Ik stap ook liever niet op in de stal. Ook niet op de gangpad. Maar soms gaat het niet zoals je graag zou willen. Dan doe je het toch maar even anders.
maak je vooral niet te druk en zoek een manier uit die bij jou past.
kun je niet op het einde over laten pakken die er naast loopt. dat die zeg maar de longe er aan doet en dat zij hem dan stil laten staan? op die manier heb je de oude hulpen van het halthouden er nog bij..
verder het halthouden meenemen in de training
DaniqueKyra
Geplaatst: 24-03-10 16:50
Je kan aan de hand oefenen met stemgeluid. Zodat het paard gaat stilstaan, en dat die er aan went. Onder het rijden, veel trainen met halthouden
Ik zou op zo'n moment graag achterhalen wat hetgeen is waar het paard problemen mee heeft en dat dus langzaam opbouwen en herhalen.
Zoals ik het verhaal lees, heeft dit paard geen moeite met het afstappen zelf (dus de ruiter die de beugel uitdoet is ok, de ruiter die naar voren gaat hangen is ok, het bewegen van een been is ok, een been over de kont zwaaien is ok, het staan in 1 beugel is ok, het naar beneden glijden is ook ok?) en dan zou ik dus zo het halthouden helemaal uiteen gaan rafelen en kijken waar ik aan kan passen. Ik heb in 2009 bijv. een paard zadelmak gemaakt wat heel geirriteerd werd van het opnemen van de teugels maar wel braaf stil bleef staan als het halthouden alleen werd aangegeven door diep uit te blazen. Nou prima, hulp voor halt aan de longe bevestigd (uitblazen is halt en overgangen terug) en dat meegenomen in het zadel.
er een keer goed doorheen pakken gaan we niet doen in ieder geval... hij komt echt lomp hoog en ik wil niet het risico lopen dat hij zich laat vallen. in de stal gaat het afstappen vrij goed, hij is dan nog wel wat gespannen, maar laat het in ieder geval toe. maar aangezien ik het niet ideaal vind, als hij inderdaad in paniek raakt zijn de problemen niet te overzien, willen we toch een manier vinden zodat we gewoon normaal en veilig af kunnen stappen. afgelopen maandag hebben we een kwartier gestapt en steeds geprobeerd om even halt te houden. hij gaat dan wel af en toe een pasje langzamer en dat belonen we dan ook. op de bakrand afsturen heeft geen zin, hij "vlucht" dan naar links of rechts. hij is best slim
urielle: bewegen, voet eruit, benen zwaaien e.d. geeft hij inderdaad niets om. het is echt puur het halthouden
Kan je wel gewoon in de bak opstappen? En wacht hij dan totdat jij aangeeft dat hij mag wegstappen? Zo ja, las dan een paar lesjes op en gelijk weer afstappen in. Kan heel goed dat hij verband heeft gelegd tussen ruiter en lopen, zeker als zijn balans nog wat moeizaam is. Beweging helpt hem dan om op de benen te blijven en voelt dus veilig.
senna21
Geplaatst: 25-03-10 01:02
Heb je het al eens geprobeerd met iemand erbij die het paard aan een halstertouw vasthoudt. Omdat hij dat wel accepteert, is dat misschien een goede 'tussenstap'. Ruiter er op, met het paard wandelen aan de hand, stilstaan/vooruit/stilstaan.. .etc. Succces ermee.
Met een dergelijk probleem maak ik een "comfort zone" in de bak. Een klein vierkant dat ik met vier pionnetjes uitzet. Dat gaat een fijn plekje worden. Daar wordt 'ie met rust gelaten, krijgt 'ie een klopje en/of een klontje etc. Ik vind X een fijne plek om dat te doen, want dan kan ik alle kanten op.
Ik zet een vierkant uit rond X en IN dat vierkant doe ik alles was ontspanning geeft of prettig is. Ik stijg er (met hulp) op en geef direct daarna een snoepje om te bevestigen dat opstijgen leuk is en dat stilstaan beloond wordt. Maar ook in het werkje doe ik alle ontspanning in dat vierkant. Overgangen terug, halsstrekken, het begint allemaal precies in dat vakje, vanuit alle richtingen uit de bak. Duurt max een paar dagen voor ze dat doorhebben en ze daar ook stil willen staan (meteen snoepje erin en aai over de hals, snoepje bouw ik vrij snel weer af). Als het comfortplekje bevestigd is (en dat gaat echt sneller dan je nu waarschijnlijk denkt), dan verleg ik 'm naar elke dag een andere plek in de bak. Dat geeft meestal geen problemen. Vervolgens bouw ik het af naar 1 pion die ik ergens neerzet, waar ik m'n pauzetjes in het werkje steeds laat beginnen en waarbij we halthouden (en dan ook ECHT met rust laten he, blijf van 'm af, niet miepen over vierkant staan en aanleuning, dat komt allemaal later). Vervolgens verdwijnt de pion naar de hoek van de bak, en na een week of wat is 'ie helemaal verdwenen.
