Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:21

Je zit op het verkeerde been licht te rijden in het eerste filmpje.
Daardoor doet het ook extra onrustig aan...

Bolzak23

Re: Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:24

Een paar tips.

Dat voorover vallen met aanspringen is lastig af te leren. JE kunt er ook voor kiezen om voorover te blijven met aanspringen, en in galop. Doe dan wel je hand mee naar voren. Als je namelijk voorover valt trek je die een beetje naar je toe. Je zegt dan dus 2 dingen. Vooruit en stop... :S Ja dan snapt MOnty het niet meer helemaal.

Verder is er een ding wat je heel erg goed moet begrijpen over n(jonge) paarden. Jij doet en denkt compleet verschillende dingen. Ik wil over de hoefslag, stuur niet over de hoefslag en accepteer het als jij toch besluit niet over de hoefslag te gaan?? Ik wil in galop. Monty gaat niet in galop, en dan mag die nog een rondje draven? Vervolgens gaat Monty wel in galop, maar er wordt toegestaan dat hij er na een half rondje al weer uitvalt? DUIDELIJK zijn hoor, anders wordt ie later vervelend en loopt ie zo over je heen. Dat zou zonde zijn voor jullie allebei. Dus als ie rechtsom opeens niet verder durft, hup, aan je binnenbeen zetten, klein voltetje draaien en gaan met die banaan. Nooit gaan stappen, braaf zeggen en al zeker niet stil gaan staan. Je bevestigd dan nl dat zijn 'angst' terecht is. Jij 'durft' er immers ook niet langs.

Ik wens je veel succes, en bespreek het even met je instructeur. :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:42

Haaay,

Je zit net tussen slome draf en normale draf in, hij sukkelt een beetje.
Misschien een klein zweepje?

Ik vind als je in galop wil er persoonlijk nogal uit zien of je bang bent en dan naar voren gaat zitten.
Je kunt beter verder de hoeken in rijden of anders op een volte?
Blijft zowieso recht zitten en ga goed en netjes anders eerst een ronde doorzitten, watn dat zie ik je ook niet doen..!

Gebruik je stem galop stap draf en probeer net zo lang tot ie in galop zit en stop niet als hij niet wil je kunt het best gewoon gaan rijden tot ie 1 of 2 rondjes heeft gegalopeerd en dan stoppen belonen enzo en dan uitstappen!

Suc6

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:44

Ik denk dat je misschien ook beter met zweepje kan rijden. Als je hem naar galop wilt drijven laat je je teugels hangen en heb je dus geen controle. Je gaat helemaal voorover zitten en zo weet je pony dus helemaal niet wat je nu eigenlijk van hem verlangt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:53

Een zweepje moet je pas gebruiken als je zelf in staat bent om zonder zweepje geen tegenstrijdige signalen te geven.

Als je hem een keer onterecht bijtikt omdat je wel drijft maar hem tegenhoudt met je zit, dan heeft hij alle reden om boos te worden.

En hij is voorwaarts zat, als je de ruiter duidelijk en consequent wordt, heeft ze helemaal geen zweepje nodig.

Leuk om te lezen TS dat je wat aan de tips hebt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:03

Zitlessen is een goede denk ik.
Waar werken jullie voornamelijk aan met les?
Hij is inderdaad traag, probeer zelf een goede houding te vinden en hem mooi te stimuleren. Eventueel eens per week iemand erop laten rijden die er iets meer feeling voor heeft, zodat de pony ondertussen ook ontspannen en mooi voorwaarts gereden kan worden, lijkt me een goede optie.

Ik vind je erg goed omgaan met alle tips hier in het topic en ben benieuwd naar je update!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:52

Leuk paard!
alleen zelf zit je erg veel naar voren en ook moet je je voeten goed in de beugels doen,
verder zie ik steeds dat hij dan weer hard gaat en dan weer zacht in de draf,
of zie ik dat nou verkeerd ?

Nog veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:56

Doe je ook nog iets anders dan alleen maar rondjes draven/galoperen? Want zo ziet het er niet uit ;) Rij eens wat meer voltes, overgangen, tempowisselingen... Zul je zien dat het gelijk al beter gaat. Verder is privé-les wel aan te raden met een eigen paard/pony om op te rijden.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:20

Vooral het eerste filmpje is alsof hij loopt met de handrem erop.
Jij kukelt voorover en probeert met je zit zijn draf op gang te houden.
Denk dat je lekker veel (schijn) overgangen moet gaan maken, met het 2e filmpje als je probeert te galloperen zie je hem al meer op zijn eigen benen draven.
Maar haal de rem eraf meis!
Ga lekker op je kont zitten, als hij erdan vandoor schiet blijf je ook beter zitten..

Zet m op, want je hebt een super leuk paar zeg!! Gaat goed komen hoor!

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:35

als je wilt aanspringen in galop zet hem dan eens op een volte inplaats van te wachten tot je weer in de hoek bent.
Als je namelijk alleen maar de hoek gebruikt is het een te korte afstand en op een volte buigt hij de hele tijd.
het is het proberen waard. en idd let goed op dat je blijft zitten als hij aan springt zo komt het gewicht op de voor hand en zal hij meer moeite hebben om de volgende galop sprong te maken en daarom dus ook er steeds uitvallen;)
succes!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:21

hele verhalen van ons..
maar we zijn allemaal zo begonnen hoor. zelfs anky. Niet opgeven he? En we hoeven niet allemaal in een jaar M dresuur te lopen!

gewoon lekker doorgaan! je hebt een prachtig paardje die eerlijk overkomt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:15

ik denk dat je zadel ook een enorme boosdoener is. hij dwingt jou in een stoelzit waardoor je enorm met je lijf moet gooien om te kunnen lichtrijden.. wil je echt verbeteren dan zou ik eerst een ander zadel nemen..