Pony neemt bit vast, welk bit? (dringend)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:23

arsiana_x schreef:
Joycebunny schreef:
In de BIT staat nu een heel interessant artikel, van Yony Blom over verschillende bitten.
Heb daar erg veel uit opgestoken. Ze had het over het feit dat mensen de problemen oplossen zonder te weten wat de oorzaak is. Wat hoor je het liefst : 'je houdt je handen te hoog' of 'misschien moeten we een ander bit proberen'. Haar, en ook mijn mening is, dat je je paard wel een pessoa in kunt duwen, maar het paard moet alle oefeningen ook op een gewoon trensje moeten lopen.
Zet een gevordere ruiter erop, zoals je instructeur en kijk hoe hij dan loopt. Loopt hij hetzelfde, heeft hij waarschijnlijk iets aan zijn rug. Loopt hij beter met de instructreur, zou ik, en nee dit is niet hard bedoeld, de oorzaak zoeken bij de ruiter.

Ja ik durf zeker te geloven dat de oorzaak bij de ruiter kan liggen, aangezien zij nog maar 11 is.
Maar de instructeur kan er niet op, het is maar een kleine c pnoy hoor, die is veel te klein om er een volwassene op te zetten :+

Maar er zijn op stal toch wel kleinere personen die toch goed kunnen rijden?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:23

BPVS schreef:
Omdat je zusje dan meer aan de teugels gaat hangen?
Doe er eens een gewoon ongebroken watertrensje in. Ik denk, dat de pony dan stikbraaf is.
Nou ja zeg. Dit geld ook voor paarden. wil je dat ik mee help denken of niet?

Ja natuurlijk wil ik dat je helpt, anders open ik dit topic niet :+
Dus een ongebroken trensje kan een oplossing zijn?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:25

Joycebunny schreef:
arsiana_x schreef:

Ja ik durf zeker te geloven dat de oorzaak bij de ruiter kan liggen, aangezien zij nog maar 11 is.
Maar de instructeur kan er niet op, het is maar een kleine c pnoy hoor, die is veel te klein om er een volwassene op te zetten :+

Maar er zijn op stal toch wel kleinere personen die toch goed kunnen rijden?

Ja er zijn inderdaad wel een paar kleinere ruiters die goed kunnen rijden,
maar dat zijn zo'n dikke nekken, dat ik het niet eens durf te vragen aan hun ;(
Die bekijken je al raar als je nog maar naar hun pony durft te wijzen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:26

Iemand erop zetten die er niet van onder de indruk is en het beestje niet inhouden maar eerder juist nog wat aansporen. Hoe meer je gaat inhouden des te meer je bevestigt aan het paard dat hij/zij de baas is in plaats van jij. Houd altijd de leiding en ga geen strijd aan tenzij je zeker weet dat je hem wint. Als je inhoudt moet hij/zij echt luisteren.
MIschien wachten met springen en buitenrijden totdat de ruiter zeker weet dat deze in alle gevallen paard de baas is.
Gebruik van ander bit of martingaal zou ik persoonlijk niet aanraden, eerder nog zal het paard er uiteindelijk nog sterker en dwarser van worden.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:30

piezze schreef:
Iemand erop zetten die er niet van onder de indruk is en het beestje niet inhouden maar eerder juist nog wat aansporen. Hoe meer je gaat inhouden des te meer je bevestigt aan het paard dat hij/zij de baas is in plaats van jij. Houd altijd de leiding en ga geen strijd aan tenzij je zeker weet dat je hem wint. Als je inhoudt moet hij/zij echt luisteren.
MIschien wachten met springen en buitenrijden totdat de ruiter zeker weet dat deze in alle gevallen paard de baas is.
Gebruik van ander bit of martingaal zou ik persoonlijk niet aanraden, eerder nog zal het paard er uiteindelijk nog sterker en dwarser van worden.

