Bitloos met dit paard, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Bitloos met dit paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:34

Prachtig die reacties van het brelken van de neus en dergelijke, wij met onze kippenkracht trekken eerder een hoofdstel kapot dan een neus hoor! Als je de hack veel te laag hangt (dus op het kraakbeen of flinterdunne stukje tussen de neusgaten (waar een neusriem niets te zoeken heeft) ja DAN KAN je de neus breken.

De reactie van 'als je hem op het bit stil trekt dan ben je al verkeerd bezig', wil ik ook even weerleggen; ben ik het mee eens als je het rijtechnisch bekijkt. Heb je buiten op straat een hete knol onder je kont hebt (die in principe grotendeels verkeersmak is) heb je dat wel eens nodig.. Niet zo heel verkeerd bezig hoor.

Mijn ervaring leert me ze op bitloos vaak rustiger reageren. Ik rijd mijn nieuwe ruin ook bitloos (simpele emiel voest, ik zweer erbij! mooie brede, zachte neusriem met kleine aansnoerfunctie, lichte druk achter de oren) als ik buiten rij, omdat meneer nog wel eens niet stil wilde staan voor een kruispunt en wat loperig/drammerig was. Bitloos haalt de pijnprikkel weg en is opzich makkelijker te begrijpen voor het paard. Ik krijg er iig heel duidelijk en rustig reactie op. Hij loopt heel soms WEL door mijn hand met een bit en
nog nooit bitloos...
Paard hoeft over het algemeen niet te wennen aan bitloos... de ruiter wel...! (ligt overigens ook aan de optoming) Zit vaak tussen de oren; o god ik heb geen rem!! Die heb je anders ook niet, een paard stopt alleen als hij dat wil. Als hij dat echt niet wil kun je er een hele ijzerhandel in hangen maar weg gaat ie.
Maar om het uit te proberen zou je idd in een bak kunnen oefenen, alhoewel de ervaring leert dat ze buiten anders reageren dan in de bak op optomingen. Mijn paard spookt bijvoorbeeld eerder IN de bak dan daarbuiten.

Succes.

xmerlex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:59

rijden zonder bit is echt heel leuk.
ik reedt bijna nooti met mijn verzorgpony
me thoofdstel,`altijd helemala met niks +halstertje
ofzonder. *D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:30

Bedankt voor de reacties. Ik wil nogmaals benadrukken dat, wat ik ook kies, dat dat met beleid en rust gebeurt. Ik ga echt niet halsoverkop aan de slag. Dus mensen die vrezen dat ik er een bitloos hoofdstel op gooi en dan een buitenrit ga maken, vrees niet ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 09:02

Even een update-je. Gisteren maar meteen eens even geprobeert, met mijn touwhalster. Ze liep er wel lekker op, lekker ontspannen. Alleen het stuur was ver te zoeken. Ze reageerde nergens op. Maar dat kwam ook omdat ze in een uiterst vreugdige bui was :')
Ik heb een kwartiertje gereden, waarin ik in stap heb gestuurd. Uiteindelijk ging het redelijk. We gaan dit gewoon langzaam opbouwen. Ik heb niet langer gereden omdat ze erg heftig werd. Toen ik het bit hoofdstel erop deed, omdat ik daar tenminste een stuur op had, heb ik een bokserenade van hier tot overmorgen gehad, maar ik ben blijven zitten. Volgende keer wil ik het nog eens proberen, zodat zowel zij als ik er handigheid in krijgen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:56

Spannend, je bent begonnen ermee dus! Ja, nu is het meer met de zit en neckreining sturen dan met de "de voorkant" denk ik zo. Ben erg benieuwd naar je verdere ervaringen. Je kan natuurlijk ook oefenen met sturen door je zit, als je het gewone hoofdstel in hebt? Als ze het niet begrijpt, kan je als hulp daarna de gewone teugelhulp geven en dan pakt ze het misschien ook wel snel op?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:08

