6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:23

superwoman schreef:
koetje10 schreef:
Als je (overigens prachtige) paard steeds onder je uit blijft rennen, probeer dan eens een andere aanpak; laat hem lopen, zo hard als ie zelf wil, het liefst in galop. En als ie dr zat van is, schop m dan nog maar eens zo'n 10 minuten door, met behoorlijk tempo. Mag nog wel eens beter werken dan iedere keer terugpakken en op de volte zetten, en daarbij is het minder vermoeiend voor jezelf.

Een echte "loper" heb je hier niet mee hoor. :n
Die loopt niet of hij/zij loopt hard.
Die moet je puur op je zit gaan trainen, want met een handrem gaan ze met hun kin op hun borst lopen.

True.
Een echte loper moet je op je zit terugrijden, en vooral ontzettend strak aan je hulpen zetten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:24

DON___RUBIN schreef:
onley schreef:
waar in zuid-Limburg zit je eigenlijk?
beugels 1 gaatje korter heeft bij mij ook geholpen en ik zit zo veel beter en stiller

In de buurt van maastricht

ah oke, anders zou ik zeggen probeer mijn instructrice eens
erg rustige meid die alles ook goed uit kan leggen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:27

superwoman schreef:
onley schreef:
waar in zuid-Limburg zit je eigenlijk?
beugels 1 gaatje korter heeft bij mij ook geholpen en ik zit zo veel beter en stiller

Bij mij juist andersom. Het is een kwestie van proberen ;)

indd
ik zat te lang en wiebelde alle kanten op met als gevolg een onrustige zit en
met alle gevolgen. dat is indd ook uitproberen, ik heb mijn beugels trouwens een halfgaatje korter gemaakt met een gaatjes tang.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:28

koetje10 schreef:
Ik heb ook een poosje op zo'n loper gereden, en daar werkte het wél, vandaar dat ik het naar voren breng. Natuurlijk is het beter om het op je zit te doen, dat ben ik helemaal met je eens, dat zeg ik ook verderop in mijn post. maar beter aan het begin van het uur even een kwartiertje hard, en dan de rest van het uur lekker rijden, zónder dat je spierballen kweekt, dan een uur worstelen en trekken om hem maar bij e te houden.

Ik heb het met die van mij ook geprobeerd, maar helaas....wanneer ze moe wordt gaat ze zich alleen maar meer opfokken omdat ze op 1 of andere manier wel voor je wil gaan. Ze is zelfs meer en dieseltje (ipv benzine ) dus komt later op gang en is dan niet meer te stoppen :D
Fijn dat het bij jouw wel werkte ;)

koetje10

Re: 6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:31

dan kunnen we het er denk ik over eens zijn dat het het proberen waard is :P niet geschoten is altijd mis tenslotte ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

DON___RUBIN schreef:
Wat ik me afvroeg ik heb mn beugels redelijk lang voor mijn gevoel
helpt het niet als ik ze korter maak dat mn been stiller ligt?

Wiebelbenen kunnen verschillende oorzaken hebben.
Meestal knijp/klem je teveel met je bovenbenen en knieen, waardoor je onderbenen niet meer stil liggen.
Op een rondgeribt paard heb je er ook sneller last van.
Op een ruim bewegend paard ook.
Als je je beugels korter doet is de kans groot dat je meer met je knieen tegen de wrong gaat knijpen en dan wordt het alleen maar erger.
Sinds ik Winston heb heb ik ook wiebelbenen, een combinatie van een een paard met grote bewegingen, die ook traag is en ik ben teveel gaan knijpen en duwen.
Ik vind het heel moeilijk om er vanaf te komen, ik probeer heel erg te onstpannen, maar bij mij blijven ze er lustig op los wiebelen. Ik vind het zelf echt vreselijk en dat is ook de reden waarom ik nooit meer filmpjes plaats.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:36

Yamcha schreef:
superwoman schreef:
Een echte "loper" heb je hier niet mee hoor. :n
Die loopt niet of hij/zij loopt hard.
Die moet je puur op je zit gaan trainen, want met een handrem gaan ze met hun kin op hun borst lopen.

True.
Een echte loper moet je op je zit terugrijden, en vooral ontzettend strak aan je hulpen zetten.