Met buitenrijden bedoel ik niet in het bos ofzo, maar in de buitenbak.
En aangezien er op de manege vaak in géén enkele van de 3 binnenbakken plaats is,
MOET ze soms wel eens buitenrijden.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:30

Nou moet ik zeggen, dat ik mijne met springen op een pessoa bit heb lopen, om m n beetje op t achterbeen kan houden tijdens t springen, want anders wordt ie zo enthousiast en gaat ie vliegen .. en dressuurmatig loopt ie wel goed .. heb ik m dan ook slecht voor elkaar volgens jullie ? en dat een enkelgebroken bit slecht is is niet waar, elke paardenmond is verschillend, de ene loopt beter om n enkelgebroken, anderen op n ongebroken of juist n dubbelgebroken.

BYS

Re: Pony neemt bit vat, welk bit? (dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:33

Ja ik vroeg mij ook al af waarom de meesten dan op een enkelgebroken bit rijden als dit zo slecht is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:35

Omdat dit het meest gangbare bit is wil niet zeggen dat het de beste keus is. Wat goed werkt bij de een kan bij de ander weer slecht zijn.

We hebben het overigens over een jonge amazone, moet die dan meteen met een scherper inwerkend bit gaan beginnen? Flyn heeft wellicht wat meer ervaring. Niemand zegt dat zij haar paard slecht voor elkaar heeft.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samen gevoegd! Gelieve geen 2 berichten kort achter elkaar plaatsen, zonder editknop te gebruiken!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:38

eerlijk gezegd rijdt ik mijn paard ook altijd op een enkelgebroken bitje.
Maar special was een enkelgebroken altijd gewoon, dus ben ik hierop blijven rijden.

Kan ik misschien gewoon beter een ongebroken of dubbelgebroken bitje kopen zodat het niet in zijn gehemelte prikt?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:40

Dat verschilt gewoon heel erg per paard, dat is echt gewoon uitproberen.

Ik zou toch iets van een rollentrens proberen, mijn paard pakte eerst ook vast, en dat is heel veel minder geworden. (uiteraard onder begeleiding en in overleg)
Zorg wel dat je zelf niet gaat trekken en of vastpakken, dat wil die juist, wordt ie alleen maar sterker van of bang voor je hand, dan gaat ie ook alleen maar meer protesteren ... anders moet je even informeren in het topic van springen met marcel dufour .. die geeft goede adviezen ;)

nee ik zeg niet dat jullie me dan aavallen oid, maar ik vraag gewoon van heb ik mijn paard dan ook slecht voor elkaar ?

Uiteraard heb ik zelf ook liever, dat n B / L parcours op n standaart bitje moet kunnen ..

En voor de hindernis gaat t hoofd omhoog en dan gaat ze rennen ?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samen gevoegd! Gelieve geen 2 berichten kort achter elkaar plaatsen, zonder editknop te gebruiken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:44

maar wat vinden je instructeurs nou van dit probleem (ik bedoel je hebt er 3 :D )

en wat raden die instructeurs jou aan??

Wij kunnen hier wel vanalles gaan roepen, maar wij zien het dier niet lopen onder jullie......... Dus is onze mening eigenlijk zinloos :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:46

neen het aanrijden gaat bijna goed, tot hij echt ongeveer 2 galopsprongen voor de hindernis komt.
Dan neemt hij zijn bit vast, en steekt zijn hoofd omhoog, en wijkt voor de hindernis uit.
Maar dat lopen gaan is niet speciaal bij het springen zelf, maar gewoon bij het galopperen over het algemeen.

Joycebunny schreef:
Heb trouwens het filmpje bekeken van je zusje met springen.
Valt me op dat ze ook enorm veel in de mond van het paard zit, plotse 'trekjes' geeft eigenlijk. Is het dan wel verstandig om haar een scherper bitje te geven? ;)

zoals ik al zei: dat filmpje is heel oud!
en ik wou geen scherper bitje, maar een bit dat mijn probleem kan oplossen.
lees eerst het topic door voordat je je mening geeft.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:50

Maar ArsianaX die pony moet 2 galopsprongen voor de hindernis toch ook de vrijheid krijgen met zijn hoofd om goed te kunnen schatten waar die moet afzetten? De pony op dat moment willen tegenhouden met het bit is eigenlijk pure dierenmishandeling (even cru gezegd). Je kunt nog beter je teugels helemaal losgooien op dat moment dan vasthouden. Als je loslaat kan de pony ook niks vastpakken en twee galopsprongen na de sprong kan je rustig je teugels weer aannemen (lijkt mij)

