Je paard trainen, en jezelf dan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:54

Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:57

Charissa_25 schreef:
Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!

Dit is prima mogelijk naar mijn mening, ik rij mijn paard zeker 5keer in de week en ik loop 3 keer per week hard.
Maar je moet natuurlijk niet voor of na het rijden gaan hardlopen, je kan dan bijvoorbeeld als je wakker word beginnen met hardlopen en dan s' avonds paardrijden.
Wat je zelf al zegt het is inderdaad een kwestie van een goede balans vinden!
Ik heb zelf een haflinger en ik ben 180cm, hierdoor moet ik extra op mijn gewicht letten om het voor ons beide leuk te houden.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:07

Leuk topic!

Momenteel ben ik wat rustiger aan gaan doen met mn 19 jarige merrie. Ik heb een nakomeling van 3 jaar van haar staan. Medeo Februari wil ik haar zadelmak maken en inrijden. Echter ben ik mezelf bewust gaan worden in de veranderingen die zo'n beestje te verwerken krijgt. Omdat ikzelf niet recht meer op mn merrie zat en mn instructrice me adviseerde om een fysiotherapeut te bezoeken omdat ik anders over 20 jaar in een karretje zou zitten ben ik uiteindelijk bij een chyropractor terecht gekomen die mn rug weer recht heeft gekregen, en mn lichaam weer beter heeft doen functioneren.

Toevallig had je een paar maanden terug in de foyer van de KNHS Ruud Jacobsen die een informatie avond hield over coordinatie, balans en evenwicht van je lichaam. Een heel leerzaam avondje.

Ik heb me door hem laten testen (toevallig was hij werkzaam bij ons in de sportschool) en heb een compleet trainingsschema voor mezelf gekregen.
Ik sport drie x in de week en ik (vanaf 5 December) moet toegeven dat ik me nog nooit zo prettig in mn vel heb voelen steken. Ik kan zelfs mn vingertoppen weer tegen de grond krijgen!

Omdat ik me terdege bewust ben dat ik straks een paard ga opleiden (proberen). Wilde ik mezelf zodanig trainen en ontwikkelen dat ik straks goed in balans en 'op sterkte' en in conditie te paard stap.

Dus ja ik ben er wel mee bezig met mn conditie! :D

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

MargrietJonk schreef:
Leuk topic!

Momenteel ben ik wat rustiger aan gaan doen met mn 19 jarige merrie. Ik heb een nakomeling van 3 jaar van haar staan. Medeo Februari wil ik haar zadelmak maken en inrijden. Echter ben ik mezelf bewust gaan worden in de veranderingen die zo'n beestje te verwerken krijgt. Omdat ikzelf niet recht meer op mn merrie zat en mn instructrice me adviseerde om een fysiotherapeut te bezoeken omdat ik anders over 20 jaar in een karretje zou zitten ben ik uiteindelijk bij een chyropractor terecht gekomen die mn rug weer recht heeft gekregen, en mn lichaam weer beter heeft doen functioneren.

Toevallig had je een paar maanden terug in de foyer van de KNHS Ruud Jacobsen die een informatie avond hield over coordinatie, balans en evenwicht van je lichaam. Een heel leerzaam avondje.

Ik heb me door hem laten testen (toevallig was hij werkzaam bij ons in de sportschool) en heb een compleet trainingsschema voor mezelf gekregen.
Ik sport drie x in de week en ik (vanaf 5 December) moet toegeven dat ik me nog nooit zo prettig in mn vel heb voelen steken. Ik kan zelfs mn vingertoppen weer tegen de grond krijgen!

Omdat ik me terdege bewust ben dat ik straks een paard ga opleiden (proberen). Wilde ik mezelf zodanig trainen en ontwikkelen dat ik straks goed in balans en 'op sterkte' en in conditie te paard stap.

Dus ja ik ben er wel mee bezig met mn conditie! :D

+:)+

Super dat je er zo goed mee bezig bent!!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:06

missRosanne schreef:
Charissa_25 schreef:

Dit is prima mogelijk naar mijn mening, ik rij mijn paard zeker 5keer in de week en ik loop 3 keer per week hard.
Maar je moet natuurlijk niet voor of na het rijden gaan hardlopen, je kan dan bijvoorbeeld als je wakker word beginnen met hardlopen en dan s' avonds paardrijden.
Wat je zelf al zegt het is inderdaad een kwestie van een goede balans vinden!
Ik heb zelf een haflinger en ik ben 180cm, hierdoor moet ik extra op mijn gewicht letten om het voor ons beide leuk te houden.

