rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:24

Ik vind in elk geval dat TS goed haar best doet om het probleem aan te pakken, complimenten daarvoor +:)+

Goede les en jezelf onder controle leren houden is het belangrijkste, goede tips hierover worden al gegeven. Je zou ook kunnen denken aan een (tijdelijke) bijrijder. Iemand met meer ervaring dan jij zelf hebt die het paard wat makkelijker kan rijden. Als je paard beter in de bespiering komt te zitten, en wordt bijgeschoold door iemand met meer ervaring, wordt het voor jou ook makkelijker om hem goed te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:36

Ga ook eens een keer een buitenrit maken. Ik heb het idee dat het paard alleen maar in de bak gereden wordt. Daar worden ze dood van.

Neem het dier eens lekker mee naar buiten, strand, bos, polder. Mischien is een trainingsweek iets voor je. Sóchtend les en s'middag lekker een buitenrit.
Dagjes crosstraining is ook leuk voor de afwisseling.

Persoonlijk vind ik de methode van antoine de bodt erg fijn, is gericht op een ontspannen en rechtegricht paard en geeft vrij snel resultaat.
waar woon je ergens?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 17:32

@ blijheid dankjewel! maar ik zet hier een topic neer omdat ik graag ervan wil leren wat jullie denken dat het beste is;)

@ cowgirl ja ik rijd in de zomer vaak in het land en af en toe in het bos dat is maar 2 stappen lopen zegmaar;). maar nu is het veel te drassig en hij is te fris voor naar buiten;) hierdoor iwl hij vaak te hard en dan glijd ie weg;)

btw; ik woon omgeving drachten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:52

nou ben het weer helemaal zat 't ging 3 keer goed lekker ontspannen lopen, en lekker rustig aan beginnen, en toen ging het gisteren weer de mist in.. kop omhoog helemaal gespannen, en niet meer kunnen rijden, vandaag weer precies hetzelfde.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:57

heb je je zadel ook laten nakijken? het kan zijn dat de bouw/bespiering van je paard tijdens de rust wat veranderd is waardoor hij bijv. nu net niet/net wel op de schoft komt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:45

ik had ook zo'n tijdje dat het helemaal niet ging :j
en dat is juíst frustrerend omdat je weet dat het veel beter kan.
maar mijn instructrice heeft me erdoorheen gesleept, rustig en eerlijk blijven werkt het beste.
ik heb niet opgegeven (al had ik daar soms wel zin in...) en begin februari (pas net dus) ging het opeens van de één op de andere dag geweldig goed (raar maar waar).
mijn instructrice heeft me er al op voorbereid dat er vast wel weer een dip komt.
eind november had ik mijn eerste L1 wedstrijd (en laatste wedstrijd van dat jaar) waarbij we een dieptepunt haalden van 177 punten.
het ging toen ontzettend slecht, zondag gaan we er weer tegenaan (voor de eerste keer dit jaar) en ik hoop dat ze dan net zo goed loopt als thuis.
veel tips heb ik dus niet, gewoon blijven doorzetten en meer lessen dan 1 keer per maand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:34

Hai,
Eindelijk tijd om een reactie te sturen. Nu we er achter zijn dat ik de volle broer van jouw paard gereden heb, reageer ik nog even.
Wat ik me afvraag is of je niet te hoge eisen stelt? Je hebt nu een aantal goede dagen gehad en weer een paar slechte. Misschien wil je teveel nadat je weer een paar keer lekker hebt gereden?
Wat ik van het rijden op Sam nog weet, is dat ie supersensibel was. Elke moment van spanning van mij vertaalde zich direct door in spanning onder het rijden. Ik kan me zo voorstellen dat het voor T misschien ook zo is? Als je zonder verwachtingen opstapt kan het rijden zomaar heel erg meevallen. En zo erg is het niet als het even minder lekker gaat.
En misschien is vaker lessen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 10:38

ik stap eigenlijk altijd op met het gevoel van nu gaan we gewoon alleen maar voor de ontspanning, en niet verder, is hij ontspannen? dan stap ik af maar lukt het niet rijd ik gerust een uur door totdat hij uiteindelijk ontspant.. ookal is het maar een half rondje..

heb nu een soort van "kalender" gemaakt waarop ik kan bijhouden hoe het ging met rijden, rood voor waardeloos/bagger, oranje voor het ging, en groen voor goed.
hoop dat dit een beetje gaat helpen, maar ga het vandaag gewoon weer proberen..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:53

Ik snap je frustratie helemaal.
Heb hetzelfde gehad met mijn eigen paard.
De eerste maanden ging het machtig goed. Daarna rust ivm winters weer.
Daarna kon ik afstappen, boos worden enz.
Niets hielp.
Wat ik destijds gedaan heb is helemaal overnieuw begonnen.
Veel grondwerk en belonen en ontspanning zoeken en plezierige uitdagingen. Nu zijn we 2 jaar verder en ik heb er een gouden paard aan, wat voor mij door het vuur gaat. Echt hoor, ik heb haar te koop gehad, maar ik kon het niet. Ik was kwaad, had geen zin meer enz.
Maar nu naar 2 jaar doorvechten gaat het zo goed dat ze echt niet meer weg gaat. Ik weet dat boos worden echt niet helpt.
Maar dat was ik destijds wel heel erg vaak en nu denk ik dan terug waarom??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:29

moelly schreef:
ik stap eigenlijk altijd op met het gevoel van nu gaan we gewoon alleen maar voor de ontspanning, en niet verder, is hij ontspannen? dan stap ik af maar lukt het niet rijd ik gerust een uur door totdat hij uiteindelijk ontspant.. ookal is het maar een half rondje..

Wat zou de reden(en) kunnen zijn dat hij zo gespannen is?
Heb je dat al eens onderzocht?

Persoonlijk vind ik dat je moet beginnen met een ontspannen paard. En vanuit ontspanning verder werken.
Bij jou lijkt het alsof je het andersom doet.
Als die ontspanning er vanaf het begin niet is, wat is daar de oorzaak van?
Denk bijv. ook aan de huisvesting, leefomstandigheden, voeding, harnachement (zadel, bit), lichamelijke gesteldheid, de ruiter zelf, etc etc.
Er kunnen diverse oorzaken zijn wat spanning oplevert. Werk daar eerst aan, voordat je tijdens het rijden ontspanning gaat verwachten.