Jippe aan de slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:33

ok, behalve dat iedereen roept dat de slof te strak zit denk ik dat het probleem m vooral zit in dat ie vergeten is dat ie een achterhand heeft.. naar mijn idee loopt je paard in nog net geen drie delen, wel twee.. voorhand en stukje rug, rest rug en achterhand.. hij werkt aan de voorkant maar verder niet.
ik ben om eerlijk te zijn ook niet kapot van longeren met slof, dit omdat het imo geen enkele meerwaarde heeft omdat de meeste paarden (niet allemaal dus) op de voorhand gaan hangen en zo gauw jij meer achterhand erbij wil kan ie harder gaan waardoor t gewenste effect weg is.
Ben veel meer voorstander van dubbele longe, dit omdat je dan kan voelen wat ie doet en hem kan opsluiten zodat wel zn hele lijf gaat werken. ook denk ik als je bij dit paard je slof langer gaat doen hij / zij alleen maar lang word in de hals maar dan kun je net zo goed een wortel onder zn neus binden dan zakt ie ook wel :P
maar iedereen heeft zijn eigen ideeen over het longeren, blijft ook altijd moeilijk onderwerp. ik zeg alleen hoe ik het vind en hoe ik het fijner werken vindt..
hopelijk heb je er wat aan.

oh en btw, wat ik wel een heel groot pluspunt vind is dat je paard er wel lekker gemakkelijk bij lijkt te lopen. dat zie je wel s anders.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:03

Yamcha schreef:
Ik ga het weer lekker oneens met iedereen zijn: ik geloof niet dat de slof te strak zit, volgens mij zit hij prima. Ik denk wel dat dit paard zich graag opkropt, dan hoeft hij van achter niet zo aan het werk. Ik zie de slof namelijk op meerdere foto's helemaal niet op spanning staan, dus volgens mij kruipt dit paard er zelf graag achter.
Qua hoe je eraan moet werken, ga ik met Def mee, aan de lange lijnen werken lijkt me heel goed voor dit paard.

Yep, en dat doet ie met los longeren dus ook uit zichzelf en bij het rijden ook. Ik geef dan minimale hulpen (doorzitten en mijn bekken iets kantelen/ iets anders zitten is al genoeg) en hup dat koppie verdwijnt tussen zijn benen en de teugels zijn dan echt waslijnen (los dus). Maar bij de laatste foto door mij apart geplaatst staan ze op "spanning en is zijn hoofd te veel in, dus kan de slof idd losser. Wist dus neit dat je dat op die manier kon beoordelen, nu wel!

luffie schreef:
Ik ben niet anti slof en ik vind de slof niet vreselijk te strak zitten hoor. Als je kijkt naar de foto's 6 t/m 10 dan zie ik de slof soms gewoon lubberen.
Ik zou idd ook willen zien dat zijn neusje er iets meer uitgaat en ik denk dat je dat heel goed kan bereiken door idd de slof op zijn langst op het onderste ringetje laat maar zeggen vast te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat ik hem IETS te strak had, maar idd niet vreselijk opgebonden etc. Net wat je zegt: hij lubbert echt ontzettend op die foto's. Zodra je zegt: Jaaaa Jippe wat loop je MOOOOOIIII gaat dat koppie nog verder in en de benen extra omhoog. Blijft een Fries he: Showpaard :D Is neit wat ik wil, maar moet zelf ook leren mijn complimenten te doseren. EN ja, dit paard werkt gewoon voor je.

luffie schreef:
Succes, je hebt een mooi paardje daar TS!