Ja, daar was ik inderdaad mee bezig. Ik geef nu overdreven hulpen aan alle kanten. Ze begint er langzaam aan te wennen en het te snappen. Gisteren heeft ze ook voor het eerst sinds ik haar rijd puur en alleen op mijn benen aan gegallopeerd, in de goede gallop ook nog! Ik was helemaal trots :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:22

heerlijk zeg Pluttersput, om zo bezig te kunnen zijn! Houd ons op de hoogte!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:21

Ik zou het bitloos rijden gewoon in de bak proberen, dan zie je het beste hoe ze reageerd.

bolovesfuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:13

Ik ben ok van plan bitloos tegaan. Met bit of zonder bit maakt echt niet uit! Je kan rijden of je kan het niet..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:26

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ik merk wel degelijk al een verschil in Herman, ook al heb ik pas 1 keer geprobeert. Het heeft overigens niet alleen met jou rijkunde te maken, maar imo ook met je paard. Als je paard het niet fijn vind, vind ik niet dat je het toch door moet zetten ;)
Donderdag ga ik het overigens weer proberen, maar nu nadat we het dressuur gedeelte al hebben gehad :) Dan is ze wat rustiger, en kunnen we dit doen als we uit aan het stappen zijn :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:51

Het duurt wel even voor ze het touwhalster snappen hebi k zelf al gemerkt. Ik rij er nu ongeveer een maand mee en hij snapt het heel goed. Ik kan heel subtiele signale geven.
Het is zaterdag voor de eerste keer écht fout gegaan. Hij begon te vluchten in de bak en ik kon hem niet meer terug krijgen met het touwhalster. Nu heb ik even de schrik gekregen van dat ding en toch even het bit in gelegd. Daarop liep hij wel meer verzameld, maar achter de loodlijn en al iet wat gefrustreerd.

Vandaag heb ik terug gereden met stalhalster en ging prima. Ik denk toch eerder dat het aan mijzelf ligt. DAt ik de teugels meer op neem als ik wil galopperen en dat hij daarvan iets in paniek slaat.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:05

rij sinds kort bitloos, maar wissel het af met bit.soms is ze zo sterk dat ze er dwars doorheen loopt, en heeft heeft geen zin om dan eraan te blijven hangen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:04

bolovesfuego schreef:
Ik ben ok van plan bitloos tegaan. Met bit of zonder bit maakt echt niet uit! Je kan rijden of je kan het niet..

Ook ik ben het hier niet mee eens.

Ik heb wel eens een crb geprobeerd. Paardje schoot er helemaal van in de stress en wist niet meer wat ze moest doen. Dan ga je maar steigeren en bokken.

Met een kaptoom en de side pull heeft ze totaal geen probleem

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:11

Pluttersput schreef:
Nou had ik graag wel dat de mensen die reageren, dit ook echt even lezen, en niet meteen roepen: ja hoor, met ieder paard kan je bitloos rijden. Want dat vraag ik mij dus af.

Ik zou met mijn bijrijdpaard (kwpn-er van 1.70) best bitloos willen rijden. Dit omdat ik toch altijd het idee heb dat het net iets vriendelijker is. Maarrr.. Herman is een paard met een gebruiksaanwijzing. Ze kan zomaar van dingen vreselijk schrikken. Bushokjes, staande fietsen, paraplu's, stokken, kinderwagens, honden, noem het maar op. Meestal gaat het wel goed, en kan ik haar goed bij me houden. Ik moet dan duidelijk van tevoren al laten weten dat ze hem niet mag en kan peren, door iets meer contact op de teugels te nemen, goed de benen bij houden, en in sommige gevallen haar begrenzen met de zweep. Dan gaat het meestal redelijk goed.
Maar. Er zijn ook momenten dat Herman dan in volle gallop ertussenuit peert. Best heel hard, maar ze blijft goed bezitbaar. Ze bokt bijvoorbeeld niet, komt niet omhoog, rent alleen maar heel hard. Dat is tot nu toe 1 keer gebeurt, of misschien 2, maar dan kan ik het me niet meer herinneren. Voor de wagen doet ze dit veel meer, maar onder het zadel laat ze zich nog goed begeleiden.
Ze kan ook buiten soms ineens 'vergeten' dat ik degene was met de rem. Als we dan bijvoorbeeld een drafje aan het doen zijn, vindt ze het zo leuk, dat ze zich niet terug laat pakken. Dan moet ik echt even streng zijn wil ik dat ze terug komt in stap. Op zich geen probleem, ook hier houdt ze zich goed, en laat zich uiteindelijk terugpakken. Het is nog niet zo geweest dat de situatie echt gevaarlijk is geweest, maar dat is misschien ook omdat ik die situaties tot nu toe niet ben tegengekomen.

