Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:46

Ten eerste, wat een super paard heb je zeg! Prachtig kwa type en enorm goede gangen.

Probeer echt aan je houding en zit te werken, zo zit je je paard ook in de weg en gaan ze er niet fijner van lopen.
Probeer idd zoals eerder is gezegt, veel aan de basis te werken, laat haar ook gewoon af en toe even de hals strekken tussen het rijden door. In stap en in draf, daardoor krijg je vaak wat meer ontspanning erin. Gaat dit goed neem je wat oefeningen mee. Veel afwisseling lijkt mij ook goed voor dit paard, zolang ze maar lekker aan het werk gezet wordt. Houd je been echter er wel aan, vooral als ze heet zijn en je kan er te weinig aan zitten, blijf rijden.
Je zegt dat ze op wedstrijd vooral zo wordt, ga anders af en toe gewoon ergens rijden ipv van een wedstrijd. Dan kan je er meer aan rijden en hoeft het niet in 1 keer goed te gaan.

Als je d'r eenmaal erdoorheen hebt heb je volgens mij een heerlijk aan! en kan je er enorm ver mee komen, want kwaliteit heeft ze genoeg.
Succes!

bulck

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:15

Idem als de meeste: prachtige bok en genoeg beweging!!!!

Maar ow ow, rijtechnisch is er heel wat werk aan de winkel.
Jouw houding is echt bagger, een zak aardappelen is er niets tegen. Sorry daarvoor, maar al de spanning die zichtbaar is komt echt door jouw. met je zit een bovenlichaam vraag je eigenlijk dat ze moet stoppen en met je benen ben je maar aan het duwen en drijven. Als je dat op die van mij doet, krijg je een twister. bedenk dus goed dat je houding nu je paard ook onzeker maakt en dat mss gecombineerd met haar onzekerheid op vreemd terrein is natuurlijk heel moeilijk voor der. ( en dan vind ik ze nog aardig voor je willen werken)
Dus neem eens zitlessen, mss op een ander paard en focus op je houding en wat dat teweeg brengt.

Rijtechnisch mis ik bij je paard ruggebruik, door gebrek aan actie en wederom te weinig ruitergevoel mijn inziens. Waarom een stang en trens erin, als je aanleuning nog zo is? Je ziet ze zoeken, maar jij houdt vast en laat niet door en dat geeft storingen en is eigenlijk gewoon niet eerlijk naar haar toe. Je hebt in deze merrie alles wat een dressuurruiter maar wil. Een hele goede achterhand, ruimte en schoudervrijheid in de bewegingen en een plaatje om te zien.

Dus ik denk dat je beter een paar stappen terug kan doen, want zo bereik je eigenlijk weinig.

Proefgericht, moet je ook de piste helemaal gebruiken, las controlepunten in. Nu rijd je bvb de hoeken zomaar door, ipv die optimaal te benutten (tempoconrole, activiteit, ...).
Dus ook hier leer je proef uitlijnen.

Verder wens ik je veel geluk met dit prachtige paard

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:17

@remember.... Haha idd! Maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde het eerste gedeelte van de zin als compliment! Van 'mooi paard etc.' en dat het paard door zijn goede gangen eerder (dus niet altijd) een hoog of hoger punt zal scoren voor zijn uitgestrekte draf, als voorbeeld. Snap je nu wat ik bedoel? Ik bedoel de dus niet dat ze door het mooie jasje met hoed (vindt ik erg mooi) hogere punten scoort voor uitgestrekte draf.
Voor de rest, ben ik heteens met je commentaar en snap ik jeopmerking

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:55

Je hebt inderdaad een schitterend paard, waar zeker heel wat uit te halen is. Ik sluit me aan bij het meeste gegeven commentaar. Wat mij alleen opviel en wat -volgens mij- nog niet echt benoemd is, is je ontzettend onrustige beenhouding. Je 'wiebelt' veel met je voeten, en door de lengte van je sporen lijk je ook veel (onbewust?) te drijven. Ook lijk je te drijven met je spoor, en niet met je kuit.
Dit heeft indirect met je houding en zit te maken, maar juist bij zo'n heet paard lijkt het me erg ongewenst om veel 'onbewuste' hulpen te geven.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:02

