Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Angeliek"]
Ja, dat zeg ik ook niet, alleen het zijn niet DE paarden die in de dressuursport hoog zullen komen.
dan zouden ze een andere bouw moeten hebben.
[/quote]
Dat is ook zo. Mensen die echt wedstrijdsport willen rijden als doel, zullen ook geen fjord kopen. Een fjord zal moeilijk aan een rijpaard kunnen tippen op dat gebied. ZE hebben hun maat en beweging niet mee. Je zult veel harder moeten werken voor het zelfde resultaat met een fjord maar daar zit ook uitdaging in. Feit is, dat als je met een fjord z haalt, dat dat een grotere prestatie is, als hetzelfde niveau met een rijtypisch paard. Maar het een sluit het ander niet uit en ik zou mensen met andere rassen zeker niet willen ontmoedigen om te starten, liever het tegendeel. Ik hou niet zo heel erg van uniformiteit, ik zie liever ook eens wat anders.
[quote="Angeliek schreef:[
Laatst zag ik een adalusier in het z2, die waardeerde ze niet, hij had maar 54%, hij reed zn proef wel goed, netjes zn oefeningen gedaan, maar die waarderen de meeste jury's gewoon niet.
het beeld is gewoon heel anders en dat vind ik ook.
.
[/quote]
Angeliek schreef:waarom denk je dat er zoveel kwpnners in de dresuursport lopen? Omdat die goed gebouwd zijn daarvoor.
Ik zeik het Fjordenras niet af ofzo, maar ik vind dat ze niet in de dressuursport thuis horen, Dressuur gaat niet alleen over het geven van de hulpen en de netheid en de verzorging, en hoe hij zn oefeningentjes loopt, het gaat ook grotendeels over de gangen van een paard.
LadyJane schreef:Waar is je CAP? Die hoort er eigenlijk wel bij op een wedstrijd!!!!
)... PINDA'S ETEN op je paard? Sorry hoor, is er niemand die daar over valt??? Ook daar zeg ik altijd meteen iets van als ik mensen zie eten te paard...
Verder kijk ik niet naar rassen en of ik pony's/paarden wel of niet mooi/leuk vind...crossmonster schreef:want ook door de jury's worden fjorden nog steeds onderschat en ondergewaardeerd!
Angeliek"]
[quote="crossmonster schreef:want ook door de jury's worden fjorden nog steeds onderschat en ondergewaardeerd!

Saar schreef:Prima, dat mag je vinden. Ieder zijn eigen mening en ieder zijn eigen ras.....maar accepteer dat dan gewoon van elkaar
Enne jullie moeten niet zo zeuren over die jury's. Een goede jury zal een fjord niet minder punten geven omdat het een fjord is. De meeste mensen die commentaar hebben op de jury, reden zelf een slordige proef. Dat geldt ook voor mensen met een kwpn-er of een ander ras. Tuurlijk kom je weleens een jury tegen die je niet ligt en naar jouw mening te lage punten geeft......nou en, volgende keer beter toch.
Citaat:Maargoed, niet elke jury is natuurlijk iemand die voortrekt oid.
Maar wat het is het probleem van ontevreden deelnemers met vaak een koudbloed of ander paard dat niet voor deze tak van de paardensport gefokt is?
Ik denk, omdat dít al als voortrekken gezien word!
Voorbeeld:
Een fjord komt de ring binnen, rijd opzich een nette proef. Maar kwam nou net niet goed aan die middendraf en die galop was absoluut niet het "ideale plaatje".
Daarna komt er een KWPN in de ring, zet ook een nette proef neer, en had vooral een hele nette middendraf, prachtige galop laat 'ie zien!
En dan hoor ik over het wedstrijd-terrein
"Maar mijn Fjord kán geen mooie draf laten zien, het is niet eerlijk dat ik daardoor minder punten heb!"
Dan heb ik zoiets van, dán moet je geen dressuurwedstrijden rijden, de jury houd geen rekening met jou en je Fjord omdat het toevallig 'maar' een Fjord is en zijn bouw niet mee heeft! Een jury heeft gewoon het ideale plaatje in zijn hoofd, en ja, vaak kunnen KWPNers aan dat plaatje voldoen (en lang niet allemaal hoor, je hebt ook zeker weten koudbloeden e.d die het beter in zich hebben dan andere paarden!)
Maar mensen, een KWPN word niet beter gejureerd (in sommige van jullie ogen is dat zo, in mijn ogen zijn er zat andere rassen die wat minder geliefd zijn die KWPNers ook voorbij vliegen met veel meer punten) omdat het een KWPNer is, nee omdat dat paard vaak voldoet aan het ideale beeld! Er wordt neem ik aan bij ieder ras wel naar een doel gefokt, bij het ene om nog betere dressuurpaarden te krijgen, met een nog mooier voorbeen, een nog sterker achterbeen en ga zo maar door. Bij andere rassen wordt weer op een ander doel gefokt bv. kracht, toch?
Naisven"]
[quote="LadyJane schreef:Waar is je CAP? Die hoort er eigenlijk wel bij op een wedstrijd!!!!
)... PINDA'S ETEN op je paard? Sorry hoor, is er niemand die daar over valt??? Ook daar zeg ik altijd meteen iets van als ik mensen zie eten te paard...

Angeliek"]
[quote="Lobje"][quote="mytgard"]
[quote="celine schreef:ik vind fjorden toch absoluut niet paarden om dressuur mee te rijden.. maar je zit er toch hartstikke kalm en netjes op!!!!! en ach 't is maar onderling