Al met al heb ik dus regelmatig het bit nodig om net even duidelijk te maken dat ze bij mij moet blijven, en op mij moet letten. Verder is het een fijn paard hoor, maar een echte merrie, een echte schrikkert op sommige momenten. Nou ben ik laatst met haar naar buiten geweest. We hadden gemend, en ik heb het halster gepakt, zadel opgelegd, en we zijn even naar buiten geweest. Dat ging redelijk goed, maar ook hier vergat ze mijn stuur. Terugpakken ging wel netjes, maar ze had dan ook wel net al 2 uur gemend.

Hoe zouden jullie dat in deze situatie doen? Gewoon niet bitloos? Oefenen tot er geen schrikreactie meer inzit (lijkt me met Herman eigenlijk niet kunnen)? Ik dacht er zelf over om bijvoorbeeld een touwhalster onder of over het hoofdstel erbij te pakken, met een touw. Dan kan ik daarop rijden als het goed gaat, en met het bit als het fout dreigt te gaan. Nadeel is dat je dan weer met een dubbele teugel zit, en dus goed moet opletten dat ze allebei niet over de hals heen glijden.

Ik ben benieuwd.

Paar opmerkingen: je houdt haar bij je door de teugels korter te pakken? Dit kan ook averechts werken he.. Eerst rijd je ontspannen, dan kom je langs een bushokje. Ruiter denkt: oei, eng, laat ik die teugels maar vast op maat pakken (geeft onbewust meer spanning). Paard denkt: hee, de teugels gaan op maat, nu komt er vast iets heel engs aan.

Als ik jou was zou ik eerst aan de band met haar werken, dat ze aan de hand direct stopt als jij stiltaat, enz. Beetje parelli achtig.

Als dat goed gaat kan je erop met zo'n hoofdstel waar een bit aan kan, en ook teugels aan de neusriem ofzo. Dan kan je het bit er altijd bij pakken als je dat nodig hebt.

Ik ben helemaal geen fan van bitloos, maar als je het wilt, doe het dan goed. Ga rijden op jullie band, niet op de kracht die je met een bit hebt.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:25

Je kan het gewoon proberen toch?
Met bit kan een paard zulke dingen ook doen.
wie zegt dat je hem zonder bit beter in de hand hebt?

wie weet vind je pony het zonder bit veel lekkerder rijden.?

groetjes.

PS; dit berichtje is niet stom bedoeld hoor :o

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:27

Ik rij zelf elke zondag met een touwhalster. Vorige week heeft de eigenaresse een bitloos hoofdstel gekocht, om te proberen.

Ik vind dat hij er erg fijn op loopt, hij gaat nageven en ontspannen, terwijl ik niks doe. Dit doet hij met een touwhalster niet

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:57

GJ9 schreef:
Pluttersput schreef:

Paar opmerkingen: je houdt haar bij je door de teugels korter te pakken? Dit kan ook averechts werken he.. Eerst rijd je ontspannen, dan kom je langs een bushokje. Ruiter denkt: oei, eng, laat ik die teugels maar vast op maat pakken (geeft onbewust meer spanning). Paard denkt: hee, de teugels gaan op maat, nu komt er vast iets heel engs aan.

Als ik jou was zou ik eerst aan de band met haar werken, dat ze aan de hand direct stopt als jij stiltaat, enz. Beetje parelli achtig.

Als dat goed gaat kan je erop met zo'n hoofdstel waar een bit aan kan, en ook teugels aan de neusriem ofzo. Dan kan je het bit er altijd bij pakken als je dat nodig hebt.

