"Manegepaard" @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:49

ik vind het een mooi paard maar erg jammer dat jij en de andere uit de les zo in stoelzit zitten maar wel moeilijke oefeningen aan het doen zijn. In draf met lichtrijden wordt flink geploft en gewiebelt, wordt daar nooit wat van gezegt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:58

Ik word er niet blij van iig :n

Paard loopt veel te kort in de pas, wordt aan alle kanten gehinderd door de ruiter (die echt haar best wel doet) maar dit vind dit geen prettig plaatje geven. De "pirouette" die getoond wordt is niets meer of minder dan een verkleinde volte, want de achterhand wordt niet eens naar binnen gebracht, laat staan dat er zelfs maar sprake is van een werkpiroutte. Alle goede bedoelingen ten spijt, ik zie niets waarvan ik zeg: Ja! Daar wordt een oefening goed gereden. Voor een manege misschien heel wat, maar rijkunstig gezien slaat het de plank behoorlijk mis. En dat is feitelijk gezien eigenlijk heel jammer, want nogmaals - de bedoelingen zijn misschien heel erg goed.

Samy

Re: "Manegepaard" @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:07

Heb je al iets gedaan met het PBtje?

Ik lees dat veel mensen het zonde vinden dat een paard wat Z heeft gelopen naar de manege gaat.
Bij ons lopen er nu ook nog 2, er waren er 3. Deze paarden zijn op een leeftijd dat de eigenaar er niks meer mee wilt doen, omdat ze te oud zijn. Dan is een plekje zoeken vaak niet goed genoeg en gaan ze de handel in, snel mogelijk er vanaf. En als ze bij een handelaar komen en er komt een manege eigenaar kijken, ja dan is de keus snel gemaakt voor een Z paard wat wel al op leeftijd is, maar waar de manegeruiters nog wel veel van kunnen leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:42

Ik vind het niet zonde verre van, maar leer je lesklanten dan tenminste rijden en dat begint met balans en evenwicht van de ruiter dus leren lichtrijden, doorzitten, meebewegen, etc en daarbij controle krijgen over het paard met en zonder teugels want zit en gewichts hulpen doen het vaak nog beter als teugelhulpen en dan pas het leren bewerken van een paard zoals ze dat noemen.

De ruiter houdt je geboeid met afwisseling en niet met het leren van moeilijke oefeningen waar ze nog niet aan toe zijn. Je lan natuurlijk wel de ruiter al leren de voorhand en achterhand apart te besturen maar een begin van een werk pirouette...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:16

@TS: Heb je hier priveles? Ik denk dat het nu vooral belangrijk is dat je die stoelzit afleert. Je moet eigenlijk van je oor naar je schouder naar je heup naar je hak een rechte lijn naar de grond kunnen trekken. Dan heb je veel meer evenwicht en kun je ook een onafhankelijke zit krijgen. Eigenlijk zul je dus om verder te kunnen komen even eerst naar de basis terug moeten. Hoe langer je in deze houding blijft rijden hoe moeilijker het afleren wordt.

Een paard dat Z heeft gelopen zal in de manege afstompen tot een B paard aangezien er voornamelijk B ruiters op rijden. Dat is inderdaad zonde. Maar eigenlijk denk ik dat het voor alle paarden zonde is om in een manege terecht te komen. Mijn paard is een ex manegepaard en naast dat hij afgestompt was op de hulpen zat hij ook helemaal vast in zijn lijf doordat hij niet goed gereden werd en een slecht passend zadel had. Dat is het lot van een manegepaard. Vaak met een slecht passend zadel mensen in je rug hebben vallen. dan heb ik het nog niet over zijn zure gedrag wat hij vroeger niet had of het feit dat hij amper te zadelen was in de manege doordat niemand wist hoe je met een paard met singeldwang moet omgaan. Maar goed iedereen moet het leren en daar zijn manegepaarden voor nodig.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:21

Wat leuk zeg dat je zon paard krijgt om veel op te kunnen leren....
Je leunt wat ver naar achteren met je houding, neigt naar stoelzit en probeer meer te gaan zitten in de galop, zodat je hem meer op je zit kunt rijden dan op je hand. Doordat je met je hand teveel moet inwerken, gaat het paard te diep lopen, neusje mag er meer uit...

En wat mankeert dat paard dat het een manegepaard is geworden? Wat vréselijk zonde zeg, echt waar....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:32

Ik vind het niet zonde dat het een manegepaard geworden is.
Ik ken deze manege niet, maar er zijn ook maneges waar paarden wel goed behandeld wordt en waar ruiters rijden die meer kunnen als B.
Bij ons zijn er ook ex-pensionpaarden en die worden gebruikt voor "gevorderde" ruiters en voor de stagiaires.
Er zijn ook volwassene, die bijv. als kind een pony hebben gehad en wedstrijden hebben gereden, en nu misschien 1 x per week rijden. En die hebben dan toch een behoorlijk niveau. En voor deze ruiters is een 'beter' paard dan wel leuk om te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:32

Of het zonde is hangt geheel van de manege af. Ik heb ook les gegeven maar mijn pony's zijn niet afgestomt in de lessen, eerder gerevalideert en beter geworden, juist door de kilometers die ze maken en dat ik in de les rekening hield met paard als individu en de les zo probeerde in te delen dat zelfs als ze met een beginner liepen ze er beter van werden. Denk dan aan simpele dingen als sturen zonder teugels waarbij ik vanaf de grond kon bevestigen en door het lage niveau het paard ook goed de tijd kreeg na te denken.