En het er langsop rennen is het gevolg van de kansen en de ervaringen die de pony eerder heeft gehad. Als dat al een gewoonte is geworden lijkt het me de enige oplossing er een tijd een ervaren iemand op te laten springen. Dat los je met geen bit op vrees ik.
KiWiKo schreef:
maar wat vinden je instructeurs nou van dit probleem (ik bedoel je hebt er 3 :D )

Wij kunnen hier wel vanalles gaan roepen, maar wij zien het dier niet lopen onder jullie......... Dus is onze mening eigenlijk zinloos :)

Haha, dat is toch altijd op Bokt, achter de PC los je geen rijkunstige problemen op. Hooguit kun je iemand tot inzicht / inkeer brengen dat bepaalde handelingen niet juist zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat die 3 instructeurs zeggen (mits ze gediplomeerd zijn of zelf geweldig goed kunnen paardrijden)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:59

Onder 'scherpere' bitten moet je ook niet letterlijk verstaan. Ik bedoel er ook de bitten met hefboomeffect mee. Ik, en erg veel anderen, zijn het er erg mee eens dat je iemand van B/L niveau, laat staan iemand van 11 die nog niet gestart is, gewoon zulke bitten geeft. Zulke bitten dienen voor hogere niveaus, omdat je daar je hulpen moet verfijnen, denk maar aan de stang & trens. Paarden lopen daarmee ook vaak beter op de hulpen maar iemand in B-niveau laat je er gewoon niet mee rijden. Mensen op hogere niveaus moeten trouwens ook veel oefeningen op een gewoon trensje kunnen rijden hoor. Dit is net zoals 'oh, het paard gaat lopen dus stoppen we er maar een bit met hefboomwerking in, of lekker een stang, dat is hij wat rustiger'. Vind ik een beetje vergelijkbaar met 'oh mijn paard wil niet in de krul, we zetten er lekker bijzetteugels aan'. Je lost er problemen vaak niet mee op hoor.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:02

piezze schreef:
Maar ArsianaX die pony moet 2 galopsprongen voor de hindernis toch ook de vrijheid krijgen met zijn hoofd om goed te kunnen schatten waar die moet afzetten? De pony op dat moment willen tegenhouden met het bit is eigenlijk pure dierenmishandeling (even cru gezegd). Je kunt nog beter je teugels helemaal losgooien op dat moment dan vasthouden. Als je loslaat kan de pony ook niks vastpakken en twee galopsprongen na de sprong kan je rustig je teugels weer aannemen (lijkt mij)

Inderdaad, als hij dat doet is hij waarschijnlijk bang voor je hand, dan moet je juist niet gaan terugpakken, en juist geven ! laat m maar n keer hard eroverheen gaan, als ie eenmaal doorheeft dat er niet hard in zn mond wordt getrokken komt ie wel terug. Maar we zien idd niks, kun je geen filmpje maken ?

Ik heb overigens er n pessoa in hangen omdat ik dan nog controle heb, ik ben er nu dressuurmatig wel hard aan aan t werken dat ie dat ook op n trens kan. heb ook alleen met het hogere springwerk de pessoa er in hangen,...
hij is nl erg sterk en enthousiast,.. ik gebruikt t ook puur als hulpmidden om m beter te kunnen sluiten en op t achterbeen te krijgen voor de sprong ..
Laatst bijgewerkt door Flynn op 27-02-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:04

piezze schreef:
KiWiKo schreef:

Haha, dat is toch altijd op Bokt, achter de PC los je geen rijkunstige problemen op. Hooguit kun je iemand tot inzicht / inkeer brengen dat bepaalde handelingen niet juist zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat die 3 instructeurs zeggen (mits ze gediplomeerd zijn of zelf geweldig goed kunnen paardrijden)

Maar dan kan de helft van de topics hier op bokt wel gesloten worden. Maar veel mensen hier hebben een rijtechnisch probleem wat een ander herkent en zo kun je elkaar helpen. Maar goed wat bij de een helpt, helpt de ander niet. Zo was bij ons een ongebrokenappeltrens een oplossing bij het vastpakken van het bit. Na een poos ging de dubbelgebroken trens er weer in. Zoals Aerdenhout eerder al opmerkte soms kan een ander bitje kan geen kwaad.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:06

Ja idd, ik heb even die rollertrens erin gehad, en kan m nu ook weer makkelijk op n standaard dubbelgebroken trensje rijden ..

