Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:04

MLoeser schreef:
Het zadel lijkt op eerste blik aardig te liggen, dekje vertekend... Maar als ze zo is behandeld als jij aangeeft:
-Waarom rijd jij dan toch nog met sporen, zweep en martingaal?
-Waarom loop je dan maar wat aan te klooien als je duidelijk geen verstand van zaken hebt?

Wat is er mis met sporen, zweep en martingaal?
Wie ben jij om mij te vertellen dat ik gene verstand van zaken heb?

Bellissima_

Re: Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:05

Mensen ik sta zéker wel open voor kritiek, ik wil er vooral van leren. Maar ik hoef geen 50x hetzelfde aan te horen. Als je wat te melden hebt, vertel dan ook wáárom en wta ik eraan kan doen. Ja ik weet dat he tal is gedaan, daar ga ik ook zeker wat mee doen!

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:05

Monster_tos schreef:
[nounou,
ik vind dat ze netjes zit, ze zit in iedergeval beter+netten dan ik zit ;)

En dat zal dan ook de reden zijn dat jij vind dat het springen er ook goed uitziet..[/quote]
ja, het is niet verkeert ;)

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:06

Ik wed, de TS heeft zeker wel verstand!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:07

Als je een paard dat, naar eigen zeggen slecht is behandeld, weer met plezier wilt laten springen door haar over grote sprongen te jagen, dan ben je mij kwijt hoor... Vertrouwen win je niet in de hoogte, vertrouwen win je op de grond, en vandaaruit bouw je op, niet andersom.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:07

MLoeser schreef:
Als je een paard dat, naar eigen zeggen slecht is behandeld, weer met plezier wilt laten springen door haar over grote sprongen te jagen, dan ben je mij kwijt hoor... Vertrouwen win je niet in de hoogte, vertrouwen win je op de grond, en vandaaruit bouw je op, niet andersom.

En ik denk dat TS vanuit deze uitspraak moet gaan werken. Heel erg mooi gezegd!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:08

Margoot...Naast het rijden nog een tip voor het leven: Laat jezelf niet zo kennen...Dat siert niemand.. ;)

Dwyne

TS het mag iets minder schreeuwerig... De reacties worden niet voor niets gegeven, we bedoelen er het beste mee...

Maaike_VR

Adil18 schreef:
Margoot...Naast het rijden nog een tip voor het leven: Laat jezelf niet zo kennen...Dat siert niemand.. ;)

+:)+

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:09

Maaike_VR schreef:
Monster_tos schreef:
Nou een dressuurzadel is niet ideaal om mee te springen, zeker niet deze hoogte..

ik spring soms ook met dressuur zadel ;)
Springt goed, zolang het zadel maar goed blijft zitten, en de ruiter ook goed zit!!

dus als jij het doet is het goed? :')
TS; probeer uit te zoeken waarom je paard zijn rug zo wegdrukt :)
het ziet eruit als een leuk paard, zou toch zonde zijn als straks zijn rug kapot is.
en verder aan je eigen houding blijven werken! :j
Laatst bijgewerkt door Melissaaaaa op 21-12-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:09

Hoi Margot,

ten eerste, Expres-zo is een érg leuk paard :D

Houd tijdens het springen ook je teentjes naar voren.

Veel overgangen rijden zorgt voor meer activiteit, ook lekker kort op elkaar rijden.

Ik vind het zadel niet lekker liggen, is hij net nieuw aangemeten? Expres-zo drukt haar rug weg en het zadel lijkt ook erg dicht op haar schouder te liggen waardoor ze minder schoudervrijheid heeft. Rug van het paard is erg belangrijk, dus zou voor de zekerheid iemand met verstand ernaar laten kijken :).

Heel veel succes verder met haar :D.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Haal je sporen er af, martigaal er af en zweepje aan de kant. Zet wat sprongen in de bak, en ga gewoon wat aan de hand met haar springen, wat los springen, en lekker wat kruisjes onder het zadel. Zorg dat je paard weer plezier krijgt in het springen!! Kruisjes van 50 cm zijn hoog genoeg. Iedereen probeer je hier te helpen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Margoot schreef:
Golan schreef:
Ik vind trouwens dat Expres-zo in het vorige topic een stuk beter springt, maar daar heeft ie een ander zadel op, misschien drukt ie daarom nou z'n rug zo weg??

