Hoe leer ik mijn paard gemakkelijk galopswissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe leer ik mijn paard gemakkelijk galopswissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:43

Ik noem het Z om het niveau maar even een naam te geven.
Ik zeg niet dat je al op dat niveau hoeft te rijden, maar je paard moet wel wel netjes verzameld zijn, bij elkaar te rijden zijn, soepel, contragalopje mee kunnen pakken etc.
Of je nu wedstrijden rijd en er dus officiël een niveau aan kunt plakken of niet.

Maar wat imago01 al zegt, wissels zijn een vak apart. Heb het onder begeleiding wel eens mogen proberen, er komt echt meer bij kijken dan op een willekeurig moment je been even naar achter leggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:50

Vind wel dat je gelijk hebt. Je moet wel echt bij elkaar kunnen rijden om een goeie wissel te kunnen rijden. Als het paard onder je wegrent, heb je niks.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:53

ilse86 schreef:
Vind wel dat je gelijk hebt. Je moet wel echt bij elkaar kunnen rijden om een goeie wissel te kunnen rijden. Als het paard onder je wegrent, heb je niks.

Idd... En juist veel mensen die niet echt dat niveau hebben, maar het toch doen, verkloten hun paard ermee.
Dan denk ik ja, stoer hoor, dat je paard bokkend en met veel protest in tweeën wisselt omdat je 'm uit z'n balans haalt. :r

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:57

Mee eens. Mij mislukt het ook nog weleens. Met mijn wedstrijdpaard oefen ik het alleen maar in de les zodra mijn instructrice het aangeeft.
Ander paard bij ons wisselt een stuk makkelijker. Blijft ook gewoon op tempo lopen en reageert perfect op een klein ophoudinkje en been verleggen. Vind het zelf nog wel heuull moeilijk ;) Bij mij gaat het ook lang niet zo makkelijk dan wanneer de eigenaresse van het paard m rijdt. Maar ik kan t zo wel mooi leren. De verzameling is er wel. Heb bijna altijd tempocontrole.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:59

Neem goed les.
(Kort maar krachtig en ik denk niet dat er een beter advies is) ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:00

Helemaal mee eens. Vooral als je het zelf nog nooit goed gevoeld hebt, kun je dat gevoel niet zomaar op je paard overbrengen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:00

Idd, op die manier heb ik het ook eens mogen proberen. Gewoon om het gevoel eens mee te krijgen, maar vond het alsnog ontzettend moeilijk. (Want ik wil het meteen perfect doen dan, terwijl dat bijna onmogelijk is.)

@Lante: Nope, ik heb nog steeds geen wondermiddel gevonden om in 1 keer supergoed te kunnen rijden, dus denk dat jou tip nog wel de beste is. :Y)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:01

In de western worden de wissels veel vroeger aangeleerd dan in de dressuur. Als je op een lange lijn galoppeerd kun je eerst zijwaarts in galop aanleren en dan rustig opzij. Als dit lukt is de volgende stap om je been te wisselen en als het goed wisselt een paard dan gemakkelijk omdat hij goed aan je zijwaartse beenhulpen staat. Andere manier is vanuit contragalop te leren wisselen. Daarin de stelling te veranderen en je been voor de goede galop aan te leggen. Wel opletten dat je paard niet zelf gaat denken en met contragalop denkt te moeten wisselen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:02

De pest bij de wissel die ik reed, is dat het voor mijn gevoel 'opeens' gebeurde. Dat ik niet echt bewust was van mijn hulp en het paard gewoon netjes en rustig wisselde. Vaaaaag. Dus nu nog even bewust worden, dan komt het ooit nog wel eens goed. Ik fixeer me er niet teveel op. Krijg je alleen maar irritaties van.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:03

Gaat hier ook nog gezegd worden HOE je het nu aanleert?
Wat het gaat hier alleen maar over de reden om het wel/niet aan te leren en op welk niveau...
Bij springen is het zelfs al handig als je nog niet zo heel lang springt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:08

nou arsiana, kennelijk weet je het, dus type uit die handleiding....

"Men drukt eerst knopje 1 in, vervolgens haalt men hendel A over, gevolgd door direct knopje 2"

rijden leer je niet vanaf een computer

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:09

Naja de gouden tip is al gegeven, arsiana ;) LES :D
Vooral als je zelf nog niet zo geoefend bent in het wisselen. Zij wil een goede wissel aanleren bij haar paard. Dat is een gevoel dat je moet ervaren onder begeleiding. Niet iets wat je zomaar 1,2,3 op papier/scherm zet in mijn ogen.

