het is wel een mooi apart paardje en zeker de moeite waard om mee verder te werken,, ;)

Dit is niet een kwestie van durven. Ik durf namelijk alles met Snowflake (naja bijna alles). Ik rijd zonder beugels, zonder handen; soms apart, soms tegelijkertijd. Ik zou zelfs met ogen dicht durven rijden. Ik vertrouw Snowflake heel erg ;) En zo wissel ik veel af. Ja, met deze manier ben ik nu ook bezig. ;)

x3_Ine_x3 schreef:
in je beginpost zag ik staan dat je momenteel altijd in de ronde bak rijd?
altijd een heel uur (of hoe lang je ook rijd) dag in dag uit in deze cirkeltjes lopen is niet zo supergoed voor een paard...

voor de rest denk ik dat alles voor mij wel al is gezegt.

nog veel succes
x

Ik probeer de afwisseling erin te houden. Ik wissel af met grondwerk & buitenrijden. Vaak ga ik na het rijden nog lekker even naar buiten ;)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:51

enigste wat ik wil zeggen , en wat je zelf ook aangeeft .. probeer zelf te ontspannen.. Je kan vanalles aan je paardje gaan knutselen , maar zolang je zelf niet meer gaat ontspannen zal er weinig gaan veranderen.. succes en lekker les gaan nemen .. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:27

shiana schreef:
enigste wat ik wil zeggen , en wat je zelf ook aangeeft .. probeer zelf te ontspannen.. Je kan vanalles aan je paardje gaan knutselen , maar zolang je zelf niet meer gaat ontspannen zal er weinig gaan veranderen.. succes en lekker les gaan nemen .. :)

Ik probeer altijd zo ontspannen mogelijk te zitten ;)

De stalhouder gaat mij volgende week helpen met longeren met longeersingel (en touwtje ofzo, maar dat bekijken we dan ;) ) :D Zij gaat mij vaker helpen & helpt Snowflake ook trainen.

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:56

Wat een leuk diertje.

Je past er leuk op.

Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer kunnen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 17:52

Famkemyproud schreef:
Wat een leuk diertje.

Je past er leuk op.

Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer kunnen.

Beugels zijn al langer gemaakt. De keer na deze keer (vd fotos) heb ik al de beugels een gaatje langer gedaan. Dit rijdt veel fijner :)

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:27

hoegaat die nu ?? al wat nieuws uitgeprobeert??

wat gebeurt er als je je paard met lange teugel rijdt ? gaat hij dan wel omlaag of blijft hij dan ook boven??

anders zou ik zegge longeer hem eens met elastieken of met dubbele longe,, dat die leert druk op het bit,, en gelijk de goede druk ;) helpt heel erg goed :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:50

Natalie1992 schreef:
hoegaat die nu ?? al wat nieuws uitgeprobeert??

wat gebeurt er als je je paard met lange teugel rijdt ? gaat hij dan wel omlaag of blijft hij dan ook boven??

anders zou ik zegge longeer hem eens met elastieken of met dubbele longe,, dat die leert druk op het bit,, en gelijk de goede druk ;) helpt heel erg goed :D

Ik ben nu aan het oefenen met rechte lijnen rijden, goed actief maken met overgangen & met mijn houding. Ik ben nu ook bezig met longeren, eergister en gister (en vanavond waarschijnlijk ook). Eergister zonder zadel/whatever , gister met longeersingel (eerste keer voor Snowflake, maar het ging super; ze gaf er niks om :D) & vanavond ga ik (samen met de stalhouder!) haar waarschijnlijk longeren met elastiek. Ik krijg dus goede begeleiding, want ik heb dit nooit gedaan met elastiek longeren ;)

Ik zal even vertellen hoe ik ongeveer longeer;
eerst laat ik haar instappen, dan wat overgangen stap-draf & draf-stap op stem, daarna pak ik galop mee & daar ook weer overgangen (om haar achterhand actiever te krijgen) Ik pak haar ook naar binnen, dwz dat ik haar grote en kleine rondjes(''binnencirkel'') laat lopen. Dit wissel ik veel af. Ze reageert er super op & was gister totaal niet chagerijnig (normaal is ze chagerijnig, ze vindt longeren niet veel aan [maar nu ik er veel variatie in stop, begint ze het leuker te vinden] en probeert ze ook niet meer om te keren ;D ]
Na het longeren heb ik voor het eerst (zonder zadel) uitgestapt, ik kon het niet laten om het te proberen :+ Dit ging super , ze keek eerst wel even raar om maar ze sjokte gewoon door de bak .. Super dus! ;D

Als ik haar met lange teugel rijdt loopt ze ook zo ;) Alleen aan het eind, als ze moe is begint ze iets naar beneden te komen.