KiWiKo

Yep.......... en van die rijtechnische problemen bestaat bijna 95 % uit het geen instructie hebben of slechte instructie hebben...... en 5% uit echt bijzondere gevallen......

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

het is idd een idee om een rollenbitje te gebruiken. Hij is niet echt scherp, maar geeft je wel iets extra's. het is een gebroken d trens met koperen rollen. zoals dees:
Afbeelding

judith__

ik heb ook even een filpje van je zusje bekeken,en die is nog niet zo oud oktober 2009.

tip: ze moet proberen niet zo te bewegen met haar handen.
probeer handen op 1 plek te houden.

daardoor creer je rust in zijn mond.
want wat ze nu doet is handen hoog handen laag naar voren weer terug,daar door komt er steeds duk op het bit en gaat ook e druk er weer af,er komt onrust in de mond.
wat waarschijnlijk ook een deel van het probleem is.

dus probeer die handen stil te houden wat je ook doet,daar me krijg je rust.
alleen heel iets mee geven bij het springen op het juiste moment

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:12

Dat is er niet, dat moet je rijtechnisch oplossen. Er bestaat geen wonderbit.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:12

Nee dat heb je niet gezegd, maar dat was aan de filmpjes wel te zien. De pony probeert weg te komen van de druk in de mond en gaat als reactie racen. Verder heeft hij het hoofd erg in de lucht en dat doen alle paarden en pony's die last hebben van het geprik in het gehemelte van een enkelgebroken trens.
Als jij jezelf met een houtje in je gehemelte prikt, doe je je hoofd ook omhoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:13

Ayasha schreef:
Dat is er niet, dat moet je rijtechnisch oplossen. Er bestaat geen wonderbit.

Precies........... beter leren rijden is de oplossing............

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:15

koeky schreef:
ik heb ook even een filpje van je zusje bekeken,en die is nog niet zo oud oktober 2009.

tip: ze moet proberen niet zo te bewegen met haar handen.
probeer handen op 1 plek te houden.

daardoor creer je rust in zijn mond.
want wat ze nu doet is handen hoog handen laag naar voren weer terug,daar door komt er steeds duk op het bit en gaat ook e druk er weer af,er komt onrust in de mond.
wat waarschijnlijk ook een deel van het probleem is.

dus probeer die handen stil te houden wat je ook doet,daar me krijg je rust.
alleen heel iets mee geven bij het springen op het juiste moment

Ja oktober is alweer bijna 4 of 5 maanden geleden hoor.
Mijn zusje had haar pony toen nog maar pas, en heft onertussen veel bijgeleerd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:15

arsiana_x schreef:
Mijn zusje heeft een 9jarige C pony, die wel vrij goed kan springen,
maar de laatste tijd neemt hij vaak zijn bit vast, steekt hij zijn hoofdje in de lucht en dan heb je er niets meer aan te zeggen.
Hij gaat in de buitenpiste ook soms lopen in galop, en wat vertragen met de zit lukt dan wel een beetje,
maar niet genoeg en aangezien ze echt NIETS met haar teugels kan doen (want hij neemt het gewoon tussen zijn tanden). blijft hij maar doorracen.
Nu zei iemand op de manege dat we een pessoabitje konden kopen aangezien hij ook nogal "vooruit" is buiten...

Maar is er wel een geschikt bit dat er echt iets aan kan doen?
Ik wil wel niet met van die marteltuigen gaan werken hoor :+
Liefst zo simpel mogelijk, maar als het echt niet anders kan wil ik er wel iets wat sterkers in doen.

Je zegt dat ze je een pessoa aanraden, en dat is een bit met hefboomwerking ;)
& je laatste zin 'als het echt niet anders kan wil ik er wel wat sterkers insteken' ;)

Ben het helemaal met Ayasha eens trouwens.