Hoevaak drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:37

Urielle schreef:
Rivaldo, jij vraagt van je paard een bepaalde activiteit in de gang en je moet hem leren die uit zichzelf aan te houden, dus even been eraan als hij achter niet meer lekker meekomt of hij valt terug in tempo en dan weer alleen contact houden met je been. Als jij een ruiter bent die standaard met een goede impuls rijdt, dan hoef je je paard daar echt neit steeds mee te helpen, ze raken ook ingesteld op jouw basistempo. Takt houden is een kwestie van discipline voor jou en je paard, dat hoef je ook niet te blijven onderhouden. Probeer hem steeds lichter en lichter en lichter aan de hulpen te krijgen, als je hogerop komt met je paard heb je echt geen tijd om hem steeds aan zijn vel te zitten, dan moet hij leren uit zichzelf te lopen.

Volledig mee eens,
@ts je zou evt aan je instructeur om nader uitleg kunnen vragen, gewoon een skijken wat hij erover zegt, Ik zal eens zoeken ergens was laayts een hele discussie over takt (kan ook in een boek zijn) maar dat is nog niet zo simpel, bij onjuist in takt drijven kun je juist ongewenste dingen crieeren , ik zal het eens zoeken, dan neem ik het over , de tekst

superlise

Re: Hoevaak drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:47

Je doet heet veel met je benen, je regelt het tempo, geeft richting aan, geeft oefeningen aan, zorgt voor juist buiging etc. Er zit alleen een verschil in al deze dingen, drijven is niet het zelfde als richting aangeven etc. Het is dus niet de bedoeling dat je iedere stap drijft maar het is ook niet de bedoeling dat je benen ''niks'' doen als je een goed tempo hebt want dan zou je alleen maar recht toe recht aan kunnen gaan. Ik denk dat veel in dit topic een beetje in de war zijn met het drijven en de andere beenhulpen. Wat ik heb geleerd is drijven is de beenhulp om voorwaarts te gaan, als je paard het juiste tempo loopt geef je die beenhulp dus niet meer want anders zou je steeds harder en harder gaan. Andere beenhulpen gebruik je natuurlijk wel ookal loopt je paard op het goede tempo, je benen doen dus dan niet meteen niks meer. Zo heb ik het geleerd :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:09

Wat doen jouw benen dan nog als jij een bepaald tempo hebt en je rijdt gewoon rechtuit en je paard is ook recht Superlise?
(de mijne probeer ik gewoon stil langs het paard af te laten hangen, in contact maar zonder druk)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:23

PattyOosten schreef:
In galop drijf ik ook niet iedere pas hoor. Ik geef alleen een hulp wanneer dat nodig is. Om met een instructeur van mij te spreken: als je niets te vertellen hebt, moet je je mond houden.

Leuke uitspraak van je instructeur en oh zo waar :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:46

-> RT-P

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:54

Urielle schreef:
Wat doen jouw benen dan nog als jij een bepaald tempo hebt en je rijdt gewoon rechtuit en je paard is ook recht Superlise?
(de mijne probeer ik gewoon stil langs het paard af te laten hangen, in contact maar zonder druk)

Dan zijn ze stil, maar dat is dan maar een ernstig klein stukje want de bak is sowieso maar 40 meter lang en ik rij eigenlijk vrij weinig lange zijdes helemaal uit.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:01

Ik houd mijn been eraan maar drijf alleen als ik tempowisseling wil. In galop drijf ik wel iedere stap om haar pas groter te maken.
En dat je paard ervan verstomd gaat niet helemaal op want mijn pony is fantastisch aan het been. :)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:02

Wanneer je continu blijft drijven reageert een paard op den duur niet meer wanneer je écht wilt dat hij harder gaat lopen. Dit zie je ook vaak bij manegepaarden, die wel vaak de hele tijd aangedreven worden, en er dan op een gegeven moment als het ware gevoelloos voor worden. Drijven doe je dus als je wilt dat je paard meer voorwaarts gaat lopen, of wanneer je merkt dat hij terugvalt in tempo.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:10

x_Marr schreef:
Jou denkwijze is juist, die van je instructeur niet, zo maak je een paard inderdaad lui aan je been...

helemaal mee eens!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:28

Urielle schreef:
HippoLogic, maar dat is geen bewust beweging met het been, dat is gewoon het meegaan met de zit, niet alleen in de voorwaarts/achterwaartse beweging maar ook in de zijdelingse beweging. Je benen zakken automatisch naar waar ze moeten zijn, daar hoef je als ruiter niks voor te doen.

