RianneH schreef:Voor jou houdt het op, betekend niet dat dit geval, ts, paard en eigenaar in dezelfde situatie zitten als jij destijds. Dat jij ervoor gekozen hebt te stoppen ala, waarom zou TS na pas 3 maanden er al uit moeten stappen. Sommige eigenaren hebben zo´n bord voor hun hoofd dat het langer duurt voordat het door dringt, maar zodra het knopje om gaat zijn alle drie de partijen geholpen. TS wil de situatie verbeteren en een betere wereld begint bij jouzelf.
Of ze nu de info via bokt haalt of via een boek, alle beetjes helpen.
Pas na 3 maanden? Vind dat een behoorlijke tijd dat er al aangemodderd wordt en er niet wordt gekeken naar zaken om het paard en hunzelf rijtechnisch te verbeteren. Ik blijf erbij bokt en een boek helpen echt niet om een basis aan te leren. Je moet gevoel kweken, weten wanneer je ergens in moet spelen en uberhaupt weten hoe je zaken moet oplossen en wanneer. Dat leer je alleen door goede begeleiding en het te doen.
RianneH schreef:Natuurlijk zijn lessen ontzettend belangrijk, maar (en nu ga ik lekker tegen standaard-bokt in) dat geldt alleen voor goede lessen. Er zijn te veel instructeurs of ´lesgevers´ die alsnog het paard niet helpen met hun lessen.
Ik ben ervan overtuigd dat -neem les- niet altijd de oplossing is. En als soms de mogelijkheden er niet zijn of om welke reden dan ook denk ik dat je met een gezond verstand, inzicht en de juiste kennisinput ook een heel eind in de goede richting kan komen. Zelfs als er niet direct wordt meegewerkt door de eigenaar. Dus ik zeg niet dat ze niet moet lessen, maar juist echt goed moet lessen én zelf moet kijken en nadenken. En dat laatste is ze dus al mee bezig, daar is dit topic het resultaat van.
Wat ik dus eigenlijk een beetje wil zeggen is dat ik vind dat wanneer je nog geen grootmeester/Anky bent, soms je paard een testcase is. Je zult van en met hem moeten leren, fouten maken en zolang het welzijn van het paard in het oog houdt, zie ik daar niets verkeerds in. Fouten zal je altijd maken, met goede begeleiding minder, maar soms duurt het te lang voordat je inziet dat de begeleiding slecht is. Wat is er dan beter?
Een goede lesgever vinden heb je zelf in de hand. Zo moeilijk is het niet hoor om te weten te komen of iemand een beetje kan lesgeven en of ze geschikt is voor jou en je paard. Gewoon een keer kijken naar een les, een proefles nemen en weten waar diegene voor staat. Grote kans dat het dan goed gaat en anders zoek je gewoon verder.
Gezond verstand helpt je niet om zaken op te lossen bij een groen paard als je zelf niet de basis weet, dat blijkt al aan dit topic. Inzicht verkrijg je door te lessen in combinatie met het gevoel op je paard en gezond verstand. De juiste kennisinput heeft ze niet als ze zelf de basis niet kent en niet gaat lessen maar kennis wilt vergaren via bokt en boeken. Dus ze blijft op 0 staan. Beetje raar betoog dat er slechte begeleiding bestaat en het daarom niet verkeerd is om zelf aan te modderen met een groen paard.
@Lara_Silver: Duidelijk en ik ben het helemaal met je eens.