Van bit naar bitloos in een keer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:23

ik ben me gaan verdiepen in de werking van het bit en wat het nou eigenlijk deed in de mond van mn pony. ik kwam tot de conclusie dat ik dat ding geen seconde langer in de mond van mijn paard wilde hebben en bendezelfde dag nog een bitloze optoming gaan halen...en ja ik ben dus in een keer overgestapt, en vanaf die dag heeft mijn paard ook geen bit meer in gehad :)

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:45

kan wel hoor.
maar het licht ook een beetje aan de leeftsijd van het paard.
net eren beleerd paard die eerst met bit is gereden en dan zonder bit......nee

maar is hij/zij wat ouder kan het natuurlijk wel!

SecretLIN

Re: Van bit naar bitloos in een keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:09

Ik ben wel zo overgestapt op een sidepull en rij mijn fjord elke dag bij de weg, ik merkte zelfs dat ze heel ontspannen was, ze heeft wel even uitgeprobeerd hoever ze kon gaan maar nu gaat het heerlijk.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:22

Ook ik ben van de ene op andere dag bitloos gaan rijden. Geen verschil gemerkt...
Gewoon doen!!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:35

Ik ging ook van de ene dag op de ander zonder bit rijden, en ze reageerde heel erg goed! Nu rijd ik altijd zonder bit, en dat gaat super. Dus het moet gewoon kunnen.
Zoals eerder gezegd kun je eerst proberen met een gewoon halster, dan heb je straks voor niets een bitloos hoofdstel gekocht terwijl het helemaal niet werkt. ;)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:49

ik probeer het ook wel eens. maar ik heb het zelfde probleem als ts. ik doe het vaak wel aan het einde van de les. maar ik krijg gewoon geen bocht gestuurd. ik moet heel hard trekken. terweil ik eerst probeer het touwtje tegen de hals aan te leggen zodat ze moet wijken voor druk, ze blijft alleen gewoon door lopen. ik rij dan met een touw halster met de teugels onder aan vast. ook heb ik het probleem dat ze slecht aan het been is. stoppen doet ze wel goed.
een ander paardje shetlander die reacheerde wel super goed hier op. dus het is voor mij ook zo'n verschil dat ik het dan ook lastig vind om het anders aan te pakken.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:04

floorsil schreef:
ik probeer het ook wel eens. maar ik heb het zelfde probleem als ts. ik doe het vaak wel aan het einde van de les. maar ik krijg gewoon geen bocht gestuurd. ik moet heel hard trekken. terweil ik eerst probeer het touwtje tegen de hals aan te leggen zodat ze moet wijken voor druk, ze blijft alleen gewoon door lopen. ik rij dan met een touw halster met de teugels onder aan vast. ook heb ik het probleem dat ze slecht aan het been is. stoppen doet ze wel goed.
een ander paardje shetlander die reacheerde wel super goed hier op. dus het is voor mij ook zo'n verschil dat ik het dan ook lastig vind om het anders aan te pakken.

Je moet je pony ook laten wennen aan een touwhalster ;). Waarschijnlijk begrijpt hij het niet goed. Probeer wat grondwerk met een touwhalster, dan zal hij het beter begrijpen.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:25

Mijn kleine nichtje van 5,5 rijdt af en toe op mijn shetje bitloos. Hier ben ik vorig jaar mee begonnen en ik moet zeggen dat het eigenlijk heel makkelijk ging, al is ze heel erg eigenwijs. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:01

ik merkte wel dat ze meteen heel ontspannen liep en gewoon genoot van het lopen

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:38

ik ben ook in 1 keer van bit naar bitloos en dat ging super !

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:09

kan makkelijk hoor!
je kan het het beste wel gewoon eerst in een goede afgesloten bak doen, met misschien iemand die een oogje op je houdt, maar het kan echt prima. Je hoeft niet meteen hard aan het werk, zolang je paard maar de principes begrijpt!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:59

Het paard hoeft niks te leren, wij moeten leren

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:01

Voor mijn paard was het heel normaal in een keer.
Vind dat het vaak wordt overdreven hoor, de bitloze optoming ,alsof je helemaal geen controle over je paard hebt.
Overigens liepen mijn paard en ik mee aan een avond optocht, de eerste keer bitloos dus het ging top! ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:09

NA >> RT P

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:13

Ik heb ook in één het bitloos hoofdstel gebruikt, en dat ging prima! Het is voor mij een prima afwisseling op het rijden met bit. Leuk om ook het koppie van je paard te zien bij het bitloos optuigen: 'HAP', hé, geen bit dit keer? :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:53

Kellytjuh2 schreef:
Hallo,

Omdat ik geen duidelijke topics kon vinden start ik deze.. :o
Mijn vraag is: kun je van bit naar bitloos in een keer doen?

Ik heb namelijk helemaal geen ervaring kwa bitloos wat dat betreft..

Met Vriendelijke Groet,

Kelly

Ja, dat kan. Ik zou wel eerst even in de bak proberen als je die mogelijkheid hebt, zodat je paard even kan wennen aan de manier van sturen (die als het goed is niet anders is, maar goed, just in case).

Ik rij op Lucky ALTIJD bitloos. Ze loopt dus niet in de krul, maar dat maakt me geen bal uit, wij rijden namelijk niet voor het zicht. Ze loopt nog lang niet naar mijn zin, maar dat komt eigenlijk omdat ik er nog maar 4 maanden ben bij haar, en ze nooit serieus bereden is.
Maar na wat verschillende soorten bitloze systemen zijn we uitgekomen op de indian bosal. Dat is in weze een speciale neusriem die je aan je huidige hoofdstel bevestigd.

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels hangt ie aan een bruin hoofdstel trouwens... een zonder losovergebleven riempje:-)

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:58

Ik heb ergens eens gelezen dat je een bitloos hoofdstel kan 'lenen' ergens.. Kan iemand mij ( via pb ) vertellen waar dat is? Zou het graag een keer willen proberen met mijn paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:58