Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:33

Ziet er goed uit! Behalve dat ze wel wat te langzaam loopt, maar ik weet hoe moeilijk het is om hem voorwaarts te krijgen. Ik ben er nu al 3 jaar mee bezig..
Waar die thiedeman voor nodig is?... Maar dat moet de manege zelf maar weten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:11

Niet gek dattie de linkergalop moeilijk vind: hij is behoorlijk rechtsgebogen. Al in de rechtergalop zie je dat hij zijn achterhand naar binnen heeft. Het is jammer dat er op maar weinig maneges genoeg aandacht aan rechtrichten wordt besteed.

Zelf zou ik hem wat meer lengte geven zodat hij ook de ruimte krijgt om meer voorwaarts te gaan, geef je wat meer teugel en kropt hij zich op laat hem dan direct voorwaartser gaan zodat hij daar weer uitgaat.

Verder vind ik je houding best netjes, inderdaad je beugels wat langer :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:32

Marco_anne: Dat zie ik helaas ook te veel gebeuren! "Manegepaard kan dit niet, manegepaard kan dat niet..." Zet er iemand op die weet wat ie doet en manegepaard kan alles mits hij daarvoor ook de oefeningen al es gedaan heeft. En anders is het paard dat zeker wel te leren net als ieder ander. We hebben meerdere Z-waardige paarden bij ons lopen en dat is best mooi spul.

Vind het zo jammer wanneer er op manegepaarden neergekeken wordt... Het zijn zulke harde werkers. En ook erg wanneer hetzelfde gedaan wordt met de manegeruiters. Daarom was ik eigenlijk ook wel bang eerst op Bokt, want ik ken heus wel het soort blik/houding dat men soms naar je heeft als blijkt dat je alleen manegepaarden rijdt. Dan zou je niet "echt" kunnen rijden.

Dat ik niet zo geweldig kan rijden als de rest (misschien, dat weet ik niet hoor) heeft daar niets mee te maken. :+
Daarom, TS, zet hem op! Krijg dat beestje maar lekker aan je been.

Edit: Okee, dit komt misschien een beetje hard over voor de eigen-paard-mensen onder ons, en ik ben altijd heel lief voor jullie en de meesten van jullie zijn dat gelukkig ook voor mij. Maar soms kan ik er wel eentje schieten als er weer een verkeerde opmerking uit komt. Dat betekent niet dat ik mijn hele leven manegeruiter blijf. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:44

hij is idd niet goed aan je been, ik zou veel tempowisselingen maken.
verder viel het mij op: in het 2de filmpje zie je op een gegeven moment een meisje in het midden staat met d'r handen ongeveer 2 meter uit elkaar.
wat is die daar aan het doen? lijkt me geen normale manier wordt daar niks van gezegd?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:46

ik ga zeker m'n best doen. Volgende keer op hem ga ik aan de tips denken, en hem proberen goed aan het been te krijgen :)

je hebt helemaal gelijk nemurin!

Nummus

Re: Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

Nou moet je ons wel laten weten hoe het straks gaat he Lauke. ;)

Mimeslosydy: Ik merk heel vaak dat ik soms zelf net een fout maak als de instructrice net iemand anders aan het corrigeren is - lesgeven is druk werk. :) Maar als het consequent fout gedaan wordt, wordt het echt wel gemeld. Zo kreeg ik vorige week ineens een opmerking over pianohandjes. Ik geloof dat ze er genoeg van had mijn oude fouten te noemen en een nieuwe had gevonden. :o

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:53

voor een manege paard is het heel erg netjes!
maar probeer meer te zitten in galop en niet zo uit het zadel te komen

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:55

Nemurin schreef:
Marco_anne: Dat zie ik helaas ook te veel gebeuren! "Manegepaard kan dit niet, manegepaard kan dat niet..." Zet er iemand op die weet wat ie doet en manegepaard kan alles mits hij daarvoor ook de oefeningen al es gedaan heeft. En anders is het paard dat zeker wel te leren net als ieder ander. We hebben meerdere Z-waardige paarden bij ons lopen en dat is best mooi spul.

Vind het zo jammer wanneer er op manegepaarden neergekeken wordt... Het zijn zulke harde werkers. En ook erg wanneer hetzelfde gedaan wordt met de manegeruiters. Daarom was ik eigenlijk ook wel bang eerst op Bokt, want ik ken heus wel het soort blik/houding dat men soms naar je heeft als blijkt dat je alleen manegepaarden rijdt. Dan zou je niet "echt" kunnen rijden.

Dat ik niet zo geweldig kan rijden als de rest (misschien, dat weet ik niet hoor) heeft daar niets mee te maken. :+
Daarom, TS, zet hem op! Krijg dat beestje maar lekker aan je been.