Dankje :D :D :D

newmom schreef:
ok, behalve dat iedereen roept dat de slof te strak zit denk ik dat het probleem m vooral zit in dat ie vergeten is dat ie een achterhand heeft.. naar mijn idee loopt je paard in nog net geen drie delen, wel twee.. voorhand en stukje rug, rest rug en achterhand.. hij werkt aan de voorkant maar verder niet.
ik ben om eerlijk te zijn ook niet kapot van longeren met slof, dit omdat het imo geen enkele meerwaarde heeft omdat de meeste paarden (niet allemaal dus) op de voorhand gaan hangen en zo gauw jij meer achterhand erbij wil kan ie harder gaan waardoor t gewenste effect weg is.
Ben veel meer voorstander van dubbele longe, dit omdat je dan kan voelen wat ie doet en hem kan opsluiten zodat wel zn hele lijf gaat werken. ook denk ik als je bij dit paard je slof langer gaat doen hij / zij alleen maar lang word in de hals maar dan kun je net zo goed een wortel onder zn neus binden dan zakt ie ook wel :P
maar iedereen heeft zijn eigen ideeen over het longeren, blijft ook altijd moeilijk onderwerp. ik zeg alleen hoe ik het vind en hoe ik het fijner werken vindt..
hopelijk heb je er wat aan.

oh en btw, wat ik wel een heel groot pluspunt vind is dat je paard er wel lekker gemakkelijk bij lijkt te lopen. dat zie je wel s anders.

Eerste dikke punt: Zonder camera in de hand had ik hem duidelijk actiever. Zodra ik de camera heb is ie meer daarmee bezig en zakt ie idd in. Dus daar ga ik aan werken.
Tweede punt: Dubbele longe vind ie nog heel eng, ben ik wel aan het wennen. Boek Haanstra heb ik! (had iemand anders het over)
Derde punt: Yep, hij kan heel makkelijk zo opgekropt lopen. Onder het zadel doet ie dit dus ook, rij ik met slappe teugelstjes en zweeeeeef ik gewoon. Hij loopt dan wel met de achterhand er goed onder trouwens.
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

lailapri

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:12

http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4KMRGQ4-D.jpg
deze foto vind ik het beste hier hangt de slof los, je ziet dus dat je paard daarvoor of opgekrult of in oprichting moet lopen, beide nog niet waar die aan toe is of wat goed voor hem is. Friezen krullen al snel dus zou eerder gaan voor neusje eruit en lekker voorwaarts neerwaarts aan de longe, als je hem wilt bijzetten doe het dan pas als je paard uit zichzelf al lekker loopt om vanaf daar de ruimte (het neerwaarts dus) te begrenzen, maar dat kan pas als ze sterk genoeg worden.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:17

@lailapri: Ik vind die foto nou eigenlijk juist niet zo'n ontspannen beeld geven. Heb het idee dat hij zich daar wegdrukt.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:22

Het is idd niet ontspannen, dit paard is ook nog helemaal niet toe aan deze houding, maar wel de enige foto waar hij in de houding loopt die klopt met de maat waarop de slof gesteld is.
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:26

dubbele longe is even wennen maar s een kwestie van oefenen.
t lijkt enger dan t is, wel f volte afzetten als hulpmiddel voor jezelf.
ik hoop trouwens niet dat t echt zo is dat je met slappe teugels rijdt en hij dan wel lekkker loopt want das niet helemaal ok..
je moet natuurlijk wel met een beetje druk rijden anders is de kans dat hij zn rug wegdrukt wel aanwezig.

succes met je boek, errug leerzaam!!!
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:42

newmom schreef:
dubbele longe is even wennen maar s een kwestie van oefenen.
t lijkt enger dan t is, wel f volte afzetten als hulpmiddel voor jezelf.
ik hoop trouwens niet dat t echt zo is dat je met slappe teugels rijdt en hij dan wel lekkker loopt want das niet helemaal ok..
je moet natuurlijk wel met een beetje druk rijden anders is de kans dat hij zn rug wegdrukt wel aanwezig.

succes met je boek, errug leerzaam!!!

