effecten van het bit ! filmpje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:34

winia4ever schreef:
NHEVAVD: zou de mens wat uitvinden om de paard pijn te doen in de mond? zou de mens iets uitvinden om schade aanterichten in de mond

Het topic over de bitbuddy etc hier al gelezen??

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:34

moraal van het verhaal: alles heeft zijn voor en nadelen, mits wijs gebruikt kan allebei even prettig zijn! En dus even onprettig met de verkeerde ruiter ( of ruiterhand..)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:35

NHevaVD: Ja!...Waarom gaat dat paard dan zo raar ademen zodra zei kracht zet op de teugels?..

ook al zou hij laag hangen, dat dunne touwtje, is sterk als je dat aantrekt op zn neus! zn neus botje wat het dunste en het gevoeligste is!..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:36

winia4ever schreef:
NHevaVD: Ja!...Waarom gaat dat paard dan zo raar ademen zodra zei kracht zet op de teugels?..

ook al zou hij laag hangen, dat dunne touwtje, is sterk als je dat aantrekt op zn neus! zn neus botje wat het dunste en het gevoeligste is!..

Mijn VP kan ik met mijn hele gewicht aan de teugels hangen zonder er ook maar een hijgje uitkomt, onzin dus, op een bot valt geen luchtweg af te knellen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:36

winia4ever schreef:

Omdat het absoluut niet aan de optoming hoeft te liggen maar van binnenuit ;) Ik ken een Shire die dit ook vreselijk doet, het lijkt wel een hond en je zou denken dat 'ie van z'n stokkie gaat. Dit paard heeft iets aan de luchtwegen :)
De bitloze optoming hoort, nogmaals, niet laag te liggen, dus niet op hét plekje van het neusbotje. De optoming hoort vrijwel als een halster te liggen, hogerop en dus niet op het gevoelige deel. :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:37

wat ik al eerder zei, de ruiter is de gene die er verkeerd mee omgaat!

Ik vindt mij erg vriendelijk in de mond van het paard!..
http://www.youtube.com/watch?v=Ium6lOBakMg

Ik trek niet, het paard kauwt lekker! zie geen probleem! het is puur de ruiter die het doet!
En dat weet je van je zelf hoe je bent!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:38

Hannah_Menno schreef:
winia4ever schreef:
NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..

Wat doen 1000-en mensen dan met sperriempjes? Juist, ademhaling afknijpen. Nee een neus is niet veel gevoeliger dan de mond. Het is ongeveer even gevoelig. :)

Uhm een sperriem is om het bit stiller te laten liggen in de mond :z Ik weet niet hoe strak de mensen hem aansnoeren die jij kent. Maar mijn paarden hebben nog nooit last gehad van een sperriem..
Eigenlijk zou iedereen die moeten hebben die met bit rijd, ik vaak fijner voor het paard....
Bovendien is een sperriem niet in staat de ademhaling af te knijpen...

@ mystictinker: Wij staan allemaal best open voor bitloos maar wij vinden het niet werken dus gebruiken we het niet..., veeeeel opener dan bitloze met een bit omdat wij dierenmishandelaars zijn, terwijl je met bitrijdende nooit vaak iets vervelends hoort zeggen over bitloos..... Omgekeerde wereld dus...
en btw een paard dat zijn mond open doet, kan ook met het bit aan het spelen zijn of geconcentreerd zijn, het is inmiddels wel bewezen dat een open mond geen weerstand hoeft te zijn...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:38

Citaat:
wat ik al eerder zei, de ruiter is de gene die er verkeerd mee omgaat!

Nu is het de ruiter? Ik dacht toch écht dat het door de bitloze inwerking kwam.............................

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

NHevaVD schreef:
Citaat:
Maar als je met 50 kg aan een halster trekt, dan voelt dat paard het niet eens, die trekt jou zo mee.

Dan mag ik hopen dat jou paard gewoon nog zenuwen heeft, want druk op de neus voelen ze áltijd, ongeacht de optoming ;)

Op de neusbrug zitten helemaal niet veel zenuwen! Druk maar eens op je eigen voorhoofd. De enige druk die je voelt is een doffe druk op het bot. Dat is geen pijn. Met je eigen voorhoofd kun je makkelijk 50 kilo verschuiven aan een halster. En dan zou een paard pijn hebben door een halster??!! := Hahaha, echt niet! Als jij dat halster gewoon twee vingers onder het jukbeen hangt dan kan elk paard dat in een ruk kapot trekken, zonder dat hij omvalt van de pijn.