Bij een echte loper moet je eerst zelf terug controle in handen kunnen nemen. En die controle is net veel moeilijker te bewaren in een laag tempo dan in een hoog tempo. Ik heb met mijn gigantisch lopende merrie heel lang aan het sukkelen geweest met dat terugrijden en tegenhouden en ontspannen in dat traag tempo en.... Was eigenlijk constant een beetje een strijd om haar bij me te houden. Net door vooruit te rijden in plaats van constant terug heb ik bij haar controle teruggekregen. Ik zou het dan niet 'vooruit schoppen' noemen, en ik zou het dan ook niet in galop doen. Maar wilt zij lopen? Dan op jou tempo, en jou tempo ligt dan net die fractie boven het tempo dat voor haar comfortabel is. Telkens denken 'vooruit vooruit vooruit'. Véél oefeningen (slangevoltes met veel bochten bv) erbij nemen, waarbij ze normaal zou vertragen in de bochten: ook dan been erbij en vooruit vooruit. Met je teugels niks doen, behalve gewoon contact houden. Gaan "jagen" is nutteloos, dan krijg je een opgefokt paard, maar net die fractie dat tempo omhoog is een prima oplossing.

In plaats van een heel uur te zwoegen om je paard bij je en onder je te houden, heb je dan opeens na 20minuten een paard dat komt vragen om te vertragen in tempo. En dan kan je gaan beginnen, en kan je beginnen met terug te rijden in tempo op je zit, om dan héél veel te gaan schakelen in dat tempo. Eventjes terugrijden en als je voelt dat het moeilijk wordt, weer op jou teken dat tempo vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:38

@ tantjeuh: daar kan ik ook wel wat mee, dank je wel, supertip!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:45

KarinvdM schreef:
DON___RUBIN schreef:
Wat ik me afvroeg ik heb mn beugels redelijk lang voor mijn gevoel
helpt het niet als ik ze korter maak dat mn been stiller ligt?

Wiebelbenen kunnen verschillende oorzaken hebben.
Meestal knijp/klem je teveel met je bovenbenen en knieen, waardoor je onderbenen niet meer stil liggen.
Op een rondgeribt paard heb je er ook sneller last van.
Op een ruim bewegend paard ook.
Als je je beugels korter doet is de kans groot dat je meer met je knieen tegen de wrong gaat knijpen en dan wordt het alleen maar erger.
Sinds ik Winston heb heb ik ook wiebelbenen, een combinatie van een een paard met grote bewegingen, die ook traag is en ik ben teveel gaan knijpen en duwen.
Ik vind het heel moeilijk om er vanaf te komen, ik probeer heel erg te onstpannen, maar bij mij blijven ze er lustig op los wiebelen. Ik vind het zelf echt vreselijk en dat is ook de reden waarom ik nooit meer filmpjes plaats.

Dan weet ik de oorzaak al overduidelijk mij word de laatste tijd juist verteld dat ik mn bovenbenen moet klemen
terwijl ik voorheen gewoon ontspannen mn benen lang het paard liet hangen :oo :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:53

+:)+

Kijk, daar hebben we dan al iets! Goed zo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:54

Ja, je moet ontspannen en los gaan zitten en je benen los laten afhangen, niet klemmen met je bovenbeen en ook niet met je knie.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:55

JAAAAA logisch dat ik verkramp in alles toch
ik vond het al raar want normaliter zat ik er nooit zo onrustig op
en als ik dus mn benen ga vastklemmen ga ik alles vastzetten
JAAAA !! .. Ik zei het al vaker maargoed, als je dat word verteld probeer je het toch
Nou morgen meteen mn oude manier dan weer proberen !!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:57

Volgens mij ben jij helemaal vrolijk van deze ontdekking, of vergis ik me? :D

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:59

Ja want ik vond het al niet fijn rijden voor mezelf als ik mn bovenbenen zo moest vastklemmen
Dus ik hoop dat ik verbetering zie als ik me gewoon ontspan zoals ik dat voorheen ook doe
Alleen moet ik wel heel erg gaan werken, aan mn binnenhand want dat is indd een tik nu op het moment
en mn hand naar voor brengen..Alleen ik vind het nog heel moeilijk mn rug mn onderrug dus stil en recht te houden
ik neem aan dat jullie op het filmpje wel zagen dat die erg hoe zal ik het noemen zweverig is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:00

:j

Centered Riding, darling ....... :D

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:00

Even offtopic;
Ik ben even snel de nagels van de tante van mn vriend doen en douchen
en dan kom ik weer terug, als er nogmeer tips binnenkomen ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:33

DON___RUBIN schreef:
Ja het is ook waar wat jullie zeggen maar er word ook gezecht dat ik niet vriendelijk rijd
ik heb hem pas 3 maanden, hij is super fris erg loperig moet echt nog wennen voorheen had
ik een merrie die niet vooruit te branden was.. en hij is op die avond wel 23x ervandoor gerent
was wel blij met die stukjes dus.. hij is me erg aan het uitproberen... en ben soms mischien nog wat onzeker
en houd teveel in !!

Prima dat je in 3 maand nog geen sterren van de hemel rijdt... dat is logisch. Je moet aan elkaar wennen, en uitproberen hoort daar bij.

