HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:29

duncie schreef:
@JJane:
Dat zou ik echt niet doen. Mijn verzorgpony is echt een vreetmonster en doet alles voor eten als je hem gaat belonen omdat hij stilstaat... Geloof mij die komt na verloop van tijd echt niet meer vooruit

Je zal ook echt anders moeten remmen. Dat trekken heeft geen zin, ze zijn veel sterker dan jij en dat verlies je altijd ;)

Wat ik altijd geleerd heb is vast en gelijk weer los. Dus de teugel opnemen en gelijk weer los, 1 of 2 sec wachten en herhalen, herhalen, herhalen. Ze kunnen dan niet gaan leunen of het bit vast pakken, daar hebben ze namelijk constante druk voor nodig (wat jij nu doet).

Ik heb dit zelf ook met mijn verzorgpony. Kheb dat pad niet meer gedaan of hooguit met een andere rustige pony voorop en ben andere paadjes gaan rijden, les genomen met hem.
Niet dat ik niet kon rijden hoor ik reed al 6 jaar met menige rodeo ritjes, maar mijn verzorgpaardje neemt gewoon standaard een loopje met je daar moet je mee leren omgaan, dat heb ik gedaan door les te nemen met HEM. les nemen op manege paarden is heel wat anders.

Ik kan hem nu gewoon volop laten gaan op dat paadje en laten stoppen wanneer ik dat zeg ;)

Vraagje over de teugels los laten hangen,
Als hij nou in rengalop zit en ik laat die teugels langzaam los en dan weer vast, is er dan een kans dat die stuikeld omdat dan gewend is om daarop te leunen?

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:51

Niet los laten hangen ;)

Ik zal het beter formuleren:
Als je normaal rijd dan houd je de teugels gewoon normaal vast toch? Als je remt dan knijp je erin en maak je een kleine ophouding, gelijk hierna laat je 'los' door je hand weer te ontspannen zoals je normaal rijd ;)

Ook gaat dat 'loslaten' heel snel. Het is niet vast langzaam loslaten, dan heeft het geen zin en kan hij nog steeds leunen. Dat los is heel snel binnen de seconde.

Zeg maar in je zelf(beetje snel):
vast en weer los, vast en weer los

Op het moment dat je 'weer' zegt laat je los en bij 'vast' pak je hem weer op

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:36

Ik heb jullie tips van de week goed gebruikt, en ik had er zeker wat aan.

Ik heb is goed opmezelf gelet ook en op een veldje heb ik hem eens flink in de war gemaakt met rondjes draven, stappen, en met hem wezen wijken. Hij was meteen rustig en hij lette meteen goed op!!

En op de terug weg heb ik op dat pad niet gegalopeert maar eerste stukje lopen, wanneer hij drukker werd stil gestaan en toen hij rustig bleef met stappen stukje draf en weer terug.

En halver wegen dat pad leek het net of die opgaf en kon ik de teugels bijna wel loslaten!

Iedergeval bedankt voor die tips!

Groetjes ik,

duncie

Re: HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:13

Blij dat het goed ging!
Zo door blijven gaan, dan komt het wel goed.