Fáfnir aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:30

Heb wat gedaan met sommige tips, beugels langer, en heb een Corrector pad te leen van de buurvrouw, hiermee gaat faf nog ruimer lopen, en het zadel duwt mij iets meer naar voren.

HIJ DUIKT SOMS ACHTER DE LOODLIJN, MAAR VERLIEST NIET VEEL IMPULS EN IK RAAK HEM NIET KWIJT IK WEET DAT HIJ ER ACHTER KRUIPT MAAR IN DIT STADIUM VIND IK DAT NIET ERG.

Voordat ik daar dan weer 3000 keer wat over hoor ;)
Hier een kort filmpje, niet de beste kwaliteit is met een telefoon gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=3Vs730XsvP0

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:36

Wat een ontzettend leuk beestje!

Alleen je zadel ligt helemaal niet goed.. Helemaal achterover, waardoor het lijkt alsof jij op de rand zit en alsof je zadel veel te klein is.

Goed dat je aan je eigen houding wil en gaat werken! Want daar is nog wel heel wat aan te verbeteren ;)

Heel veel plezier samen!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:45

Zo Kugger, ben je lekker bezig?? Beetje opsternaat vind je niet?
Zonder zadel is ontzettend goed voor je zit!! Daar leer je tenminste van zitten! Door op die manier te rijden krijg je een hele nette houding die je kan gebruiken in het zadel. Je voelt veel meer van wat je zelf doet (goed of verkeerd) en wat je paard onder je doet. Het is voor je zelf maar ook voor je paard goed om dit zo af en toe weer even te doen.. Probeer anders eens een barebackpad (voor paarden waar je de ruggengraat/ schoft te veel voelt). Echt waar hier kun je alleen maar beter van worden!

Kuggur schreef:
Loesje79 schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik prima weet hoe ijslanders horen te lopen, dat ik ook weet hoe ze in IJsland gebruikt worden en dat ik daar gewoond heb.
In mijn vorige antwoord heb ik heel duidelijk mijn visie gegeven, dat die als "dom" wordt bestempeld vindt ik beledigend, daar ik heel goed weet waar ik het over heb.

Tries ik ben blij te lezen dat je iets aan het zadel wil gaan doen, dat is zeker een stap in de goede richting. Verder blijf ik erbij dat je zonder zadel het beste kan leren te "zitten" en dat dit niet belastender is dan met zadel, zeker niet als je zit zoals op een aantal van je trainings foto's.

Verder wil ik je meegeven dat mijn antwoorden niet zijn om je neer te halen, maar juist om je te helpen, dat is ten slotte ook het doel van dit topic.

Mijn excuses, verander "dom" in "onwetend".
Je "visie" klopt simpelweg van geen kant. Ik vraag me af wat jij meent dat de functie van een zadel is als zadelloos rijden niet belastender is dan met....
Je mag me dan meteen eens vertellen wie er hier hun paard nog "als fiets gebruikt".

Tries_en_Faf

Re: Fáfnir aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:33

Dat zonder zadel rijden doe ik ook regelmatig hoor! Volgende week woensdag komt er iemand voor mijn zadel, maar ik vind dat het goed ligt en goed past.

Dat het naar achter kantelt komt door mijn eigen houding.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:41

Heel goed dat je er iemand naar laat kijken! Volg je eigen gevoel dat is het belangrijkste!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:53

arnjojo schreef:
Zonder zadel is ontzettend goed voor je zit!! Daar leer je tenminste van zitten! Door op die manier te rijden krijg je een hele nette houding die je kan gebruiken in het zadel. Je voelt veel meer van wat je zelf doet (goed of verkeerd) en wat je paard onder je doet. Het is voor je zelf maar ook voor je paard goed om dit zo af en toe weer even te doen..

