4jarige Ballantimo @ work op trainingsstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: 4jarige Ballantimo @ work op trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:02

Haha oke grappig dat je daar staat ! :) As zaterdag ochtend ga ik hem wss weer rijden, misschien zie ik je dan wel ;)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:04

Super dat je dit weer durft en dat het zo goed gaat! erg leuk paardje heb je onder je kont.. Heb alleen wel een vraagje. Waarom heb je een bontje onder je zadel?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:07

@ Cynthiaaapje; dat is op aanraden van de fysio :) Omdat hij nog weinig bespiering op zijn rug had en dit zadel had met bontje er onder ook nog steeds genoeg ruimte :j zadel is net aangepast, daar ben ik erg precies in :) maar als hij meer spieren heeft op zijn rug gaat het bontje er onderuit! Maar dan komt eerst weer de fysio langs :)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:09

Echt heel knap van je, kan het zijn dat ik op het filmpje zie dat je zadel een beetje 'klappert' achter? Kan ook dat ik het verkeerd zie hoor.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:09

Ik zal het in mijn achterhoofd houden;) Misschien tot zaterdag dan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:17

Ik kan het mis hebben hoor, maar kan je paard zijn schouder wel volledig gebruiken (ivm zweetblad, lijkt me net tegen de schouder aan te liggen)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:49

Het zadel is echt 2 maand geleden volledig gepast en waar nodig opgevuld door een zeer kundige en bekende zadelmaker, dus ik maak me écht geen zorgen om het zadel. Ben daar zelf heel kritisch op en het zadel ligt erg goed op hem. Schouder ligt vrij en hij klappert echt niet, dan had het er namelijk niet op gelegen! :) En zodra ik merk dat hij niet meer optimaal ligt komt er direct een zadelmaker bij.... :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:22

Nee daarom vraag ik het even na. Het kan vanaf filmpjes en foto's namelijk een vertekend beeld geven over hoe het zadel licht.. :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:47

Haha oke geeft ook niet :) ben nu stiekem toch wel weer aan het verder kijken voor een hulsebos... Die kan altijd weer aangepast worden als hij gegroeit is enz.. En zit natuurlijk als een huis... Maar die prijs :o

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:38

Kleine update... vandaag weer gereden en gegaloppeerd !

Afbeelding Afbeelding

Meer foto's & filmpje in mn profiel ! :):)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:04

vind dat je op de foto's wel heel erg naar voren valt :))
en let ook even op je tenen , verder loop het paardje wel
heel erg netje :))

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:32

Heb even naar je filmpje gekeken in je profiel. Je moet echt meer gaan zitten, ook in de galop, je lang maken en je rug recht maken en hem wat luchtiger durven laten voren. De fotos zien er leuk uit, momentopnames, maar de stukken waar je jullie daadwerkelijk ziet draven daar mag nog veel aan gesleuteld worden. Meer tempo rijden, tempo vasthouden, en als hij aan de teugels rukt dit niet accepteren en voorwaarts streng oplossen door flink been te geven. Hij loopt hele stukken met de handrem erop.
Jij moet gaan rijden en het paard onder je vandaan laten bewegen. Jouw onzekerheid straalt er vanaf en dat heeft invloed op je paard. Krijg je wel les op de trainingsstal of rij je voor jezelf?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:21

In de galop zat ik bewust extra naar voren, puur om zijn rug te ontlasten gezien zijn leeftijd. Alleen de laatste 10 min dat ik erop zat zijn gefilmd, omdat ik niet zo veel minuten op mn geheugenkaart had en ik de galop erop wou hebben. In de draf kakte hij daar alweer wat in maar hij was juist iets té voorwaarts daarvoor, hij liep gewoon onder me vandaan en had het gevoel dat ik zonder rem aan het rond racen was :D dus het draf stukje in het filmpje is ook echt een heel 'slecht' stukje van vandaag. Verder moet dat durven rijden gewoon weer komen en langzaam opbouwen, dit was pas de 2de keer dat ik erop zat. Ga in de aankomende 2 weken 6x rijden dus dan ziet het er vast weer heel anders uit, tegen die tijd komen er weer nieuwe foto's :)

