Slofteugels ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:39

Sowieso moet je eerst gaan voor een beter passend zadel.
Maar dit zal je nagevelijkheid probleem niet oplossen.

Ik ben zelf meer voorstander van een elastiek, halsverlenger omdat die het paard nog wat meer vrijheid geeft. Als je een slof goed gebruikt, dus niet helemaal strak trekt kan dit ook een methode zijn. Maar zorg dan van bergeleiding van iemand die weet hoe je er goed mee om kan gaan. :j

Bovendien kan een gewoon goede instructrice je ook een heel stuk op weg helpen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:41

De rug zit er toch altijd onder? :P
Uit ervaring heb ik gevoelt (van de week weer 3 pony's) dan als je aan de voorkant zit je heel veel verliest in een vroeg stadia van de training. Komt er meer evenwicht kun je meer sluiten en achterhand erbij rijden. Beginnen met goed leren rijden en zitten en op eigen benen te laten lopen. Een goed passend zadel is daarbij natuurlijk een must.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:59

zadel laten aanpassen dan he als het niet meer past :)
en misschien moet je haar eens laten nakijken door een dierenarts en anders naar een kinesist voor paarden, massages enz

xDefinetly

Re: Slofteugels ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:05

Ik denk dat het zadel het aanpassen het niet meer waard is ;)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:06

Goed dat je een nieuw zadel probeert te regelen. Tot die tijd zou ik kijken of je wat kunt longeren, maar je weet nooit of er nu wat verkeerds in die rug zit. Dus doe alsje alsjeblieft rustig aan. Je kan je paard er zoveel pijn mee doen door er maar van uit te gaan dat er niets is. Misschien ligt het echt puur aan het zadel en is de rug nog oke, maar hier kan je niet zomaar vanuit gaat als er een slecht passend zadel op heeft gelegen en je paard zulke signalen uitgeeft.

Kan je niet een osteopaat regelen, waarschijnlijk zullen er mensen zijn die dit overdreven vinden dat ik dit gelijk roep. Maar geloof mij maar als je hebt meegemaakt wat ik heb meegemaakt qua paardenruggen dan wil je altijd de zekerheid dat je paard een pijnloze rug heeft. :) Succes er mee! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:25

Ik zie in je profiel dat 't een welsh-A is van 1.24m, en jij bent 13jr (als ik me niet vergis). Kan het zijn dat je ook wat zwaar/groot bent voor de pony ? Welshjes van deze grootte kunnen max zo'n 55kg dragen.
Verder zijn welshjes schattig om te zien... maar kunnen ook vreselijk ondeugend zijn.
Als de pony ook aan de hand al bokkend ervandoor wil, denk ik dat er meer werk aan de winkel is als enkel een ander zadeltje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:35

55 kilo! Dan kan ik nog op een welshje! Ga toch meestal op pony's niet kleiner als c pony.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:17

Is ook echt de max van de max hoor: 20% v/h gewicht v/d pony. Beter is het om 15% aan te houden, dat zou ongeveer 40-45kg zijn.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:26

Ik weeg 39 kg en ben 1.63 dus dat gaat nog prima hoor :D

Dat gebok snap ik iig ook niet helemaal, wanneer we alleen stappen en draven op een ruiterpad doet ze niks, maar wanneer we dat doen op gras begint het. En galoperen gewoon overal.

Ik wil er ook absoluut niet mee stoppen, het is een hele speciale pony en een ontzettende knuffel. Wel is ze eerder mishandeld, zou het hier ook aan kunnen liggen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:44

niet dat ik het van plan was hoor alleen zo af en toe om even te voelen bijn mijn welshje die nu in braband staat en waar ik dus bijna nooit kom.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:59

Het moeilijke is dat het mijn verzorgpony is :( Als de eigenaresse er geen osteophaat bij wil laten komen dan heb ik wel een probleem ... Iemand nog goeie tips hoe ik het haar moet vragen? Ik heb het haar wel al verteld over het zadel (dat het echt niet gaat) ;)