Je mag het noemen zoals je wil (maar schrijf in het vervolg obstinaat, dat staat wel zo intelligent...), zonder zadel rijden is slecht voor je houding in het zadel. Je gebruikt je lichaam anders, en spreekt andere spieren aan in je benen, je wordt in een andere houding gedwongen dan die in het zadel gewenst is.
Als je je paard niet kan aanvoelen met zadel hoor je niet op een paard thuis.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:04

Je begrijpt toch wat ik bedoel??
Nu begrijp ik waarom jij neit zonder zadel rijd... Met "spreekt andere spieren in je benen aan"... pff tja hou het daar maar op dan he ;) Zo lekker intelligent :D :P
In een zadel wordt je in een houding "gedwongen" zoals jij het zegt! Door zonder zadel te rijden leer je tenminste zitten en een goede houding te krijgen! Leer eerst je paard aanvoelen en begrijpen zonder zadel in plaats van met een zadel (dikte door boom, dekje/pad etc). Bij jouw is het de omgekeerde wereld! Maar dat maakt niet uit hoor Kugger! Ieder zijn mening, maar kom aub voortaan niet meer zo arrogant uit de hoek, maakt het topic er niet gezelliger op!
Kuggur schreef:
arnjojo schreef:
Zonder zadel is ontzettend goed voor je zit!! Daar leer je tenminste van zitten! Door op die manier te rijden krijg je een hele nette houding die je kan gebruiken in het zadel. Je voelt veel meer van wat je zelf doet (goed of verkeerd) en wat je paard onder je doet. Het is voor je zelf maar ook voor je paard goed om dit zo af en toe weer even te doen..

Je mag het noemen zoals je wil (maar schrijf in het vervolg obstinaat, dat staat wel zo intelligent...), zonder zadel rijden is slecht voor je houding in het zadel. Je gebruikt je lichaam anders, en spreekt andere spieren aan in je benen, je wordt in een andere houding gedwongen dan die in het zadel gewenst is.
Als je je paard niet kan aanvoelen met zadel hoor je niet op een paard thuis.

maudvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:56

Hai Tries, erg is dat he, foto's van jezelf zien! haha ik heb het ook wel eens gehad hoor, dat ik zo schrok van mijn houding! Meteen een paar privélesjes er in gegooid. Dat is dan ook mijn eerste tip: vraag iemand om heel streng te letten op je houding, geef aan wat je wilt veranderen en rijden maar :]
Daarnaast doe ik in de les het volgende als ik mijn hakken niet genoeg blijk uit te drukken: zonder beugels rijden. Als je dat een tijdje hebt gedaan, en je het gevoel hebt dat de passen van je paard echt vanuit jou komen, doe je je beugels weer eens aan. Je zult hoogstwaarschijnlijk merken dat je nu veel meer de neiging hebt om je been lang (haha ik hoor nu de stem van mijn instructrice in mijn hoofd laaaaaang zeggen :P ) te maken, en daarbij dus je hak uit drukken. Houd in je hoofd dat als je over je knie kijkt, je net niet je schoen/laars mag zien als je rijdt.

Voordat je dit doet is het wel goed om te weten of je zadel nou echt goed ligt en niet op bepaalde punten drukt natuurlijk ;)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:28

Hmm zonder beugels rijden zou een heel goed idee zijn. Helaas moet ik het toch met kugger eens zijn dat je met zonder zadel rijden andere spieren gebruikt dan met, vind het super dat je naar je zadel laat kijken. Ik heb zelfs voor mijn verzorgpaard een nieuw zadel gekocht omdat het oude lag als een krant en dan druk ik me netjes uit. Wat ik doe, wat vooral in een bak werkt, is bijvoorbeeld telkens als je langs C komt (of welke letter dan ook) even snel je houding langs lopen. Zijn mijn benen nog mooi lang, kijk ik voor me en zit ik recht op.

Mearsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:57

Wat een mooi dier zeg. Het ziet er wel goed uit alleen jammer dat je inderdaad zo in elkaar zakt. Rechtop en trots zitten! Want je zit op een heel mooi beestje!

paardenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:14

hij loopt inderdaad te diep en teveel op de voorhand.
probeer zeker aan je houding te werken dan gaat hij vanzelf ook minder op de vorhand lopen.

succes

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:19

Thanks voor de complimentjes!!

Op welke foto loopt ie op de voorhand dan?

Want dat zie ik niet namelijk, maar kan aan mij liggen, Fáf is heel licht in mijn handen, vooral in het filmpje op het laatste stukje.