Maar WAAROM ga je dan in godsnaam nu al wedstrijden rijden? Jullie zijn nog geen team, hier moet je aan werken. Paard is erg onrustig daar moet aan gewerkt worden.

WAAROM niet eerst de basis goed bevestigen en het outdoorseizoen pas starten?

Waarom moet dat allemaal per direct en het liefst gister nog?? Ik snap dat echt niet.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:42

Nou de eerste 2 maanden ging het echt super, en nu kom ik mezelf steeds meer tegen indd
En ga liever niet, maar mijn instucteur zegt ook ga gewoon alleen al om te kijken hoe hij reageert dan weet je dat
voor een volgende keer, niet voor de winstpunten maar alleen al om die ervaring op te doen..
Weet ook wel dat ik de sterren van de hemel niet zal rijden hoor ! :=

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:42

Aangezien je relatief goed met het commentaar (tips) omgaat en bereid bent om dingen te proberen, zou ik je daar eerst op gaan richten in plaats van je richten op het doel om te starten starten.

Je kan beter té lang de tijd nemen om elkaar te leren kennen en jouw manier van rijden aan te passen, omdat je dit niet gewend bent, als dat je je al te vroeg gaat focussen op de wedstrijden. Tevens als je het niet eens bent met de manier waarop het rijden nu gaat, lijkt het me niet dat je er veel goeds mee bereikt nu al te weten hoe hij nu reageerd op wedstrijden? Dan kan je je beter gaan concentreren op jullie 'nieuwe' manier van aanpak, en het dan nog eens proberen.

Het lijkt mij niet van belang om te kijken hoe hij reageerd op een wedstrijd, als de basis principes tussen jullie als team zijnde nog niet duidelijk zijn... toch?

Ik heb zelf ook een frisse man onder mijn kont zitten en ik weet hoe moeilijk het is/kan zijn. Die van mij is op onbekend terrein nog frisser en dan merk je echt dat het van belang is dat je elkaar kent, dat jij weet hoe je hem weer naar de ontspanning etc. kunt rijden.

Jullie komen er wel :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:01

Er is al genoeg gezegd dat je teveel met je handen werkt, dus daar ga ik verder niet zo op in.

Maar wat ik er nog aan wou toevoegen, ... kijk het filmpje nog eens en kijk dan ook eens naar de achterbenen van je paard (vergeet die voorhand even). Je ziet dan heel goed dat hij zijn achterbenen een beetje achteraan laat bungelen. Terwijl het juist de bedoeling is dat hij eerst z'n achterbenen actief naar voren brengt ... het hoofd zakt dan vanzelf.

Ik hoor je ook zeggen " hij is rennerig". Kijk, dat koppel ik dus juist aan het feit dat die achterbenen "niet meedoen". Je krijgt dan idd het effect - en dat voelt ook zo - dat je paard onder je uit loopt. Wat je dan automatisch gaat doen is hem tegenhouden aan de voorkant. Uiteindelijk, als je dan heel veel druk geeft, zakt die voorkant wel wat en lijkt het alsof het lukt, maar dat is dan eigenlijk maar schijn. Het echte probleem zit nl aan de achterkant. Als je het voor elkaar zou krijgen dat de achterkant wel meedoet, gaat hij meer dragen en zul je ook direct merken dat het tempo omlaag gaat.

Dus ik zou zo zeggen:
1) vergeet die voorkant even helemaal
2) doe oefeningen die helemaal gericht zijn op de achterhand, ga bijvoorbeeld op de lange zijde eerst goed stelling vragen (linksom/rechtsom), in STAP. Probeer dan op het goede moment met je onderbeen het achterbeen te stimuleren, zodat dat actiever wordt. Dit stelling vragen moet je niet zozeer doen door te "trekken" maar werk met je zit, laat dat achterbeen goed naar voren komen. (je kunt ook aan de hand werken, maar les is dan wel handig)
3) Probeer erachter te komen op welke kant je paard moeilijk stelling naar binnen kan nemen en besteed daar extra aandacht aan.
4) Probeer hier zo ver mee te komen dat je voelt dat het tempo omlaag gaat. Op dat moment goed belonen.
5) Later kun je ook schouderbinnenwaarts oefenen.

