Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:49

rocksyboy schreef:
Je zegt net dat jullie buitenritten beide heel leuk vinden, kun je dan wel gewoon been geven etc??

Ja is dan niet nodig, dan loopt hij gewoon door en op het strand gallopeert hij ook gewoon rechtuit zonder 1 bokje, vreemd he? maar in de bak doe ik blijkbaar iets of toch het zadel? waardoor hij wel bokt, of gewoon echt puur protest: geen zin, geen lol van, ik denk vaak ook het laatste, ik vind dr zelf ook niet veel aan in de bak en je paard is toch een spiegel van je zelf toch zeggen ze? ;)
Laatst bijgewerkt door Llover op 11-01-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:51

Llover schreef:
Ja dat wilde ik inderdaad nog laten doen voor dat mijn nieuwe zadel er is en ik wil ook zijn tanden nog na laten kijken vanwege dat hoofd schudden, maarja dan denk ik eigenlijk dat dat bokken daar niet mee op zal houden? ik hoop van wel natuurlijk!

Goed idee. Die van mij schudde ook heel erg. Bleek dat ze wolfstandjes had. Tandarts erbij gehaald en het probleem was opgelost!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:54

LecyTinker schreef:
mocht het nou geen lichaamlijke problemen zijn, dan kan het een hele reeks van oorzaken hebben.
Mijn eerste instinkt is dat jullie elkaar niet begrijpen.
Wat je paard doet is natuurlijk.
De reden dat een paard loopt als je aan zijn buik komt is omdat in de natuur dat de plek is waar het dier wordt aangevallen en dus gaat ij voorwaards om van die aanval af te komen. Dat hij er dus naar schopt is geen onlogisch verschijnsel.
Je zou kunnen uittesten wanneer hij het precies doet. Bij hoeveel druk doet hij zijn oren naar achter en bij hoeveel druk geeft hij een schop?
Let op de lichaamstaal van je paard, dat zouy al een heleboel kunnen zeggen.
Wat je kan doen is met je tong klikken als je wil dat hij sneller gaat, reageerd hij daar niet op dan lichtjes druk geven met je benen, maar ze niet van zijn buik halen. Op deze manier weet hij wat er gaat komen en zal hij niet snel het gevoel krijgen dat hij overvallen wordt. Juist wanneer je denkt dat je hem wel even zal aanpakken en er een tik achteraan geeft dan zal hij het gevoel hebben dat hij een reden heeft.
Buiten al dat moet je ook zorgen dat je je paard genoeg ruilte geeft om voorwaards te gaan. wanneer je hem net op die momenten wat strakker in de hand wil houden kan dat dus ook een aanleiding geven om zijn energie omhoog te werken ipv voorwaards.
Zo te lezen heb je alleen dat hij dus een schop geeft, hij bokt niet echt of stijgert niet. Dus hij is niet zozeer opstandig, maar meer verward.
Ik ben van mening dat paarden vaak dingen doen door een communicatieprobleem en niet zozeer om jou dwars te zitten. Paarden zijn van nature vluchtdieren en zullen liever een confrontatie ontwijken dan aangaan. Denk even met hem mee, misschien een iets lichtere aanpak.

Als je hem op een kleine volte zet en hem met je zit aandrijft en met je tong klikt, gaat hij dan sneller? Geeft hem wat teugel, maar houd hem op de volte, vraag hem op een heel erg vriendelijke manier om wat tempo te maken. Doe dit een flink aantal keren totdat hij netjes over gaat in draf zonder dat je hem eigenlijk hebt moeten aansporen. Wanneer hij dit doet dan gelijk weer terug naar stap en hem uitbundig belonen. Veel oefenen op een ongedwongen overgang en wanneer hij merkt dat je op een heel erg relaxte manier een overgang kan maken dan hoeven jullie ook niet steeds te strijden over hetzelfde, maar jullie hebben geen idee wat de ander wil.

Dank je, op zo'n manier zou ik inderdaad erg graag met hem willen rijden, ik denk ook dat we elkaar niet begrijpen, ik ben een wat ouder paard gewend war ik mee kon lezen en schrijven en nu denk ik als ik been geef: kom op lopen ! en hij gaat vaak stilstaan, met zn been slaan en dat vind ik dan natuurlijk weer stout gedrag, maar zo als jij het hier neer zet had ik er nog niet over gedacht.....ik zal eens kijken met rijden.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:56

ilse86 schreef:
Llover schreef:
Ja dat wilde ik inderdaad nog laten doen voor dat mijn nieuwe zadel er is en ik wil ook zijn tanden nog na laten kijken vanwege dat hoofd schudden, maarja dan denk ik eigenlijk dat dat bokken daar niet mee op zal houden? ik hoop van wel natuurlijk!

