Ik vind altijd dat jij best lef hebt om je filmpjes te plaatsen, je hebt andere opvattingen over trainen dan de meesten op bokt

Eerst: belonen TIJDENS het werk moet. Niet erna, dat mag, maar het haalt niet zoveel uit.
Een paard dat je rijdt, die ben je operant aan het conditioneren. Jij geeft een stimulus, paard reageert en op die reactie komt een gevolg. Naargelang het paard het gevolg positief of negatief ervaart, zal hij de reactie wel of niet herhalen.
Dit gebeurt allemaal zeer snel na elkaar.
De oplettende lezer weet hieruit ook meteen dat het gevolg niet per sé een aai of een BRAAF hoeft te zijn, druk lossen, of been eraf is voldoende vaak, maar het combineren van negatieve bekrachtiging (wegnemen van iets onaangenaams zoals druk) met positieve bekrachtiging (toevoegen van iets aangenaams zoals een BRAAF ) heeft vaak een bijzonder sterke werking.
Dus... neem het mee

Verder.... lijkt het alsof jij erg veel schrik hebt om te werken met negatieve bekrachtiging... ik zie jou eigenlijk nooit druk zetten. Dat is een keuze die je maakt uit moreel oogpunt. Dat is prima.
Je maakt het jezelf alleen niet makkelijk. Ik ben het er zeker mee eens dat je onbalans een reden is om voorlopig niet te veel te willen vragen.
Maar anderzijds zie ik al 2 jaar topics van jou waarin ik zéker en vast verbetering zie, maar waarin ik toch het gevoel heb dat het net dat afwachtende in je + dat niet willen druk zetten een vicieuze cirkel vormt.
Werken met negatieve bekrachtiging (het vragen dus of op zijn minst meer weerstand) hoeft voor een paard niet onprettig te zijn of niet 'onprettiger' dan enkel werken met positieve bekrachtiging.
Zeker als ik dan zie dat je eigenlijk ook te lang wacht om positief te bekrachtigen denk ik dat je qua trainingsmethode soms in de problemen komt.
Mijn idee:
- je houding blijft een aandachtspunt, ook al is die enorm verbeterd!
- kiezen voor een bepaalde trainingsvorm is ok, maar zorg dan dat je absoluut correct bent in je reacties! Dus als je niet met druk wilt werken, zul je met positieve bekrachtiging moeten werken, dat betekent dat je meer moet belonen, anders werkt het niet.
Verder ben ik geïnteresseerd wat je van haar vraagt aan de longe en hoe?