Draf is trouwens zeker de moeilijkste gang voor hem, of hij loopt te traag of veel te voorwaarts onder je vandaan, vind hij erg lastig. Komt vanzelf goed, lekker veel km maken :) Verder heb ik hem juist te los van voren, dat is in ieder geval wat er vandaag werd gezegt door degene die me les gaf :)

Verder weet ik dat die foto's natuurlijk momentopnames zijn, maargoed naar die momenten werken we toe en die momenten nemen vrij snel toe als je bedenkt dat hij 2 weken geleden alleen maar keihard rondsjeesde in de galop en in de draf zn rug eruit drukte en boos naar het been was... :)

Edit ; even ter vergelijking, na de galop toen ik merkte hoe braaf hij was zat ik zelf al wat meer ontspannen en in de draf niet altijd zo ver naar voren.. :

Afbeelding

Vind ik zelf al een heel fijner beeld geven dan de foto's van vorige week! Voelde na de galop gewoon weer veel meer vertrouwd :j

paardengek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:34

leuk paardje!! :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:48

Weet je wat ik niet begrijp?
Op alle tips, alle vragen, commentaar ed die je in het topic krijgt komt er wel een "ja maar... met daarachter een volzin met excuses en redenen" van jouw kant retour.
Ik neem aan dat je een topic maakt om er iets van op te steken, omdat je je afvraagt wat de mening van derden is.
Nu zijn misschien niet alle tips van even grote waarde voor je, maar neem nou eens iets ter harte.
Je kan wel stills uit filmpjes plaatsen die een mooi beeldje geven, maar het filmpje geeft iets anders weer. En dat ziet er niet helemaal goed uit. Ik begrijp niet dat je er zelf niet kritisch naar je eigen filmpje kijkt en er voor jezelf lering uit trekt. Al die "ja maars" zijn toch niet relevant? Wat je ziet is wat er gebeurt. En daar kan je wat van leren.

Wat maakt mij het uit of het de laatste 10 minuten waren? Of dat ie ervoor te hard liep? Tuurlijk zal ie wel eens te hard lopen daar is het een jong paard voor. Maar je bent een paard aan het opleiden. En als hij inkakt en aan je teugels rukt moet je er juist aan rijden. Alleen daar leert hij wat van. Ook de laatste 10 minuten moet hij voorwaarts en gehoorzaam zijn namelijk. Durven rijden moet niet langzaam komen, dat moet je gewoon doen. Knop om en doen. Iedere keer als je er opzit. Anders heeft hij jou zo weer in de zak zitten en is het weer bal als je hem thuis hebt staan.

Met luchtiger bedoel ik niet los houden of los gooien, met luchtiger bedoel ik een luchtigere hand. Je hebt hem teveel bij de kop door je gespannen houding in galop. Gespannen voorover zitten, gespannen schouders en teugelvoering. Ook in galop moet je gewoon op je paard gaan zitten. Dat kan prima op een 4 jarige. Je bent helemaal nergens als hij er nu een keer vandoor gaat doordat je zo voorover hangt. Op je gat zitten en hem onder je laten galloperen. Luchtig in de hand. Hij zal je toch moeten leren dragen, of dat nou nu is of volgende week. Je belast op deze manier de voorhand onnodig veel terwijl hij moet leren zijn motortje te gebruiken en die zit toch echt aan de achterkant ;-)

Dus niet langer dromen over durven maar gewoon doen. De eerstvolgende keer. Zorg dat jij hem in de zak hebt ipv hij jou :-)
Je hebt niets te verliezen tenslotte die paar keer dat je in het zand hebt gelegen heb je ook overleefd ;-) dat moet je in je achterhoofd houden. Succes :D !

heinxromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:54

leuk paardje:D
probeer recht op te gaan zitten en naar vooren kijken
probeer ook je handen te dragen..
hakken uitdrukken..leuk paardje nogmaals
sucses

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:02

op die laatste foto zie ik echt al flink verbetering
Ik zit op mijn jonge paard soms ook een beetje in de verlichte zit in de galop ;)
Tja omdat het HAW is; misschien is het eens goed om voordat je op het paard gaat je spieren wat op te warmen, ik heb het gevoel dat je een beetje 'stijf' op het paard zit, een beetje met je schouders draaien etc geeft je al een veel losser houding.
Succes ermee :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:03