Bij echte beginners is dat inderdaad een natuurlijke manier van rijden. Dit wordt echter afgeleerd omdat men leert "stil zitten", handen laag te houden, hakken uit te drukken en soms zelfs "naar achteren leunen". Door dat soort "aanwijzingen" gaan ruiters zich spannen en bewegen ze niet meer mee of zelf tegen de beweging in.

basju1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:55

je moet altijd maar 1x been geven reageert die nie geef je hem een fatsoenlijke mep dat ie t nooit meer vergeet
alleen in verzamelde galop of contra iedere sprong ligt aangeven

marloverox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:40

Lisa__ schreef:
Hey allemaal :D

Ik heb vroeger bij een manege gereden (gewoon paardrijles) en ben daarmee gestopt na ong. 5 jaar. Ik had toen (en nog steeds) een verzorgpony dus ben niet gestopt met de paarden, alleen met manegeles. Nu een jaar later ben ik weer op les gegaan, wel bij een andere manege (vind het leuk om nieuwe paarden te leren kennen). Alleen zegt deze instructeur dat je in stap steeds links-rechts-links-rechts etc. been moet geven (wanneer de linkerschouder van je paard naar voren gaat drijf je met je linkerbeen en andersom). Ook in draf zegt ie dat je continu als je gaat zitten moet drijven. Dit heb ik op mijn vorige manege nooit gehoord en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt logisch en prettig voor het paard klinken. Ik heb eerder zoiets van als het paard langzamer gaat lopen zonder dat je erom vraagt geef je even een keer been zodat je paard voelt dat hij wat harder moet lopen. Als je continu drijft dan reageert een paard op een gegeven moment toch niet meer zo goed op je been? Zowel in stap als in draf geef ik alleen been als het paard sneller moet lopen, maar anders hou ik mijn benen gewoon stil.

Mijn vraag is dus...wat is juist? Moet je in stap en draf (en in galop) continu been geven of alleen als het paard sneller moet lopen?

Alvast bedankt +:)+

Ik heb geleerd dat je je benen stil moet houden en alleen been geven als het nodig is , maar als je bijv. van hand veranderd in middenstap dan moet je wel continu been geven links-rechts-links-rechts.... maar wil je weer gewoon stappen dan GEEN been geven de hele tijd,, dan voelt hij/zij het op een gegeven moment echt niet meer!

in draf geef ik ook alleen been als het nodig is.. en in middendraf geen continu been geven, gewoon even aangeven dat ze harder moet...

Ik zorg er ook altijd voor, 1x been geven, reageert ze niet? mep met de zweep. anders reageert ze op een duur echt niet meeer..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:46

been hoort gewoon stil en op zijn plaats te zijn been is nodig om te schakelen of een zijgang in te zetten elke stap been is echt niet nodig,
even een voorbeeld

bijv, je moeder zegt: pak die pen is op, jij bukt al en pakt hem al en ze blijft zeggen, raap is op, pak die pen nou op, na een keer moet je voldoende reactie kunnen krijgen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:40

Je geeft niet continu been, maar je houdt wel je been eraan ( je kuit dus)
Je benen afsteken is wel weer het andere uiterste.

In stap heb je idd dat je links -rechts drijft, eigenlijk automatisch, gezien het paardenlijf dan ook van links naar rechts gaat.
Maar er zit een verschil tussen drijven, schoppen of gewoon je been eraan houden.
Drijven doe je alleen als een paard te traag wordt, reageerd je paard niet spoor je wat harder aan, of je tikt ietsjes bij met je zweepje als hij niet reageerd op je been.
( ook hierin heb je dus weer een verschil zitten tussen het aantikken om het achterbeen net ietsjes te activeren of het stomme meppen wat je ook veel mensen ziet doen die het niet snappen. )

Ik denk dat je instructeur gewoon niet zo'n held was in uitleggen
( en de meeste manege klanten kennen het verschil tussen drijven of achterlijk hard schoppen ook niet)
No offence tegen manege kinderen, maar vaak leren die alleen maar schoppen. :+ :( en da's erg jammer.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:43

Dan reageerd het paard idd niet meer op het been als je de hele tijd blijft aansporen.
Je moet gewoon consequent zijn 2x aansporen als er dan geen reactie komt tikje met de zweep.
En als je paard dat eemaal weet luisterd hij al bij 1x aansporen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:45

ik drijf alleen aan als hij in tempo vertraagt terwijl ik dat niet wil of als die echt een stukje loopt te slaapwandelen ofzo.

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:12

bij ons op de maneg zeiden ze eerst dan je in de draf na elke pas moet aandrijven.
maar sinds ik bij mijn verzorgpony rijd heb ik dat afgeleerd, dat is echt een manege kwaaltje, dat moet helemaal niet.
ik spoor nu alleen aan als het moet.