Goed idee. Die van mij schudde ook heel erg. Bleek dat ze wolfstandjes had. Tandarts erbij gehaald en het probleem was opgelost!

Nu je t zegt: dat had mijn eerste paard vroeger ook, die gooide toen ook iedereen er maar af.....hm :)* hoe oud zijn de meeste paarden dat die weg gehaald worden? of hebben sommige paarden er nooit last van?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:02

Je paard is gewoon een opportunist. Als jij het niet echt meent en je geeft een hulp maar voor 99% i.p.v 100% zal hij daar gebruik van maken. Hij voelt dat feiloos aan.
Hij heeft gewoon geen zin om die rondjes te lopen en wil overal onderuit komen. Als je de lichamenlijke klachten uitgesloten hebt, dan moet je er eens iemand opzetten die hem er goed doorheen durft te rijden. In mijn ogen is dit gewoon dominant gedrag.

Siebjuh

Re: Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:06

Mijn mening: Je even goed inlezen over het rechtrichten van het paard, je paard na laten kijken en lessen nemen bij iemand die zich richt op de basis.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:07

is ie niet gewoon gevoelig voor het been?
ik heb een tijdje een merrie gereden die dat ook was,en als ik een iets te grote hulp gaf was het ook bokken naar het been :)

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:17

Hoi, ik heb niet alles gelezen,

maar wat mij opvalt: (Hoe oud zijn de kids)
nu jij mama bent ben je voorzichter geworden (heel normaal)
en "durf je niet meer tot het uiterste te gaan", dit schrijf ik zo, omdat je niet bang bent, maar te voorzichtig.
Die loeder van jou heeft het precies door.
Jij wilt liever geen zweep gebruiken, maar bij deze is het absoluut nodig.

Voorbeeld; jij als mama vraagt vriendelijk aan je kind kom nou.. geen reactie
nogmaals vriendelijk weer geen reactie, dan ga jij je stem verheffen loopt naar hem toe en bent duidelijk. en wat blijkt bam contact kind luisterd.

Nu jij als mama op jou paard, je vraagt vriendelijk draf nee lukt niet.
dan been, je voelt de kont al spannen, lukt nog niet.
Nu geef je hem/ haar een tik en waarempel een bok, hierin meteen weer een tik en hups weg is ie/zij.

Wat ik bedoel wees duidelijk die bok is aanleiding naar jou, van wat moet je ik ben een pubber en heb duidelijkheid nodig. test test test.

oke tanden kan ik inkomen, maar dit is gewoon een pubber in een paard haha
bereid je vast voor op jou eigen pubbers straks

suc6

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:52

Ik als moeder ben juist hartstikke consequent en streng inderdaad, als ik tot 3 tel, hoef ik vaak maar de 1 te zeggen en er streng bij te kijken en mijn zoon van 5 doet wat ik vraag/wil.
Geen idee hoe ze als pubers zullen zijn, dat zie ik dan wel weer ;) Maar een kind vind ik makkelijker dan een paard haha.

Ik weet dat hij aangepakt moet worden, voor de zekerheid eerst de tandarts ( heb al een afspraak gemaakt ) laten komen een een fysio therapeut laten komen en in februari komt mijn zadel, en wil je mij uit een hulsebos met extra diepe zit krijgen moet ie wel van hele goede huizen komen, dus dan ga ik ervoor, tot die tijd zien we wel even, ik hoorde gisteren dat de longeer bak nu ook wel te doen was bij ons dus ik ga hem ook longeren en ik heb ook een afspraak gemaakt om een ander er eens op te zetten, misschien zie ik dan zelf ook beter wat nou het probleem is.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:57

Als het paard wel goed op je been reageert op buitenrit en dan niet bokt oid, lijkt het mij logisch dat het 'gewoon' protest is om daadwerkelijk aan het werk te gaan. Op buitenrit hoeft hij alleen maar wat gezellig te rennen. Dus consequent zijn en dan tóch maar eens goed aanpakken! Succes.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:22

Een paard heeft minder moeite met het buiten galopperen omdat het dan rechtuit kan. Kan daarbij zelf ook bepalen(meestal) op welk been het galoppeert en zal de galop nemen die geen pijn of moeite kost. In een rijbak zijn de hoeken en stelling geven zwaar. Zeker als het daarbij een duidelijke zwakke kant heeft, meestal reageert hij dan met bokken, hoofdschudden, het verliezen van zijn balans. Als een paard scheef is, heeft het moeite om rechts of links om te gaan. Protesteert hij alleen als het een bepaalde kant moet werken, of is het beide kanten? De symptomen zijn symptomen die bij een scheef paard voorkomen. Ik zou dat eerst uitsluiten, daarna pas consequent doorpakken. In de meeste gevallen vindt een paard het prettig om voor je te werken, maar dan moet het wel zonder pijn zijn. Heeft hij er ook plezier in.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:08