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:41

leuk paard !
ziet er netjes uit :j

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:36

@TS: Hier nog een interressante link over houding http://www.spirithorses.be/zitles.html
en nog een filmpje over hoe je zit moet zijn en hoe je deze kunt verbeteren

@Lailapri: in de meeste maneges hebben zoveel klanten tegelijk les dat het niet mogelijk is om voldoende aandacht te geven aan elke ruiter. Maar dat wil niet zeggen dat dat in alle maneges zo is natuurlijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:37

al de ruiters die in de filmpjes voorbij kwamen hadden een stoelzit, misschien geen slecht idee om daar eens wat tijd aan te besteden.

Ik heb zelf el in lessen van 16 pers gereden wat beteken dat als je het rijtje af zou gaan in de 50 min die overblijvn dat je per persoon ong 3 min hebt, dat zal idd niet werken, maar 16 ruiters wat in de groep uitleggen moet kunnen. Wij gingen rustig 10 min bezig met een paard aan de teugel trekken, waarom dan geen oefeningen voor je zit.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:25

manueeltje82 , aan dat filmpje heb je echt wat als je je zit wilt verbeteren!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:09

Ik moet zeggen dat ik je wel eens beter heb zien rijden angelique.. Paard is zo gespannen en ik zie hier geen L niveau vanaf, laat staan Z niveau... Ook in een L1 proef moet een paard ontspannen zijn en hoeft hij niet opgericht te lopen.. Toen ik las dat dit het begin van een piroutte moest zijn.. dacht ik als dat dit is.. dan kan ik dat ook met mijn 4 jarige.. Gewoon een kleine volte dus..

Ga eens werken aan de rust en ontspanning en aan het laag en rond.. Je zit hem op sommige filmpjes ook in de weg.. laat hem jou hand naar beneden volgen..

Waarom dit paard op een manege terrecht is gekomen is heel simpel.. door de handel ;)

Succes Angelique.. je kunt er een hoop van leren.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:23

Een knap paard hoor! :j Ik zou proberen eerst meer naar de ontspanning te rijden en van voren wat meer los te laten. Probeer eerst bij jezelf een fijne en onafhankelijke houding te krijgen en ga daarna met het paard bezig. Denk dat jullie dan beide meer plezier aan het rijden gaan beleven.

Vind het wel jammer dat er weinig respect is voor dit paardje. Dit ligt in mijn ogen aan de manege. Zulke paarden zouden een aanwinst moeten zijn, ga er dan ook zo mee om.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:33

Zo, wat een prachtig paard!! Die heeft zeker potientie. Jammer dat het dier naar de manege is gegaan, dan is er over 5 jaar niets meer van over :n

Volgens mij moet het paard eerst naarde ontspanning gereden worden voordat je ermee kun "strekken" en een "pirouett" mee kunt maken.

Jammer, paard kan zeker veel meer!!

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:54

Ik vind het er niet heel fijn uit zien, sorry. Je hobbelt best veel en zit er vrij gespannen op en zit hierdoor het paard in de weg. Ik zeg niet dat het alleen jouw schuld is, want doordat het paard nogal zoekende is wordt het lastig om netjes op het paard te zitten. Ik denk wel dat als je meer naar de ontspanning gaat rijden van jou en het paard dat je dan minder last kan gaan krijgen van je rug en schouders. Door continu aanspannen van je spieren krijg je er namelijk alleen maar meer last van. Dus ik zou misschien een keer naar de fysio gaan, als je dat al niet doet, of naar mensendiek..

Wat betreft de piroutte en wel of niet een Z-paard de lessen ingooien, dat vind ik de verantwoordelijkheid van de manege/instructrice. Ik vind het ook zonde, maar daar gaat dit topic niet over, lijkt mij. :o

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:54

Ik ga hier niets aan commentaar bijvoegen, de TS heeft al heel wat reacties gehad.
Alleen TS, als je dit paard zou kunnen huren of iets? DOEN! Lekker mee gaan lessen en heel veel van leren. Is btw ook beter voor het dier zelf. Dan dat er iedere keer iemand anders op zit.
Super gaaf paard en veel succes!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:04

Jeetje, jammer van het dier dat dit een manegepaard is geworden...

Ik zie een paard dat het wel zou kunnen met een ruiter op zijn rug die er nog lang niet aan toe is... Ik wil niet hard klinken, maar waarom wordt een paard op deze wijze gereden terwijl er duidelijk te zien is dat de ruiter dit lang niet aan kan? De ruiter moet eerst zelf eens gaan leren rijden voordat ze iets uit het dier wilt halen dat op deze rijwijze lang niet mogelijk is...

Ga eerst aan jezelf denken voordat je denkt dat je het dier iets kunt laten doen. Ik wens je heel veel plezier met lessen en hoop dat je hier iets van opsteekt?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:40

Aangezien het filmpje niet meer te zien is, en rijtechnisch commentaar geven dus geen zin heeft, hier een slotje.