Berdien schreef:
Je hebt inderdaad een schitterend paard, waar zeker heel wat uit te halen is. Ik sluit me aan bij het meeste gegeven commentaar. Wat mij alleen opviel en wat -volgens mij- nog niet echt benoemd is, is je ontzettend onrustige beenhouding. Je 'wiebelt' veel met je voeten, en door de lengte van je sporen lijk je ook veel (onbewust?) te drijven. Ook lijk je te drijven met je spoor, en niet met je kuit.
Dit heeft indirect met je houding en zit te maken, maar juist bij zo'n heet paard lijkt het me erg ongewenst om veel 'onbewuste' hulpen te geven.

Volgensmij is dat ook nog niet gezegd al zijn er wel mensen die de volledige zit onvoldoende tot slecht vonden. Maar ik ben het volledig met je eens.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:03

Ik vermelde het :Y) :+ ,maar serieus Ts heeft een supergoede knol, enkel rijtechnisch nog heel wat werk aan de winkel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:17

bulck schreef:
Idem als de meeste: prachtige bok en genoeg beweging!!!!

Maar ow ow, rijtechnisch is er heel wat werk aan de winkel.
Jouw houding is echt bagger, een zak aardappelen is er niets tegen. Sorry daarvoor, maar al de spanning die zichtbaar is komt echt door jouw. met je zit een bovenlichaam vraag je eigenlijk dat ze moet stoppen en met je benen ben je maar aan het duwen en drijven. Als je dat op die van mij doet, krijg je een twister. bedenk dus goed dat je houding nu je paard ook onzeker maakt en dat mss gecombineerd met haar onzekerheid op vreemd terrein is natuurlijk heel moeilijk voor der. ( en dan vind ik ze nog aardig voor je willen werken)
Dus neem eens zitlessen, mss op een ander paard en focus op je houding en wat dat teweeg brengt.

Rijtechnisch mis ik bij je paard ruggebruik, door gebrek aan actie en wederom te weinig ruitergevoel mijn inziens. Waarom een stang en trens erin, als je aanleuning nog zo is? Je ziet ze zoeken, maar jij houdt vast en laat niet door en dat geeft storingen en is eigenlijk gewoon niet eerlijk naar haar toe. Je hebt in deze merrie alles wat een dressuurruiter maar wil. Een hele goede achterhand, ruimte en schoudervrijheid in de bewegingen en een plaatje om te zien.

Dus ik denk dat je beter een paar stappen terug kan doen, want zo bereik je eigenlijk weinig.

Proefgericht, moet je ook de piste helemaal gebruiken, las controlepunten in. Nu rijd je bvb de hoeken zomaar door, ipv die optimaal te benutten (tempoconrole, activiteit, ...).
Dus ook hier leer je proef uitlijnen.

Verder wens ik je veel geluk met dit prachtige paard

Dat van die aanleuning lijkt misschien zo maar ik hou haar absoluut niet vast.
Ik heb juist altijd een hele lichte verbinding denk eerder dat er daarom storing is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:21

Ja aanleuning is gewoon niet voor elkaar omdat er geen tot weinig ruggebruik is. Je hebt idd een stille hand en wss weinig in je hand, maar dat geeft geen fijne aanleuning. Verder zie ik vaak pianohanden en dat is onbewust je paard toch weer ergens blokkeren, daarom men vraag waarom al een stang en trens.

Dus zeker meer durven doorlaten, zelf ontspannen en tempocontrole oefenen en controlepunten inbouwen in je proef.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:47