Ja misschien dan toch maar bij Steef les neven, die geeft ook les in het recht richten en die geeft wel fijn les ook vind ik. Ach momenteel weet ik het allemaal ff niet meer hoor, vanmiddag komt hakkesteeg voor zn tanden en ik vraag ook wel of hij naar zn rug wil kijken, en dan nog een afspraak met heleen maken en dan even geduld hebben tot mn nieuwe zadel er is en dan pas lessen , alles op zn tijd toch?! Ik weet ook gewoon dat het niet aan hem ligt, zou dat wel zo zijn dan zou hij met longeren en buiten rijden ook bokken en hoofdschudden en dat is niet zo, dus op zich fijn om te weten dat dat het dus niet is ;)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:12

Dank Almaz voor jou mening! :)

marleen5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:35

De mijne deed dit eerst ook. Maar toen hij het steeds vaker begon te doen, moest ik hem van mijn instructrise toch echt een keer gigantisch hard aanpakken. Als hij dan bokte of trapte naar mijn been, moest ik in mijn zadel gaan staan (als je dit doet kan het paard jou er nooit af bokken) en hem met de zweep een mep geven. Bokte hij dan weer, nog een keer. Het is ook niet mijn manier om een paard zo iets af te leren hoor, maar na een zo'n lesje wist hij het wel dat dit niet de bedoeling was. Hij heeft het daarna ook niet meer gedaan.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 16:03

Nou zijn tanden zijn gedaan, er waren nog tanden aan het doorkomen zelfs, daar kan hij best last van hebben zei de veearts, maar nu heeft hij geen scherpe randen meer aan zijn kiezen, dus dat is iig opgelost, verder heeft hij naar zijn rug gekeken/gevoeld, maar hij kon het nu niet goed beoordelen zei hij omdat whis verdoofd was om zijn tanden te kunnen doen, maar zo op het eerste gezicht geen opvallende bijzonderheden, hij raadde nu aan om eerst af te wachten met het nieuwe zadel en mocht hij dan nog steeds last houden/bokken dan toch een rontgen foto laten maken in de kliniek, nou ik ben goed verzekerd trouwens dus dat moet dan maar gewoon, maargoed nu dus eerst maar even afwachten.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:14

heej,

Ik heb op dit moment precies hetzelfde met mijn paard. Stappen gaat prima, maar zodra ik ga aandraven gaat ze vol op de rem en bokt ze. Als ik haar been geef of een tik geef, bokt ze nog een keer en blijft dan stilstaan. Ook ik ben niet een gigantische held en wist niet wat ik er aan moest doen. De oplossing moet je natuurlijk altijd voorwaarts opzoeken, maar die versnelling kon ik niet vinden. Mijn instructrice is toen bij mij in de bak gekomen met een longeerzweep. Iedere keer als mijn paard een bok wilde geven, gaf ik haar een tik, en kwam mijn instructrice met de zweep achter haar aan. Nou, 5 minuten later liep ze weer super! Ze wist direct weer wat de goede reactie op mijn been was! Geen zweep meer nodig!

Ik ben het met de anderen eens dat je wel heel consequent moet zijn, en je paard écht een tik kunnen geven als het nodig is. Dan weet je paard weer wie de baas is, en dat is heel belangrijk!

Succes!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:21

Almaz schreef:
Een paard heeft minder moeite met het buiten galopperen omdat het dan rechtuit kan. Kan daarbij zelf ook bepalen(meestal) op welk been het galoppeert en zal de galop nemen die geen pijn of moeite kost. In een rijbak zijn de hoeken en stelling geven zwaar. Zeker als het daarbij een duidelijke zwakke kant heeft, meestal reageert hij dan met bokken, hoofdschudden, het verliezen van zijn balans. Als een paard scheef is, heeft het moeite om rechts of links om te gaan. Protesteert hij alleen als het een bepaalde kant moet werken, of is het beide kanten? De symptomen zijn symptomen die bij een scheef paard voorkomen. Ik zou dat eerst uitsluiten, daarna pas consequent doorpakken. In de meeste gevallen vindt een paard het prettig om voor je te werken, maar dan moet het wel zonder pijn zijn. Heeft hij er ook plezier in.

Tuurlijk vind een paard dit gemakkelijker. Maar als hij gelijk al bokt op elk klein beetje been, dan is het protest. Want bv aandraven aan het begin van de lange zijde is ook rechtdoor lijkt mij. Als hij dan terug komt in de wendingen of bochten heeft hij daar idd moeite mee, maar niet als hij gewoon elke keer bokt op het been.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:36

Protest op pijn zou het dan moeten zijn, een paard doet iets met een reden en wij zijn ervoor deze reden te achterhalen. Simpelweg vervelend, stout, gemeen, lomp.. bestaat niet in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Siebjuh op 13-01-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:38

Doet hij het ook als je hem aan de longe aan laat draven?