Werkt heerlijk vind ik. Geen stress, goed herkenbaar voor het paard, en vrij snel af te bouwen.
amber2202
Geplaatst: 25-03-10 09:54
rug/hals klachten? klachten in zn mond? gebit al eens na laten kijken (ookal gebeurd dat pas mmet 4/5 jaar) je weet het nooit. is er misschien een paardje waar hij heel erg aan gehecht is? misschien dat je kan probere dat hij (alleen om stil te staan) de ene keer achter dat paardje aan moet lopen en stil moet staan en de andere keer probeer je het weer zelf. succes!
Voor mij werkt het fijn Ik zie trouwens nu dat ik er vergeten ben expliciet bij te vermelden dat ik verder tijdens werkjes dus NIET door dat vierkantje rijd. Daar worden echt ALLEEN MAAR leuke dingen gedaan of de start gegeven voor ontspanning.
ik vind het ook een geweldige tip, Sonja. Die ga ik onthouden.
jasmijn78
Geplaatst: 25-03-10 13:28
Aangezien een paard een vluchtdier is (waar je met dit probleem een beetje last van hebt) maar ook een kuddedier. Kun je van dat laatse gebruik maken om dit op te lossen. Neem een rustig paard, ook onder het zadel/onder een ruiter. Ga daar naast rijden of er achter. Ga zo het halthouden oefenen. Zet hem gewoon achter het leerpaard. Als die stopt, stopt jou paard ook. Dan hoef je er niet in te gaan hangen e.d. Het leerpaard blijft relaxt, en zo leert jou paard ook relaxt te blijven. Zodra het hh naast/achter het leerpaard lukt ga je op en afstappen. Werkt perfect. Voorwaarde is wel dat je een bomproof leerpaard neemt die niet slaat.
Mijn paard kon in het begin op wedstrijd wel eens zo gespannen zijn dat ik er niet op kwam (thuis was dat overigens geen probleem). Vasthouden, in een hoek zetten etc. was geen optie. Tegen een rustig paard aanparkeren wel. Dan kon ik zo opstijgen. Na enkele keren was het niet meer nodig. Succes.
Tomorrow
Geplaatst: 25-03-10 13:30
Staat hij wel stil als je hem vast zet aan de muur of op de spuitplaats of iets waar je hem altijd vastzet? Of heeft hij geduld?
Mijn pony was toen ze jonger was heel ongeduldig, die kon ook niet stilstaan als de deur van de bak open moest ofzo. Na de les liet mijn vriendin (toen was ze nog niet van mij) haar gewoon rustig 3 uur op het gangpad staan en dan gingen wij spelen op de manege, zo moest ze wel stilstaan en als er iemand met een kruiwagen aan kwam wel aan de kant gaan want anders werd er tegen haar aangereden ... (toen zat mijn vriendin in groep 5 van de basisschool ) Misschien is dat een optie?
Interessant topic om te lezen, Sonja jou tip spreekt ook mij erg aan en zal ik zeker proberen te onthouden mocht ik ook eens een lastiger jong paard tegenkomen.
@Lissy, ik ben benieuwd hoe die van jullie daarop reageert. Ik denk in ieder geval dat jij er genoeg ervaring voor hebt en dat je heus wel voor elkaar gaat krijgen. De dingen die ik je mee zou willen geven als tips worden hier eigenlijk al genoemd, rustig blijven en belonen is in ieder geval ontzetend belangrijk bij een jonkie. Succes!
Wat een mooie tip Sonja. Die heb ik nog nooit eerder gehoord. Maar ik denk dat hij zeker kan gaan werken. Een ouder rustiger paard gebruiken is vaak ook wel wat. Mijn springpaard heeft al heel wat jonkies op "sleeptouw" gehad die balkjes of een laag sprongetje eng vonden. Dat werkte ook altijd fijn.
zou je misschien ook aan de hand voor kunnen laten gaan? Bij het uitstappen?
jasmijn78
Geplaatst: 25-03-10 14:01
Dan regel je een paard van buitenaf? Er zal toch vast wel iemand met een mak paard te vinden zijn? En een 5 jarige kan toch ook mak zijn en niet slaan? Het lijkt mij dat een 5 jarige met een fatsoenlijke training op die leeftijd dat toch wel moet kunnen. Daarvoor hoeft een paard toch geen 20 te zijn?
Met een leerpaard is de meest eenvoudige, snelle en praktische oplossing. In de methode van Sonja geloof ik niet zo eerlijk gezegd. Veel te omslachtig en tegenstrijdig: het vierkant moet een 'rustpunt' zijn, maar uiteindelijk wordt dat wel de plek waar 'het' moet gebeuren. Het risico bestaat dat je te snel op het verkeerde moment een beloning geeft in de vorm van snoep etc, waardoor je verkeerd en verwend gedrag juist in de hand werkt. Je moet voorkomen dat het op en afstijgen teveel een 'issue' wordt en dat er teveel hulptroepen en middelen voor nodig zijn. De kans is echt het grootst dat je in het bijzijn van een rustig paard zo op kunt afstijgen. Van belang is wel dat je zelf ook 'relaxt' bent met halthouden en afstijgen.