HannahFrouk schreef:Wat ik bedoel is dat een scheef paard dat je op een rechte lijn laat lopen altijd met z'n lijf zal corrigeren zodat hij ondanks z'n scheve lijf rechtuit kan lopen. Je ziet dan bijvoorbeeld dat het paard linksgebogen is en dat de ruiter wat meer op de rechterkant komt te zitten. Zo ben je allebei scheef bezig maar houd je elkaar toch in balans (niet dat dat juist is!!!).
Het paard zoekt die balans op, maar gebruikt ook de ruiter daarvoor als gewicht. Sommige paarden worden daar ook heel handig in, na 3 drafpassen hang je al naar 1 kant omdat het paard je als het ware gebruikt om zijn eigen scheefheid te corrigeren. Probeer je recht te blijven zitten, dan loopt het paard juist naar 1 kant weg, dus het is heel verleidelijk om dan scheef te gaan zitten zodat je in elk geval rechtuit gaat! Dat bedoel ik met: sommige scheve paarden hebben veel balans, ze zijn er handig in om ondanks scheefheid in balans te blijven.
Sommige rechte paarden hebben weinig balans: daarmee bedoel ik, als je naar links hangt , zwalkt het paard meteen naar links, als je naar rechts hangt, zwalkt hij meteen naar rechts. Dat is weinig balans. Maar dat hoeft nog niet in te houden dat het paard ZELF scheef is. Een ataktisch paard kan superrecht zijn, maar balans heeft hij bepaald niet!
Dus m.a.w. zoals ik het zie: een scheef paard kan (samen met zijn ruiter) WEL in balans lopen, maar toch scheef blijven. Als je dan vraagt, is het gewicht dan ook gelijkmatig verdeeld over 4 hoeven, dan is mijn antwoord: nee, dat niet. En dat is dan dus ook helemaal niet goed.
Zo bedoelde ik het dus.
Ik snap m
Het blijft gewoon heel moeilijk, om je paard weer recht te krijgen...
Net als wat jij zegt, mijn paard had in een zeer korte tijd, het gepresteerd om zijn rechter rugspier, zodaning sterk te maken, dat hij gewoon scheef doorliep.
En jawel met goede balans, maar natuurlijk niet recht.
Volledig in verzet, bij t recht richten en totaal uit balans!
(Dus in zekere zin, kan ik mij best in jou visie vinden eigenlijk)
Gelukkig zijn we nu alweer aardig een stukje op weg (onder tussen een half jaar revalidatie
)
En wordt hij langzaam weer zo recht als voor zn blessure!
En dan ook......Zijn balans hier in terug vinden