Als hij links en rechts evengoed kan buigen en geleerd heeft hoe hij z'n achterbenen moet gebruiken, zal het tempo vanzelf rustiger worden en komt hij ook rustiger aan de teugel. Simpele doelgerichte oefeningen kunnen echt een wereld van verschil maken!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:39

Jee wat een super paard heb je zeg!! _/-\o_
Maar over je rijden ben ik ietsje minder enthousiast helaas.. Je paard heeft veel potentie maar je rijdt het er zo echt niet uit.
Je zegt dat je paard loopt te drammen maar dat kan je m zo dus helemaal niet kwalijk nemen! Jij bent namelijk zelf degene die loopt te drammen. Dat is niet banketstaaf bedoeld, maar je bent zo onrustig met je handen en benen, en je probeert hem heeltijd naar beneden te duwen. Dan zou ik ook drammerig worden :P je paard luisterd gewoon naar wat je zegt ;) Probeer eens om je handen gwoon rustig aan te houden. Alleen maar contact, geen gepruts of wat dan ook. Alleen maar heel stil meevoelen/veren met je hand. Ook je been gewoon stil laten hangen. Komt ie terug in tempo, gelijk tik met je been. Dan weer direct stil laten hangen. Dit moet je consequent volhouden anders heeft het geen zin, en je been stil! Anders begrijpt je paard je niet meer. En niet naar beneden vragen met je handen! Als je paard aan je been is en je houdt alleen maar contact geeft ie vanzelf na. Daar moet je niet om gaan zitten vragen. Want dan krijg je een verkeerde aanleuning, buiging op het verkeerde punt en gaat je paard nooit dragen van achter.
Succes!! Hoop dat je er wat mee doet want denk dat je ver kunt komen met dit paard!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:49

Bedankt maar nogmaals dat heb ik ook al aangegeven, dat mij het de laatste weken dus zo is gezegt
en ik dus op de manier ben gaan rijden dat ik voorheen niet deed, dus nu ga ik ook mn eigen manier
oppakken en me ontspannen en geen benenen klemmen ect, en hem alleen nog voorwaarts rijden en tempo wisselingen
Ect. Ik Ga denk ik vanavond, of dalijk na stal toe ik rijd hem maar een halfuurtje omdat hij momenteel ook erg last
heeft van spierpijn ik ook haha ! maar geen excus en zal proberen of ik nog eens kan laten filmen en dan op de manier
hoe ik voorheen reed en dan kijken of dat indd beter gaat !!! ;) Ik kreeg altijd les van remy bastings nu helaas niet meer
en toen der tijd reed ik ook veel anders meer actief na voren dat geef ik ook echt toe :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:08

Dat je paard zo vast zit kan te maken hebben met de scheefheid van je paard.
Probeer eens een instructeur te vinden die daar meer gericht op is. Als je paard beter gaat lopen kan je voorjezelf ook al beter gaan zitten, het paard laat je dan ook zitten omdat hij ontspannen is door zijn hele lijf.

Toen ikzelf nog reed reed ik via het systeem van antoine de bodt. Niet iedereen vind het fijn maar als ik om me heen zie hoeveel mensen daar mee rijden en hoe hun en hun paarden verbetert zijn...echt toppie. Ook ik had er veel baat bij en mijn paard destijds nog meer.
Misschien ook wat vor jou. k denk dat je huidige instructeur voor jou niet de juiste is.

Je hebt echt een mooi paard en ik denk dat je met de juiste instructeur over een jaar al op een heel ander nivo zit.
succes ermee.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:06

Hoi TS, ik heb even je topic doorgescand en zie dat er al veel gezegd is, ik vind het leuk te lezen hoe je ermee aan de slag gaat +:)+

Wat ik zie in je filmpje is een fantastisch dier dat exact datgene doet wat de ruiter van hem vraagt. Je ziet alles beantwoord woorden in julli werken. Dat is een ontzettend groot pluspunt. Ga eens kijken; wanneer jij inwerkt, komt hij terug - wanneer jij gespannen zit, houdt hij in enz. Dat is alleen maar een heel positief teken, dat betekend ook dat eigenlijk alleen maar jij heel hard aan jezelf kan gaan werken om een top-combinatie te worden. Aan je paard zal het niet liggen, die geeft exact weer wat jij van hem vraagt. Onthoudt dat en wees er zuinig op, daar ga je nog heel veel plezier mee beleven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:38

jarrah schreef:
Hoi TS, ik heb even je topic doorgescand en zie dat er al veel gezegd is, ik vind het leuk te lezen hoe je ermee aan de slag gaat +:)+

Wat ik zie in je filmpje is een fantastisch dier dat exact datgene doet wat de ruiter van hem vraagt. Je ziet alles beantwoord woorden in julli werken. Dat is een ontzettend groot pluspunt. Ga eens kijken; wanneer jij inwerkt, komt hij terug - wanneer jij gespannen zit, houdt hij in enz. Dat is alleen maar een heel positief teken, dat betekend ook dat eigenlijk alleen maar jij heel hard aan jezelf kan gaan werken om een top-combinatie te worden. Aan je paard zal het niet liggen, die geeft exact weer wat jij van hem vraagt. Onthoudt dat en wees er zuinig op, daar ga je nog heel veel plezier mee beleven :)

Wijs gesproken, denk dat het heel waar is wat je zegt :)