Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ilse86 schreef:Vind wel dat je gelijk hebt. Je moet wel echt bij elkaar kunnen rijden om een goeie wissel te kunnen rijden. Als het paard onder je wegrent, heb je niks.
Bij mij gaat het ook lang niet zo makkelijk dan wanneer de eigenaresse van het paard m rijdt. Maar ik kan t zo wel mooi leren. De verzameling is er wel. Heb bijna altijd tempocontrole.
LES 

anders kan er een hoop frustratie ontstaan voor zowel paard als amazoneilse86 schreef:Naja de gouden tip is al gegeven, arsianaLES
Vooral als je zelf nog niet zo geoefend bent in het wisselen. Zij wil een goede wissel aanleren bij haar paard. Dat is een gevoel dat je moet ervaren onder begeleiding. Niet iets wat je zomaar 1,2,3 op papier/scherm zet in mijn ogen.
Maar als jij weet HOE het aangeleed moet worden, mag je t ook zelf posten hoor

Urielle schreef:Tegen de tijd dat ze zo verzameld zijn dat je er hoppa even een (correcte!) wissel uitknalt, dan zit je ook zeker op M-wedstrijdniveau normaal gesproken. Ik bedoel, als ik met de vierjarige een diagonaaltje afrij in galop raakt ie ook uit balans en als we genoeg impuls hebben, wisselt hij dan dus ipv terug te vallen, maar dat toch net even iets anders als een dressuurmatige wissel.![]()
Ik vind de Nederlandse proeven heel erg logisch opgebouwd en zodoende hou ik me ook aan deze trainingsvolgorde zelf, dan worden ze vanzelf sterker voor meer.
Wissels zijn leuk om te rijden natuurlijk, maar het is stoerder om een paard netjes door de baan te rijden met een mooi pasje wijken erop en een goede schouderbinnenwaarts, dan om een uit elkaar gevallen paard met meer geluk dan wijsheid een nagesprongen wissel te laten maken

maar goed, ik had geen les en leerde van de wedstrijden en video opnames. Dus of ik een handig vergelijkingsmiddels ben . . .
Dus internet en afkijken, tja, niet het hele verhaal, maar zeker niet nutteloos