Maar als jij weet HOE het aangeleed moet worden, mag je t ook zelf posten hoor ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:10

hahah stef, je was me net voor ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:15

Ik ben het wel met MissMalfoy eens: om een wissel voor elkaar te kunnen krijgen moet je wel netjes kunnen verzamelen en moet de nageeflijkheid voor elkaar zijn.
Laten we dat Stap 1 en 2 noemen :P

Ik had geen les en heb het zelf uit gevogeld, maar toen reed ik al makkelijk een M2 proef (om aan te geven dat de verzameling en nageeflijkheid goed zit)
Vervolgens reed ik in een verzamelde galop een acht en maakte een hele korte eenvoudige wissel op X, steeds op dat punt. Net zo lang totdat hij bijna geen stappas er meer tussen plaatste.
Vervolgens niet meer terug rijden, maar gewoon de hulpen geven voor aanspringen in de linker galop terwijl ik in de rechtergalop zat. Mijn paard pakte dat binnen de kortste keren op. Daarna ben ik dat gaan verfijnen (minder hoge tussensprong, duidelijk overspringen, balans behouden, en het ook weer mogelijk maken om een eenvoudige wissel te rijden en door te rijden in contra)
Ik zou persoonlijk geen balkje neerleggen, straks struikelt je paard of komt ie naar neer op het balkje.

Ik heb geen idee wat de TS allemaal wel en niet kan. Als ze ongeveer B niveau zou zijn, zou ik eerst contra en eenvoudige wissel verbeteren voor je hieraan begint. :) anders kan er een hoop frustratie ontstaan voor zowel paard als amazone

succes

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:21

ilse86 schreef:
Naja de gouden tip is al gegeven, arsiana ;) LES :D
Vooral als je zelf nog niet zo geoefend bent in het wisselen. Zij wil een goede wissel aanleren bij haar paard. Dat is een gevoel dat je moet ervaren onder begeleiding. Niet iets wat je zomaar 1,2,3 op papier/scherm zet in mijn ogen.

Maar als jij weet HOE het aangeleed moet worden, mag je t ook zelf posten hoor ;)

Neen ik weet niet HOE je het aan moet leren want die van mij deed het al zelf, dus ga ik ook niets zeggen over het aanleren hiervan.
Ik weet dat je het niet van achter je pc kan leren,
maar je kan toch wel ongeveer een idee krijgen ivm de hulpen die je moet geven.

Ik was gewoon maar nieuwsgierig naar de manier waarop iedereen dat tegenwoordig aan zijn/haar paard aanleert.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:24

idd dat is wel een manier, Daphaan. maar eerst zorgen dat je eenvoudig kunt wisselen. of maak gewoon van de galop een overgang naar de stap. als het niet lukt direct weer aan te springen, blijf je een paar passen langer stappen voordat je aanspringt. rustig blijven is t belangrijkst ;)

@ arsiana:
Zie post Daphaan. Lijkt me wel een prima manier om het zelf ook onder de knie te krijgen. Ik ga m zeker aan mijn instructrice voorleggen. Misschien kan ik m dan zelf ook zo oefenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:24

de hulpen die je moet geven is al gezegt: Stelling omzetten en been wisselen, maar dan niet verwachten dat je paard braaf omspringt.
Hoe je iets aanleert heeft te maken met gevoel, dat kan je eenvoudig wel niet zomaar uittypen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:26

wel belangrijk dat je je handen losjes houdt. Anders heeft ie geen kans om te springen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:26

Tegen de tijd dat ze zo verzameld zijn dat je er hoppa even een (correcte!) wissel uitknalt, dan zit je ook zeker op M-wedstrijdniveau normaal gesproken. Ik bedoel, als ik met de vierjarige een diagonaaltje afrij in galop raakt ie ook uit balans en als we genoeg impuls hebben, wisselt hij dan dus ipv terug te vallen, maar dat toch net even iets anders als een dressuurmatige wissel. :D

Ik vind de Nederlandse proeven heel erg logisch opgebouwd en zodoende hou ik me ook aan deze trainingsvolgorde zelf, dan worden ze vanzelf sterker voor meer.