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:24

oke,, noujh goed,, ik zou zeker zegge probeer maar veel zo te longeren,, en dan langzaam weer oppakken met rijde :D komt allemaal helemaal goed

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:27

Wat een gaaf paardje! Is het geen criollo? Daar heeft je paardje namelijk heel veel van weg.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:29

[quote="Laura_x_]
Zo staat ze op het paspoort, als rijpaard. Ik kan het straks nog even nakijken ;) Ik heb haar van de handelsstal gekocht, waar ik werk. Ik reed haar sowieso al toen & na een tijdje heb ik haar gekocht. Ze komt bij Elim weg (Drenthe), maar verder heb ik géen enkel idee. Ik zal eens kijken of er een fokker o.i.d, of een telefoonnummer in haar paspoort staat.
Ik heb geen idee wat er met haar is gebeurt. Toen ze kwam, had er al 10x (ongeveer) iemand opgezeten, dit is het enige wat ik weet). In het begin was er niks mee aan te vangen, ze liep volledig over je heen (letterlijk en figuurlijk). Ze steigerde, bokte aan de hand. (onder het zadel heeft ze NOOOIT gebokt of gesteigerd, tenzij ze er een goede reden voor had. Dan is het echt een ander paard). Maar na maanden lang oefenen oefenen oefenen (veel grondwerk, aan de hand wandelen enzovoorts), doet ze dit niet meer. Ik ben nu ook veel driester geworden en durf ook echt aan te pakken, in tegenstelling tot eerst (toen sprong ik aan de kant als zij mij omver probeerde te lopen & was ik echt heel onzeker.) Gelukkig is dit nu echt heel erg verbeterd en mij probeert ze niet omver te lopen. Maar ik kan wel merken dat ze respect voor mij begint te krijgen. Met hoeven uitkrabben geeft ze mij altijd netjes haar voet, als het buurmeisje de hoef uit wil krabben; dan kan zij (het buurmeisje) proberen wat ze wil, maar dan tilt ze haar voet na heeeel veel tijd pas op. :+ Ik weet niks over haar achtergrond, maar ik wil er wel achteraan.[/quote]

ik woon daar 15min fietsen vanaf :o

k reed daar altijd op pony's
waar stond die? misschien kan heb ik meer informatie
PB mag ook!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:32

HOi,

heel verstandig dat je begeleiding hebt gevraagd voor longeren met bijzet. Hopelijk weet je begeleider heel goed waar ze mee bezig is.
Ik zou in jouw geval gewoon lekker blijven rijden en niet teveel longeren omdat ook dat in een cirkel is en dus belastend voor een jong dier die blijkbaar of scheef is of nog in onbalans is. (dat is ook de reden dat ze steeds probeert om te draaien bij het longeren aan 1 kant) Probeer een poosje zonder zadel en niet in de roundpen. Ik zou ook het draven en galopperen een tijdje helemaal laten voor wat het is en beginnen te bouwen in stap. Probeer haar goed aan je hulpen te krijgen, gewoon simpel houden, been is voorwaarts, teugeldruk is rem. Leer haar om hals te strekken en weer naar je toe te komen en rijd figuurtjes met haar. Echt simpel houden en beloon heel duidelijk haar gehoorzaamheid. Zodra ze ook maar even ontspant en probeert haar hoofd wat lager doet, beloon dan door alle teugeldruk weg te laten vloeien. Alleen zo leert ze dat ze lager moet gaan van voren. Uiteraard gaat ze dan ook wat op de voorhand lopen, is normaal in dat stadium. Verder goed kijken dat ze recht loopt op de rechte lijn. Probeer haar gelijk te krijgen aan beide teugels en probeer voor elkaar te krijgen dat ze soepel en ontspannen de wendingen doorgaat. Pas als je haar lekker hebt gaan in stap ga je beginnen aan een drafje. Ze moet beginnen bij het begin en accepteer dat dat in kleine stapjes gaat. Zelf begin je op de kleuterschool ook met kleuren en niet met scheikunde. Heel veel succes gewenst!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:34

tsss foutje, zit ik perongeluk mezelf te quoten sorrry
Wat ik nog wou zeggen over longeren is dat je paard niet gauw de andere kant op gaat om je te pesten maar om pijn of ongemak te ontwijken. Ze lopen niet graag op een cirkel op de moeilijke hand. Het is net als jezelf. Je schrijft zelf ook waarschijnlijk je hele leven met dezelfde hand en gaat niet makkelijk met je andere hand schrijven als het niet perse noodzakelijk is. De fout die de meeste mensen maken met jonge paarden is dat alles veel te snel moet gaan. Geef het diertje vertrouwen en een beetje tijd. Ik vind overigens dat je buiten je armen een hele mooie houding hebt. Je handen mag je blijven dragen, sluit ze goed en hou je bovenarmen wat meer langs je lichaam en inderdaad wat meer lengte in je teugels.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:10

Rij je nou in een longeer cirkel?

Met uitstappen zie je wel de ontspanning in het paard, ik zou wat meer mensen al hebben gezegd gewoon zo beginnen, en langzamerhand de teugels wat aan nemen.