Nee, ik bedoel dus: Ik heb mijn teugels mooi op maat, niet te strak, zeker niet los: op maat! Ik ga doorzitten, pak hem lekker op in de draf. Dan komt ie: lekker actief, achterhand eronder (dat voel je dan...) Mooi in de aanleuning en dan denk ik jaaaa ik heb hem. En DAN hoppa gaat het neusje tegen de borst met als gevolg dat dus op dat moment mijn teugels los hangen.... Kortom, hij kruipt dan dus zelf erachter en zijn mijn teugels slap. Ik bedoel dus dat ik hem NIET in de krul trek, dwing, mijn hand vast zet af wat dan ook. Instructrice zegt ook: je rijdt mooi, goed, prima en dan krult hij dus zelf op... Wrs ook weer overblijfsel van vorige eigenaar die wedstrijden met hem reed (en daar te lage punten met hem haalde...) Moet wel zeggen dat ie dan echt loopt te sjouwen, achterhand is er dan echt onder en dan is ie zoooo lichtvoetig... Dan danst ie echt onder me... En dat moet ik dus ook kunnen bereiken met zijn neusje er meer uit en actief! En dat is de reden van de slof: ik sta er nu naast en kan zien wat ie doet, zodat ik zie waar ik aan moet werken onder het zadel. En dat is dus actief blijven!!! Zodat ie die neus eruit doet ipv tegen de borst... Maar het blijft een Fries he! :D

Ik heb longeerbak tot mijn beschikking, dus dat is een mooie volte ;)
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic reactie uit quote verwijderd

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:43

lailapri schreef:
ik pb je even voor thermo ondergoed.

Het is idd niet ontspannen, dit paard is ook nog helemaal niet toe aan deze houding, maar wel de enige foto waar hij in de houding loopt die klopt met de maat waarop de slof gesteld is.

??? Hoe bedoel je dat? Paard is zo wel al 3 jaar getraind door vorige eigenaren....

Nogmaals: Slof gaat losser!! En ik ga varieren met de laagte (dus welke ringen ik pak)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:49

ah gelukkig maar, ik dacht f dat je m bewust zonder aanleuning reed.. (pfieuw ;) )

hopelijk ga je je snel verdiepen in t longeren met dubbele longe, dit is echt zo fijn, je voelt t en je ziet t.. ideaal voor zulke problemen dus!!

hopelijk laat je dan ook nog s wat fotos zien!

succes en keep up the good work, zo te horen ben je goed bezig!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:52

in die oprichting? dat is voor de hoger opgeleide paarden. Als voorwaarts neerwaarts lekker gaat zou ik langzaam aan van voor wat hoger instellen (lees dus iets hoger als voorwaarts neerwaarts, niet hoog in de oprichting), en dan van achter er steeds meer onder.

GirlyMelisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:17

Misschien leuk en leerzaam om het boek van Lammert Haanstra te lezen, het klinkt heel saai. Maar het is echt super leerzaam. Daarin verteld hij onder andere dat hij nog nooit een paard zonder zweep gelongeerd heeft, omdat alle paarden met zweep gelongeerd kunnen worden maar het om het gebruik gaat. Echt heel leerzaam :D!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:10

GirlyMelis schreef:
Misschien leuk en leerzaam om het boek van Lammert Haanstra te lezen, het klinkt heel saai. Maar het is echt super leerzaam. Daarin verteld hij onder andere dat hij nog nooit een paard zonder zweep gelongeerd heeft, omdat alle paarden met zweep gelongeerd kunnen worden maar het om het gebruik gaat. Echt heel leerzaam :D!

volgens mij heeft ze die al, meende dat ze dat al een keer verteld had.
maar ook ik ben idd helemaal weg van lammert, ooit een paar keer naar zijn clinics geweest,
prachtig om te zien!!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 06:18

hij mag ind iets meer zn neusje eruit hebben. Hij loopt teveel op de voorhand.

zou liever zien dat hij iets hoger in de hals is en zn kont eronder zet waardoor zn rug ook beter gebruikt word. Passoa zou beter zijn voor het paard dan word er ook losgelaten als hij los laat.

slof is in mijn ogen te kort en hij word er te opgekropt van. ZOu dan eerder kiezen voor dubbele lijnen longeren dan zo verder te gaan.