Wissels zijn leuk om te rijden natuurlijk, maar het is stoerder om een paard netjes door de baan te rijden met een mooi pasje wijken erop en een goede schouderbinnenwaarts, dan om een uit elkaar gevallen paard met meer geluk dan wijsheid een nagesprongen wissel te laten maken :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:29

Urielle schreef:
Tegen de tijd dat ze zo verzameld zijn dat je er hoppa even een (correcte!) wissel uitknalt, dan zit je ook zeker op M-wedstrijdniveau normaal gesproken. Ik bedoel, als ik met de vierjarige een diagonaaltje afrij in galop raakt ie ook uit balans en als we genoeg impuls hebben, wisselt hij dan dus ipv terug te vallen, maar dat toch net even iets anders als een dressuurmatige wissel. :D

Ik vind de Nederlandse proeven heel erg logisch opgebouwd en zodoende hou ik me ook aan deze trainingsvolgorde zelf, dan worden ze vanzelf sterker voor meer.

Wissels zijn leuk om te rijden natuurlijk, maar het is stoerder om een paard netjes door de baan te rijden met een mooi pasje wijken erop en een goede schouderbinnenwaarts, dan om een uit elkaar gevallen paard met meer geluk dan wijsheid een nagesprongen wissel te laten maken :P

Kijk, Belgen zijn nog niet zo dom ;)
Je hebt gelijk Urielle. En zelfs M ruiters knallen m er niet zomaar even uit. Als ik zo om me heen kijk, zie ik weinig M mensen die t eventjes doen!

O, shoot. Zie in je profiel dat je Brabo bent ;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:26

hartjep schreef:
kan iemand mij vertellen hoe ik mijn paard galopswissels aan kan leren?
groetjes hartjep

Geloof niet dat dit pure nieuwsgierigheid is hoe iedereen zijn paard iets aanleert.
Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij moet er aan jou verteld worden hoe je zoiets aanleert... ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:26

Urielle schreef:

DÉ opmerking van dit topic!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:12

De meeste paarden springen wel, maar wisselen dan alleen voor. Ik had mijn paard heel goed bij elkaar gereden verder en we waren al heel erg goed op elkaar afgesteld.
Ik weet dus niet wat de officiele manier van aanleren is, maar voor twee paarden die ik heb gereden, werkte het na een weekje oefenen.
Maar beide paarden hadden wel een grote basis gehad van verzamelen, buigzaamheid en gehoorzaamheid in de lagere oefeningen. Dit is volgens mij de laatste oefening die wordt toegevoegd aan de basisafrichting (pas in het Z2) en dat is denk ik niet voor niks.
De opbouw van NL proeven zijn redelijk, behalve dat ik beter kon appuyeren dan travers, en dat toen ik echt goed appuyeerde, de travers steeds beter ging :P maar goed, ik had geen les en leerde van de wedstrijden en video opnames. Dus of ik een handig vergelijkingsmiddels ben . . .

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:17

Oja, het beste leer je wissels aan onder begeleiding.
Maar het is niet zo dat tips van internet niet helpen. Ik heb de hulpen afgekeken bij het Z-inrijden. Ik zag wat de damen te paard aan het trekken en porren waren voor de wissel, en zo zag ik wat de hulpen waren. Nog een beetje gespiekt wie het het beste afging en ik ben gaan puzzelen. Was zo gepiept :) Dus internet en afkijken, tja, niet het hele verhaal, maar zeker niet nutteloos ;)

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:31

Wat voor mij een simpele en goede manier is gebleken voor verschillende paarden:

Rechtergalop op rechter hand, d.m.v. halve volte de andere hand opzoeken en een volledige volte in contra galop rijden en goed de contrastelling blijven vragen, beenligging niet verplaatsen. Na de volledige volte, rond X, de stelling naar binnen aannemen en tegelijk de beenhulpen geven voor de linkergalop. Indien het paard niet direct of niet correct wisselt, neem ik hem direct terug naar stap, om na max. 2 stappassen in de correcte galop aan te springen. Als je dit een tijdje doet en goed volhoudt, snapt het paard zo wat hij moet doen.

Als de wissel zo goed gaat, kun je variaties gaan aanbrengen, bijv. ook een keer contra aanspringen op een lange lijn en dan wisselen. Slangevoltes met een boog of 4 zijn een leuke gevorderde oefening.

Let op dat het paard echt netjes verzameld is, dat je geen ruk en trekwerk gebruikt en dat het paard correct vanuit de achterhand overspringt en dan pas de voorhand.

En heb een beetje geduld!

Voorwaarde is wel dat je basis goed is, in alle drie de gangen en dat je genoeg hebt aan minimale hulpen. Ik wil alleen wel adviseren om dit te doen o.b.v. een instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is. Succes!