Ik denk ook niet dat het verkeerd zal zijn als jij wat vaker dan normaal in stap wat lange teugel momenten zal pakken, 1 omdat dit een mooie oefening voor je paardje is om zelf het balans op te zoeken, 2 je ziet dat er duidelijk meer ontspanning is met lange teugel en 3 het is voor jou zelf ook even een moment om weer tot jezelf te komen en weer rust en ontspanning in je eigen lijf te zoeken, heb je dat te pakken dan ga je weer verder met je oefeningen, word het weer te gespannen dan neem je weer even ene stapje terug waarin je pony en jij wel ontspannen zijn.

Ik denk ook niet dat dit iets is wat snel verholpen is, je moet er veel tijd aandacht en vooral erg veel geduld insteken, en andere dingen nog niet gaan proberen als je basis nog niet helemaal goed zit, ik weet niet of je daar mee bezig bent, maar ik dacht ik zeg het er voor de zekerheid nog even bij :)

En dat losgooien van te voren vind ik wel een goeie van je, al zou ik dat zonder tuig doen, dan kunnen ze nog even rollen enzo, en poets en zadel je gewoon daarna :P

Michelle24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:13

De teugels mogen wel wat langer, waardoor je ook beter je handen dichterbij je lichaam kunt houden. Misschien kun je je paardje zijn nek iets meer ontspannen door simpel een beetje te kneden op de teugels. En als ik jou was zou ik je tenen niet te ver naar buiten willen hebben, Anders raak je misschien de bak rand en dat doet dan pijn bijv. als je in galop zit :(:)

Verder ziet het er wel netjes uit! ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:22

wat een appart dier! er zit met rijden idd erg veel spanning in ik zou als ik jou was eens beginnen met lange teugel te rijden en hem steeds meer oppakken, de laatste 2 foto´s dat ie aan die lange teugel loopt vind ik hem het meest ontspannen, zo kun je er denk ik het beste naartoe werken, en les nemen is ook een goeie :j succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:07

_vivi_ schreef:
Rij je nou in een longeer cirkel?

Met uitstappen zie je wel de ontspanning in het paard, ik zou wat meer mensen al hebben gezegd gewoon zo beginnen, en langzamerhand de teugels wat aan nemen.

Ik denk ook niet dat het verkeerd zal zijn als jij wat vaker dan normaal in stap wat lange teugel momenten zal pakken, 1 omdat dit een mooie oefening voor je paardje is om zelf het balans op te zoeken, 2 je ziet dat er duidelijk meer ontspanning is met lange teugel en 3 het is voor jou zelf ook even een moment om weer tot jezelf te komen en weer rust en ontspanning in je eigen lijf te zoeken, heb je dat te pakken dan ga je weer verder met je oefeningen, word het weer te gespannen dan neem je weer even ene stapje terug waarin je pony en jij wel ontspannen zijn.

Ik denk ook niet dat dit iets is wat snel verholpen is, je moet er veel tijd aandacht en vooral erg veel geduld insteken, en andere dingen nog niet gaan proberen als je basis nog niet helemaal goed zit, ik weet niet of je daar mee bezig bent, maar ik dacht ik zeg het er voor de zekerheid nog even bij :)

En dat losgooien van te voren vind ik wel een goeie van je, al zou ik dat zonder tuig doen, dan kunnen ze nog even rollen enzo, en poets en zadel je gewoon daarna :P

Ja, maar nu rijd ik daar amper meer in ;)

Nu, een tijdje later, doe ik ook draf lange teugel; tussendoor (ook stappen). Dit gaat super. Maar ze ontspant op commando, dat is heel raar. Dan zeg ik; doe maar ruuuuustig (zegmaar:+) en dan gaat dat koppie naar beneden. In zowel stap en draf :D. Nu ben ik bezig dat commando eraf te krijgen zegmaar, heb het haar niet apart aangeleerd dus vind het raar dat ze dit doet. Ik kwam er ook heel toevallig achter. Maargoed, het wérkt wel.
Ik krijg als het goed is vanaf begin mei weer les om de 2 weken :D

Ze staat de hele dag buiten van smorgens vroeg tot savonds en als ze 's avonds naar binnen gaat ga ik gelijk rijden. Dus dat losgooien zonder iets vind ik niet echt nodig ;)

En de rest quote ik vanavond even, nu heb ik honger :+

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:12

Heel grappig beestje om te zien ! :D
Misschien dat je kan proberen of hij zijn hals meer zou willen strekken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:32

Fijn dat er verbetering merkbaar is. Niets mis met stemcommando's hoor, zeker niet in deze fase van africhting

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:39

Let op je voeten, ik heb het idee dat je met je tenen op de beugels zit ipv met de bal van je voet:).

Tevens heb je de hoge kant van je beugelblokjes aan de buitenkant zitten volgens mij?, ik zou ze eventjes omdraaien:).

Als je de hoge kant buiten doet ga je je benen in een hele rare houding om het paard heen leggen waardoor je ook niet goed gaat zitten (te ver naar achteren), en het kost veel moeite om dan verder naar voren te zitten.

(persoonlijk zou ik gewoon lekker met rechte blokjes gaan rijden)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:35

appart het lijkt net en draver.
commentaar is al gegeven ;]

xx