E_Nalanta

Citaat:
Uhm een sperriem is om het bit stiller te laten liggen in de mond Ik weet niet hoe strak de mensen hem aansnoeren die jij kent. Maar mijn paarden hebben nog nooit last gehad van een sperriem..
Eigenlijk zou iedereen die moeten hebben die met bit rijd, ik vaak fijner voor het paard....

Een sperriem is officieel uitgevonden om de mond van het paard dicht te houden, dus te snoeren. Dit is al wel eeuwen terug, hoor ;)
Daarbij, als ik met een bitje rijd, heb ik het hele neusriemgebeuren eraf gehaald, enneh, dat bitje beweegt nagenoeg niet hoor! :)
Maargoed, op dat gebied ben ik dan weer niet zo bekend.........

cp112

Re: effecten van het bit ! filmpje!

Ik vind dit filmpje echt wel een beetje over de top hoor. Kom nou...
En wat een giga irritante en slaapverwekkende stem zeg :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:41

Citaat:
Op de neusbrug zitten helemaal niet veel zenuwen! Druk maar eens op je eigen voorhoofd. De enige druk die je voelt is een doffe druk op het bot. Dat is geen pijn. Met je eigen voorhoofd kun je makkelijk 50 kilo verschuiven aan een halster. En dan zou een paard pijn hebben door een halster??!! := Hahaha, echt niet! Als jij dat halster gewoon twee vingers onder het jukbeen hangt dan kan elk paard dat in een ruk kapot trekken, zonder dat hij omvalt van de pijn.

Daar heb je een punt :+ Ik dacht dat jij het over het neusbotje had :=

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:42

Nhevavd: vanaf het eerste bericht zeg ik al dat de ruiter is er verkeerd mee omgaat!

Je kan het wel aan het bit geven maar of ik gooit er een bit in met een lange teugel of ik doe iets om zn neus met lange teugel dan moet je het nog zelf weten!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:43

't is toch niet dat iedereen met een lang teugeltje rijd.
Het viel me alleen op dat je de bitloze inwerking énorm aanviel ivm. het niet meer kunnen ademen/het afknellen, gebaseerd op 'een meisje van stal' waarvan het paard toch bést wel een ander (inwendig) probleem kan hebben :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:44

leuk filmpje ! sommige mensen kunnen hier van leren!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:45

_Bitje_ schreef:

Dat dacht ik dus ook, als je je ervan bewust bent scheelt het al een hoop, dan zoeken ze zelf maar uit wat ze ermee doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:46

galley schreef:
_Bitje_ schreef:

Dat dacht ik dus ook, als je je ervan bewust bent scheelt het al een hoop, dan zoeken ze zelf maar uit wat ze ermee doen.

ik weet in elk geval zat mensen die dit filmpje een keer moeten zien, want die rijden helaas met de groffe hand..
maar die zoeken helaas geen oplossing
wanneer hun paardje dit probleem aangeeft, door mond open doen, teugelkreupelheid...
nee...helaas zijn hun in hun ogen de wijste
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 02-02-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:46

NHevaVD schreef:
Citaat:
Uhm een sperriem is om het bit stiller te laten liggen in de mond Ik weet niet hoe strak de mensen hem aansnoeren die jij kent. Maar mijn paarden hebben nog nooit last gehad van een sperriem..

Een sperriem is officieel uitgevonden om de mond van het paard dicht te houden, dus te snoeren. Dit is al wel eeuwen terug, hoor ;)
Daarbij, als ik met een bitje rijd, heb ik het hele neusriemgebeuren eraf gehaald, enneh, dat bitje beweegt nagenoeg niet hoor! :)

Nee dat snoeren is wat mensen doen die geen verstand hebben van paarden, het is simpelweg om het bit meer te steun te geven en stiller te liggen in de mond.... Helaas blijkt heel vaak dat mensen zich te slim vinden om zich daar in te verdiepen.... En eeuwen terug hadden ze geen sperriem, dat is nog niet eens zo heel oud. De lage neusriem daarintegen bestaat denk ik al wel eeuwen... Die eigenlijk dezelfde werking zou moeten hebben in combinatie met het bit, maar daarintegen wel weer sterker inwerkt op het lage neusgedeelte. En dat jou bitje niet beweegt is alleen maar goed, dat is ook de bedoeling. Maar je kunt het dus nog comfortabler maken door gewoon je neusriem op correcte wijze te gebruiken en de druk van je hoofdstel optimaal te verdelen, door middel van de neus, achter de oren en onder de kaak... Dan is alles eerlijk verdeeld... En in de juiste gaatjes, lees niet aansnoeren met je leven. maar gewoon netjes de 2 vinger regels...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:47

nh..: dat paard heeft geen ander probleem hij gaat dat alleen doen als zei de teugels aantrekt!..Dus dan lijk het mij logische als het daar aan ligt.