Idd, zo doe ik het ook. 's Ochtends even een rondje hardlopen en 's avonds rijden. Of 5 uur hardlopen daarna even snel douchen en eten en dan rijden. Of gewoon 3 x hardlopen en 4 x rijden elke dag wat. En de andere dagen longeren oid..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:19

In de periode dat ik ook ging lopen, nam ik paardje opgezadeld aan de hand mee. Cap aan het zadel gehangen, en na mijn rondje opstappen en verder rijden :D

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:48

Aardig tijdje terug reed ik +/- 4x per week paard en om daar te komen (terugreis incl) fietste ik dus 4x pw 2 uur. Daarnaast ging ik 5x pw naar de sportschool waarbij ik 1 uur op de loopband stond en 1 uur aan krachttraining deed. Mijn conditie en spierkracht was dus erg goed.

Tegenwoordig ben ik, doordat de fiets is vervangen door gemotoriseerd vervoer en de sportschool is opgezegd door toenmalig tijdgebrek, helaas aardig wat aangekomen en is mijn conditie en spierkracht ook een stuk minder (wordt aan gewerkt ;) dit nieuwe jaar :D). Toch merk ik met rijden geen verschil wat conditie en spierkracht (buikspieren en spieruithoudingsvermogen) betreft. In de tijd ben ik gelukkig beter in balans gekomen op het paard en heb een betere houding ontwikkeld, welk ik nog verder wil doortrainen/ontwikkelen.

Hetgeen wél erg vervelend is qua gewicht en lichaamsverandering, is dat ik dus zwaarder ben geworden, wat toch ook vervelender is voor het paard (niet dat ik te zwaar ben voor haar). Daarnaast is mijn lichaamsvorm ook veranderd hierdoor, wat niet ten goede komt voor de communicatie tussen mij en het paard (benen moeilijker netjes aanleggen door nu ronde bovenbenen).

Ga nu dus hard bezig met sporten, niet omdat het nodig is voor mijn conditie te paard, maar wel om mijn lichaamsvorm te veranderen en het gewicht te verlagen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:55

Naast het paardrijden, 2x in de week ( bijrijdster ), sport ik daarnaast ongeveer 6 tot 8 uur...
Ik doe aan hardlopen, bodypump, boksen etc... Voor het rijden op zich doe ik aan Bodybalance, dit omdat mijn spieren behalve sterk ook lang moeten blijven... :j...

Ik vind het heel belangrijk om zelf ook in goede conditie te zijn...

Zo vind ik dit altijd wel een eerlijke gedachte:
" Pfff, heb geen zin om te lopen vandaag... Hmm, moet toch lopen vandaag... Nu ik aan het lopen ben gaat het eigenlijk best lekker"

Misschien denkt paardje ook wel zo... Doen we het in ieder geval beide... :Y)

Dyyy

Re: Je paard trainen, en jezelf dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:11

Ik heb mijn paard als tweeënhalf jarige gekregen en heeft daarna nog een jaartje op het land gestaan. Daarna zijn we (niet ik, een pro) rustig begonnen met het inrijden. Eerst maar twee keer in de week en daarna rustig op gebouwd.
We zijn afgelopen zomer pas voor het eerst gestart. Drie keer om eraan te wennen. Daarna weer lekker rust gehad en rustig door getraind.
Dit alles rustig op gebouwd om hem tot een goede conditie te brengen.
Nou rijd ik 5x per week en ben van mening om hier ook zelf een goede conditie nodig voor te hebben. Daarom thai box ik 2 x 2 uur in de week en ga ik meestal 1x per week hardlopen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:39

Nou morgen ochtend om 7 smorgens weer naar de sportschool....

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:01

Conditie, lenigheid en kracht heb ik genoeg. Rijd 4-6 paarden per dag dus dat zit wel goed.

Wel probeer ik mezelf ook "recht te richten" door bv. m'n tanden met m'n linkerhand te poetsen en veel van dat soort handelingen eens om te draaien.
Voetballen en tafeltennissen met je verkeerde been helpt ook maar daar moet je toch alweer tijd voor vrijmaken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 11:08

Ik ga nu na de vakantie en stage etc. ook weer lekker naar de sportschool :) Ik werk daar vooral aan lenigheid en conditie, 2x per week, en 1x per week kracht..