Meen je dat? :oo Ligt dit zadel niet goed?
Afbeelding

Wat ik er wel even bij wil vertellen, dit paard rijdt ik nu ongeveer 2/3 maanden. Hiervoor is ze naar een springstal geweest, waar er alleen maar de sprong over werdt gejaagd. Zweep, spoortje, hopatee erover heen of ánders.. Ik heb echt enorm mn best moeten doen om haar een fatsoenlijk tempo te laten lopen. Ze loopt nog niet bíjna zoals ze zou moeten lopen, er moet nog heel veel gewerkt worden. Hier ga ik inderdaad ook écht mn best voro doen want Expres-zo doet ook haar bes tvoor mij.

Zoals het paard op deze foto staat, kan ik niet veel zeggen over het zadel, maar als je nu eens heel goed naar de rug kijkt dan moet jou toch ook wel opvallen dat het paard er met een holle, gespannen rug staat. Ik denk dat dit paard serieus lichamelijk klachten heeft.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:12

@ Maaike, ik denk dat TS zichzelf wel kan redden en wel voor zichzelf kan praten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:14

Monster_tos schreef:
@ Maaike, ik denk dat TS zichzelf wel kan redden en wel voor zichzelf kan praten.

Dit is een forum, daar praten meerdere mensen. De monologen bevinden zich op zolderkamertjes.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:16

Wat ik me wel afvraag: Waarom spring je die hoge sprongen, en niet lage?
En mag ik vragen op welke manier je bezig bent met de dressuurtraining?
Voor springen zou ik wel een springzadel gebruiken, zeker op deze hoogtes. Qua rijden zou ik vooral bezig gaan
met laag en rond, en veel inbuigen en overgangen maken.
Ook helpt het misschien om een balkje op de grond te leggen,
en daar dressuurmatig overheen te draven & galopperen.
De rug ziet er op de foto hierboven inderdaad wat doorgezakt uit,
maar ik kan niet zien of het aan het zadel of andere problemen ligt, maar na laten kijken door een osteopaat kan in ieder geval geen kwaad. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ikr aad je af om hoog te springen, totdat het paard wat beter basculeert. Want op deze manier zet het paard de rug ook helemaal vast, wat niet de bedoeling is :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:18

De tips voor het wel dragen van chaps of laarzen worden gegeven zodat jij stabieler in je zadel kan blijven zitten. Je kuiten/knieën en een klein deel van je bovenbeen zijn de enige
"grip" die jij boven de sprong met het zadel hebt. Goed schoeisel is stroever dan de lange sokken die je nu draagt. Deze tips, ondanks dat je er geen commentaar op wilt hebben, zijn dus zeker waardevol.
Als jij een betere balans ontwikkelt, kun je je paard boven de sprong beter helpen. Het ziet er nu inderdaad uit dat het dier over de sprong wordt gejaagd. Het dier heeft er duidelijk moeite mee, wat de oren (die niet zo extreem naar achteren staan als je ze toespreekt) en de rug ook aangeven. Zoals meerdere malen gezegd is; eerst terug naar simpel en laag. Hiermee krijgt het dier meer vertrouwen in de hindernis en in jou als begeleider. Nu geef je boven (en voor!) de sprong zoveel mee, dat je het dier niet helpt met het overwinnen van de hindernis. Hij moet het nu zelf maar uitzoeken; het is hoog, jij stoort het dier door een niet optimale zit, waardoor je het em nog moeilijker maakt.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:35

Gadveredarrie, wat word ik hier naar van..
Wat is de reden dat je geen laarzen aan hebt?
En dan ook nog met om je sneakers sporen :n
Paard drukt rug weg, basculeert niet, en dan ga je ook nog eens zonder beugels springen? Arm beest..

Dit paard, of misschien jij en dit paard als combinatie zijn nog lang NIET toe aan springen.
Ik zou als ik jou was eerst maar eens heel goed aan dressuur beginnen, lang en laag en steeds iets meer oppakken en weer controleren of ie je hand volgt. veel overgangen en steeds weer los maken door stellingen.

Succes daarmee, en mijn tip is, werk eerst aan jou houding in de dressuur, doe een goede paardrijoutfit aan, werk aan de "houding" van je paard en als dat goed is pas springen.
Laatst bijgewerkt door Vithou op 21-12-09 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:37

Monster_tos schreef:

mag het? ik mag er ook mee in praten ;)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:52

Sorry, maar ik vind de houding echt terrible! wel leuke paardjes maar zo te zien geen lol erin en als je tegen ze praat dan hebben ze meestal 1 oor naar voor gericht en de ander naar achter :+

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:52

Minjon schreef:
Gadveredarrie, wat word ik hier naar van..
Wat is de reden dat je geen laarzen aan hebt?
En dan ook nog met om je sneakers sporen :n
Paard drukt rug weg, basculeert niet, en dan ga je ook nog eens zonder beugels springen? Arm beest..

Dit paard, of misschien jij en dit paard als combinatie zijn nog lang NIET toe aan springen.
Ik zou als ik jou was eerst maar eens heel goed aan dressuur beginnen, lang en laag en steeds iets meer oppakken en weer controleren of ie je hand volgt. veel overgangen en steeds weer los maken door stellingen.

Succes daarmee, en mijn tip is, werk eerst aan jou houding in de dressuur, doe een goede paardrijoutfit aan, werk aan de "houding" van je paard en als dat goed is pas springen.

Ik ben het hiermee eens..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:59

Margoot,
Ik denk dat dit jonge paard eerst goed in balans moet komen met zichzelf, en met jou als ruiter. Springles kan heel leuk en leerzaam zijn, mits er een bevestigde basis is. Die mis ik bij jullie als combinatie op de sprong. Ik wil best aannemen dat het dressuurmatig lekker gaat, maar dat is niet terug te zien op de sprong.
Het paard ziet er gejaagd uit, waardoor het (als logisch gevolg) de rug wegdrukt en een vlakke sprong maakt, waarbij het hoogtepunt van de sprong achter de hindernis komt te liggen. Iets wat je hopelijk niet voor ogen hebt.

Het probleem wat je noemt, jou enkels/benen die zich van het paard afdraaien, hoeft in principe met springen niet direct een probleem te zijn. Wel is het wederom een logisch gevolg dat zij zo loperig en vlak spring wanneer jij met je spoor op het buik inwerkt. Dubbele prikkel waar het paard niets aan heeft.

Probeer vooruit te kijken en niet de schuld neer te leggen bij de springstal waar het paard vandaan komt. Elke stal heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, ook de stal waar jij waarschijnlijk rijdt. Ga terug naar de basis, werk aan de basis van dressuur en de oefeningen die jou paard helpen beter tusen de hindernissen te functioneren. Hiermee bedoel ik het schakelen, rust, en rijdbaarheid van je paard. Wanneer je dat onder controle hebt, kun je weer met technische oefeningen starten. Oefeningen die hier al meerdere keren genoemd zijn als in-uitjes, lage sprongen en het rijden van korte technische lijntjes waarin je het paard kunt controleren en ook checken. Checken of de oefeningen die jij hebt gebruik om het paard los en beter te krijgen ook echt werken!

Hoog is de kunst niet, de techniek is je sleutel naar succes. Ik hoop dat je deze woorden ten harte neemt en niet wegwuift met HOOFDLETTERS.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:08

ALS JE GEEN TIPS/ADVIEZEN/COMMENTAAR WILT, DAN HAD JE DIT TOPIC NIET MOETEN OPENEN

Ik vind het er verre van ontspannen uitzien. Het lijkt wel of het je alleen maar gaat om 'kijk mij eens hoog springen'.
Arm paard. Daarbij vind ik het paard er schraal uit zien, en de vacht is dof.

Nee, sorry, ik vind dit er slecht uitzien.

Voor de rest, ook rijtechnische is alles wel zo'n beetje gezegd, dus ik zal niet in herhaling vallen ;)

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:12

MLoeser schreef:

Helemaal top gezegd!

En mensen, hier kan je niet omheen: Dit is NIET goed (van wat ik op de foto's kan zien in ieder geval). Dit paard drukt zijn rug weg en heeft duidelijk geen plezier in het springen/rijden. Mensen die op basis van deze foto's zeggen dat het er leuk uit ziet; je mag dan inderdaad wel nagaan in hoeverre je kijk/verstand hebt van zaken!

Meid, alsjeblieft, doe wat met dit paard; neem een goede instructeur in de hand. Dit paard gaat zo geen leuke toekomst tegemoed.

Amen, ik heb gesproken.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:13

MENSEN ZEIK NIET ZO!
EN ZE HOEFT EGT GEEN 50X HETZELFDE TE HOREN HOOR!!
ALS JE EGT VERANDERING WIL ZIEN IN HET VOLGENDE TOPIC MOET JE HAAR NIET AFZEIKEN MAAR TIPS GEVEN WAAR ZE WAT AAN HEEFT!!