Achterhand mag nog actiever en met actiever bedoel ik minder krabbelen.
succes!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:53

Wat een leuke fries!
Tja, het wordt wat ééntonig zo, maar ook ik ben het met de anderen eens dat de slof wat losser mag. Ikzelf gebruik een gogue voor mijn fries, ik vind dit een fijner hulpmiddel, omdat het enkel inwerkt als het paard omhoog komt, zodra het paard lang en laag gaat, is de druk eraf. Ik heb geen longeerfoto ervan, maar kijk even enkel naar het paard, de bolling in de rug, lengte in de hals en neus meer naar voor. Zo krijg je wellicht een idee waar je naartoe kunt werken. Het paard moet met een actieve achterhand lopen, deinen in de rug en meer gaan dragen. Het is mogelijk met een fries, echt waar :D :+
Let met name ook op rechtgerichtheid, door steeds je paard recht te richten (waardoor spieren aan beide kanten van het lichaam even lang worden) gaat het paard vanzelf nageven en in de juiste houding lopen, vandaar dat mensen ook de tip geven om met dubbele longe te werken. Een slof bind je vast op 1 stand, als je paard scheef is (alle paarden worden scheef geboren) dan kan de slof daar niet op inwerken, zoals je dat met een dubbele longe wel kan (ene teugel meer druk bieden op zwakke teugel, andere teugel minder druk bieden op stugge kant ofwel lossere verbinding op de sterke teugel). Hopelijk heb je er wat aan en veel succes!

Voorbeeldje:
http://img282.imageshack.us/img282/8669 ... 0358xs.jpg

edit: Typfoutjes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:47

Volgens mij hoeft die slof helemaal niet losser.
Ik vind het een super hulpmiddel om mee te longeren, als je het paard goed actief houdt van achter, kun je juist met de slof een mooie stille aanleuning krijgen. Die aanleuning is juist zo mooi, omdat de ruiter niet steeds inwerkt, paard wordt niet gehinderd in de mond.
Ben idd ook groot fan van de gogue, zoals Klomp die gebruikt.

Iedereen kijkt hier ook naar die slof, maar die is imo het probleem helemaal niet, probleem is dat het paard achter de teugel kruipt. Door het dier actief te maken van achter, en écht lekker door te laten lopen (je zou ook iemand naast het paard kunnen laten lopen als je longeert, ik loop er zelf graag iets schuin achter, zodat ik ook door mijn positie op de grond kan drijven, de drijvende hengst zeg maar) zal het paard de aanleuning die de hulpteugel biedt ook op gaan zoeken, dan krijg je fijne plaatjes hoor!

Zonder hulpteugels longeren, met maar één lijn, zoals sommigen hier voor lijken te staan, is waanzin, je kunt dan niet trainen, het enige wat je doet is beweging geven, en daar is longeren niet voor uitgevonden.
Je kunt de slof aan de binnenkant iets korter zetten, een fractie, zodat het paard inbuigt, let er dan op dat je met je zweep het binnenachterbeen actief houdt, zodat het paard niet alleen inbuigt in de nek, maar in het hele lijf.