@ Rytm; dat is een handige tip :) Ik merkte dat ik vooral op het paard ook veel rechts gebruik (ben rechtshandig), maar als ik in de sportschool aan het sporten ben is links veel sterker. De verhouding klopt dus niet, en ben zelf eigenlijk al scheef :') Ga er ook maar is aan werken om dit recht te krijgen..

Je kunt immers niet een paard recht richten als je zelf niet recht bent :+

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:39

Ik denk dat dat alleen maar geld als je inderdaad alleen in de wedstrijdsport rijd, als je met regelmaat recreatief rijd of je paard traint, dan werk je automatisch al aan je conditie.

Wel vind ik het absoluut noodzaak om aan je gewicht te denken, want je kan niet veel te zwaar op je paard gaan zitten.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:48

Ik rij al een tijdje geen wedtrijden meer. Mn paardje wordt te oud en ik wilde geen karikatuur van onzelf slaan. Maar t is niet alleen maar als je wedtrijd rijdt hoor. Ik heb t in eerst plaats gedaan dat ik straks op mn jonge paard aan de start ga en dat ik zeker van mezelf wil zijn, dat ik correct en in conditie ben. Maar......! Ik voel mezelf wel een stuk lekkerder in mn lijf en losser en gemakkelijker sinds ik sport in de sportschool. En ja dat had ik eigenlijk niet verwacht dat ik dat (grote) verschil zou voelen. En nou is t niet zo dat ik een tientonner ben en dat ik kilo's ervan zou afvallen. (dan zou er niks meer van me over blijven) :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:50

Ninx schreef:
Afgaande op vele kilo's die op paarden gehesen worden af en toe, wordt er weinig aan de eigen beweging en beperkte inname van voedsel gedacht.
Paard wordt getraind, staat op rantsoen.... maar baas knabbelt lekker door en komt vrijwel nooit in beweging.
In mijn ogen niet echt fair...

Het hebben van een goede conditie heeft niks te maken met gewicht hoor. Ik let op mijn eten, eet gezond en "de inname van voedsel" is weinig. Daarnaast loop ik 3x per dag een half uur met de hond, fiets ik 1 a 2 keer een uur met de hond, ga ik 1 keer per week fitnessen, ode zelf wat zumba en reed tot gisteren 4 keer per week paard. En nog ben ik te zwaar. Al eens aan gedacht dat het gewoon aangeboren kan zijn?

Ik weet dat het voor het paard beter is als je 50 kilo weegt in plaats van 80, maar als je een sterk paard hebt kan dat best. De paarden die ik heb greden hebben er tenminste nooit last van gehad

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:29

pluisje88, ik keek even in je foto's maar ik denk niet dat jij jezelf onder zwaar voor je paard moet schalen..!!!! :n
En zeker niet als je idd doet wat je zegt!!!

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die nog veel zwaarder zijn, dat beseffen, er niets aan doen en toch gewoon op een paard gaan zitten!!! Dat vind ik een ander verhaal!!

Ik sport veel maar dat wil niet zeggen dat ik heel weinig weeg... :n ...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:52

Ligt eraan of je 85 kilo niet zwaar noemt.....

Tegenwoordig is het de mode om niet meer dan 60 kilo op een paard te laten omdat hij het anders niet kan dragen, dan is 85 toch echt wel zwaar. Overigens deel ik de mening van een paard mag niet meer dan 60 tot 70 kilo dragen niet. De meeste gezonde paarden kunnen veel meer aan zonder last te hebben

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

Interessant topic!
Toen ik met mijn destijds 3 jarige begon ben ik streng gaan lijnen en ruim 20 kg afgevallen. Voor haar, maar uiteraard ook voor mezelf! Nu blijf ik wat schommelen kwa gewicht, het gewicht wat ik toen had is voor mij niet haalbaar én gezond, dus ik ben wel zwaarder als toen ik die 20 kg kwijt was, maar ik ben die 20 kg nooit meer aangekomen. Maar op het moment dat ik merk dat ik weer wat zwaarder wordt, ga ik ook weer streng aan het lijnen, nu ook weer. Daarnaast heb ik een tijd in de paarden gewerkt toen ik gestopt was met mijn studie, toen reed ik heel erg veel dus toen werd mijn conditie ook stukken beter. Inmiddels zit ik weer op school maar probeer ik wel mijn conditie op peil te houden door te gaan hardlopen e.d. (toegegeven, met dit weer schiet het er bij in hoor :+ ) Maar ik ben daar wel degelijk bewust mee bezig, omdat ik van mening ben dat je ook jezelf moet trainen als je intensief met de training van je paard bezig bent.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:03

Charlie_206 schreef:

Toen ik in de paarden werkte, van 7 tot 6, sochtends stallen stond te mesten en over de middag verspreid 5 paarden op mn werk reed, en savonds thuis mijn eigen paard nog, ging ik ook savonds nog hardlopen.

Kwestie van discipline.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:03

Charlie_206 schreef:

Flauwekul.
Ik train (dus geen recreatief rondje) iedere dag, en soms meerdere paarden per dag. Daarnaast werk ik een hoop uren wat altijd veel lopen is. Moet ik een half uur heen en een half uur terug fietsen om bij mijn paard te komen, én fitness ik 3 keer per week en dan ongeveer 1 1/2 uur per keer. Waar een wil is is een weg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:05

ik ben er niet echt mee bezig, maar probeer zowieso op mijn gewicht te letten in de zin van, ik houd er niet van als mijn broeken plots een maatje te klein geworden zijn. Of als ik na een uurtje rijden buiten adem ben ga ik lopen of iets anders, omdat ik vind dat dat echt niet kan.
Ik moet wel zeggen dat mijn conditie rotslecht leek toen ik tijdelijk mee renpaarden ging rijden, 2 paarden en m'n benen trilden volledig, 1ste keer snelwerk en had de laatste meters moeite om m'n paard niet te hinderen. Maar na 2 weken kon ik mijn beugelriemen systematisch korter maken en een snelwerk "deftig" uitrijden op voorwaarde dat ik nog geen 3 paarden ervoor gereden had, want dat op dat aantal ben ik gestopt, 4 paarden op rij. Sindsdien is m'n hartfrequentie in rust gedaald van gemiddeld 65-70 slagen/minuut naar 55 slagen/minuut en 2 kledingmaten minder, mooi meegenomen :D en dit probeer ik te behouden omdat mijn paard tenslotte fijn gebouwd is en het volgens mijn mening toch gemakkelijker zal hebben als ik wat strakker in m'n vel zit en enkele kilootjes minder weeg.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:06

Of 85 kilo zwaar is ligt natuurlijk aan heel veel factoren...

Als je 1,45 lang bent en dan 85 kilo weegt ben je idd zwaar....
Bij 1,80 vind ik het niet zwaar...

Ik ben het ook niet eens met die stelling hoor, al is er natuurlijk altijd een max en zijn sommige ruiters wel ECHT te zwaar..!!!

DL_, je hebt gelijk het is ook een kwestie van discipline... Dat is zo met sporten, lijnen, roken en noem het maar op... Heb je een gebrek aan discipline hou je het toch nooit vol... :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:10

oh nog een aanvulling: 4 paarden/dag naast een fulltime job. die weken zag ik het toch echt niet zitten om door de week nog te gaan sporten. Ik vertrok om half 7 en kwam pas 's avonds na 8'en thuis. En 't is niet dat ik geen discipline heb, want sta ook weekends steeds voor 7u op, om de nodige uren op stal te kunnen doorbrengen zonder dat m'n partner gaat klagen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:10

Ik probeer altijd onder de 65 kilo te blijven wegen voor mijn poown. := Ze is maar 1.40 hoog en al wat ouder.

Na de feestdagen mogen er wel weer wat pondjes van af.. O:)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:13

Tis ook maar net hoe erg het nodig is he :)
Ik stond ook om 7 uur sochtends al in de stallen, en als je om 6 uur afgewerkt bent en je dan je eigen paard nog moet gaan doen ben je ook echt niet om 8 uur thuis hoor := en daarna ging ik dan ook gewoon nog lopen. Dus 't is niet onmogelijk ofzo.
Anywho, bij mij was het nodig toen, ik kon niet zoveel paarden rijden op een dag zonder zelf iets aan mijn conditie te gaan doen.