Ik geloof niet zo in iets uit gewoonte doen mijn ervaring is dat er toch vaak iets aan de hand is, denk dat hij ergens last van heeft en dat het ergens in het lijf zit, schouder, rug of kruis, dat schudden met het hoofd is ook echt een uiting van ongenoegen.
Denk dat het heel verstandig is hem een na te laten kijken door een fysio ofzo.

Het is goed dat je een nieuw zadel aan hebt geschaft, want ook een zadel wat een paard niet lekker zit kan voor heel veel ongemak voor de ruiter zorgen, heb er al meerdere keren ervaring mee gehad.
Maar een goed passend zadel verhelpt niet zomaar een bestaand pijntje bij je paard of een scheve wervel ofzo dat moet toch echt door een deskundige verholpen worden, ik zou voor je met je nieuwe zadel begin hem/haar eerst laten checken.
Het kan heel goed zijn dat je na 1 of 2 keer je paard niet meer terug kent.

Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om mijn paard te straffen omdat ik haar geklier zat was, ik gaf haar 1 flinke tik, ze kwam omhoog kiepte omver en ik lag eronder, gelukkig had ik niets, maar later bleek wel dat er wel degelijk wat aan de hand was, en laten we eerlijk zijn een paard kan niet praten en dan is zo'n reactie uiteindelijk het enige wat ze kunnen doen om het ons duidelijk te maken.
Wat had ik een spijt en wat voelde ik me schuldig dat ik niet eerder ......, maar ja dat is achteraf.

Heel veel succes.

P.S. mijn huidige paard gaf ook steeds wat lichte maar wel vervelende reactie's, ik heb nu ook een Hulsebosch en we zijn er beide erg blij mee :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:43

Een paard weet precies hoe ver het mag gaan, en als dat toegelaten wordt dan krijg je soms deze reactie. Hoeft ie toch lekker niet te werken? Natuurlijk kan het ook iets medisch zijn, maar volgens mij is het gewoon protest tegen het werken en niet zo zeer tegen pijn. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar pijn heb je dan ook wel op buitenrit, ook al is dit rechtuitrechtaan

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:46

Ik ben het niet met je gedachten eens rocksyboy, maar ik laat het hierbij :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:49

Bokt hij ook aan de longeerlijn? of accepteert hij daar de zweep wel?

Heb niet alles gelezen hoor. Dus excuses als het al eens gevraagd is

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:51

Siebjuh: Dat is goed.. Misschien ben ik wel vrij hard (ik noem het consequent) in mijn rijden, maar tot nu toe altijd met goede resultaten. Vandaar dit commentaar.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:56

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard, hij trapte naar mijn been als ik been gaf.
Eerst wist ik ook niet wat ik ermee moest, maar na anderhalf jaar ging ik maar iets proberen: gewoon been geven, eerst in stap en mijn been ertegen leggen, hij trapt en been eraan houden, als hij dan even niet meer trapt been eraf. En dat ook met het andere been. En gewoon heel veel doen, heel veel dat been ertegen leggen. Zo raakt hij er steeds meer aan gewend. En als hij het dan in stap gewend is, dan in draf weer hetzelfde: been ertegen, hij trapt en been eraan, hij trapt niet meer been eraf.En dan kan je steeds korter je been eraan leggen, totdat je hem gewoon kan aandrijven.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:54

rocksyboy schreef:
Siebjuh: Dat is goed.. Misschien ben ik wel vrij hard (ik noem het consequent) in mijn rijden, maar tot nu toe altijd met goede resultaten. Vandaar dit commentaar.

Het paard geeft aan dat er wat aan de hand is. Het is niet alleen bokken, maar daarbij schudt het ook met zijn hoofd en raakt uit balans, drukt ook zijn rug weg. Eerst proberen te achterhalen wat er aan de hand is en waarom hij protesteert, een paard doet dat niet zomaar. Daar is Lover al druk mee bezig, gebit gecontroleerd en scherpe randen verwijderd. Nieuw aangemeten zadel. Als er dan nog geen verbetering is met rijden, naar de kliniek om rug problemen uit te sluiten. Ook is het heel belangrijk om uit te sluiten dat het paard scheef is, tenslotte schudt het niet voor niets met het hoofd, drukt zijn rug weg en raakt hij uit balans. Ik geloof niet in een harde aanpak, wel in een consequente aanpak, maar die kan ook vriendelijk zijn. Ik heb helaas teveel paarden gezien, die flink aangepakt werden en die achteraf bijna door het plafond gingen van de pijn en dat de ruiters het alleen maar zagen als"onder het werk uit proberen te komen".