Ik ben helemaal geen fan van bitloos, maar als je het wilt, doe het dan goed. Ga rijden op jullie band, niet op de kracht die je met een bit hebt.

Die band is er wel hoor :) Dat zit wel goed. En het teugels op maat pakken doe ik alleen als ik merk dat zij het eng vindt. Als ze niets doet, doe ik ook niets ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:17

Als je je het maar bewust bent. Het is voor mij een grote valkuil iig, dat ik onbewust spanning uit ga zitten stralen als ik weet dat we iets tegenkomen waar mijn paard ooit van geschrokken is.

Nou succes iig!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 07:38

Bedankt voor de tips iig!

Ik moet trouwens even mededelen dat het hele bitloos even op een halt staat, Herman is zich vreselijk aan het misdragen onder het zadel, ze is echt aan het uitproberen. Dus voorlopig blijft nog even het bit erin, puur voor mijn eigen zekerheid ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:19

Ik vind dat je jezelf behoorlijk tegenspreekt over die situatie met het korter pakken van de teugels.
Je bevestigd namelijk zo wel degelijk dat er wat is. Jouw reactie (dus korter pakken als zij het eng vind) bevestigd dat er wel wat is.
En je geeft aan dat het enige wat ze soms doet is gaan rennen. En dat is dus precies juist wel een reactie op jouw gedrag ;)

Ikzelf ben erg blij met mijn sidepull. Ikzelf wil namelijk buiten bitloos gaan rijden en ben daarom ook in een testfase geweest en heb daar veel aan gehad. Ik ben er achter gekomen dat mijn paardje niet te rijden is met een kruislings systeem. Complete paniek als ik daarbij de teugels aanneem.
Een stalhalster ging daarin tegen prima dus ben ik uitgekomen bij een sidepull.
Ik heb er één van marylot en daarbij worden ook bithangers geleverd.
Dus je kunt zowel met als zonder bit rijden.
Hierdoor maakt het voor mij een ideaal hoofdstel. Kan rijden met bit als dat nodig is en bitloos als we geen bit nodig hebben.
Ervaring is gebleken dat de bithangers vrijwel niet gebruikt worden, want tja waar heb je een bit nou eigenlijk voor nodig aangezien het geen rem is en ook geen stuur.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:20

Ik snap dat het lijkt of ik mezelf tegenspreek. Laat ik het even uitleggen.

Klopt, ik pak de teugels iets korter, als ik aan haar merk dat ze iets gaat doen. Dan sowieso, komt er meer contact op de teugels.
Maar, als we iets tegenkomen waarbij ik het me echt niet kan permitteren dat ze ertussenuit knijpt, pak ik inderdaad de teugels bij voorbaat al korter. Maar in principe zou ze daar niet op moeten reageren, ik pak namelijk bewust tijdens het buitenrijden de teugels vaak korter en op meer contact, om dit soort situaties te vermijden :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:42

Ja, doe/deed ik ook altijd ;), maar toen ik met touwhalster ging rijden werkte dit niet. Hij vond dit "eng" en dacht dat er ook iets "eng" ging komen, bijgevolg ging hij in rengalop en rare sprongen maken. Sindsdien let ik erop dat als ik ga galoperen of als er iets "engs" aan komt, ik het gewoon negeer en niks doe.
Dan gaat hij ook niet raar doen.
Misschien werkt dit bij jou ook?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 07:13

Ik kan het in ieder geval proberen, sowieso gaf Silence ook die tip, dus we proberen het gewoon ;)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:35

ik zou als je bitloos wilt gaan rijden eerst maar zorgen dat je de dingen oefent die ze eng vind met bit.
Als ze weet dat dat goed is en ze is er niet meer bang voor dan kun je bitloos gaan oefenen.

je zegt zelf al van je bent die gevaarlijke situaties nog niet tegen gekomen maar het kan dus heel goed dat als je het bitloos doet je ze juist wel tegen komt omdat je dan net even meer op je paard aangewezen bent aangezien je geen bit meer hebt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:25

Is ook zo, daar heb je groot gelijk in. Daaromben ik voorzichtig aan het proberen. Maar zoals gezegd, for now ligt het hele project even stil :)