Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

heene040 schreef:Dat paard heeft last van zijn artrose. Je moet er eigenlijk alleen rechte stukken mee rijden, en het liefst alleen buiten ritten. Ik weet dit omdat het paard van een vriendin ook artrose heeft en alleen maar buiten rijd met haar paard. Injecties geven alleen maar verlichting van de pijn
Nrkee schreef:dankjewel, ik heb nu een priveles aangevraagd maar ben bang dat er dan niks aan de hand is als je alleen in de binnenbak rijd. hij snijdt namelijk vooral af als het paard voor hem te langzaam gaat en dan gaat ie niet meer terug op de hoefslag, omdat we een vrij grote groep hebben. dan stap ik naar de hoefslag toe en vlak voordat we op de hoefslag gaat hij óf
- in galop voordat ik op de hoefslag ben
óf
- hij loopt achteruit met zijn hoofd omhoog een paar passen en dan is er al geen ruimte meer.
) en je kunt een manegepaard wel degelijk corrigeren hoor, dus ik vind het goed wat je probeert. Ik ben zelf nog niet zo'n ervaren ruiter, maar een van de paarden waar ik op rijd doet (deed, bij mij) dat ook. En bij hem moet je veel (binnen)been geven en beide teugels strak houden. Zijn hoofd moet naar binnen blijven kijken. En wat in het begin gezegd werd, daar wil ik toch ook nog even op terugkomen, een manegepaard dat rijdt met een goede ruiter versus een met een slechte ruiter. Reken maar dat daar een zee van verschil in zit. Manegepaard of niet.