Die stille aanleuning waar jij het over hebt...dat is geen aanleuning. Jouw armen fungeren teveel als schokdemper waardoor Utica in haar eigen houding ongestoord kan lopen. Geen druk...dat klopt ook maar je moet bij haar wel druk zetten om haar over haar rug heen te laten bewegen. Ze heeft teveel een onderhals erop staan. Met het trainen moet je echt werken aan het laten vallen van de hals en dan mag je haar best eens wat dieper e/o ronder instellen. Maar dat alleen in combinatie met been en dat doe je in de proeven al zeker niet. Het gewiebel van je benen lijkt op drijven maar dat is meer een automatische beweging van jouw benen dan dat het enig effect sorteert. Kom er maar eens wat scherper in, lok die "discussie" maar eens uit. Dan kan je ook weer eens verder.
Gelukkig dat ze in de proeven niet kijkerig is op haar omgeving. Dat moet juist je voordeel zijn om er aan te kunnen rijden.
En om die reden zou ik er ook voor kiezen om haar gewoon op een trensje te rijden en niet op S&T.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:55

karijn schreef:
Die stille aanleuning waar jij het over hebt...dat is geen aanleuning. Jouw armen fungeren teveel als schokdemper waardoor Utica in haar eigen houding ongestoord kan lopen. Geen druk...dat klopt ook maar je moet bij haar wel druk zetten om haar over haar rug heen te laten bewegen. Ze heeft teveel een onderhals erop staan. Met het trainen moet je echt werken aan het laten vallen van de hals en dan mag je haar best eens wat dieper e/o ronder instellen. Maar dat alleen in combinatie met been en dat doe je in de proeven al zeker niet. Het gewiebel van je benen lijkt op drijven maar dat is meer een automatische beweging van jouw benen dan dat het enig effect sorteert. Kom er maar eens wat scherper in, lok die "discussie" maar eens uit. Dan kan je ook weer eens verder.
Gelukkig dat ze in de proeven niet kijkerig is op haar omgeving. Dat moet juist je voordeel zijn om er aan te kunnen rijden.
En om die reden zou ik er ook voor kiezen om haar gewoon op een trensje te rijden en niet op S&T.

Nou de discussie uitlokken gaat dus ook niet want dat komt ze dus steil overeind. We zijn ondertussen zo ver dat ik al best flink kan en mag rijden aan haar vooral thuis dan en dat ze dan braaf blijft maar uitlokken gaat niet hoor heb ik het ook met mijn instructrice over gehad kon dat maar dan zou ik dat wel doen.
Op trens ga ik niet over ik rij thuis minimaal met stang en vind het zo veel prettiger rijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:02

Waarom vind je het met stang prettiger?
Als je thuis er wel flink aan kan rijden, dan moet je dat gewoon ook eens op een wedstrijd doen. Ook al scoor je dan geen punten, dan heb je terecht geen punten maar dan weet je wel waar je grenzen liggen. Voor hetzelfde geld gaat het juist dan net zo goed als thuis en scoor je misschien wel terecht deze punten.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:20

@bulck en iedereen die ook vindt dat ts geen (goede) aanleuning heeft, amen!
Ik vindt een onrustige aanleuning geen aanleuning. Maar dat gaat over begrippen niet over ts.

TS een paard wat zijn hoofd stilhoud heeft nog geen aanleuning...
Bovenstaand commentaar geeft al aan wat 'we' bedoelen!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:29

Vind het een heel mooi paard, maar ik denk dat jullie geen goede combinatie zijn. Ik denk dat je met een minder sensibel paard veel beter tot je recht komt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:30

Erg mooi paard heb je en wat was ie inderdaad heet zeg het eerste filmpje! Je kan er niet fijn op zitten zo volgens mij. Er is eigenlijk al heel veel gezegd maar wat ik ook nog even wil zeggen is dat ik je zit enorm onrustig er uit vind zien. Het ziet er onrustig en stuiterig uit wat niet prettig kan zijn voor het paard. Ik vind je handhouding goed maar ook best onrustig en ik vind een stille hand toch wel echt een must wil je met stang en trens rijden :n je doet je paard echt pijn in zijn bekkie. Probeer hier op te letten maar dat zal je al echt vaak gehoord hebben :p succes nog!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:40

Consort schreef:
Vind het een heel mooi paard, maar ik denk dat jullie geen goede combinatie zijn. Ik denk dat je met een minder sensibel paard veel beter tot je recht komt.

