LecyTinker schreef:mocht het nou geen lichaamlijke problemen zijn, dan kan het een hele reeks van oorzaken hebben.
Mijn eerste instinkt is dat jullie elkaar niet begrijpen.
Wat je paard doet is natuurlijk.
De reden dat een paard loopt als je aan zijn buik komt is omdat in de natuur dat de plek is waar het dier wordt aangevallen en dus gaat ij voorwaards om van die aanval af te komen. Dat hij er dus naar schopt is geen onlogisch verschijnsel.
Je zou kunnen uittesten wanneer hij het precies doet. Bij hoeveel druk doet hij zijn oren naar achter en bij hoeveel druk geeft hij een schop?
Let op de lichaamstaal van je paard, dat zouy al een heleboel kunnen zeggen.
Wat je kan doen is met je tong klikken als je wil dat hij sneller gaat, reageerd hij daar niet op dan lichtjes druk geven met je benen, maar ze niet van zijn buik halen. Op deze manier weet hij wat er gaat komen en zal hij niet snel het gevoel krijgen dat hij overvallen wordt. Juist wanneer je denkt dat je hem wel even zal aanpakken en er een tik achteraan geeft dan zal hij het gevoel hebben dat hij een reden heeft.
Buiten al dat moet je ook zorgen dat je je paard genoeg ruilte geeft om voorwaards te gaan. wanneer je hem net op die momenten wat strakker in de hand wil houden kan dat dus ook een aanleiding geven om zijn energie omhoog te werken ipv voorwaards.
Zo te lezen heb je alleen dat hij dus een schop geeft, hij bokt niet echt of stijgert niet. Dus hij is niet zozeer opstandig, maar meer verward.
Ik ben van mening dat paarden vaak dingen doen door een communicatieprobleem en niet zozeer om jou dwars te zitten. Paarden zijn van nature vluchtdieren en zullen liever een confrontatie ontwijken dan aangaan. Denk even met hem mee, misschien een iets lichtere aanpak.
Als je hem op een kleine volte zet en hem met je zit aandrijft en met je tong klikt, gaat hij dan sneller? Geeft hem wat teugel, maar houd hem op de volte, vraag hem op een heel erg vriendelijke manier om wat tempo te maken. Doe dit een flink aantal keren totdat hij netjes over gaat in draf zonder dat je hem eigenlijk hebt moeten aansporen. Wanneer hij dit doet dan gelijk weer terug naar stap en hem uitbundig belonen. Veel oefenen op een ongedwongen overgang en wanneer hij merkt dat je op een heel erg relaxte manier een overgang kan maken dan hoeven jullie ook niet steeds te strijden over hetzelfde, maar jullie hebben geen idee wat de ander wil.
Dank je, op zo'n manier zou ik inderdaad erg graag met hem willen rijden, ik denk ook dat we elkaar niet begrijpen, ik ben een wat ouder paard gewend war ik mee kon lezen en schrijven en nu denk ik als ik been geef: kom op lopen ! en hij gaat vaak stilstaan, met zn been slaan en dat vind ik dan natuurlijk weer stout gedrag, maar zo als jij het hier neer zet had ik er nog niet over gedacht.....ik zal eens kijken met rijden.