Edit: Okee, dit komt misschien een beetje hard over voor de eigen-paard-mensen onder ons, en ik ben altijd heel lief voor jullie en de meesten van jullie zijn dat gelukkig ook voor mij. Maar soms kan ik er wel eentje schieten als er weer een verkeerde opmerking uit komt. Dat betekent niet dat ik mijn hele leven manegeruiter blijf. ;)

Jup, helemaal mee eens! Nou heb ik wel mn eigen paarden hoor, we hebben zelf een manege bedrijf. Maar ik praat wel eens met mensen die dan iets over manegeruiters zeggen, bijv dat ze altijd met de handen sturen enz enz. Nou dat schiet mij zó in het verkeerde keelgat! Wij hebben zat ruiters die hartstikke netjes rijden. En de meeste manegeruiters rijden toch heel veel verschillende paarden waar je ontzettend veel van leert. Moet zeggen dat er zat dressuurruiters zijn die je niet op een vreemd paard krijgt :P :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:07

ja tuurlijk laat ik het weten :)
heb alleen hierna niet meer op murphy gereden, maar zodra ik er weer op zit, vertel ik het jullie meteen :) :D

bedankt voor alle reactie's

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:09

Ik vind het wel een ontzettend mooi paardje, heel bijzonder. Leuk dier. :) Maar goed nu hou ik mijn mond verder want heb niks constructiefs meer te zeggen.

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:49

Het lijkt net of je hem steeds aanspoort met je hak. (helemaal die linkergalop is gewoon een schop van je hak)
Probeer dat toch wat netter en consequenter te doen, door kuitdruk = reactie.
Als je daar consequent in blijft zal hij meer voorwaarts gaan lopen.
Ik weet dat dat lastig is op een manege paard (omdat je er nooit als enige opzit;))
Verder vind ik dat je er wel ontspannen opzit en het paard loopt ook leuk hoor!
Maar dus gewoon wat meer power.

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:53

ik bedoel dus dat het lastig is omdat je er af en toe opzit.
En je dus altijd die ene les hebt om hem ergens naar toe te rijden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:37

Haha ja dat is lastig he Elfjuhh. :+ Ik zou ook graag wat meer op sommige paarden willen zitten om ze goed door te krijgen. Een van de manegepaarden was eens een paar weken geleased en toen kreeg ik hem onder me, HUP meteen aan de teugel. Normaal duurde dat minstens een half uur.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:00

Ik zie dit topic nu pas :P
Maar wat ik me eigenlijk gelijk al af vroeg zodra ik de galopfilmpjes zag, waarom drijf je met je buiten been?
Wordt dat zo geleerd op jouw manege?
Ik heb altijd geleerd dat het buitenbeen stil moet liggen in de galop en alleen het binnenbeen het tempo aangeeft. Nu zie ik ook ruiters die met 2 benen aandrijven, maar dat is dan vaak 'automatisme' of onkunde van het 1 been aandrijven.
Dus ik vroeg me af wat het bij jou was :)
Verder vind ik het echt een hele leuke pony! Commentaar wat ik kan bedenken heb je al gehad.

In het 2e filmpje bij 0:14 zie ik niet een meisje die 'altijd breed rijdt'. Ik zie een meisje dat haar handen wijduit naar haar toe haalt en zo de pony 'in de krul trekt'. Maar ik ken het meisje niet en zie ook niet meer dan die paar seconde op dat filmpje. Misschien zie ik het verkeerd, maar ik ben het dus niet eens met de bokker die normaal ook in deze les rijdt (ben even kwijt wie t was).

Bij ons lopen er ook een aantal met thiedemann omdat ze makkelijker te rijden zijn wanneer ze ontspannen. En niet elke ruiter kan met zo'n stabiele/consequente hand rijden die daar voor nodig is. Maar t fijne ervan weet ik ook niet. Ik voel me zelf wel eens bedonderd met zo'n ding, want het gaat wél makkelijker...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:05

bzoem: bedankt voor je reactie. zoals al eerder gezegd ken ik het meisje niet goed en weet ook niet wat ze aan het doen is...

maar in ieder geval, bedankt voor je reactie! dat drijven met 2 benen heb ik zo aangeleerd. (op vorige manege, maar weet niet of dat hier ook is, ik heb er iniedergeval nog geen commentaar op gehad...)

anderen: bedankt voor de reactie's (kuitaansporen ga ik op letten ;) ook bij andere paarden)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:05

ik vind het echt een onwijs leuke mooie pony! :o
verder vind ik dat je hem erg netjes aan het lopen heb, verder ja zoals veel mensen al zeggen let op je benen !
veel succes!

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:05

heel leuk paardje .

probeer hem wat actiever te laten lopen , en je teugels zijn ook wat te los in het galop filmpje . Als je aan het galoperen bent en het is mogelijk ( ivm met de les) om vaker terug te nemen en weer aan te laten springen zodat hij wat meer op jou gaat letten dus meer aan het werk te zetten. en je eigen houding let op je benen .

voor de rest ziet het rijden er wel fijn uit .

groetjes