@ Christa; snap dat je me wilt helpen, maar ik ben nog helemaal niet zo rijtechnisch met hem aan de gang, eerst het vertrouwen weer opbouwen en als ik hem dan straks weer ga trainen ga ik fanatiek lessen en aan dat soort dingen werken :) ik zeg niet dat het perfect is, maar ik vind het voor nu een hele grote sprong vooruit en vind het wel goed zo, dat hij mooi in 1 tempo ontspannen loopt komt vanzelf wel. En dat ik fijn ontspannen kan zitten komt ook vanzelf weer, dat gaat niet zomaar in 1 dag.

Maar, aan de teugels rukken, ik ben super voorzichtig met zijn gevoelige mondje dus ik heb geen idee waar je het over hebt eerlijk gezegt. Probeer gewoon constant contact te houden en ik loop zeker niet te rukken of te plukken, hij komt vanzelf met dat koppie naar beneden, daarvoor hoef je niet te gaan plukken bij hem.

Edit; nóg een keer je verhaal gelezen :) bedankt voor de tips, zal zeker meer proberen te zitten de volgende keer en mijn been lang maken en eraan durven rijden. Moet even de knop weer omzetten op hem, al ging dat vndaag na de galop al een stuk beter. Moet in mijn kop hebben dat hij braaf is en ik hem gerust kan bijtikken waar dat nodig is. Over een dikke maand nieuwe foto's/filmpjes en dan hoop ik op veel verschil, vooral in mijn eigen houding ! :)
Laatst bijgewerkt door deniece op 23-01-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:08

vind het je ballantimo beter lopen. Wel vind ik dat jou houding niet veel vooruitgang heeft geboekt. Je benen zitten heel apart in dat zadel en zelfs er overheen! Kan het bijna voelen door de foto heen zeg maar..

Maar nu ik las dat je vertrouwen helemaal weg is geweest, moet ik zeggen dat ik je toch een dikke pluim geef dat je er toch maar weer op zit! :D en dat na 4 of 5 x keer vallen! Werk aan je houding, vraag een instructeur die les geeft bij de basis.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:10

@ sithaa.. helemaal mee eens!..goed uitgelegd ook.
Maar bij de ene maakt een val net wat meer indruk dan bij de ander. En je was er ook niet bij..
Verders goed uitgelegd

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:12

Deniece Timo rukt op je filmpje in draf zelf aan de teugels, jij rukt er niet aan dan begrijp je het verkeerd. Heb je dat niet gezien op je filmpje? Hij komt terug in tempo, rommelt met zn hoofd, trekt aan de teugels. En dat moet JIJ oplossen. Op zulke momenten moet je hem ter correctie flink voorwaarts rijden. En dat niet allemaal afwachtend meeliftend over je heen laten komen. Dat bedoel ik al 2 keer tegen je te zeggen. En natuurlijk is er verbetering, daar gaat het toch helemaal niet om? Je laat alleen iets zien wat zeker nog voor verbetering vatbaar is. Alleen lijkt het alsof de tips je niet zoveel boeien.

En tenslotte (hierna hou ik er echt mee op hoor) je zult wel rijtechnisch bezig MOETEN zijn als je een JONG paard op wil leiden. Als je hem nu niet correct africht wanneer wil je het dan doen? Als ie 7 is en allerlei onhebbelijkheden heeft aangeleerd? Als hij dan lekker aan je been plakt of een trapzak is? Of heerlijk met zn hoofd gaat lopen klepperen als hij geen zin meer heeft om te werken?