Werken aan de lange lijnen kan, maar als je dat (TS) wilt doen, zou ik er wel even begeleiding bij vragen zodat je het wel goed doet.
Pessoa gebruiken raad ik persoonlijk af. Veel paarden ergeren zich aan de rukken die ze krijgen in de mond, doordat er een lijn achterlangs loopt, en kruipen alsnog achter de teugel, lijkt me funest voor jouw paard. Die doet dat immers al graag.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:49

yamcha: ik ben het met je eens dat de slof niet het probleem hoeft te zijn, inderdaad moet de achterkant meer gaan activeren. Maar dan zou ik toch de slof wat langer maken, zodat de hals lengte kan maken en het paard de neus er beter uit kan duwen. Met loswerken vind ik het niet erg als ze wat ronder zijn ingesteld, maar een fries heeft moeite juist met die lengte. Daar moet je naartoe werken. Je verplaatst steeds meer gewicht naar de achterhand in de mate van de oprichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:57

Oh ja, dat wist ik niet van friezen, dan moet je idd streven naar lengte in de hals. Dank je, je hebt me weer een stuk wijzer gemaakt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:10

Graag gedaan! :)

Het is echt een friezentrekje wat echt best lastig is om eruit te krijgen. Vandaar het horizontale met lengte en als de fries sterker wordt, meer naar oprichting en niet te hard laten lopen. Ze stuwen al graag en ook dat wil je niet stimuleren, tempo laag maar actief, zodat ie meer gaat dragen/veren in de achterhand. Ik hoop dat de ts wat kan met alle info! :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:17

Heb je wel eens geprobeerd alleen tussen de voobenen een bijzetteugeltje? Bij sommigen werkt dat goed om wat meer lengte te krijgen. Ook hier weer niet te strak, het moet uitnodigen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:08

Ik zou zeggen...Neem een cursus op abouthorses.tv afwisselend werk aan de longe. Leer je heel veel van. En als je echt advies wil van een deskundige, die je kan vertrouwen, neem dan een keer les bij Lammert Haanstra. Daar ben je tenminste wat aan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:36

milo schreef:
Ik zou de slof wat lager inzetten, en met wat meer ruimte. IK vind er niets mis mee, maar hij lijkt inderdaad te vergeten zijn dat hij ook nog een achterwerk heeft! (lees: motor!)
Komt vast goed, dit is de eerste keer toch? :)

Dit was de tweede keer.
DWZ eerste keer was echt minuutje eraan om te kijken wat ie ervan vond. Op heeeeel losse ruime stand (zo lang als het is namelijk). Omdat hij al flink bereden is moet ik echt uitzoeken wat hij al kent, wat niet en waar hij evt problemen mee heeft (zoals een longe achterlangs)
Tweede keer was 5 minuten beide kanten op.
Dus dit keer was de derde keer en voor het eerst langduriger en ik ben ervan overtuigd dat ik hem nuw at starkker had dan vorige keer.

GirlyMelis schreef:

Ja die heb ik! En gelezen ook :D Ik longeer Jippe ook met zweep. Daar heeft hij geen problemen mee en is er erg gevoelig op. Hoef maar lichtjes te zwaaien of te tikken op de grond en hij reageert al. Ook meelopen achter de achterhand activeert hem (de drijvende kracht wat ik hier ook las)

Yamcha schreef:
Volgens mij hoeft die slof helemaal niet losser.
Ik vind het een super hulpmiddel om mee te longeren, als je het paard goed actief houdt van achter, kun je juist met de slof een mooie stille aanleuning krijgen.

Iedereen kijkt hier ook naar die slof, maar die is imo het probleem helemaal niet, probleem is dat het paard achter de teugel kruipt. Door het dier actief te maken van achter, en écht lekker door te laten lopen (je zou ook iemand naast het paard kunnen laten lopen als je longeert, ik loop er zelf graag iets schuin achter, zodat ik ook door mijn positie op de grond kan drijven, de drijvende hengst zeg maar) zal het paard de aanleuning die de hulpteugel biedt ook op gaan zoeken, dan krijg je fijne plaatjes hoor!

Werken aan de lange lijnen kan, maar als je dat (TS) wilt doen, zou ik er wel even begeleiding bij vragen zodat je het wel goed doet.
Pessoa gebruiken raad ik persoonlijk af. Veel paarden ergeren zich aan de rukken die ze krijgen in de mond, doordat er een lijn achterlangs loopt, en kruipen alsnog achter de teugel, lijkt me funest voor jouw paard. Die doet dat immers al graag.