Dat zou idd best kunnen. Wat vind TS er van?
Misschien ben je er nog niet aantoe?? Dat wil niet zeggen dat het niks wordt maar het kost jou veel moeite.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:54

Je ziet het steeds vaker vind ik. Steeds meer mensen rijden met afstammelingen van bewezen topdressuurbloed. Maar al die topsportkwaliteit brengt ook een karakter met zich mee waar je mee om moet kunnen gaan. In die zin moet een ruiter ook het talent hebben om met een talentvol paard om te kunnen gaan.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:03

Mogelijk was TS er aanvankelijk niet aan toe, maar getuige de stijgende lijn, het zelfinzicht, de steun van de instructeur en de resultaten denk ik dat het echt wel goed komt - ze heeft toch laten zien voortdurend te groeien met en naar haar paard :) Het kan beter en dit geeft TS ook toe.

De bewoordingen hier vind ik overigens zorgelijk. 'Aardappelzak'? Kom nu toch. Het in herhaling vallen lijkt me overigens ook niet de bedoeling - zie de HAW-regels. Allemaal goedbedoeld wellicht, maar ik vind het negatiever overkomen dan nodig is.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:20

Consort schreef:

Zo eentje heb ik er nog staan heb ik Z2 mee gereden.
Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben de oude eigenaresse is ervan overtuigd dat ze niet beter had kunnen komen als bij niemand kon er mee rijden behalve ik.
Ik denk ook dat als iemand die veel hoger zou rijden erop gegaan zou zijn het helemaal niet goed had gekomen ze laat zich absoluut niks vertellen hoor.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 23-02-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:44

Om nog even terug te komen op mijn houding en zit had wel 2 8'en bij het tweede filmpje!
Maar ben ook erg kritisch op mezelf en dat vond ik ook veelste veel maar goed dat is wel hoe die jury mij dan ziet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:48

Je hebt een verdomd goed paard onder je kont zitten..
Alleen het word er niet uitgereden.
De ruimte ontbreekt. Het paard stapt draaft en gallopeerd kort. Vooral in de galop, hij moet naar voren grijpen, nu hupst ie wat rond..
Je moet er meer aan rijden, naar voren rijden.. ruimte pakken..

En je ziet ook aan jouw rijden, je zit en lift mee. Nee hup, been eraan, ook bij een heet paard.. hij hoeft niet harder, maar hij moet veel ruimer..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:51

Tooske schreef:
Om nog even terug te komen op mijn houding en zit had wel 2 8'en bij het tweede filmpje!
Maar ben ook erg kritisch op mezelf en dat vond ik ook veelste veel maar goed dat is wel hoe die jury mij dan ziet.

Tja sorry maar een 8 is echt veels te veel, maar wel fijn uiteraard voor die extra punten. Je kan het maar gehad hebben

Als iemand zo bij mij de ring inkomt geef ik een 5-6 en in je eerste filmpje wss een 4, daar lijk je precies een bodybuilder met je armen zo van lichaam en hangend in je schouders :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:53

Haha.
Ik vind mijn houding zelf op het 2de filmpje best aardig moet ik zeggen mijn voorleester zei je hebt nog nooit zo recht gezeten kun je nagaan..
Nu had ik bij de laatste onderdelen 6 punten te pakken had voor de stap 7
draf 7
galop 7
rijvaardigheid 7
houding en zit 8

Dus daar hoef je al geen onderdeel voor te rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:59

idd ruim bedeeld, want vond de stap niet takmatig genoeg te weinig bodembedekking en dat door spanning.
Galop en draf ook, ze hobbelde maar wat, maar ze heeft geen echte afdruk en pakt geen ruimte zoals eerder aangehaald door iemand. En in draf ook van tijd wat taktfouten bij het inzetten van een oefening etc.
Dus een beetje heel ruim bedeeld, maar die punten zouden voor dit paard heel terecht kunnen zijn, want je ziet dat ze kwaliteit heeft, maar op de filmpjes afgaande zou ik ze nu 'nog' niet gegeven hebben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:00

Tja gelukkig hebben we nog een hoop dingen om voor te trainen! Anders zou het maar saai worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:03

Tooske schreef:
Tja gelukkig hebben we nog een hoop dingen om voor te trainen! Anders zou het maar saai worden.

idd, gewoon goed werken aan je houding, mss ook op een ander rustiger paard dan. En er meer aan rijden, zorg dat ze die bewegingen door haar lichaam gaat laten doorkomen en dan heb je echt een topper hoor!!!