Maar jullie vallen het bit allemaal af, dus waarom mogen wij daar geen woord over terug geven!..

heb je mijn filmpje gezien?
Heb jij daar nog op en aanmerkingen aan dan

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:50

NHevaVD schreef:
Citaat:

ik versta onder snoeren niet> dicht houden of gesloten ;)

onder snoeren versta ik:
zo strak mogelijk het riemetje om de mond heen trekken

en dat andere (zoals ik de speriem heb):
gewoon netzoals de keelriem,hij zit er omheen, netjes om de neus, met een hand er nog tussen kunnen steken ;)

E_Nalanta

winia4ever schreef:
nh..: dat paard heeft geen ander probleem hij gaat dat alleen doen als zei de teugels aantrekt!..Dus dan lijk het mij logische als het daar aan ligt.

Maar jullie vallen het bit allemaal af, dus waarom mogen wij daar geen woord over terug geven!..

heb je mijn filmpje gezien?
Heb jij daar nog op en aanmerkingen aan dan

Het gaat mij persoonlijk niet om hoe jijzelf rijd, ik val daarbij het bit ook niet aan, weet dat ik voornamelijk met beide rijd maar ook op een bitje ;)
Enneh, het eerste beste dat je ziet hoeft niet de reden te zijn. Misschien ligt de optoming ook niet goed, who knows.

@ Zsazsa: nou, ik heb het ergens gelezen, meer kan ik niet zeggen. Het lijkt me toch heel wat confortabeler dat de hele neusriemsperriem dingen er gewoon níet aanzitten en ruiters gewoon teugels vasthebben en thats it :+ Maar zo is de realiteit niet.

daphneM

bitje: wat een toepasselijke naam heb je..;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:51

Bitje, kun je dat riempje er dan niet net zogoed afhalen als er zoveel ruimte tussenzit :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:51

_Zsazsa_ schreef:
@ mystictinker: Wij staan allemaal best open voor bitloos maar wij vinden het niet werken dus gebruiken we het niet..., veeeeel opener dan bitloze met een bit omdat wij dierenmishandelaars zijn, terwijl je met bitrijdende nooit vaak iets vervelends hoort zeggen over bitloos..... Omgekeerde wereld dus...

Dierenmishandeling?? Dat heb ik nooit iemand zien zeggen over standaard bitten..
Maar in bit-tegen-bitloos topics komen áltijd weer de argumenten naar voren als 'bitloos kan de neus breken' en 'bitloos duwt de neus dicht' en 'touwhalsters schuren de neus open'.. Dus zo eenzijdig als jij het schetst is het echt niet. Het gaat er gewoon om dat iedereen de werking van bitten wel kent (of denkt te kennen), maar bitloos is een hele nieuwe wereld, en mensen die ineens een wereld van verschil merken zullen dat uiteraard meteen willen doorvertellen. Daarom wordt het bitloos tegenwoordig steeds meer gepromoot. De meeste mensen die het eenmaal hebben geprobeerd vinden het een stuk fijner voor hun paard. Er wordt dat niets gezegd over dierenmishandeling. Er wordt WEL gezegd dat mensen pas zagen hoe vervelend hun paard het bit vond nadat ze bitloos zijn gaan proberen. Dat merk je niet als je het nooit hebt geprobeerd en er niet open voor staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:52

maaikedewit schreef:
Ik heb net even zitten te kijken, maar het bit word toch naar achter getrokken? niet naar beneden?
Tenminste ik hang niet aan mijn paard hoor..

het hoofd is zo goed als verticaal tijdens het rijden, dus als de teugels dan aangenomen worden, prikt het bit in het verhemelte

maar omdat het filmpje het hoofd horizontaal projecteert zien ze meteen niet meer hoe het zit. Niet iedereen is gezegend met evenveel ruimtelijk inzicht :+