Dankje. Idd is de activiteit het probleem hier vooral. Ik loop mee achter hem idd of hou hem actief met de zweep, maar niet toen ik de foto's wilde maken :P En dan kakt ie dus duidelijk in! MAARRRR Het is echt een stoomlocomotief: hij kan zooooo stuwen in de draf. Heeft echt 4 of 5 versnellingen draf in zich zitten en als hij zijn kadans eenmaal gevonden heeft gaat ie door. En dat is met los longeren het lastigste met hem. Opdrijven van achter om actief te hebben maar ZONDER de versnelling. Ik heb hem (o.a. voor werken aan de Lange Teugel, dus dat je met hem meeloopt) het commando rustig geleerd en ben dat dus ook aan het uitbouwen dat hij dus in een rustig tempo maar actief loopt. Dat doet ie dus wel al, maar dan nog in aanleuning krijgen...

Met zowel Dubbele Longe als Lange Teugel heb ik veel ervaring alsmede instructie gehad. Weet dus hoe het moet, maar nu Jippe nog :o Vooral die lijn achter zijn billen langs. Maar we komen er wel! Vandaag kon ik hem met de target (dat is een bal op een buis van een meter) van oren over rug tot aan zijn billen en tenslotte hoeven aanraken zonder dat hij een stap verzette. En hij stond ontspannen!!!

Kernwoorden dus wat ik mee ga nemen:
* Ietsje losser/ ruimer evt een ring lager proberen
* Actief houden van achteren
* Toewerken aan Dubbele longe (ik denk zelf ter afwisseling)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:37

klomp schreef:
Graag gedaan! :)

Het is echt een friezentrekje wat echt best lastig is om eruit te krijgen. Vandaar het horizontale met lengte en als de fries sterker wordt, meer naar oprichting en niet te hard laten lopen. Ze stuwen al graag en ook dat wil je niet stimuleren, tempo laag maar actief, zodat ie meer gaat dragen/veren in de achterhand. Ik hoop dat de ts wat kan met alle info! :)

Krijg ik OHZ af en toe al voor elkaar, dat is echt een machtig gevoel. Dan heb je al die kracht onder je billen zitten... Helaas heeft hij dan dus juist die Frieze neiging om met zijn neus zijn singel van dichtbij te inspecteren :+

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:25

Als je paard dat doet tijdens het rijden, naar voor rijden, naar je hand toe. Dat hij als het ware zijn neus naar voor stretched, geeft ie na dan ontspan jij ook. Dit duurt natuurlijk even, neem er gewoon lekker de tijd voor. :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:50

Als je de slof losser doet gaat dit paard waarschijnlijk met de strot erop lopen waarbij het rug vastzet of het blijft in deze houding achter de teugel kruipen. De slof is niks mis mee met longeren, zonder bijzet longeren heeft sowieso geen enkel nut qua training.
Je wilt de aanleuning verbeteren (= dus de activiteit en gedragenheid van de achterhand) en dan heb je een bijzet nodig waarop het paard aanleuning kan geven en de slof is hier een vriendelijk hulpmiddel voor omdat het paard meer keuze heeft in welke houding het wil lopen zonder dat het ten koste gaat van de aanleuning. Door te schakelen kun je activiteit opwekken zowel onder het zadel als aan de longe, volte sluiten/openen werkt ook aan de longe, maar vergt wel enige handigheid. Ook kun je balkjes draven en cavaletti's nemen aan de longe, waardoor je de achterhand traint en sterker maakt zonder dat het paard het ruitergewicht en de onballans van de ruiter als extra handicap heeft.
Veel slechte adviezen hier vind ik (maar gelukkig ook een aantal goede ;) ), misschien moeten meer mensen zich eens verdiepen in hoe en waarom van longeren (boek van Haanstra bijvoorbeeld inderdaad).
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd