Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 06:45

Mijn paar schuimt juist niet als hij gespannen en opgefokt is tijdens het rijden of longeren.
Ik zie het dus als een goed teken, een teken van ontspanning.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:31

Gin schuimt bijna altijd, als ie lekker ontspannen in de bossen rondhobbelt met een lange teugel maar ook als ik in de bak hem flink aan het werk heb gezet. Dan schuimt hij wel veel erger, dat je echt schuimvlokjes in de bak ziet liggen haha

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:16

Bij mij op de manege werd er altijd gezegt dat schuimen een teken van ontspanning is.

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:38

Ik ben meestal niet zo intensief bezig als ik in de les zit en ik schrok toen ook wel een beetje toen mijn paard aan het schuimen was, ik dacht zelf dat het kwam omdat ik iets verkeerd deed, te hard was ofzo. Maar mn lerares vertelde dat mijn paard gewoon ontspannen was en een beetje op het bit zat te kauwen...
Tsja t lijkt me wel goed dus... :P

Wollie

Re: Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:53

Volgens mij heeft het ook met je aanleuning te maken en de druk die je uitoefent met je hand op het bit. Volgens mij ontstaat het schuimen ook bij de juiste combi daarvan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:36

schuimen komt omdat een paard op het bit kauwt,
het heeft niet perse iets te maken met dat het paard ontspannen is of niet, het is zowiezo dat een paard het speeksel niet kwijt kan om het moeilijk kan slikken met een bit in.
dit komt omdat hij door het bit slechter kan ademen, omdat de mond een gedeelte open is door het bit, daardoor kan een paard het overtollige speeksel niet kwijt..
te veel schuim is niet goed, maar een beetje kan geen kwaad.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 07:24

ik denk dat je het per paard individueel moet bekijken.

mijn pony schuimt vaak als we lekker ontspannen gereden hebben,maar ook als we lekker gelongeerd hebben(niet bijgezet),of als ik bitloos gereden heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:16

Mijn paard schuimt ook alleen als hij er echt door is, ontspannen en lekker aan het werk. Ik kan precies zien aan het schuim hoe het rijden verloopt: zie ik niks dan weet ik dat hij net achter de kaak geblokkeerd was of opgefokt, zie ik het aan een kant dan was hij aan het kantelen of nam een kant niet goed aan. Hele mooie spiegel en een bevestiging van mijn gevoel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:19

Mijn paard heeft zaterdag een nieuw (groter) bitje gekregen en ik merk dat ze daar een stuk meer op schuimt dan op haar oude.
Dus ik denk dat daar ook nog wel het één en ander mee te maken heeft. :j

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:59

Anoniem schreef:
schuimen komt omdat een paard op het bit kauwt,
het heeft niet perse iets te maken met dat het paard ontspannen is of niet, het is zowiezo dat een paard het speeksel niet kwijt kan om het moeilijk kan slikken met een bit in.
dit komt omdat hij door het bit slechter kan ademen, omdat de mond een gedeelte open is door het bit, daardoor kan een paard het overtollige speeksel niet kwijt..
te veel schuim is niet goed, maar een beetje kan geen kwaad.

Mijn pony schuimt ook bitloos, hoe kan dat dan?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:03

Giolli schreef:
Teken van ontspanning ja?
Nou volgens mij is het toch iets heel anders.
Volgens mij is het zo, dat als een paard hard "werkt"
dan komt er net als bij ons, gewoon natuurlijke speeksel vrij.
Dat speeksel, kan er op een of andere manier niet uit. en kan ook niet worden doorgeslikt, want het paard heeft een bit in, en onder het werk, is daar geen mogenlijkheid voor.
Wat er dan gebeurd is, dat het gaat schuimen. En Voila, u heeft een schuimend paard.
Het is dus eigenlijk een teken van hard werken. Maar ook een teken dat het paard het lekker moeilijk heeft met een bit..

Vraag Arabesk maar eens :D

Oké, dat geloof ik wel.

Maar mijn ene paard schuimt altijd wanneer ze los en ontspannen is, dus ook wanneer ik haar longeer aan het halster?! WAnneer zij gespannen is door verzuring oid dan schuimt zij niet.

Mijn 2 paard, die idd weinig ruimte in de mond heeft(dikke tong kleine mond, schuimt vrijwel nooit!! Misschien een keer wat schuim op de lippen.

schiet mij dan maar lek!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:06

Sonja schreef:
Hoezo zou een paard niet kunnen slikken met een bit in :?
Is dat nieuw? Want dan ga ik het mijn paarden gauw vertellen vanavond, die doen het dan hun hele leven al fout. Stelletje sufferds. Die kun je in drie gangen, al lopen ze nog zo netjes aan de teugel, een klontje in de mond stoppen, maar dat gaat met gemak naar binnen...

:))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:37

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:52

Bedankt JoviBan, sorry had niet het hele topic doorgelezen.:)

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:02

Ik heb geleerd dat als een paard 'schuimd' ontspannen is.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:43

ik hou het erbij dat het van de ontspanning is. En zoals eerder al is gezegt, in de wei rennen en dat soort dingen gaan ze ookal schuimen ;)

En het verschilt per paard

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:11

Chaos schreef:
Ik heb ook wel eens paarden gereden die een kant om heel fijn los zijn, en de andere kant om heel stug. Het schuim is dan ook alleen zichtbaar aan de kant waar het paard wel het bit kan loslaten om te kauwen en na te geven.

Bij mijn pony ook zo :) Ik vind de argumenten dat het komt omdat ze niet kunnen slikken, ook wel wat hebben... maar wat ik zelf ervaar is het tegenovergestelde, namelijk schuimen=ontspannen.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:28

Ik weet niet precies hoe het allemaal zit maar het komt wel deels doordat een paard niet goed meet kan slikken maar daarbij moet een paard wel wat schuimen want waneer ze dat niet doen schuurt het bit in de mondhoeken... Het is zowel positief als negatief

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:43

Mijn pony loopt meestal te schuimen als ik hem vlak voor het rijden nog een worteltje heb gegeven ofzo
en dan hangen er allemaal van die oranje stipjes in zijn speeksel hihhi :D

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:30

Mijn paarden schuimen ook enkel als ze ontspannen gelopen hebben (dat ervaar ik toch zo) maar als ze eens dwars liggen, gestresst enz en ik stap af dan zie ik geen spiertje schuim aan hun mond, dus heeft bij mij toch niets met al dan niet kunnen slikken van het speeksel te maken. Maar eerder met het ontspannen zijn en het bit accepteren.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:02

mijn paard schuimt ook .
Maar doet dit alleen als ze onspannen loopt .
Als ze gespannen is schuimt ze niet .

Als ze wel schuimt is ze verder ook super bezweet :)

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:52

het paard van mijn vriendin schuimt als ze goed heeft gelopen, zelf heb ik weinig ervaring :o
Maar als mijn verzorgpaard (27) even heeft gelopen, krijgt ze een loopneus, weet iemand of dit erg is?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:01

Die van mij doet het ook tijdens het rijden. en ik vind het niet eens storend! Maar ik merk wel dat als ik hard met hem werk hij het meer doet dan wanneer ik hem rustig even zijn gang laat gaan..

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:06

dit is zeker wel goed, het betekend dat het paard nageeft op het bit, veel mensen geven hun paard een appel voordat ze de ring in gaan zodat het paard schuimt, want dat heeft de jury graag

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 02:09

De mijne schuimen ook bitloos mits er moeite gedaan moet worden.
Ik denk daarom niet dat het komt door een teveel aan speeksel (wel eens gelezen).