Nickas schreef:Ik denk dat ze bedoelt dat hij juist de aanleuning opzoekt...
Ja, dat bedoelde ik!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vulina schreef:Ik geloof dat het zo is:
Dit is niet een constante aanleuning dus dan krijg je idd helaas onvoldoendes. Ik zie hier zelfs vaak 5en vallen omdat een paard te diep of juist er niet door loopt. Zelf had ik laatst 1 keer zo'n 'gooi' met het hoofd (een duik) en had een 4 met reactie: tegen de hand.
Nrkee schreef:Ik raad je aan om gewoon een keer mee te doen aan een B-proef. Wat heb je te verliezen? Je weet meteen of je het nou wel of niet aankunt. En waarschijnlijk hoor je dan meteen welke punten je nog moet verbeteren.
Succes!

xSannee schreef:Hij "duikt" af en toe opeens met zijn hoofd naar beneden, als hij dat doet moet je goed been blijven geven. Dat is niet helemaal de bedoeling denk ik
Verder trek je je hakken op tijdens het drijven (zo ver ik kan zien) probeer je hakken goed uit te drukken en je kuiten aan te spannen. Als hij na 2/3 keer been niet reageert op je been kun je hem beter een tikje geven met je zweep inplaats van been blijven geven...
Verder leuk paard, vooral werken aan de aanleuning
tijdens wedstrijden.
! Heb zelf ook een paardje van 2005! Nefertarie schreef:Mijn paard duikt ook wel eens tijdens het rijden.
Dan vraag ik om aanleuning, haar hoofd zakt rustig...
en opeens denkt ze: auw, dat lukt me niet!! Dat doet nog pijn in mn rug!!
en dan zwaait ze zo hard met haar hoofd omlaag en omhoog.
Het wordt nu steeds beter.
Zodra je contact voelt op de teugels, de druk wegnemen en gewoon een licht contactje houden, ik denk dat je te lang vasthoud...(is lastig te voelen, hoor!)
Been geven lijkt mij onnodig, je moet het oplossen, niet afstraffen
_AJ_ schreef:Goede vraag! Als hij zijn hoofd naar beneden doet... Is daar een bepaalde reden voor? Merk je dat je dan zelf sterker in de handen wordt?? Ik kom daar zo even op terug...
Ik heb nog even goed naar je filmpjes gekeken en had nog niet echt een reactie op je filmpjes gegeven.
Hierbij eerst dan mijn mening/tips:
Persoonlijk denk ik niet dat je klaar bent voor een B proefje. Je zou het kunnen doen als oefening, maar verwacht er geen goede resultaten van... (niet om je af te kraken hoor, maar zou jullie graag wat verder willen zien wanneer je hiermee begint).
Ik zie een paardje wat nog heel erg zoekende is naar zijn houding. Wat voor bit gebruik je?? Zou kunnen begrijpen dat het paardje dit zou doen wanneer het bit enkelgebroken is...
- Je rijd nu met sporen, ik zou je graag zonder willen zien rijden. Je geeft nu heel erg veel been (eerder hak) zonder dat je paardje daarop reageert. Doe je sporen af, en ga alleen been geven wanneer je van 'versnelling' wil veranderen. Begin in stap, geef 1 keer kuit met beide benen, hou deze hulp aan totdat hij in middenstap zit en laat los. Wanneer hij niet snel genoeg reageert, geef m een tikje met een zweepje terwijl je die hulp nog geeft. Wil jij namelijk ook niet zo'n paardje waarbij je je oefening of figuur maar hoeft te denken en je paardjes dit doet?
Naar aanleiding van het hoofd naar beneden doen, het is een 4 jarig paardje. Wat op dit moment eigenlijk niet wordt 'geprikkeld', je bent namelijk constant hetzelfde rondje aan het rijden.
- Rijd alleen maar op de binnenhoefslag,
- Ga versnellingen uitproberen... Rijd hem 5 passen door en 5 passen terug. 'Speel ermee'. En blijf echt van die hoefslag weg!!
- Ga veel figuren rijden, verzin er een paar!
Ik denk op het moment dat je paardje goed aan het been is, of eerder 'aan de kuit is', en je paardje helemaal op zijn eigen benen loopt, zelf nadenkt, dat hij niet meer met zijn hoofd zo heen en weer gaat lopen.
Wat je op dit moment verder nog kan doen aan het hoofdprobleen: Zorg dat hij niet op je teugels kan hangen, hou zelf niet vast maar zorg dat je armen net als een elastiek werken. Wanneer het hoofd zo naar beneden gaat en hij enigzins gaat hangen, geef been (en dan kom ik weer terug op het kuitverhaal wat hierboven te lezen is)...
Hoop dat je het een beetje snapt, als je vragen hebt: hoor ik ze graag en hoop ik hier een reactie op te kunnen geven...
. Vraag een keer wat rond en rij hier en daar wat proeflesjes... Wie weet kom je een tegen en heb je ineens het 'wauw-dit-is-het' gevoel... Kan zooo veel schelen. Citaat:bedankt voor jullie reactie's ik zal er zeker aan werken!
maar ik weet nog niet helemaal wat ik moet doen als hij
zijn hoofd naar benee doet..
moet ik misschien hem teugel geven?
moet ik misschien me teugels vasthouden?
moet ik misschien been geven? (al reageert hij daar niet op hij blijft het
dan gewoon doen)
iemand een idee?

Citaat:Hij duikt naar beneden door gebrek aan balans, dat moet je niet afstraffen, maar oplossen. Helemaal nog niet denken aan aanleuning, eerst moet je paard knap lopen. Zoals ik al zei, het begint bij goede instructie.
Ga eens balkjes lopen met hem, is altijd een hele fijne methode om hem wat meer op zijn eigen beentjes te laten lopen . Verder dus eerst zorgen dat ie goed aan het been is, dus niet constant drijven, probeer wat tempowisselingen, figuurtjes, voltes etc. Hij zoekt nu steun op jouw hand, op het moment dat hij gaat hangen, moet je zorgen dat je hem voorwaarts houd, aanleuning mag, maar hangen niet . Het aanspringen in galop gaat nog verre van soepel, maar dat heeft alles met die balans te maken.
. Het verfijnen ben je nog absoluut niet mee bezig en je bent er ook nog niet aan toe.