Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Berdien schreef:Je hebt inderdaad een schitterend paard, waar zeker heel wat uit te halen is. Ik sluit me aan bij het meeste gegeven commentaar. Wat mij alleen opviel en wat -volgens mij- nog niet echt benoemd is, is je ontzettend onrustige beenhouding. Je 'wiebelt' veel met je voeten, en door de lengte van je sporen lijk je ook veel (onbewust?) te drijven. Ook lijk je te drijven met je spoor, en niet met je kuit.
Dit heeft indirect met je houding en zit te maken, maar juist bij zo'n heet paard lijkt het me erg ongewenst om veel 'onbewuste' hulpen te geven.
bulck schreef:Idem als de meeste: prachtige bok en genoeg beweging!!!!
Maar ow ow, rijtechnisch is er heel wat werk aan de winkel.
Jouw houding is echt bagger, een zak aardappelen is er niets tegen. Sorry daarvoor, maar al de spanning die zichtbaar is komt echt door jouw. met je zit een bovenlichaam vraag je eigenlijk dat ze moet stoppen en met je benen ben je maar aan het duwen en drijven. Als je dat op die van mij doet, krijg je een twister. bedenk dus goed dat je houding nu je paard ook onzeker maakt en dat mss gecombineerd met haar onzekerheid op vreemd terrein is natuurlijk heel moeilijk voor der. ( en dan vind ik ze nog aardig voor je willen werken)
Dus neem eens zitlessen, mss op een ander paard en focus op je houding en wat dat teweeg brengt.
Rijtechnisch mis ik bij je paard ruggebruik, door gebrek aan actie en wederom te weinig ruitergevoel mijn inziens. Waarom een stang en trens erin, als je aanleuning nog zo is? Je ziet ze zoeken, maar jij houdt vast en laat niet door en dat geeft storingen en is eigenlijk gewoon niet eerlijk naar haar toe. Je hebt in deze merrie alles wat een dressuurruiter maar wil. Een hele goede achterhand, ruimte en schoudervrijheid in de bewegingen en een plaatje om te zien.
Dus ik denk dat je beter een paar stappen terug kan doen, want zo bereik je eigenlijk weinig.
Proefgericht, moet je ook de piste helemaal gebruiken, las controlepunten in. Nu rijd je bvb de hoeken zomaar door, ipv die optimaal te benutten (tempoconrole, activiteit, ...).
Dus ook hier leer je proef uitlijnen.
Verder wens ik je veel geluk met dit prachtige paard
karijn schreef:Die stille aanleuning waar jij het over hebt...dat is geen aanleuning. Jouw armen fungeren teveel als schokdemper waardoor Utica in haar eigen houding ongestoord kan lopen. Geen druk...dat klopt ook maar je moet bij haar wel druk zetten om haar over haar rug heen te laten bewegen. Ze heeft teveel een onderhals erop staan. Met het trainen moet je echt werken aan het laten vallen van de hals en dan mag je haar best eens wat dieper e/o ronder instellen. Maar dat alleen in combinatie met been en dat doe je in de proeven al zeker niet. Het gewiebel van je benen lijkt op drijven maar dat is meer een automatische beweging van jouw benen dan dat het enig effect sorteert. Kom er maar eens wat scherper in, lok die "discussie" maar eens uit. Dan kan je ook weer eens verder.
Gelukkig dat ze in de proeven niet kijkerig is op haar omgeving. Dat moet juist je voordeel zijn om er aan te kunnen rijden.
En om die reden zou ik er ook voor kiezen om haar gewoon op een trensje te rijden en niet op S&T.
Consort schreef:Vind het een heel mooi paard, maar ik denk dat jullie geen goede combinatie zijn. Ik denk dat je met een minder sensibel paard veel beter tot je recht komt.
Consort schreef:Vind het een heel mooi paard, maar ik denk dat jullie geen goede combinatie zijn. Ik denk dat je met een minder sensibel paard veel beter tot je recht komt.
Tooske schreef:Om nog even terug te komen op mijn houding en zit had wel 2 8'en bij het tweede filmpje!
Maar ben ook erg kritisch op mezelf en dat vond ik ook veelste veel maar goed dat is wel hoe die jury mij dan ziet.
Tooske schreef:Tja gelukkig hebben we nog een hoop dingen om voor te trainen! Anders zou het maar saai worden.