Een jong paard moet je voorwaarts leren lopen en leren houden. Constant in aanleuning leren lopen. En op elk moment dat hij zich eraan onttrekt zul je hem daaraan moeten herinneren. Door correct te rijden en te blijven corrigeren op een vriendelijke manier. Paarden leren door herhaling namelijk. Rijtechnisch dus ;)
Laatst bijgewerkt door Saika op 23-01-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:16

@ Christa; heb mn post boven al aangepast na je verhaal nog een keer te hebben gelezen :) het is ook niet zo dat ik erop zit en jeej een beetje rond rijd ofzo. Doe echt wel mijn best natuurlijk, werd vanmiddag ook vaak tegen me gezegt dat ik meer op het rijden zelf moet letten en dat hij juist leert te lopen. Ga er zeker mee aan de slag, sorry zit gewoon een beetje op een grote roze wolk omdat het zo ontzettend fijn ging en hij zo braaf was en jij zet me net met beide benen op de grond. Helemaal niet erg hoor, maar kwam even hard aan haha. Maar ga ermee aan de slag. En een goede instructrice zoek ik nog voor als hij weer thuis staat.. Dus als je tijd hebt... ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:21

@TS: ik keek even je andere topics door en het viel me op dat hij best vaak stil staat.
Is een constante lichte concequente training niet makkelijker voor hem? Dan elke keer weer stil zetten?

En de teksten die sythaa schrijft is niets anders dan de waarheid.. en nee die hoef je niet uit het raam te schreeuwen want er staan dingen in... waar ik ook wel van op kan steken!

keek ook even naar je filmpje in je profiel! vanaf je bekken naar beneden zit alles muurvast aan het paard geplakt.
Mijn rijinstructeur beweert dat je je bovenbenen en knieen niet tot nauwelijks gebruikt met paardrijden.. het is je bekken, zitbeenderen en je onderbenen. En je rug etc.etc.

denk wanneer hij een uitschieter maakt, jij door die stijfheid sneller uit het zadel wordt geworpen. Maar dat is een gokje van mij hoor..

vond het filmpje het paard niet concequent gereden worden. Miste de impuls en voorwaarts. Lees die teskt van Sythaa echt aandachtig door en bedenk eens of jij in dit verhaal past.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-01-10 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:26

@ Knert; je bedoeld denk ik @ deniece? ;)

Klopt ik heb in het begin rustig aan met hem gedaan en hem zo'n 3x per week gereden. Toen viel ik er eerst een paar keer af en ben ik van stal veranderd en daar weer begonnen. Toen het allemaal erg fijn ging ben ik er wéér een paar keer afgelazerd en toen heeft hij 2 maanden stil gestaan. Hij staat nu gewoon in training en hij blijft voorlopig ook echt wel in training, gewoon consequent 4x per week onder het zadel :j

Ik had hem liever ook niet stil gezet, ik wou er zelf niet meer op en had niet zo snel een oplossing ervoor. Dus het was niet anders! Maar hij heeft nu gewoon routine en word dus regelmatig getraind :)

En wat sythaa (christa ;) ) schrijft is zeker waar en ze heeft ook helemaal gelijk :j

edit; en dat ik sneller uit 't zadel geworpen wordt door mijn houding zou goed kunnen :o wil er heel graag aan werken maar ik vind het zo moeilijk mijn benen te ontspannen tijdens het rijden. Heb na het rijden ook vaak last van mijn heupen..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:31

Deniece ik bedoel het ook helemaal niet aanvallend of vervelend naar jou toe, in tegendeel!
Sorry als ik je wolk heb verpest :o
Uiteraard begrijp ik dat je heel erg blij bent dat je er weer opzit en dat je hem houdt ipv verkoopt.
Toen ik mijn jonkie nog niet zo lang had heb ik me ook wel eens door hem voor de gek laten houden, en die kan helemaal raar uit de hoek komen als hij de indruk heeft dat hij het heertje is... dus ik spreek uit ervaring als ik je het advies geef "knop om en durven en eraan rijden". Niet twijfelen en niet afwachten met een jonkie! Heb het van de week ook nog fout zien gaan bij ons, jong paardje, veel te afwachtend en te soft met een lang teugeltje gereden, je ziet het gewoon al weken aankomen, paardje gaat doen waar hij zin in heeft, ruiter heeft inmiddels een gebroken sleutelbeen...

Je paardje kan hartstikke leuk bewegen en heeft een leuke uitstraling en jullie kunnen vast een mooie combinatie worden.
Enne nee ik geef geen les, haha ben veel te druk met onze eigen paarden. Als je kunt reizen om te lessen kan ik je mijn eigen instructeurs aanbevelen. (via pb)